De bijna dode Navalny

Er viel mij iets eigenaardigs op in Jullie berichtgeving over Alexei Navalny ‘Navalny kan ieder moment overlijden’ (DM 19/04) . Daarin citeren jullie mensen die stellen zijn artsen te zijn: “Navalny zou volgens zijn artsen elk ogenblik kunnen overlijden. Ze baseren zich voor die waarschuwing op resultaten van testen die advocaten van de oppositieleider hadden verkregen” en wat verder: “Omdat hij (Navalny, nvdr) geen toegang kreeg tot een dokter…..”

Maar hoe kan men de resultaten bespreken van de medische testen die op Navalny recent zijn gedaan zonder dat een dokter tussenbeide kwam om die testen te bevelen? Het is al herhaalde malen, o.m. met het paleis van Poetin volgens Navalny, gebleken dat men bij De Morgen met de regelmaat van de klok elke kritische zin, hoe beperkt ook, heeft verloren.

Alexei Navalny - 1

Wat is hier werkelijk aan de hand? Zeker de vermeende ziekte van Navalny niet. Dit theaterstuk kadert in een veel breder geostrategisch spel tussen de NAVO en Rusland waarbij de NAVO de druk op Moskou steeds maar opvoert. Vorige week nog plaatste De Standaard die Duitse nepfilm over het ‘paleis van Poetin de paaldanser’. In oorlog is alles toegelaten. Deze mediacampagne is dan ook duidelijk een grote orkestratie. Van wie?

En het gaat van kwaad tot erger. En indien het jullie interesseert Navalny krijgt financiële steun van o.m. de Britse regering. Wat heel veel verklaart. Een minuut zoeken op het internet en je kan het vinden. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn voor wie zich ziet als een kwaliteitsblad.

Willy Van Damme

Lezersbrief naar De Morgen.

Nikolaos van Dam–Nederland hielp de Syrische oorlog verlengen en zo het dodental opdrijven

Nikolaos van Dam in ‘We kunnen maar beter met Assad gaan praten’ in Knack van 17 maart stelt die: “Als we er ons niet mee hadden bemoeid, waren er veel minder doden gevallen” Dat klopt natuurlijk en was al geweten vanaf de eerste dag.

Maar Nikolaos van Dam was als speciaal Nederlands gezant voor Syrië de man die op vraag van de Nederlandse regering de hulp aan die jihadisten – Nederland had het over de gematigden natuurlijk – organiseerde en dus mee betrokken partij bij die oorlog. Zodanig verklaart hij feitelijk zichzelf medeplichtig aan het voortduren van die slachtpartij.

Nikolaos van Dam - 1

Na eerst meegewerkt te hebben aan de Nederlandse levering van militair materiaal aan die Syrische jihadisten stelt oud-diplomaat Nikolaos van Dam nu dat die hulp de oorlog verlengde en het aantal doden opdreef.

Maar in plaats van de opdracht te weigeren – hij was op pensioen en stemde er dus geheel uit vrije wil mee in – deed hij naarstig mee aan wat men zou kunnen zien als oorlogsmisdaden. Leverancier in maatpak van militair materiaal aan terreurgroepen. Als dat op je CV niet mooi staat.

Bovendien weten wij uit een recent publiek geraakte Nederlandse evaluatie (1) van die hulp dat men perfect wist dat die hulp ook bij de zogenaamd extremistische groepen zoals Nour Din al Zinki en andere aan al Qaeda gelieerde groepen ging. En hij zal dat rapport hierover vermoedelijk wel kennen.

Volgens dit rapport wist Den Haag dat en liet het gebeuren. En zo dus ook Nikolaos van Dam die er feitelijk de leiding over had. Hij weet ongetwijfeld ook dat steun leveren aan al Qaeda een oorlogsmisdaad is en hulp aan de ook in Europa ervaren terreur van die Syriëstrijders.

Willy Van Damme

Lezersbrief aan Knack naar aanleiding van het artikel ‘We kunnen maar beter met Assad praten’ in Knack van 17 maart 2021.

1) Nederlands ministerie van Buitenlandse Zaken, Wendy Asbeek Brusse,
Director Policy and Operations Evaluation Department (IOB), ‘Review of the monitoring systems of three projects in Syria: AJACS, White Helmets and NLA’, Augustus 2018.

Humo en de bedriegers van Bellingcat

Misschien het meest essentiële kenmerk van een journalist moet het kritisch omgaan met informatie zijn. En dat ontbreekt totaal in het gesprek van uw medewerker Sam Ooghe met Eliot Higgins. Het is niet omdat iemand, wie dan ook, iets verklaart dat dit ook nog de waarheid is. Aan blinde adoratie heeft een lezer niets. En die adoratie is te vinden in het gesprek met Bellingcat, alias Eliot Higgins.

Sarin

De eerste maal dat de man in het nieuws kwam was in augustus 2013 en de aanval met het zenuwgas sarin in de regio van Oost-Ghouta nabij de Syrische hoofdstad Damascus.

Vrij snel na de aanval stelde de man, gesteund door Human Rights Watch en oud-militair C.J. Chivers van The New York Times, dat dit sarin afkomstig was van twee raketten. En door hun ligging in de grond tekende hij de route van die raketten uit.

Het resultaat was dat die volgens hem 9 km ver gevlogen tuigen met absolute zekerheid afkomstig waren van de 104de brigade van het Syrische leger en afgeschoten waren van vlakbij het presidentiële paleis.

HRW - Tekening die 104 Brigade Republikeinse Wacht als dader aanduidt. Rapport september 2013jpg

Hoe dat Bellingcat, Human Rights Watch en The New Tork Times met deze leugens dachten de jihadisten in Syrië toch nog aan de macht te brengen. In de lente van 2011 hadden al Qaeda en de Syrische Moslimbroeders de opstand tegen de regering met steun van de NAVO op gang getrokken. En in de zomer van 2012 moest dat met de bestorming van de twee grootste steden Aleppo en Damascus zijn apotheose krijgen.

Het mislukte geheel en einde dat jaar had het Syrische leger zich herpakt. Daarom dat men in de zomer van 2013 een nieuwe poging waagde en ditmaal met directe Amerikaanse luchtsteun. Het bemachtigen van sarin moest hen met hulp van de VS toch de overwinning bezorgen. En dus werden C.J. Chivers, Human Rights Watch en Bellingcat ingeschakeld om het verhaal geloofwaardig te maken.

Vermoedelijk waren Amerikaanse soldaten dan ook betrokken bij die aanval in Oost-Ghouta. Maar om nog onduidelijk reden deinsde Obama terug en bleef zijn luchtmacht in haar basissen. De oorlog duurt sindsdien op een lage schaal gewoon voort. Syriërs moeten lijden!

Het onderzoek van de VN-commissie die deze serie vermeende aanvallen moest onderzoeken toonde echter een totaal ander beeld. Vooreerst was er maar een raket betrokken en geen twee.

Nadien in december 2013 tijdens de persconferentie in de gebouwen van de VN verklaarde Ake Sellström, hoofd van de missie, dat die raket in het beste geval slechts 2 km had kunnen vliegen. Met andere woorden: Ze kwamen van vlakbij en vermoedelijk van die jihadisten die zo heel waarschijnlijk een Amerikaanse interventie wilden uitlokken. Wat nodig was want die opstand was toen al aan het mislukken.

Dat is plausibel gemaakt door een artikel van de Nederlandse journalist Harald Doornbos en de Libanese Jenan Moussa die in het Amerikaanse tijdschrift Foreign Policy in detail omschreven hoe die jihadisten in december 2012 er in geslaagd waren om een legerbasis te veroveren waar sarin was opgeslagen.

In april 2013 was er trouwens met Khan al Assal het eerste verhaal over een aanval met vermoedelijk sarin waarbij een serie Syrische soldaten en burgers het leven lieten.

Eliot Higgins - 4

Eliot Higgins, hier nog zonder baard, is volgens een document van het Britse ministerie van Buitenlands Zaken een bedrieger. Recent beweerde hij zelfs dat de Russen en de Syrische regering privé toegeven hebben dat men in de Syrische stad Douma chloor inderdaad als wapen heeft gebruikt. Een bron hiervoor had de man natuurlijk niet.

Ook in de zaken rond Sergei en Julia Skripal met novichok en het neergeschoten Maleisische vliegtuig MH17 beschuldigde hij Russen bij naam dat zij de daders waren. In de Nederlandse akte van beschuldiging rond MH17 komen hun namen niet eens voor. Aan fantasie is er bij Eliot Higgins geen enkel tekort. Zolang Washington natuurlijk betaalt.

Ook heeft de Amerikaanse president Barack Obama begin 2013 gewaarschuwd – officieel om reden van het gevaar – dat men die rebellen moest opleiden hoe ze met die wapens moesten omgaan. Nadien heeft de New York Times zich onderaan binnen de krant verontschuldigd voor die leugens.

Human Rights Watch, welke toen in een persbericht opriep om Damascus te bombarderen, zweeg en weigerde op vragen hierover te antwoorden. Bellingcat bleef bij zijn leugens.

Een Leugenaar

In een intern document van het Britse ministerie voor Buitenlandse Zaken en het Gemenebest over de organisaties in Oost-Europa die zij financieel steunen staat letterlijk over Bellingcat het volgende te lezen:

Bellingcat was somewhat discredited, both by spreading disinformation itself, and by being willing to produce reports for anyone willing to pay. (Bellingcat was zelf in diskrediet geraakt door ook aan desinformatie te doen en door bereid te zijn rapporten de maken voor iedereen die wil betalen) (Bron: Upskilling to Upscale: Unleashing the Capacity of Civil Society to Counter Disinformation – EXPOSE NETWORK SCOPING – FINAL REPORT JUNE 2018 – Pagina 75)

Schermkopie-4676 2021.03.10 (003)

Inderdaad indrukwekkend (impressive) kan men de reactie van Eliot Higgins op Twitter wel noemen. Uiteraard weet hij dat in de media Eliot Higgins, Moses Brown en Bellingcat in wezen synoniemen zijn. Over de feiten zelf geen commentaar. Inderdaad indrukwekkend.

Bellingcat wordt vooral door de VS gefinancierd. Meer is niet nodig want over hun praktijken kan men nu al probleemloos een stevig boek vullen. Maar dat is natuurlijk voor iemand die kritisch leert vragen stellen.

Willy Van Damme

Lezersbrief aan Humo naar aanleiding van het hagiografisch interview met Eliot Higgins, alias Bellingcat in Humo van 2 maart 2021. .

De Standaard over Nordstream 2

Uw medewerker Ruud Goossens heeft het in ‘Oorlog met andere middelen’ (DS 6/02) over de problematiek rond de gaspijpleiding van Rusland naar Duitsland Nordstream 2 en toont daarbij dat hij er niets van begrijpt en dit dan overgiet met een saus van halve waarheden en ronduit leugens. Zo vergeet hij het belangrijkste en dat is dat Nordstream 2 een rechtstreeks gevolg is van door de Duitse regering genomen energiemaatregelen.

Gas als alternatief

Zo heeft Berlijn besloten om alle elektriciteitscentrales die werken op bruin- en steenkool alsmede kernenergie te sluiten. En aangezien wind- en zonnekracht ook in de komende decennia onvoldoende stroom kunnen produceren heeft men een alternatief nodig en dat is inderdaad gas. Wat veel minder vervuilend is.

En om reden van prijs en beschikbaarheid heeft men heel simpel gekozen voor Rusland als bron. Het is dus inderdaad zoals Angela Merkel stelt een puur zakelijke transactie. Zonder haar steun was er trouwens nu zelfs geen affaire Navalny geweest.

En als we olie en gas kunnen betrekken uit de Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië, Bahrein, Qatar en Koeweit zie ik niet in wat dan het probleem met Rusland is. Waarom zwijgt hij hier dan over?

Verder heeft hij het over wat hij noemt de inval van Rusland in Georgië in 2008. Zelfs de toenmalige Franse president Nicolas Sarkozy, toch gekend als een vriend van de VS, stelde dat het Georgische leger – toen geleid door minister van Defensie Davit Kezerashvili, een man met de dubbele Israëlische en Georgische nationaliteit – Zuid-Ossetië was binnengevallen.

Waarbij Rusland alleen maar die troepen naar het eigen Georgische grondgebied terugdreef. Die Russische soldaten – die door Georgië beschoten en gedood waren – waren daar gestationeerd als vredestroepen om de beide partijen uit elkaar te halen. Die zaten ginds als gevolg van een akkoord tussen de EU, Rusland, Georgië en de VS.

Pittig detail: Daarbij beschoten de Georgische troepen ook het hospitaal in de Zuid-Ossetische hoofdstad Tsinvali. Wat onder internationaal recht een oorlogsmisdaad is. Maar dat is voor Ruud Goossens en De Standaard ook in het verleden nooit een probleem geweest.

Davit Kezerashvili

De vroegere Georgische minister van Defensie Davit Kezerashvili, de man onder wiens leiding het Georgische leger Zuid-Ossetië, dit op de dag dat in Beijing de Olympische spelen in aanwezigheid van Vladimir Poetin van start gingen, wou veroveren, daarbij een hospitaal beschoot en er gestationeerde Russische vredestroepen aanviel. Het werd een ramp. Gelukkig zijn er nog De Standaard en de andere westerse massamedia die hem de hand boven het hoofd houden.

Standbeelden van Stephan Bandera

Het veroordelen door De Standaard van dergelijke daden gebeurt alleen in het geval van Syrië door het geregelde leger. Wat louter gebaseerd op verhalen van die jihadisten genre al Qaeda en klakkeloos overgenomen door De Standaard. Daar is het wel een probleem. Hier met Georgië niet.

Verder noemt hij ook de annexatie van de Krim door Rusland als niet kunnen. Wat hij echter gemakshalve vergeet is de door de EU en VS gesteunde staatsgreep in 2014 in Oekraïne die de oorzaak was van die aanhechting. Oekraïne is nu een land waar standbeelden van een fascist en jodenmoordenaar als Stephan Bandera overal de straten en pleinen sieren. Ook dat is geen nieuws voor DS.

En dan verwijt Goossens ook de Russische steun aan de Syrische regering. Een ook door België officieel erkende regering. Over de Westerse steun voor al Qaeda & co in datzelfde Syrië zwijgt hij dan ook maar. Zelfs al is de Russische interventie van 2015 er een rechtstreeks gevolg van.

Het wekt feitelijk enigszins verbazing dat Goossens ook niet de vernieling van Libië en de inval en bezetting van Irak ook op de rekening van Moskou zet. De vraag die ik mij reeds lang over De Standaard en de massamedia hier stelt is of zij dan niet weten waarover zij schrijven of dat ze bewust liegen.

Ik ben na al die jaren geneigd te kiezen voor dat laatste. Zeker als ik lees dat Goossens nog steeds geloof hecht aan dat fantasierijke verhaal van het paleis van Poetin.

Willy Van Damme

Lezersbrief naar De Standaard

Nawoord:

– In diezelfde editie maakt medewerker Bart Beirlant zich ook boos over de wijze waarop in Moskou de persconferentie van de EU-vertegenwoordiger Josep Borrell en de minister van Buitenlandse Zaken van Rusland Sergeï Lavrov verliep. Een manipulatie klonk het.

Waarom? Het ging er bij de vragen van de aanwezige pers, afgaande op zijn verhaal, blijkbaar niet alleen over Navalny maar ook over de arrestatie door de Letse politie van een serie Russisch sprekende journalisten in dat land. Dat was en is geen nieuws dus. Zoals Assange mogen ook die journalisten wegrotten in een gevangenis. Persvrijheid? Ze hebben er bij DS geen enkele interesse voor.

– De toenmalige minister van Defensie Davit Kezerashvili wordt volgens persberichten, ook van Radio Free Europe van de VS, gezocht voor corruptie, diefstal en illegale wapenhandel en werd blijkbaar op een paar jaar schatrijk. Zo te zien had zelfs de Amerikaanse FBI een onderzoek tegen de man geopend. Na de voor Georgië desastreuze oorlog werd hij ontslagen.

Zijn naam verschijnt in o.m. de Panama Papers en hij verblijft nu onder Franse bescherming in het zuiden van Frankrijk. Parijs weigert de man immers aan Georgië uit te leveren. Hij was ook een centrale figuur bij de staatsgreep van 2003 in zijn land en werd dan topman bij Financiën. Hij was goed bevriend met de toenmalige president Michail Saakasjvily.

De buitenlandse agenten van Geert Groot Koerkamp en De Standaard

Uw correspondent in Moskou Geert Groot Koerkamp trekt van leer tegen het plakken door de Russische overheid van de term ‘buitenlands agent’ (Burgerrechtenicoon gebrandmerkt als ‘buitenlands agent’ – DS 30 december 2020) op figuren die in Rusland politiek actief zijn. Hij spreekt van een repressieve maatregel.

Het wekt verbazing dat hij het hier heeft over een ‘repressieve maatregel’. De betrokken personen en organisaties kunnen toch gewoon verder aan politieke agitatie doen zoals ze dit voorheen deden. Dat ze zich daarvoor door de VS en de EU laten betalen is hun zaak en zij kozen ervoor en moeten dus over dit etiket ook niet klagen. Nu weten de Russen beter wie ze zijn.

Het heet transparantie en wie kan daar tegen zijn? Geert Groot Koerkamp en De Standaard blijkbaar. Willen die opposanten van dat etiket af dan moeten zij die betalingen maar laten stoppen. Zij kunnen dan op eigen en Russische kracht streven naar veranderingen aan het beleid in hun land. Wat laat hen?

Maar dat Uw correspondent en de betrokkenen daarover klagen is natuurlijk begrijpelijk. De VS en de EU hebben in de ogen van de grote meerderheid der Russen immers een barslechte naam. In de jaren ‘90 van de vorige eeuw onder president Boris Jeltsin was er immers sprake van de grootste roof uit de Russische geschiedenis met honderden miljarden die vloeiden richting Israël, de VS en ook de EU met toen nog het Verenigd Koninkrijk.

Alexei Navalny - 1

De held en voor onze bladen zowat het enig oppositielid in Rusland is Alexei Navalny. Dat een van zijn fans bij de recente lokale verkiezingen in Siberië in de gemeenteraad verkozen raakte werd in onze media gezien als een grote overwinning. De man werd na een klacht van Yves Rocher wegens fraude tegen hem en zijn broer – Zij vervoerden de producten van de Franse multinational in Rusland – veroordeeld.

In zijn geval grotendeels tot een voorwaardelijke celstraf. In het kader waarom hij zich deze week bij de rechtbank moest melden. Maar hij bleef liever in Duitsland en zal daarna wel klagen dat hij effectief die resterende jaren in een cel zal moeten zitten. Een crimineel als held van het Westen. Dat verhaal kennen we van elders: Zie Oekraïne, Libië en Syrië, enzovoort. Over de parlementaire Russische oppositie echter geen woord.

Een studie van de universiteit van Oxford sprak van een miljoen doden als gevolg van honger komende van het door het Westen gedicteerde beleid. Het is de reden waarom Poetin zo populair is.

Bovendien moeten instellingen als Brookings en Carnegie in de VS eveneens melden dat ze vanuit het buitenland (Het met de VS bevriende Qatar bijvoorbeeld) geld krijgen. Ook dat is logisch zelfs al ‘vergeet’ men het er soms.

Bovendien zou ik eens de reactie van onze media willen zien moest blijken dat bepaalde Belgische of Nederlandse activisten vanuit Rusland voor hun activiteiten geld zouden krijgen. Mijn vermoeden is dat het kot te klein zou zijn en dat De Standaard of de NRC in Nederland een ware kruistocht tegen de betrokkenen zouden voeren.

Nu is het al zo dat wie hier een ander politiek discours over Rusland of China voert wordt doodgezwegen of anders wordt gebrandmerkt als een Russische ‘trol’. Bewijzen over geldstromen heeft men dan zoals al ten volle is gebleken niet eens nodig.

Willy Van Damme

Verzet tegen komend handelsakkoord van de EU met China

Het bericht van de voorbije dagen dat er eindelijk een akkoord op komst was voor een nieuw handelsverdrag tussen de EU en China zorgt zoals verwacht op bepaalde plaatsen voor een erg negatieve reactie. De VS voert immers een oorlog tegen China met daarbij zoals dat dan gaat pakken nepnieuws. De Chinafobische De Standaard kon daarbij natuurlijk niet uitblijven maar haar vorm van berichtgeving.

Zo schrijft Annelien De Greef op maandag 21 december: “Zo worden buitenlandse bedrijven uitgesloten uit strategische sectoren…” en wat verder “China dat nu wel overal in de Europese Unie overnames en investeringen kan doen.”

De volgende dag kregen we dan Gisele Nath die stelt in “Dit maakt van de Europese Unie geen speler, maar een speelveld’ in de krant van dinsdag 22 december: “Omgekeerd kan China in Europa investeren hoe en waar het wil.”

Ik zou beiden eens willen aanraden in het archief van de krant of die van andere media van de voorbije jaren te kijken. Beide dames zullen dan tientallen voorbeelden aantreffen van Chinese bedrijven die hun Europese investeringen- of koopplannen zien verboden worden. Onder meer uit wat dan plots strategische sectoren heten te zijn. Een zoals al gebleken is uiterst rekbaar begrip.

En zeker zal mevrouw Nath bij die zoektocht ook werk hierover van haar aantreffen. En het gaat hem hier heus niet alleen over Huawei of de plannen voor samenwerking met onze elektriciteitsdistributie. Is zij dan vergeten wat ze heeft geschreven en is haar geheugen dus een zeef? Natuurlijk niet. Het kadert in een operatie vanuit bepaalde kringen (de veiligheidsdiensten?) om te verhinderen dat dit akkoord er komt.

In The Financial Times van deze ochtend staat dat Jake Sullivan, de Veiligheidsadviseur van de toekomstige president Joe Biden tegen dat akkoord is. Ook citeerde men het Duitse Europarlementslid Reinhard Bütikhofer die ook tegen lijkt te zijn. De man is lid van het Amerikaanse Aspen Institute waarvan geweten is dat het nauwe relaties heeft met de CIA. We weten dus van waar de wind waait.

En wat betreft de toegankelijkheid van de Chinese markt. Veruit het best verkopende automerk in China is Volkswagen gevolgd door het Amerikaanse General Motors terwijl het Amerikaanse techbedrijf Apple er vorig jaar voor 44 miljard dollar aan producten verkocht. En dankzij Edward Snowden en Julian Assange weten we dat alle Amerikaanse techbedrijven betrokken bij telecommunicatie de communicatiegegevens van hun klanten aan de NSA moeten geven.

Met andere woorden: China laat toe dat de VS in China spioneert en massaal de privacy kan schenden. En dan heb je nu de vaccins tegen covid-19. De EU heeft met geen enkele Chinese vaccinproducent al een koopoptie genomen. Het Amerikaans-Duitse Pfizer/BioNTech kondigde daarentegen al aan zich klaar te maken om ook in China ermee op de markt te komen.

En dan is er natuurlijk de ultieme dooddoener: De mensenrechten. Het klinkt altijd goed zeker als men vergeet dat België betrokken was bij de illegale bombardementen op Servië en Libië en naast die landen ook Jemen, Irak en Syrië helpt vernielen en wapens verkoopt aan Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten. Geen twijfel: Dit zijn volbloed democratieën met respect voor de mensenrechten.

Om het dan nog niet te hebben over De Standaard die al straks tien jaar de koppensnellers van Al Qaeda & co in Syrië verkoopt voor vrijheidlievende activisten die een democratische op mensenrechten gebaseerde samenleving willen realiseren. Inderdaad mensenrechten. Ik stel dan ook voor dat iedereen bij de redactie zich een spiegel aanschaft en eens diep kijkt. Wie weet wat men ziet.

Willy Van Damme

Hoe onschuldig is Ahmadreza Djalali?

Uw medewerker Ruud Goossens vult in DS van 5 december drie pagina’s over het lot in Iran van de Iraanse geneesheer Ahmadreza Djalali met als titel ‘Het is pure marteling’.

Daarin schrijft hij: “Toen hij voor een liesbreuk geopereerd werd, werd hij wakker in een hospitaalbed, geboeid aan handen en voeten. De medische bijstand is onbestaande.” Hoe de medische bijstand is onbestaande? Men had hem geopereerd en daarna op een hospitaalbed gelegd.

En aangezien het om een wegens zware reden veroordeelde gevangene ging was hij geketend. Een standaardprocedure, ook in België. Maar hoe kan er hier dan sprake zijn van ‘onbestaande medische bijstand’. De heer Ruud Goossens weet duidelijk niet eens wat hij schrijft.

260px-Ahmad_Reza_Jalali_by_voa_persian_(cropped)

Ahmadreza Djalali, volgens de westerse media een onschuldige man die men in Iran zomaar zonder reden ter dood veroordeelde en die dus totaal onschuldig is. Volgens het Iraanse gerecht was hij betrokken bij de moord op twee Iraanse kerngeleerden (1) en werkte hij voor de Mossad. Wat is de waarheid? Alleen mensen die betrokken waren bij die dubbele moord en diegenen die het gerechtsdossier hebben gelezen weten dat.

En dus zeker de Westerse pers niet. Volgens Wikipedia was hij veroordeeld op basis van een brief van zijn echtgenote. Op de Engelstalige versie van Wikipedia had men het ook over zijn contacten met universiteiten in Israël, de Verenigde Staten en Saoedi-Arabië (2). Aartsvijanden van Iran. En natuurlijk is de doodstraf voor wie dan ook onaanvaardbaar.

En gevangenruil wordt door hem als typisch Iraans omschreven. Ik raad hem aan eens de term ‘Checkpoint Charlie’ in Berlijn te googelen. Het was tijdens de Koude Oorlog een gekend begrip waar het Warschaupact en de NAVO met de regelmaat van de klok gevangenen ruilden. Het is ook al een eeuwenoud begrip.

Maar ja, in Iran, China, Rusland, enzovoort en dus al wie met de VS overhoop ligt worden er alleen maar showprocessen gevoerd. In het Westen is er sprake van een correcte procesvoering… zoals met o.m. Lockerbie en de vele rechtszaken rond Noord-Ierland in het Verenigd Koninkrijk.

En hoe weet hij met zoveel zekerheid dat Djalali onschuldig is aan spionage en van betrokkenheid bij de moord op 29 november 2011 van die twee Iraanse kerngeleerden Abbasi Davani en Majid Shahriyari? Omdat hij er niet uitzag als een soort James Bond zoals hij hier schrijft? Wat een grap. Ach ja, het is Iran nietwaar en dus zal Barbertje hangen. Van vooringenomenheid gesproken.

Willy Van Damme

1) Er was die dag nog een derde slachtoffer namelijk de kerngeleerde Freydoun Abbasi die echter alleen gewond raakte. Amnesty International kopt prominent in haar berichtgeving dat men de man folterde. Maar daar is geen bewijs voor. Ook AI heeft zoals uit correspondentie blijkt dat niet. Djalali heeft alleen gezegd dat hij onder zeer zware druk bekende en dat schriftelijk ondertekende. Is dat zo?

2) Ahmad Reza Jalali – Wikipedia

Film For Sama–Platte propaganda

Toch merkwaardig, als Syriëstrijders naar hier terugkeren zijn het voor Knack en de rest van de media aartsgevaarlijke terroristen die liefst zo lang mogelijk opgesloten dienen te worden. Vechten ze nog in Syrië dan zijn het helden en vrijheidsstrijders. Dat blijkt weer uit het stuk ‘We zouden samen leven en samen sterven’ en het gesprek met Waad al Kateab over haar film ‘for Sama’ in Knack van 2 december 2020.

Wat van 2011 tot 2016 gebeurde in Aleppo was een strijd tussen twee partijen, het geregelde leger en een aantal zwaar bewapende groepen waarbij Nour al Din al Zinki, Ahrar al Sham en al Qaeda (toen als Jabhat al Nusra) de grootste waren en allen internationaal ook gekend zijn als terreurgroepen.

Nour al Din al Zinki - Handarat-Aleppo - Juli 2016 - onthoofding Palestijns kind

Topfiguren binnen de Syrische terreurgroep Nour al Din al Zinki bouwen voor de ogen van hun camera een feest waarbij ze de aan een bloedziekte lijdende 12-jarig Abdullah Tayseer onthoofden. En het blijkt een leuk feest te zijn. Het was de zomer van 2016 toen het Syrische leger er in geslaagd was om het gebied in handen van die salafistische terreurgroepen te omsingelen. Dit was hun weerwraak, een zwaar ziek gehospitaliseerd kind ombrengen.  Maayouf Abu Bahr staat hier uiterst rechts fier te glimlachen

Nour al Din al Zinki is nu een onderdeel van het zogenaamde Syrisch Nationaal Leger, het stel huurlingen dat in opdracht van Turkije onder meer in Libië en Azerbeidzjan heeft gevochten. De vrienden van mevrouw Kateab.

Hamza Kataeb & Nour Din al Zinki - 3

De geneesheer Hamza al Kateab (echte naam Zahed Katurji) met een van de psychopaten die zich voor de camera amuseerde met het onthoofden van een zwaar ziek kind. De “geneesheer” was in goed gezelschap.

Het was oorlog en dus beschieten beide partijen elkaar. Hier in dit stuk van Han Renard is het alsof maar een partij schiet, het leger. En dan wordt de naam al Qaeda natuurlijk bewust vergeten. Zo gaat dat met propaganda.

Verder heeft zij het over het beschieten van haar hospitaal. Voor de oorlog had Aleppo met al Kindi een ultramodern en grootste hospitaal van het land. Toen haar ‘vrienden’ Aleppo in 2012 bestormden werd ook het hospitaal door hen vernield. Foto’s staan op het internet.

Hamza Kataeb en Nour Din al Zinki - Bafta - 4

Zonder baard en net in het pak met en strikje is deze terrorist klaar voor de grote show. Een fijn staaltje van Britse propaganda. Walgelijk. Indien het Verenigd Koninkrijk echt een rechtstaat is dan zat die man voor heel veel jaren in de cel. Niet zo.

Verder stelt zij dat ISIS een creatie van de Syrische regering is. Een lachwekkende en feitelijk schandelijke bewering. De opstand is in 2011 gestart deels door al Qaeda die vanuit Irak kwam en daar Islamitische Staat noemde.

Na het veroveren in het najaar 2013 van de Syrische olievelden ontstond er ruzie (over de buit?) tussen die terreurgroepen en werd Al Qaeda daardoor in twee gesplist tussen Aboe Bakr al Baghdadi met dan ISIS en een met Aboe Mohammed al Golani als leider van Jabhat al Nusra als een filiaal van al Qaeda.

De aanhangers van Baghdadi verloren begin 2014 het pleit in de stad Aleppo maar wonnen in het Oosten en later Irak. Uiteraard moet zij dat weten maar ze verkoopt liever fantasierijke verhalen die haar interviewer dan kritiekloos overneemt.

Aleppo - Gemeenteraad salafisten - 15 november 2016

De zogenaamde gemeenteraad van het jihadistengebied van Aleppo. De ‘Vrije jongens’ van de stad. Het was november en hun enclave stond op instorten. De foto is genomen in het grotendeels vernielde Ummayadenmonument in de stad dat toen nog in hun handen was. Het is erg belangrijk cultureel erfgoed.

Misschien kan Knack eens het verhaal schrijven over de twaalfjarige Palestijnse jongen Abdullah Tayseer. Een zwaar ziek kind die Nour Din al Zinki midden 2016 uit een hospitaal sleurden en wiens onthoofding zij zelf filmden en op YouTube plaatsten.

Het veroorzaakte zelfs in de Amerikaanse regering ophef en officieel werd hun steun door Washington toen gestopt. Een van die psychopaten zat in het ‘stadsbestuur’ van hun ‘vrij’ Aleppo. Zie bijgaande foto’s. De man van Nour al Din al Zinki is de vierde van links. Toch mooi zo een ‘vrij’ Syrië niet! Knack mag fier zijn over zo’n verhalen.

Willy Van Damme

Aleppo - Kerstboom - 21-12-2016

De bevrijding  van Oost-Aleppo in 2016 werd gevolgd door een groot kerst- en nieuwjaarsfeest. Toen dit jaar ook de noordwestelijke voorsteden werden bevrijd was er opnieuw in de stad een groot feest. Het was immers vanaf dan gedaan met de vele bombardementen door de ‘vrijheidsstrijders’. Wie voor 2017 in hun deel van Aleppo kerstmis wou vieren werd vermoord.

Lezersbrief naar Knack.

Saad Kateab was volgens haar biografie 20 jaar in 2011 en studeerde economie in Aleppo. Volgens haar verklaringen leidde ze tot 2016  het enige hospitaal in het door die jihadisten bezet deel van Aleppo. Dus tot ze 25 jaar was. Wat haar echte naam is wil ze niet zeggen. Wat allemaal vragen oproept. Haar man het het op 16 november 2016 in De Morgen over drie toen nog in werking zijnde hospitalen. Wie zal het zeggen, de waarheid is hier in dit milieu toch onvindbaar.

Chinafobie en De Standaard

Goed gelachen gisteren met het stuk “Peking speurt het internet af naar belangrijke Belgen” (DS 17/09) Volgens dat verhaal zou China dus het internet gebruiken om namen op te zoeken van wie in België, en elders, belangrijk is. Wat een onthulling. Het is er een van hetzelfde niveau is als de ontdekking dat deze ochtend de zon is opgestaan en schijnt.

Het is via een anonieme klokkenluider in handen geraakt van Internet 2.0 een Australisch/Amerikaans bedrijf mede opgericht door een gewezen majoor van de Australische veiligheidsdiensten. Een totaal gebrek aan betrouwbaarheid dus.

En dat er op die lijst 696 Belgen prijken is eveneens meer dan ‘schokkend’ nieuws. China heeft in Brussel twee ambassades en als er met het Chinese nieuwjaar op hun recepties mensen worden uitgenodigd zullen er dat vermoedelijk zelfs meer zijn dan die 696.

Diplomaten hebben als taak in het land waar zij verblijven zoveel mogelijk gegevens van zoveel mogelijk personen te vergaren. En dit kan erg ver gaan. Dat soort verhalen als dat van Internet 2.0 als crimineel en schokkend te verkopen toont dat de krant tot het debiele niveau is afgezakt en niet weet wat ze publiceert.

En verder heb ik in mijn carrière als onderzoeksjournalist niets anders gedaan dan namen noteren en hun linken leggen. Daarvoor is het internet zeer belangrijk en perfect bruikbaar. Of doet De Standaard dat niet misschien?

En dan vandaag “Hoe China rechtstreeks Info uit de Brusselse EU-bubbel kocht”. Wat in de ti!tel van het stuk als een vaststaand feit wordt verkocht wordt nadien in de subtitel ‘Zou’ en “de man ontkent”. Wat verder in het stuk staat zijn naam en welke instelling zodat hij perfect identificeerbaar is. Maar mensen lezen de kop en veel minder de subtitels. DS weet dat.

Hoezeer de man (Fraser Cameron) aan China verkocht is blijkt uit een debat over China dat zijn instelling kortelings organiseert. Spreker is Europarlementslid Reinhard Bütikhofer, Duitser en fractieleider van Groen daar en lid van het Aspin Institute, het American Jewish Committee en Atlantic Brücke. Veel pro-Amerikaans kan het niet zijn en de man is dan ook gekend als een rabiaat tegenstander van China.

Maar door dit verhaal zo te brengen maken jullie van de man een crimineel die daardoor zijn werk dreigt te verliezen. Het niveau van De Standaard en uw medewerkster Gisele Nath, auteur van beiden verhalen, is dus duidelijk beneden alle peil. Grof is hiervoor een goed woord.

Willy Van Damme

Naschrift:

Brief aan De Standaard. In het begin der jaren tachtig schreef ik een stuk over de poging van de Chinese regering om een van haar onderdanen die in Leuven studeerde en politiek asiel had gekregen te ontvoeren. Dankzij mijn interventie mislukte dat. Maar toen ik nadien mijn verhaal hierover wou publiceren raakte ik dat nergens kwijt en Paul Goossens bij De Morgen wou dat evenmin plaatsen.

Toen het maanden later dan toch maar dan bij Knack verscheen was dat mijn laatste artikel voor dat blad. Gewezen hoofdredacteur wijlen François Verleyen had immers een bezoek gekregen van diplomaat Zwaenepoel die in opdracht van ambassadeur Patrick Nothomb handelde. Een gesprek welke volgens Buitenlandse Zaken positief was verlopen. Wat toen niet in de media mocht is nu dagelijkse kost. Liefst met veel fantasie.

De vuile trucs van de Staatsveiligheid

Het verhaal van vandaag in De Standaard verscheen ook in Politico met meer info en dit verhaal blijkt, zoals wel kon vermoed worden, van onze Staatsveiligheid te komen die de man duidelijk kapot wil. Zij gaven het door aan De Standaard en L’Avenir. Waar De Standaard bereidwillig aan mee werkt. Verder krijgen dat soort organisaties en instellingen altijd wat steun voor hun activiteiten van de vele ambassades in Brussel.

Maar dat de Staatsveiligheid een onderzoek doet naar de man is niets op tegen. Het is hun taak. Wat echter zeker niet hun taak is en een schending van het onderzoeksgeheim, en dus crimineel. is dit.

Dat men bij een gerechtelijk onderzoek naar bevriende perslui stapt en niet het onderzoeksresultaat afwacht kan niet. Maar we kunnen er nu al bijna zeker van zijn dat men hierna nooit nog iets over deze zaak gaat horen. Het is wat men noeùt de rechtstaat.

Moesten wij echter een echte regering met stevig politici hebben dan zou dit niet gebeuren en gebeurt het toch zoals hier dan wordt de baas op staande voet ontslagen. En om dan te speculeren: Misschien wou die man niet met onze veiligheidsdiensten samenwerken en ruimde men hem daarom op om dan plaats te maken voor iemand die mits betaling wel wil meewerken.

En hoe betrouwbaar de info van de Staatsveiligheid is bleek ooit al met het Eurosongfestival. Verontschuldigingen voor die toenmalige laster en broodroof konden er bij de Staatsveiligheid niet af. Politico: https://www.politico.eu/article/belgium-security-service-probes-top-eu-think-tanker-for-links-to-china/

Willy Van Damme

Rusland-Georgië–De omgekeerde waarheid

In het artikel ‘Hoe de zaak Navalni een gaspijplijn kan opblazen’ in de krant van woensdag 9 september stelt Uw redactie over Rusland : “Of het nu de Russische inval in Georgië was”. Dat klopt niet. De Russisch-Georgische oorlog werd op 7 augustus 2008 gestart toen Georgische troepen onder leiding van de Israëliër Davit Kezerashvili Zuid-Ossetië aanviel waaronder de hoofdstad Tsinvali.

Daarbij werden ook Russische vredestroepen gedood. Die waren daar tussen beide partijen geplaatst dankzij een internationaal akkoord ondertekend door de EU, de VS, Rusland en Georgië. Daarbij werd door het Georgische leger ook het lokale hospitaal aangevallen. Een oorlogsmisdaad.

Waarna het Russisch leger op 8 augustus de tegenaanval inzette. Daarbij werd alleen tijdelijk het grensgebied in Georgië bezet. Dit in overeenstemming met het internationaal recht. Daarbij weten wij dat het Georgische leger de steun had van de VS en het land onder leiding stond van een gewezen Amerikaanse advocaat.

Het zijn goed gekende en door o.a. de EU toegegeven feiten. Maar dat Uw krant die leugens schrijft wekt geen verbazing. Ze grossiert immers niet in het geven van de feiten maar in het verspreiden van anti-Russische propaganda. In feite is dat ook zo voor alle landen waarmee de VS in conflict ligt zoals Venezuela en China en dus ook Rusland. Veel geloofwaardigheid heeft de krant op dit vlak dan ook niet.

Willy Van Damme

Brief aan De Standaard. Op 8 augustus 2008 begonnen in Beijing de Olympische Spelen en Vladimir Poetin in China was. Dat het Georgische leger juist de dag ervoor op 7 augustus Zuid-Ossetië aanviel zal vermoedelijk dan ook geen toeval zijn.