De bijna dode Navalny

Er viel mij iets eigenaardigs op in Jullie berichtgeving over Alexei Navalny ‘Navalny kan ieder moment overlijden’ (DM 19/04) . Daarin citeren jullie mensen die stellen zijn artsen te zijn: “Navalny zou volgens zijn artsen elk ogenblik kunnen overlijden. Ze baseren zich voor die waarschuwing op resultaten van testen die advocaten van de oppositieleider hadden verkregen” en wat verder: “Omdat hij (Navalny, nvdr) geen toegang kreeg tot een dokter…..”

Maar hoe kan men de resultaten bespreken van de medische testen die op Navalny recent zijn gedaan zonder dat een dokter tussenbeide kwam om die testen te bevelen? Het is al herhaalde malen, o.m. met het paleis van Poetin volgens Navalny, gebleken dat men bij De Morgen met de regelmaat van de klok elke kritische zin, hoe beperkt ook, heeft verloren.

Alexei Navalny - 1

Wat is hier werkelijk aan de hand? Zeker de vermeende ziekte van Navalny niet. Dit theaterstuk kadert in een veel breder geostrategisch spel tussen de NAVO en Rusland waarbij de NAVO de druk op Moskou steeds maar opvoert. Vorige week nog plaatste De Standaard die Duitse nepfilm over het ‘paleis van Poetin de paaldanser’. In oorlog is alles toegelaten. Deze mediacampagne is dan ook duidelijk een grote orkestratie. Van wie?

En het gaat van kwaad tot erger. En indien het jullie interesseert Navalny krijgt financiële steun van o.m. de Britse regering. Wat heel veel verklaart. Een minuut zoeken op het internet en je kan het vinden. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn voor wie zich ziet als een kwaliteitsblad.

Willy Van Damme

Lezersbrief naar De Morgen.

Syrië en de Westerse interventie– De vzw Zwendel

Recent en deels via lekken openbaar geraakte documenten in het Verenigd Koninkrijk, Nederland en België over vooral de oorlog in Syrië tonen een onvoorstelbaar beeld van criminaliteit en bedrog dat mogelijks ongezien is in de recente menselijke geschiedenis.

Wat vooral opvalt is de zeer actieve politiek van de Britse regering die via haar ministerie van Buitenlandse Zaken en het Gemenebest en de militaire veiligheidsdienst MI6 overal haar pionnen zitten heeft. Het zorgde voor een in wezen onontwarbaar kluwen van vele honderden organisaties en tienduizenden medewerkers. Wat hierbij ook opvalt is het succes in het kneden van de publieke opinie. Met dank aan de media.

Reuters en BBC

De westerse oorlog tegen Syrië en in wezen het Midden-Oosten is wat Syrië betreft al tien jaar bezig en zorgde voor een groot aantal doden. Hoeveel kan men alleen maar schatten. In de beginjaren verliep die westerse interventie grotendeels geruisloos. Er was duidelijk wel steun maar hoe die juist verliep bleef grotendeels onder de radar.

Er was wel het zwaar protest tegen de Syrische regering en partijdigheid vanuit Washington, Londen en Parijs alsmede het begin van de sancties maar hoe die manipulaties en steun in detail verliep was onduidelijk. Nu blijkt dat die westerse interventie al tientallen miljarden euro’s heeft gekost.

Alexei Navalny

Deze recente serie lekken tonen echter in detail hoe men de publieke opinie bedriegt, hoe de pers dit oorlogsspel meespeelt en hoe de steun verliep en deels nog steeds verloopt. Wat men moet koppelen aan de onvoorstelbare geldgraai van sommige hoofdrolspelers. Oorlog is naast het doden en vernielen ook synoniem voor zwendel en zelfverrijking.

Zo maakte de website The Grayzone openbaar hoe de BBC en het persbureau Reuters contracten afsloten met het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken en het Gemenebest over hoe men in Rusland op grote schaal een campagne ging opzetten om wat men noemde ‘Russische desinformatie’ te bestrijden. (1) Wat men duidelijk ook in een heel veel andere landen doet.

Contract Reuters - FCO - 31-7-2017

Het persbureau Thomson Reuters schrijft zich hier in voor een programma voor het maken van wat duidelijk niet alleen Britse propaganda is maar ook een die moet meehelpen bij het opzetten, samen met de Britse militaire inlichtingendienst MI6, van een sabotagenetwerk in het buitenland ten bate van de Britse regering.

Hier betreft het doelwit Rusland. Een strategie die de Britten en de VS reeds in 1953 toepasten toen men in Iran de regering van premier Mohammad Mossadeq na gewelddadige demonstraties ten val bracht.

Men spreekt daarbij wel van het verspreiden van correcte informatie maar in de contracten staat dat het wel degelijk gaat om het vergroten in Rusland van de Britse invloed en de zienswijze van de regering in Londen te versterken over de conflicten in de wereld en hier vooral die met Rusland. Het verklaart de enorme mediacampagne in het Westen rond Alexei Navalny, een Brits agent. (2)

Het is het verspreiden van propaganda dus. Zeggen dat men desinformatie wil bestrijden staat nu eenmaal veel mooier dan stellen dat men propaganda voert. En in een reactie vanwege Reuters op dit lek klinkt deze dan ook goedkeurend.

Want degelijke informatie verspreiden is volgens dat persbureau hun basistaak en dus is dat contract een uitstekende zaak. Zij wordt zo wel deel van het conflict en geen neutrale partner meer. Wat Reuters dan gemakshalve vergeet. Het is journalistiek een doodzone.

Opmerkelijk is dat Reuters in haar voorstel aan de Britse regering stelt dat de Thomson Reuters Foundation, de zogenaamd caritatieve arm van het bedrijf, wereldwijd over een netwerk van 15.000 journalisten en bloggers beschikt waarvan in Rusland alleen al 400.

Nazanin Zaghari-Ratcliffe

Daarbij zorgt men ook voor opleidingen en desnoods reizen naar het Verenigd Koninkrijk. Verder helpt men bij het manipuleren van opzoekingen via Google. Wie via Google bijvoorbeeld zoekt naar kritische beschouwingen over de jihadistische propagandafilm ‘For Sama’ zal met de zoektermen ‘For Sama’ en ‘film’ niets vinden. 

Een typisch geval van dat soort interventies door Reuters is het verhaal van de Iraans-Britse journaliste Nazanin Zaghari-Ratcliffe die voor de Thomson Reuters Foundation werkt.  Ze hielp voordien vlak voor de start in 2009 van de Iraanse Groene Revolutie de BBC Persian Service opzetten om zo die ‘revolutie’ te ondersteunen.

Officieel was zij in Iran om haar Iraanse familie te bezoeken maar zoals bleek uit de officiële verklaring in het parlement van toenmalig minister van Buitenlandse Zaken Boris Johnson was zij er om in het geheim journalisten op te leiden.

Geen probleem echter want volgens de Britse media, overgenomen door de rest van de westerse massamedia, is Nazanin Zaghari-Ratcliffe gewoon het slachtoffer van een tirannieke regering die foltert dat het een lieve lust is en schijnprosessen voert waarna die opgesloten worden in beruchte gevangenissen.

Contract Reuters - Voorwaarden opdrachthouder - FCO - 31-7-2017

Volgens Reuters is er hier niets fout mee en wil men de journalistiek zo alleen maar professioneler maken. En dat betekent dus onder de hoede werken van de Britse ambassade in Moskou. Zolang men maar de Britse waarden uitdraagt. De nieuwe journalistieke ethiek, made in Londen.

Het opzetten van een netwerk van geheimagenten die als ‘journalist’ de Britse propaganda helpen verspreiden is essentieel als men een zogenaamde kleurenrevolutie wil doen slagen. Het is de taak van Reuters zoals beschreven in die aanbesteding die het bedrijf in 2017 had gedaan met de regering in Londen.

Hamish de Bretton-Gordon

Maar de BBC en Reuters worden mondiaal zeker wat die laatste betreft gezien als uiterst betrouwbaar en zijn ook wereldwijd de grootste leverancier van wat nieuws is. Een redactie zonder Reuters bestaat niet.

En die organisatie werkt dus voor de Britse regering. Wie als journalist zegt te twijfelen aan de verhalen van de BBC en Reuters is in de ogen van de meeste collega’s dan ook een idioot of zelfs verdacht.

Een typerend voorbeeld van hoe Reuters het nieuws manipuleert is het verhaal van Hamish de Bretton-Gordon die door Anthony Deutsch, de man die bij Reuters het verhaal over chemische aanvallen in Syrië volgt, op 30 januari 2018 werd omschreven als een ‘onafhankelijk expert’. Een grote en bewuste leugen wat de journalist moet geweten hebben. (3)

Het artikel moest extra bewijskracht leveren voor de betrokkenheid van de Syrische regering bij die chemische aanvallen. Maar Hamish de Bretton-Gordon was volgens zijn eigen informatie van 2007 tot 2010 kolonel en Assistent Director of Surveillance & Reconnaissance Land Forces, MI6 dus en in een topfunctie. Hij werkte ook voor de NAVO als de specialist chemische wapens.

De OVCW

En volgens die gegevens is hij sinds twee jaar opnieuw legeradviseur op het vlak van radiologische, chemische en biologische wapens. Het is nu bovendien geweten dat Hamish de Bretton-Gordon in Syrië de getuigenissen en ander materiaal verzamelde over vermeende chemische aanvallen in Syrië. (4)

Gegevens die hij dan doorspeelde aan de Organisatie voor het Verbod op Chemische Wapens (OVCW) in Den Haag. Die wordt geleid door de Spaanse diplomaat Fernando Arias en tot 2019 met als adjunct de Britse diplomaat Robert Fairweather de man die het dagelijks beleid organiseerde.

Robert Fairweather

Wie binnen de OVCW een gesprek met Arias wou hebben moest eerst Fairweather passeren. En wie kritisch was over de rapportering kreeg duidelijk een njet. Fairweather  vertrok in juni 2019 om ambassadeur te worden in Soedan.

Bij zijn vertrek kreeg hij van de Britse regering als afscheid voor bewezen diensten een OBE, het lidmaatschap van de Orde van het Britse Rijk.  Ook Hamish de Bretton-Gordon heeft zo’n onderscheiding.

Zijn opvolger in 2019 is de Franse diplomaat Sebastien Barra die het spel van zijn Britse voorganger gewoon verder speelde. De reeds lang in de OVCW broedende interne ruzie bleef voorduren en concentreerde zich vooral op de rapportering over de vermeende gifgasaanvallen in Syrië.

Enkele jihadisten schreeuwden over gifgas en onmiddellijk trok de OVCW in actie verzamelde op totaal onduidelijke wijze wat materiaal en getuigenissen en gaf die jihadisten steevast gelijk. Vooral het verhaal van Khan Sheikhoun van 4 april 2017 was zacht uitgedrukt lachwekkend en zorgde voor de eerste grote rel rond de OVCW.

Er was volgens de lokale afdeling van al Qaeda sarin gebruikt en binnen het uur zaten enkele van die jihadisten zonder zelfs handschoenen of maskers in die put waar die sarinbom zou gevallen zijn. Feitelijk en putje van een tiental centimeters diep. Maar geen probleem, een rapport van het OVCW gaf al Qaeda gelijk. Waarop de VS als vergelding Syrië dan maar bombardeerde.

Helemaal te gek was wat er op 8 april 2018 gebeurde in de stad Douma nabij Damascus. Een regio die tot dan onder controle stond van vooral het Leger van de Islam, een door Saoedi Arabië gesteunde terreurgroep. Daar was, beweerden de jihadisten een aanval met sarin en chloor gebeurd, een wel ongeziene combinatie.

Dat iemand bij het zien van deze beelden over die ‘gifgasaanval’ in Douma dit voor waar aanneemt is straf. Men ziet duidelijk dat dit een erg grove enscenering betrof. Maar die door die jihadisten getoonde kinderen en hun ouders die nadien hierover getuigden kwamen in onze media en in het rapport van de OVCW amper of niet aan bod.

Het verhaal over sarin werd direct overgenomen door ‘expert’ Hamish de Bretton-Gordon. Gevolgd door de Amerikaanse diplomatie en François de Lattre, de Franse ambassadeur bij de VN. Zij beweerden zelfs al voor de OVCW missie in Douma ter plaats onderzoek had gedaan dat men sarin had ontdekt in onderzochte stalen. (5)

Al snel liet men echter het gebruik van sarin vallen. Het was immers om technische reden gewoon ook onmogelijk. “Tot 150 doden” schreeuwden bepaalde westerse media. Maar Chloor is zoals de eerste wereldoorlog voldoende bewees alleen in heel grote concentraties en beperkt dodelijk. De reden waarom men daarna mosterdgas gebruikte

Douma

Geen probleem want reeds de dag nadien bombardeerde Israël nog maar eens Syrië. Op 14 april gevolgd door Frankrijk, de VS en het Verenigd Koninkrijk. Het probleem was echter dat de dag na die vermeende gifgasaanval het Syrische leger dit gebied veroverde.

Met als resultaat dat het filmpje dat door het Leger van de Islam op het internet was gezet ter plekke kon gecontroleerd worden. Kinderen die in het filmpje van die jihadisten te zien waren werden samen met hun ouders geïnterviewd waaruit duidelijk bleek dat dit alles een enscenering was.

En als de missie van de OVCW ter plekke met het onderzoek begint is de conclusie van de missie dan ook snel duidelijk. Zo waren er volgens het Leger van de Islam twee grote cilinders met chloor die vanuit de lucht gegooid zijn.

OVCW - Valse brief Arias een Brendon Whelan

Op zijn website en op sociale media ageerde Eliot Higgins en zijn Bellingcat in de hem eigen felle stijl tegen het feit dat opposanten de brief van Fernando Arias, grote baas van de OVCW, aan klokkenluider Brendan Whelan niet publiceerden. Die rechts op de foto. Links op de foto is de echte en ondertekende brief. Met wat duimzuigen lukt Bellingcat veel.

Teamleider Ian Henderson van dit OVCW stelt echter al snel dat dit onmogelijk is om de simpele reden dat het gat in het dak via welke dit vat zou zijn neergekomen te klein is. Conclusie: Men heeft dit vat daar gewoon geplaatst.

Ook zijn er volgens de metingen van die missie in de omgeving geen grote concentraties van chloor merkbaar. Hun puur technische observaties bevestigen dus de verhalen van de getuigen in Douma. (6)

Er zouden volgens die jihadisten en de media ook 43 doden gevallen zijn. Maar in een onderzoek van die zogenaamde lijken had men in Den Haag geen interesse. Toen de regering in Damascus zegde dat men voor het ontgraven van lijken een gerechtelijke bevel moest afwachten trok men al terug naar Den Haag. Maar onderzoek van die eventuele slachtoffers was nochtans essentieel.

Maar de bazen van de OVCW hadden geen zin in een professioneel onderzoek en begonnen wijzigingen aan het interim-rapport van die missie aan te brengen en gooiden het uiteindelijk zelfs in de prullenmand.

Getuigenissen van mensen ter plaatse worden grotendeels genegeerd en in ruil neemt men de verhalen van vermeende naar Turkije gevluchte getuigen voor waar aan. Zonder uiteraard enige controle naar hun betrouwbaarheid.

De brief van Arias

Typerend voor de sfeer is de houding van Bellingcat die op zeker ogenblik beweerde een ontwerp van brief te hebben van grote baas Fernando Arias en gericht aan Brendan Whelan, een nu gewezen topman van de OVCW en lid van de missie in Douma. Hierin zou die brief volgens Bellingcat het bewijs staan dat Whelan fout was en er inderdaad sprake was van het gebruik van chloor.

Eliot Higgins over Assange

Wat het ware karakter van Eliot Higgins juist is tonen deze serie tweets van de man toen klokkenluider Julian Assange op weg leek naar de VS nadat Ecuador, in wiens Londense ambassade hij asiel had gekregen, hem uit de ambassade zette. Dit op bevel van de nieuwe president waarna zijn land nog diezelfde week van het IMF een lening van 4,2 miljard dollar kreeg.

Ook beweerde hij dat alle bij de OVCW, incluis dus Rusland en Syrië, aangesloten landen akkoord gingen met de besluiten van het OVCW rapport over Douma. Het hoeft geen betoog dat Bellingcat voor die bewering geen enkel bewijs aanvoerde. (7)

Het resultaat is dat zowel Ian Henderson als Brendan Whelan, die de missie naar Douma vorm hadden gegeven, staande pede werden ontslagen en de anderen bij de OVCW voldoende schrik kregen en zwijgen. Men herinnert zich maar de episode in 2003 met Jose Bustani, de vroegere Braziliaanse diplomaat en eerste baas van het OVCW.

De regering Bush Jr. wou in 2003 Irak aanvallen en zocht excuses rond chemische wapens. Bustani wou niet meespelen en John Bolton, de toenmalige Amerikaanse ambassadeur bij de VN, kwam hem bedreigen stellende dat ze wisten waar zijn kinderen in de VS naar school gingen.

En aangezien hij zelf niet ontslag nam werd hij erna door de beheerraad ontslagen. Hij voert nu campagne tegen het huidig bestuur van de OVCW.

Bellingcat

Bellingcat drukt die zogenaamde brief van Aries aan Whelan zelfs af. Maar er is een probleem mee want de brief van juli 2019 van Arias aan Whelan wordt op de website van The Grayzone gepubliceerd en is totaal anders dan de niet-ondertekende brief welke Bellingcat voorheen publiceerde.

Waarbij Bellingcat anderen ervan beschuldigde die brief bewust achter te houden maar zwaait met een vals document. Vraag is natuurlijk ook hoe Bellingcat dan aan dit ontwerp van de brief kwam? Gevonden via zogenaamd openbare bronnen, open source, zoals deze steeds maar beweert?

OVCW  - Senior-OPCW-official-email

Dat de toestand bij de OVCW na dat nepverslag over de gifgasaanval in Douma erg gespannen is is duidelijk. Dat blijkt perfect uit deze mail.  Zo schrijft deze: “I don’t want to live in fear of crossing the street!” (Ik wil niet in angst leven wanneer ik een straat oversteek!)

Theodore Postol

Gelukkig weet de massamedia perfect wanneer ze moeten zwijgen en desnoods starten met een lastercampagne. Deze verontrustende mail werd dan ook doodgezwegen.

Er is in de wetenschappelijke wereld die betrokken is bij dit onderwerp dan ook een storm van protest ontstaan tegen de werking van de OVCW met een serie vroegere medewerkers van de organisatie en topwetenschappers zoals professor Theodore Postol die in een open brief hun ongenoegen uiten (8).

Waarbij Ake Sellström, de Zweed en leider van de eerste VN-missie naar het gebruik van chemische wapens in Syrië, stelt dat de organisatie in gevaarlijk politiek vaarwater terecht is gekomen en een geostrategisch neutrale positie moet innemen. (9)

Maar wie verzamelde dan die getuigenissen over die ‘gifgasaanvallen’ in Syrië en Turkije? Dat blijkt in feite Hamish de Bennet Gordon te zijn en James Le Mesurier, twee oud-officieren van het Brits leger. Met de laatste die via de Nederlandse BV Mayday Rescue de oprichter is van de Witte Helmen en hen dus ook inschakelde als getuigen.

Een uitstekende en kurkdroge analyse van de rapporten over deze zaak in Douma van de OVCW is te vinden bij de Britse Working Group on Syria, Propaganda and Media, vooral bestaande uit professoren en wetenschappelijke vorsers van een serie universitairen. (10)

Bellingcat is een door de VS en andere landen van de NAVO gefinancierde organisatie rond Eliot Higgins berucht voor haar nepverhalen zoals met het Maleisische vliegtuig MH17. Bellingcat beschuldigde daar met naam en toenaam drie Russen en Oekraïners, Igor Bezler, Oleg Ivanikov en Nikolai Tkachev, van directe betrokkenheid bij het neerschieten van dat vliegtuig. (11)

Oeigoer TIP - Arslon Xudosi - Bellingcat - Maart 2020

Arslon Xudosi is een van de medewerkers van Bellingcat die duidelijk een actieve supporter is van de TIP, de Turkestan Islamic Party bestaande uit vooral Chinese Oeigoeren. Gekend van de oorlog in Syrië. Het is door de VN omschreven als een terreurorganisatie. 

Elke steun eraan is dus in theorie in alle landen strafbaar. De TIP krijgt echter in de praktijk steun vanuit de NAVO en zo ook Bellingcat. Het zijn dus vrienden en deze tweet is dan ook logisch. Leve de terreur dus!

Waarop de Nederlandse media luid applaudisseerden en Bellingcat als ware helden prezen. Toen men in Nederland de acte van inbeschuldigingstelling publiceerde waren hun namen er echter niet bij. Maar de Nederlandse media zwegen ditmaal alsof er niets gebeurd was. Laster heet dat.

Maar dat is geen probleem. De Westerse massamedia vallen als het ware in zwijm voor de woorden van Eliot Higgins en zijn Bellingcat en zien hem als een soort orakel van Delphi. En zolang het Amerikaanse, Britse en Nederlandse geld toestroomt is er amper een probleem. Achter de schermen is men echter minder enthousiast over de fratsen van de man en zijn team.

In een interne audit van het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken en het Gemenebest stelde deze echter op pagina 75 van haar audit het zo:

‘Bellingcat was somewhat discredited, both by spreading disinformation itself, and by
being willing to produce reports for anyone willing to pay.’ (Bellingcat is zelf wat in diskrediet, mede door het verspreiden van desinformatie zelf en door haar bereidheid om mits betaling dat te schrijven wat de opdrachtgever wenst)’ (12)

Een van de praktijken is ook om elke opposant zoveel mogelijk uit te schakelen door hem voor te stellen als een imbeciel of een agent van Moskou. En schelden was eveneens een klassieke truc. Dat overkwam Theodor Postol, de Amerikaanse emeritus prof van het Massachusetts Institute of Technology van Harvard, een van Amerika’s topspecialisten op het vlak van rakettechnologie. ‘ (13)

Deze had samen met een serie collega’s een peer reviewed artikel klaar over de vermeende aanval met sarin in de Syrische stad Khan Sheikhoun. Klaar voor publicatie in het tijdschrift Science and Global Security van de Princeton universiteit (14).

Het argument van Bellingcat en anderen tegen publicatie was onder meer dat het de Syrische en Russische regering baat zou bijbrengen. Niet omdat het geen wetenschappelijke bijdrage tot het debat zou zijn. Politieke censuur dus. (15)

Mede door die interventie van Bellingcat en enkele anderen werden er achter de rug van Postol binnen de redactieraad van het tijdschrift allerlei discussies gevoerd zodat alhoewel een publicatie was aangekondigd dat uiteindelijk toch niet doorging. Bellingcat en anderen hadden blijkbaar schrik van de publicatie.

Hij nam dan ook verontwaardigd ontslag uit de beheerraad van het tijdschrift waar hij dertig jaar lid van was. Het werd nadien in het Global Journal of
Forensic Science & Medicine toch geplaatst. (16)

Een ander voorbeeld is wat de Nederlandse journalisten Eric van de Beek en Max van der Werff overkwamen tijdens hun onderzoek naar wat gebeurde met het neergeschoten Maleisische vliegtuig MH17. Waarop Bellingcat insinueerde dat zij in die zaak samenwerken met de Russische veiligheidsdiensten.

Meer dan insinueren deed hij niet want bewijzen bracht hij niet aan. Geen probleem want, geschreven met hulp van Bellingcat, stelde het blad De Groene Amsterdammer (17) dat zij pionnen waren van de Russen. Bellingcat beweerde het mailverkeer van een geheim agent te hebben gehackt.

Zo schrijft het blad: “Dat Russische spionnen zo vergaand invloed hebben op wat activisten en burgerjournalisten schrijven is een uniek voorbeeld van inmenging in Nederland.”

Onder de hoofding “Nederlandse MH17-activist blijkt schaakstuk voor Russische inlichtingendienst” stelde het weekblad op 20 november 2020: “Een Nederlandse burgerjournalist die jarenlang desinformatie verspreidde over de MH17-ramp, werkte nauw samen met een Russische inlichtingendienst. Het onderstreept opnieuw hoe ver Rusland bereid is te gaan in de informatie-oorlogen die het voert.”

Het verhaal over Eric van de Beek en Max van der Werff dat alleen gebaseerd was op de eerdere onbewezen beweringen van Bellingcat zorgde zelfs voor vragen over Russische inmenging in de Nederlandse Tweede Kamer.

De techniek is duidelijk om hen voor te stellen als agenten van Rusland om zo elk kritisch geluid de mond te snoeren. Het verhaal dat Eric van de Beek een agent van Rusland is leest men nu bij Google. Elk debat en kritische stem poogt men onmogelijk te maken.

De Witte Helmen en de ‘zelfmoord’ van een held

Voor onze massamedia zijn de in 2014 opgerichte Syrische Witte Helmen de helden die terwijl het Syrische leger burgerdoelwitten en vooral hospitalen beschiet weten de Witte Helmen massa’s mensen te redden. Ze werden dan ook voorgedragen voor de Nobelprijs voor de Vrede en een film over hen kreeg in Hollywood in 2017 zelfs een Oscar voor de beste documentaire.

Oud-gediende van vele Britse oorlogen

De Witte Helmen zijn in 2014 opgericht door de Britse ex-kapitein James Le Mesurier, een afgestudeerde van de militaire academie van Sandhurst en oud-gediende van de Britse oorlogen in onder meer Joegoslavië, Irak en Afghanistan.

Naar buiten stelde die Witte Helmen zich voor als een zogenaamde puur humanitaire vereniging. De realiteit was echter wat anders. “Het was gewoon een criminele organisatie”, stelt een vroegere topmedewerker die liever anoniem blijft.

De officiële bedoeling was om hulp te bieden aan de Syrische bevolking. Het was zeker ook de bedoeling om de jihadisten van al Qaeda & co nog beter dan voorheen voor te stellen als onbaatzuchtige helden, idealisten en redders in nood. Wat echter overal werd verzwegen was dat het ook en vooral voor de top een middel tot zelfverrijking was.

Al van dag één bleek de relatie van die Witte Helmen en die salafistische terreurgroepen ook heel nauw te zijn. Legio zijn de foto’s op het internet van Syriërs die het ene moment op het slagveld wapens dragen en nadien opduiken als ‘hulpverlener’ bij de Witte Helmen. Een beruchte foto is een waarbij Witte Helmen lijken wegdragen van mensen die in hun bijzijn voordien waren geëxecuteerd.

En in Yarmoek, een wijk van Damascus, liepen leden van ISIS zelfs rond in het uniform van de Witte Helmen. Maar dankzij de waakzame media raakten die foto’s en video’s nooit in de klassieke westerse pers.

De Witte Helmen kregen in de periode tot 2019 hulp van een ganse serie Westerse landen zoals Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Ook de VS, Qatar en Turkije gaven het tientallen miljoenen euro’s maar dan via een alternatief circuit. Voor de VS was dat de ngo Chemonix.

ARK FCZ

In feite werd Mayday Rescue en de Witte Helmen gesticht vanuit Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten door een amper gekend bedrijf genaamd ARK FZC wat staat voor Analysis Research en Knowledge Free Zone Company die vanuit London wordt gefinancierd en geleid werd door ex-militair Henry Middleton en Alastair Harris, een gewezen diplomaat.

ARK werd in 2011 gesticht bij de start van wat de media de Arabische Lente noemden. Opvallend is dat Henry Middleton niet Chief Operating Officer (COO) of Chief Executive Officer (CEO) werd genoemd maar Chief of Staf, een term uit het leger. De officiële bedoeling was het opzetten van stabilisatieprogramma’s voor landen in de regio.

In wezen was het echter omgekeerd en wilde men die regio zo verder destabiliseren door allerlei opstandige bewegingen en sectaire groepen te steunen. Zo werd Mayday Rescue via ARK door James Le Mesurier en ex-diplomate Emma Winberg opgericht. Ook hier dus die combinatie van diplomaat en legerofficier. Emma Winberg is van origine Zweedse maar werkte voor de Britse regering.

Witte Helmen - Populariteit

Een mooie grafiek die moest tonen hoe effectief en populair de Witte Helmen onder de Syrische bevolking wel waren. Den Haag was tevreden en zelfs fier. Alleen is er de vraag hoe, wanneer en wie dit onderzoek deed. Dat was echter in dat rapport niet te vinden. Den Haag maakte er ook geen opmerking over.

In totaal gaf Nederland van 2014 tot 2019 12.613.322 euro’s aan Mayday. Met een hier niet meegerekende laatste schijf in 2019 van 57.435 euro. Die zou niet uitbetaald zijn. En bij he toekennen van die toch grote subsidies hoorden natuurlijk de klassieke voorwaarden zoals het doen van een jaarlijkse audit en het onmiddellijk melden van elke vorm van fraude.

Opmerkelijk is ook dat Mayday Rescue en dus de Witte Helmen volgens die contracten moesten voldoen aan een serie andere Nederlandse voorwaarden zoals:

With thIs in mind, you must refrain from supporting activities whose alm Is to
undermine the political autonomy of a state er to bring down a lawtul
government by unlawful means. (Brief BZ van 28 november 2016, DSH 511/16, punt 6-8)

Dit beseffende moet U zich onthouden van het steunen van activiteiten wiens bedoeling het ondermijnen is van de politieke autonomie van de staat of het op onwettige manier ten val brengen van de rechtmatige regering. (Die van Bashar al Assad dus, n.v.d.r.)

Deze contracten met Mayday Rescue en de Witte Helmen zijn dan ook complete waanzin. Men stuurt geld naar een constant in beweging zijnde oorlogszone en dit veelal via anonieme koeriers die geld geven aan mensen van wie ze in Den Haag niet eens het bestaan van kenden. Mensen die bovendien in oorlog zijn met de wettige regering van Syrië.

Geen administratie

Die voorwaarden waren dan ook een grap en dienden alleen maar om de bureaucratische regels van Den Haag althans op papier te volgen. Waarbij alle betrokkenen perfect moeten geweten hebben dat dit onzin was.

Een situatie die enkele jaren later onhoudbaar bleek. Maar gooide men het geld hier massaal richting een stel koppensnellers en dieven dan was Den Haag in het mailverkeer met hen wel milieubewust.”Gelieve om papier en het milieu te sparen deze mail niet af te drukken”, klonk het steevast. Toch iets gered!

Op 1 december 2017 stuurde de Turkse auditor Crowe Horvath een voor zover geweten eerste audit naar Den Haag waarin men droog noteerde:

We have not made any flnancial flndings…… Moreover the payments for the reinforcement project amounting to euro 457.283,71 was made to the association called Beyaz Sapkahlar Dernegi even the agreement had been made between Syrian Civil Defence and Mayday …. Urgent remedial action is required. Key internal controles are absent.

Wij hebben geen financieel onderzoek gedaan…. Bovendien waren de betalingen voor het versterkingsproject ten bedrage van euro 457.283,71 gedaan aan de vereniging Beyaz Sapkahlar Dernegi alhoewel het akkoord was gemaakt tussen de Syrische Civil Defence en Mayday Rescue…. Dringende remediërende actie is nodig…. Essentiële interne controles zijn afwezig.

Nederrlandse gelstromen naar Witte Helmen

Zonder enige zekerheden gaf de Nederlandse regering van Mark Rutte in totaal 12,55 miljoen euro en wat een stel dieven en koppensnellers lijken. Achteraf en 5 jaar later bleek de administratie van Mayday Rescue een grote puinhoop.

Uit de briefwisseling van onder meer 12 februari 2018 blijkt dat men zich in Nederland een aap schrok toen daar plotseling die Turkse vennootschap Beyaz Sapkahlar Dernegi verscheen waarvan ze nog nooit iets hadden gehoord – “Wij vonden op Google amper iets over die vereniging” klonk het op het ministerie – en die was met die 457.283,71 euro aan de haal gegaan.

Terrorisme

Maar geen zorg Den Haag was in een winterslaap gevallen. Zelfs al was er een afkeurende verklaring van de revisor. En dat bleef zo tot de Nederlandse auditor SMK uit Enschede op 17 oktober 2019 – bijna 2 jaar na de Turkse controle – een brief over haar onderzoek naar Mayday Rescue naar Buitenlandse Zaken stuurde en waarin deze stelt:

“Ongeacht welk accountantskantoor deze accountantscontrole ter plaatse wil
uitvoeren, is het gezien de oorlogssituatie in Syrië niet realistisch daar naar toe te gaan……. Daarnaast achten wij de opdracht tot het uitvoeren van een accountantscontrole in relatie tot
het risico op financieren van terrorisme (mijn accentuering, nvdr.) niet wenselijk.”

De auditor vreesde dus dat Nederland betrokken was bij terroristische operaties. Deze audit kwam er nadat in 2018 al meerdere signalen over onregelmatigheden intern de spanning over de zaak bij de donorlanden deden stijgen. Bovendien was het Syrische leger in 2017 en 2018, nadat men eerder eind 2016 het oosten van de stad Aleppo had bevrijd, verder opgerukt.

Het werkterrein voor de Witte Helmen werd steeds maar kleiner. En bovendien groeide in het westen de neiging om de oorlog gezien de toenemende verliezen maar te stoppen. Merkwaardig daarbij is dat er eind 2018 op de BBC een reportage over de Witte Helmen te zien was die voor hen vrij negatief was. De BBC die nochtans een regeringswaakhond is.

Terwijl een documentaire over de Witte Helmen in 2017 in Hollywood nog de Oscar krijgt voor beste documentaire is de neergang in wezen toen al in zicht. Zelfs al voert men een intense harde campagne om hen ook de Nobelprijs voor de Vrede te geven. Wat tweemaal mislukt. De stad Ieper geeft hen wel de (sic) Vredesprijs.

ISIS

Zo verovert het Syrische leger in juli 2018 het zuidwesten van het land grenzend aan Israël en Jordanië. Hier huizen zoals elders in jihadistengebied allerlei groepen die of tegen elkaar of tegen het Syrische leger vechten.

Witte Helmen - Executie

De Witte Helmen in actie werkend voor de lokale beul. Deze foto krijgen wij niet in onze media te zien wel ensceneringen over kinderen gered door Witte Helmen.

En in het uiterste zuidwesten pal tegen Israël is daar ook ISIS aanwezig. Op 21 juli 2018 organiseert Le Mesurier via operatie Vliegend Tapijt met Israëlische hulp de evacuatie naar Jordanië van die er overblijvende jihadisten waaronder heel vermoedelijk ook de leden van ISIS. Ze waren nadien er ook niet meer te zien.

Bovendien had James Le Mesurier een wirwar van vennootschappen in een serie landen rond zich opgericht zoals My Zahara, R3ecovery en Sisu Global naast dan nog vennootschapen in Dubai en Turkije. Terwijl er een geschatte 100 miljoen euro vanuit de Europese donorlanden naar Mayday Rescue was gegaan maakte men plots herrie over wat er gebeurd was met 50.000 dollar. (18)

Daarover door de Engelse afdeling van auditor BDO ondervraagd stelde Le Mesurier dat er niets aan de hand was en het een slordigheid betrof. Waarna hij alsnog enkele ondertekende papiertjes bovenhaalde. Voldoende voor de Britten van BDO. Klassiek auditorswerk dus.

Gaf fraude toe

Maar dan kwam het Nederlandse SMK op het hoofdkwartier in Istanbul op bezoek en gaf Le Mesurier op 7 november 2019 tijdens een gesprek in het Novotel aan de auditor toe dat die briefjes vals waren en er inderdaad sprake was van fraude. Hij had het geld in eigen zak gestoken. Wat hij nadien in een mail herhaalde en opriep om te stoppen met de onderzoeken.

Het vermoeden was dat die 50.000 dollar gebruikt waren voor een riant twee dagen durende huwelijksfeest op een eiland in de Zee van Marmara van Emma Winberg met Le Mesurier. Een feest dat in diezelfde periode plaats had als die evacuatieoperatie en waar veel westerse diplomaten en Britse militairen aanwezig waren.

Vier dagen nadat hij de fraude toegaf viel hij in Istanbul bij nacht uit de venster van zijn sterk beveiligd appartement dood op straat. Lang was Emma Winberg de verdachte nummer één maar uiteindelijk besloot de Turkse politie dat het hier zelfmoord betrof.

Uiteindelijk bleek er bij Mayday Rescue van een serieuze administratie helemaal geen sprake en was het meer een kwestie van zelfbediening. Geschat werd dat de administratie goed was voor 33% van de inkomsten. Omdat er geen beheerraad was die toezicht kon houden konden Emma Winberg en James Le Mesurier zelf hun loon bepalen.

Dat liep voor ieder van 24.000 tot zelfs 28.000 euro per maand met daarbij nog bonussen die ze zelf bepaalden. En dit zonder een cent belastingen te betalen. Een vroegere medewerker: ‘Een van de Syrische toplui van de Witte Helmen liet zich zelfs driemaal betalen voor dezelfde job.” Van enige boekhouding de naam waardig was er dan ook geen sprake.

James Le Mesurier - 2

Op 7 november 2019 gaf James Le Mesurier toe dat hij bij Mayday Rescue fraude had gepleegd. Drie dagen later viel hij ‘s nachts vanuit een venster van zijn beveiligd appartement in Istanbul dood op de grond. Zelfmoord klonk het.

Bij Mayday Rescue schepte hij elke maand tot 28.000 euro plus zelf te bepalen bonussen en zonder er ooit belastingen te hebben op betaald. Hetzelfde voor zijn weduwe Emma Winberg. Het feest is wat hem betreft over.

Emma Winberg en Le Mesurier leefden duidelijk rijkelijk en kochten in Amsterdam zelfs voor 1,6 miljoen euro een appartement. (19) Maar gezien het door de Britten gecreëerde heldendom van Le Mesurier diende men de schade te beperken.

Witwas

En dus verschenen er artikels waarin men insinueerde dat Le Mesurier door de toenemende kritiek van wat men dan Russische trollen noemde mentaal instabiel was geworden. Hij kon de druk niet aan schreef Martin Chulov in The Guardian en dus pleegde hij zelfmoord (20).

Nadien kwam er een nieuw verhaal en werd Johan Eleveld de in juli 2018 bij Mayday Rescue aangestelde financiële specialist de ‘smeerlap van dienst’. Die had, stelde Emma Winberg, allerlei roddels en laster zitten rondstrooien en zo Le Mesurier tot zelfmoord gedreven (21).

En dan was er de witwasoperatie door het auditbureau Grant Thornton die na de dood van Le Mesurier op vraag van de donerende landen een onderzoek deed naar de boekhouding van Mayday Rescue om te zien of er inderdaad sprake was van fraude.

In mei 2020 was dat af maar het rapport zelf bleef geheim. Alhoewel het hier ging om zeker 100 miljoen gemeenschapsgeld bleef de audit achter slot. Alleen een pagina met de samenvatting was beschikbaar. En daar stelde men dat er geen sprake was van fraude maar ook dat de boekhouding grotendeels verdwenen was.

Hoe men over de boekhouding dan conclusies kan trekken als die verdwenen is is toch gewoon onmogelijk. Een klassiek verhaal rond auditbureaus genre Grant Thornton. Maar daar alle betrokkenen verplicht moesten zwijgen of er de reden voor hebben en als de audit zelf achter slot en grendel zit dan kan men natuurlijk alles beweren. Geloofwaardig zijn die dan wel niet

En feitelijk is het logisch wat hier gebeurde. Mayday Rescue werkte zonder een raad van toezicht, sluisde baar geld via koeriers door naar een land in oorlog dat amper te betreden was en waar groepen dan met elkaar tegen het leger en dan weer tegen elkaar vechten dan is deze conclusie die men in 2019 trok een die men al n 2014 met 100% zekerheid kon voorspellen.

Emma Winberg

Ex-diplomate Emma Winberg, hier lesgevend aan de met de Atlantic Council en NAVO verbonden Digital Forensic Research Lab, leidde samen met haar man James Le Mesurier, de Witte Helmen. De schuld voor de moeilijkheden bij Mayday Rescue waren volgens haar Johan Eleveld, sinds midden 2018 de financieel verantwoordelijke van de groep.

Toen het stilaan begon te dagen dat er serieuze problemen waren stuurde Den Haag hem, een buitenstaander, in 1018 naar Mayday Rescue. Als auditor moet hij zowat op een waslijst van voor hem schokkende verrassingen gestoten zijn. Zijn komst moet daarom zeker mee verantwoordelijk zijn voor de ontdekking van die fraude en het daarop volgende debacle.

De Nederlandse opeenvolgende regeringen van Mark Rutte (VVD) hebben sinds 2014 niet alleen tegen de internationale rechtsregels in oorlog zitten voeren – Wat toch crimineel is – maar 12,5 miljoen euro, geld van de Nederlanders, weggegeven aan wat zo te zien een stel dieven en koppensnellers zijn.

Wat Nederland hier deed is als casus belli voor Syrië voldoende om tegen Nederland ten oorlog te trekken. Vandaar die clausule in de contracten hopende zich zo te kunnen indekken tegen de mogelijke strafrechtelijke en andere gevolgen. Best een goede Hollandermop.

Net-dodelijke hulp

Maar voor Nederland waren de 12,5 miljoen euro die men aan het echtpaar Le Mesurier-Winberg en hun Syrische vrienden gaf nog niet voldoende. Onder Eurocommissaris en gewezen minister van Buitenlandse Zaken Frans Timmermans (PVDA) begon men ook met het leveren aan die jihadisten van wat men in Nederland niet-dodelijke hulp noemde.

Niet-dodelijke hulp is in de praktijk iets als de moordenaar naar de plek brengen waar hij zijn slachtoffer(s) afslacht. Het wapen komt dan van elders. Alleen al het idee toont de geweldige hypocrisie aan van de regering Rutte (VVD). Neen, we geven hen geen wapens maar wel de auto om hun wapens te vervoeren. Wat een niveau.

Wapentraining

Bovendien is dit in een ander land en dus zoals met de Witte Helmen een zware overtreding van het internationaal recht. Tegen de Witte Helmen zegt men dat ze niets mogen ondernemen tegen de wettige regering, maar hun partners in dit dossier krijgen wel alle materiaal nodig om die regering omver te werpen.

In augustus 2018 maakt de Nederlandse regering een algemene evaluatie van haar ‘hulpprogramma’ voor Syrië. (22) Over de levering van militair materiaal, behoudens dan wapens, is men ook hier duidelijk. Zo stelt men:

“The risk of goods falling into the hands of extremist organisations once they are in the hands of the beneficiary groups has been accepted at the political level, and is monitored by site visits. (p 25)

“Het risico dat die goederen in de handen van extremisten vallen eens deze bij die door ons gesteunde groepen zijn is op het politiek vlak aanvaard en wordt nagezien bij de bezoeken ter plaatse. (p.25)

There is less emphasis on the risk that supported groups may commit human rights violations….. However, as exposure of human rights violations committed by (members of) beneficiary groups may risk ending support, there is a negative incentive to report this…..

Er is minder nadruk op het risico dat de door ons gesteunde groepen de mensenrechten schenden…. Aangezien de ontdekking dat de groepen die van ons hulp krijgen de mensenrechten schenden kan leiden tot het beëindigen van de hulp is er een negatieve tendens om dit te melden…

Human rights violations are considered a red line, but according to the implementer this is difficult to monitor…..The implementer does not have direct access to the area and depends on information provided by the beneficiaries….

Mensenrechtenschendingen worden gezien als een rode lijn maar wordt door de controleur gezien als moeilijk te monitoren….. De controleur heeft geen directe toegang tot het gebied en is afhankelijk van de informatie gegeven door diegenen die onze hulp krijgen…

Problematic for the MFA is that the contract is held by another donor, and the implementing agency is not always allowed to directly report to the Netherlands…..  Beneficiaries are vetted by different donor systems. They are trained on the appropriate use of weapons ….

Problematisch voor het ministerie van Buitenlandse Zaken is dat het contract bij een andere donor zit en dat het agentschap dat instaat voor de implementering niet altijd aan ons mag rapporteren ….. Begunstigden worden gecontroleerd door verschillende systemen. Ze worden getraind in het best geschikt gebruik van wapens (eigen accentuering, n.v.d.r.) ….

There are no known procedures in place to deal with human rights violations or other misconduct….. Given the position of the Netherlands, the decision-making power of the MFA is limited to activities directly funded. (pagina’s 48 tot 53)”.

Er zijn geen gekende procedures in voege om op te treden wat betreft mensenrechtenschendingen of wangedrag…. Gezien de positie van Nederland is onze beslissingsmacht beperkt tot de programma’s die we direct financieren. (pagina’s 48 tot 53)”

Jihadisten - Syrië

Nederland leverde de wagen en eventueel ook de computer, het wapentuig kwam dan van elders. De paashaas, de klokken van Rome, Sinterklaas, Sint-Maarten of….? De verregaande hypocrisie van de Nederlandse regering. En dit duo zijn ongetwijfeld ‘gematigde’ rebellen en geen extremisten.

Wie dit leest kan alleen maar besluiten dat het Nederlandse programma voor niet-dodelijke militaire hulp in wezen het met andere landen actief voeren van oorlog is tegen de Syrische regering en het land.

Nederland levert de gepantserde wagens en technisch materiaal, anderen in datzelfde programma zoals de Britten of de Amerikanen en Israëli’s geeft dan de wapens en leiden die jihadisten op in het afslachten van hun medemens.

Daarbij maakt men ook geen onderscheid tussen wat men hier in dit document soms nog zogenaamd gematigden noemt en extremisten. Het blijkt uit dit document duidelijk een pot nat te zijn en het verschil tussen beiden is een illusie komende van het continu puur hypocriet herhalen van die grote leugen over het bestaan van zoiets als gematigde rebellen.

Nikolaos van Dam

Het woord al Qaeda valt wel niet in dit onderzoek maar aangezien al Qaeda, naast ISIS, de grootste Syrische terreurbeweging is kan de conclusie niets anders zijn dan dat Nederland ter plekke oorlog voert tegen Syrië gebruik makend van al Qaeda.

Waarbij deze voorzien van Nederlands materiaal op grote schaal de mensenrechten aan de Nederlandse laars lappen. Premier Mark Rutte had het in zijn replieken toen de zaak deels aan het licht kwam wel over gematigde groepen maar uit dit document blijkt dat larie.

Dit door de sociaal-democraat Frans Timmermans gestarte programma heeft volgens dit document aan de belastingbetaler 9 miljoen euro gekost en zorgde voor grote mensenrechtenschendingen. En dat is juist wat Nederland en het Westen de Syrische regering met luide trom aanwrijft.

Samen met de 12,55 miljoen euro voor de Witte Helmen betekent dit dus dat Nederland minstens een flinke 21,5 miljoen euro van haar belastinggeld spendeerde aan het mee vernielen van Syrië en de massamoord op de bevolking.

Dit luik van het programma stond mee onder leiding van de Nederlandse oud-diplomaat Nikolaos van Dam, een der beste Syriëkenners die Nederland heeft. Met andere woorden: Hij moet toen geweten hebben wat er daar aan de hand was. Hij pleit nu voor gesprekken met president Bashar al Assad. Tja, zijn oorlog werd behoudens een onoverzichtelijke destructie niets. (23)

DSC_0798

De officiële hoofdzetel in Brussel van zowel Tsamota als de Commission for International Justice and Accountability aan de Molièrelaan 59 te Vorst. Niemand van de bewoners had al ooit gehoord van die ngo’s of van William Wiley. De er arriverende post wordt volgens een bewoner al jaren in de vuilbak gegooid.

Tsamota en de Commission for International Justice and Accountability

Naast Mayday Rescue en de Witte Helmen baarde ARK FZC in Dubai niet alleen Mayday Rescue maar ook nog twee andere kinderen, Tsamota en de Commission for International Justice and Accountability (CIJA) beiden opnieuw geleid door een ditmaal Canadees ex-militair William Wiley en met zetel in een Brusselse diplomatenwijk aan de Molièrelaan in Vorst.

Het idee achter beide zogenaamde caritatieve instellingen is het samenstellen van een juridisch dossier tegen de Syrische overheid om hen zoals met de vroegere regering in Rwanda en de Joegoslavische leiders voor de rechtbank te brengen en zo door een veroordeling hen minstens politiek definitief uit te schakelen.

Joegoslaviëtribunaal 

Zowel William Wiley als Steven Rapp, de Amerikaans bestuurder van de CIJA, hebben dan ook wat ervaring met dat genre van internationale rechtbanken zoals die voor Rwanda en Joegoslavië. Zo was Rapp ambassadeur en hoofd van het departement for Global Criminal Justice op Buitenlandse Zaken in Washington.

Hij was verder hoofdaanklager in Arusha voor het tribunaal rond Rwanda – Gekend om zijn zuiver politieke processen – en in Den Haag rond Sierra Leone. In de VS was hij voorheen een openbaar aanklager. Naar Amerikaanse traditie een politieke benoeming. In zijn geval een door de Democratische partij.

William Wiley was onder meer actief bij de openbare aanklager voor de rechtbanken voor Rwanda en Joegoslavië en verdere als onderzoeker in de Democratische Republiek Congo en Irak.

In Irak werkte hij mee aan het proces tegen Saddam Hoessein waarbij hij in opdracht van de VS de advocaten van Saddam Hoessein moest adviseren. Die hadden op zeker ogenblik woedend het land verlaten maar keerden na een dodelijke bomaanslag tegen een van hen terug.

Volgens een rapport over de man controleerde hij als medewerker van de Amerikaanse ambassade feitelijk de procesgang. Over de wijze waarop men hem ging vermoorden? Rapp en Wiley kennen elkaar dus al lang. (24)

Caesar

In Syria was hij nauw betrokken bij het mede in opdracht van Qatar samengestelde dossier gekend als Caesars foto’s, een verzameling gruwelfoto’s gemaakt door een anoniem figuur die men Caesar noemt.

Een man die beweert in opdracht van de regering in Damascus een 50.000 foto’s te hebben gemaakt van door de regering doodgemartelde mensen. Waarna hij plots met de foto’s overliep naar het Westen.

De folteringen en moorden zouden gebeurd zijn in een speciale afdeling van hospitaal 601 vlakbij het presidentieel paleis dat echter nadien door anderen werd bezocht die overal vrij mochten rondlopen en niets merkten van die toch wel heel omvangrijke vermeende folterkamers.

Het dossier wordt gezien als een van de voornaamste aanklachten tegen de Syrische regering. Wie die Caesar is is al jaren voor het publiek een geheim. Dit volgens diegenen die het dossier indienden om zijn nog in Damascus achtergebleven familie te beschermen.

Maar wat hij gedaan had was een erg unieke opdracht en als zijn verhaal klopt dan weet de Syrische regering om wie het juist gaat. En dus heeft zijn geheimhouding dan ook geen enkele zin.

En dan zit er mogelijks een andere reden achter die geheimhouding. Wie is die man/vrouw? Verder zou William Wiley ook meer dan 600.000 documenten over de Syrische regering in dat land hebben verzameld, buiten hebben gesmokkeld en aan een Amerikaanse vertegenwoordigers in het Midden-Oosten bezorgd. Bewijzen van zware misdaden klinkt het. (25)

Zelfs Human Rights Watch had er bij het bespreken van het dossier rond Caesars foto’s er veel opmerkingen over. En binnen de oppositie zijn zij verre van de enigen die hier serieuze opmerkingen over maakten. Mede omdat veel van de doden legeruniformen droegen.

William Willey - Tsamota-CIJA - met Fasken Martineau, advocatenbureau mijnbouw. Chuck Higgins (l) en Tom Wexler (m)

William Wiley, de verdediger van de Syrische en Iraakse mensenrechten, hier in 2013 in Zuid-Afrika om er de rechten van o.m. Canadese, Britse en Amerikaanse mijnbouwmaatschappijen te verdedigen tegen eventuele protesterende arbeiders, milieubeschermers, regeringen of buurtbewoners.

Op Britse vraag

In wezen is William Wiley zoiets als een privaat onderzoeker die los van welk politieapparaat of gerecht ook en tegen betaling door bepaalde landen, en zo betrokken partijen, materiaal van mogelijke misdaden verzameld en ze via het Westen voor de rechtbank poogt te brengen. Voor politiek getinte processen dus.

Hij werd door de Britse regering voor die taak al in oktober 2011 aangeworven, zeven maanden na de start van de opstand. Reeds in november 2011 zat hij in Istanbul met zijn al in 2008 opgerichte Tsamota die officieel politie en leger in crisisgebieden moest opleiden rond mensenrechten.

De feitelijke oprichter van Tsamota is een zekere Peter Nicholson die zoals in de rest van dit verhaal al een jarenlange ervaring heeft als legerofficier, hier als majoor. Waarbij hij in zowat alle hedendaagse brandhaarden actief was waar de Britten oorlog voerden zoals Afghanistan en Irak. Hij ging nadien samen met William Wiley aan de slag bij zijn collega’s van de CIJA. (26)

Eind april 2016 stuurde het Wereld Anti-Dopingagentschap (WADA) Nicholson in het kader van het dopingschandaal naar Moskou om RUSADA, het Russisch anti-doping agentschap, te hervormen. (27) Samen dan met de Litouwse Ieva Lukosuite-Stanikuiene, directeur van het Litouwse anti-dopingagentschap. De regering van Litouwen is zowat de meest anti-Russische in de wereld.

Een nieuws welke in Moskou toen veel wenkbrauwen zal hebben doen fronsen. Het toont dat dit verhaal rond sportdoping niets met mensenrechten of hier doping te maken heeft maar vooral met geostrategie en de wens van de VS en hun Britse vrienden om Rusland zwart en zwak te maken.

OLAF

Maar dan kwam OLAF, de Europese dienst voor fraudebestrijding, die na een anonieme klacht over Tsamota in actie trok en in 2015 op bezoek ging naar de Molièrelaan 59 in Vorst, het adres van Tsamota en de CIJA . En die klacht bleek te kloppen. Het persbericht van OLAF liet weinig over aan de verbeelding. Zo stelde deze in haar persbericht:

OLAF’s investigation revealed that while the partnership claimed to be supporting the rule of law, the partners were actually committing widespread violations themselves, including submission of false documents, irregular invoicing, and profiteering. (28)

Het onderzoek van OLAF onthulde dat het partnerschap dat beweerde de rechtstaat te steunen in feite zelf grootschalige overtredingen beging waaronder de vervalsing van documenten, irreguliere facturatie en het wegsluizen van gelden uit de vennootschappen.

In feite werden er door OLAF amper documenten gevonden en leek de boekhouding een grote soep. Een gelijkaardige situatie van wat er gebeurde bij Mayday Rescue en de Witte Helmen. Hoeveel geld er hier verdween is onduidelijk maar geschat wordt dat de CIJA en Tsamota 37 miljoen euro kregen van onder meer de EU. (29)

Caesar's foto's

Een foto uit de collectie van Caesars foto’s, de voornaamste trofee van William Wiley. De vraag is wat men hier exact ziet. Deze foto lijkt ook op een enscenering. Maar is deze wel getrokken in Hospitaal 601 zoals men beweerd?

Zo moest Tsamota van de Brusselse rechtbank 1.999.830 van de 2 miljoen euro aan subsidies aan de EU terugbetalen. Waar was het geld? William Wiley en zijn partners hadden rond zich een onoverzichtelijk web geweven van vennootschappen die qua naam sterk op elkaar geleken en met bankrekeningen in onder meer Dubai en zelfs Hongkong. (30) (31)

Zo was er de Stichting Commission for International Justice, het Syrian Justice and Accountability Centre in het jihadistengebied van Aleppo en de Brusselse vzw The Commission for International Justice and Accountability. (32)

Hetzelfde met de naam Tsamota die men in alle mogelijke vormen ontdekt met vennootschappen tot in Malta en met namen als de Brusselse Tsamota Good Governance Foundation vzw, Tsamota Limited in het Verenigd Koninkrijk en Tsamota Group Limited in Malta. Allen met William Wiley steeds als de baas.

Men hoeft geen expert in financieel forensisch onderzoek te zijn om te zien dat dit meer dan verdacht is. Het zijn de klassieke structuren die fraudeurs normaal gebruiken om geld weg te sluizen en auditors, overheid en andere betrokkenen op een dwaalspoor te brengen. Het zijn ook de trucs die James Le Mesurier gebruikte bij zijn Mayday Rescue.

Maar gelukkig is er nog London. Toen het Brusselse federaal parket na de klacht van OLAF tegen ditmaal de CIJA op onderzoek trok vroeg het ook aan het Britse gerecht om hulp. Wat essentieel was. Maar geen probleem. Een woordvoerder van het federaal Parket: ”We zijn met dat onderzoek moeten stoppen want de Britten reageerden niet eens op onze vragen voor medewerking.”

Nawaf Obaid

En dan is er binnen de CIJA de aanwezigheid van de Saoedische bestuurder Nawaf Obaid. Een land dat niet bepaald bekend staat als een rechtstaat of een dat wat men noemt de mensenrechten hoog in haar vaandel draagt. Het is een totalitaire staat waar de kroonprins Mohammed bin Salman bepaalt wie men al of niet arresteert en desnoods dood.

Nawaf Obaid werkte onder meer bij het Washington Institute for Near East Policy, een instelling die gekend is voor zijn sterk pro-Israëlische visie, het King Faisal Center for Research and Islamic Studies in Riyad en het War Studies Department van het Londense Kings College. Een Saoedi die de mensenrechten moet doen respecteren! Wie had dat ooit gedacht?

Dat William Wiley en zijn club in Syrië dan ook contact hadden met groepen zoals al Qaeda en ISIS hoeft dan ook niet te verbazen. Zo was hij in april 2014 voor onderzoek en het verzamelen van documenten op bezoek in de stad Rakka waar toen al de ijzeren vuist van ISIS over de stad heerste. (29)

Maar verbazen doet dat niet. Want toen Tsamota in 2008 werd opgericht was een van haar taken het adviseren van mijnbouwgroepen voor in geval ze problemen hadden met het gerecht, personeel, buurtbewoners of allerlei actiegroepen rond o.m. het milieu, financiële onregelmatigheden en de werkomstandigheden.

Hamish de Bretton-Gordon - 1

Hamish de Bretton-Gordon, een vroegere kolonel van het Britse leger en nu adviseur bij dat leger over chemische en biologische wapens. Volgens journalist Anthony Deutsch van Reuters een ‘onafhankelijk’ expert die bewees dat de schuld voor die aanvallen met sarin wel degelijk bij de Syrische regering lag.

Geen enkele van de gecontacteerde mensen van Tsamota en de Commission for International Justice and Accountability wou reageren. Behalve dan een zekere John Ayres, actief bij Tsamota, die eerst reageerde tot hij ontdekte dat ik bezig was met Tsamota en de CIJA en dan plots stopte met het beantwoorden van vragen. De man is nu adviseur bij de Nigeriaanse politie.

Het beeld welke ontstond uit dit onderzoek is achteraf niet verbazend. Het Westen wil het Midden-Oosten vooral op vraag van Israël kapot en  in stukken gehakt, behoudens dan de vrienden op het Arabisch schiereiland minus Jemen, en heeft daarvoor een aantal ogenschijnlijk privaat opererende ex-militairen en diplomaten met steun van MI6 ingehuurd.

Professioneel

Met de verdere steun van enkele andere regeringen waarbij vooral Nederland en Denemarken opvallen. In ruil mochten die ex-militairen en diplomaten blijkbaar hun zakken tegen een sneltreinvaart vullen. Blijkbaar liep het alleen bij Mayday Rescue en James Le Mesurier mis. Wat er hier juist met Le Mesurier gebeurde zal nog lang een mysterie blijven.

En uiteraard werden ze daarbij als partners in crime geholpen door een bepaalde media voor wie de waarheid een leugen is en de leugen de waarheid. Maar wie het verhaal over Reuters leest dan beseft men zo dat dit geen verrassing is. Geheime diensten en de media zijn gewoon in veel gevallen goede vrienden.

En Alastair Harris? Nadat er eind vorig jaar een nieuw groot perslek rond MI6 en het ministerie van Buitenlandse Zaken en het Gemenebest was (30) werd hij onmiddellijk uit Dubai weggetrokken. Hij werkt nu in Londen. Bij ARK FZC verdiende hij tot 25.000 euro per maand. Maar bijna zeker was dat ook hier het tipje van de ijsberg.

Hij was immers ook de directeur van minstens 6 andere vennootschappen in o.m. Turkije, Dubai, het Verenigd Koninkrijk en Libanon. En vanuit ARK ging er veel geld naar die andere vennootschappen. En dan is er de vraag waarvoor dit geld diende? Voor wat extra’s voor Harris?

Maar gans het verhaal toont nogmaals hoe professioneel de Britse inlichtingendiensten werken. Leden van een der meest extremistische groepen als Nour Din al Zinki maakten in Londen recent de propagandafilm For Sama over hun activiteiten in Aleppo en overal in de media, incluis die welke zich kritisch durven noemen zoals Apache schrijven die film de hemel in.

Het is alsof men een pak kak zo mooi verpakt dat men het toch nog verkocht krijgt als ware het een lekkere chocoladetaart. Het is een kunst op zich.

Willy Van Damme

Verdere verwante lectuur:

De contacten van Bin Laden | Willy Van Damme’s Weblog (wordpress.com)

De geheime diensten en de Syriëstrijders–De zaak Fouad Belkacem en Bassam Ayachi | Willy Van Damme’s Weblog (wordpress.com)

Relaties tussen de VS en Laos blijven problematisch | Willy Van Damme’s Weblog (wordpress.com)

De Seefhoek dweilt met de kranen wijd open | Willy Van Damme’s Weblog (wordpress.com)

Jorn De Cock–Vrienden in Qatar | Willy Van Damme’s Weblog (wordpress.com)

Jacques Monsieur | Willy Van Damme’s Weblog (wordpress.com)

Noten

1) The Gray zone, 20 februari 2021, Max Blumenthal, ‘Reuters, BBC, and Bellingcat participated in covert UK Foreign Office-funded programs to “weaken Russia,” leaked docs reveal’. Reuters, BBC, and Bellingcat participated in covert UK Foreign Office-funded programs to “weaken Russia,” leaked docs reveal | The Grayzone

2) YouTube, 1 februari 2021,Top Navalny aide asked alleged British spy for millions in funding – FSB intelligence video claims – YouTube

3) Reuters, 30 januari 2018, Anthony Deutsch, “Exclusive: Test link Syrian government stockpile to largest sarin attack – Sources”. Exclusive: Tests link Syrian government stockpile to largest sarin attack – sources – Reuters.

Nou het betrof de aanwezigheid van de stof hexamine gevonden bij de analyse van de stalen genomen na de aanval met sarin van 21 augustus 2013 in de Syrische regio Oost-Ghouta. Hexamine is een product dat massa’s toepassingen kent in een ganse serie industrietakken tot zelfs de wapen- en voedselproductie.

Resten van hexamine hier vinden was dan ook logisch. Dit (sic) exclusief verhaal stierf dan ook een snelle dood. Topjournalistiek van Reuters. De Bretton-Gordon belt naar Deutsch bij Reuters en daar is een ‘exclusief’ verhaal. Zo werkt de journalistiek in de praktijk.

4) The Times, 22 maart 2013, MI6 tests smuggled Syria soil for nerve agent, Tom Coghlan and Michael Evans. MI6 tests smuggled Syria soil for nerve agent | The Times.

Het opvallende aan dit bericht is de datum. Drie maanden voordien hadden die jihadisten in Syrië sarin buitgemaakt en begon toenmalig Amerikaans president Barack Obama te waarschuwen dat men in Syrië voorzichtig moet zijn met het bewaren van sarin.

Op 19 maart, dus drie dagen voor The Times dit verhaal publiceerde, had in Khan al Assal de voor zover geweten eerste aanval met sarin plaats waarbij volgens de missie van de VN onder leiding van Ake Sellström alleen burgers en Syrische soldaten omkwamen. Bijna zeker daarom het werk van die jihadisten. Maar dus twee dagen na de aanval had MI6 al stalen van die aanval! Getipt?

De vraag is dan ook welke rol MI6 en iemand als ex-kolonel Hamish de Bretton-Gordon speelde in dit verhaal over sarin, chloor en Syrië? Gezien zijn expertise en zijn zelf toegeven nauwe betrokkenheid bij de oorlog in Syrië is dit een meer dan logische vraag.

5) World Socialist Website,6 september 2018, Paul Bond, ‘Report by Working Group on Syria, Propaganda and Media undermines claims of chemical attack in Douma’. Report by Working Group on Syria, Propaganda and Media undermines claims of chemical attack in Douma – World Socialist Web Site (wsws.org)

6) Working Group on Syria, propaganda and media, 13 mei 2019, Paul McKeigue, David Miller en Piers Robinson , ‘Assessment by the engineering sub-team of the OPCW Fact-Finding Mission investigating the alleged chemical attack in Douma in April 2018’. Assessment by the engineering sub-team of the OPCW Fact-Finding Mission investigating the alleged chemical attack in Douma in April 2018 – Working Group on Syria, Propaganda and Media (syriapropagandamedia.org).

7) Bellingcat, 26 oktober 2020, ‘Unpublished OPCW Douma Correspondence Casts Further Doubt on Claims of ‘Doctored’ Report’. Unpublished OPCW Douma Correspondence Casts Further Doubt on Claims of ‘Doctored’ Report – bellingcat

8) The Courage Foundation, 11 maart 2021, Statement of Concern: The OPCW investigation of alleged chemical weapons use in Douma, Syria, Statement of Concern: The OPCW investigation of alleged chemical weapons use in Douma, Syria | Courage Foundation

9) Sipri, Juni 2019, ‘Reassessing CBRN Threats in a Changing Global Environment’, pagina’s 26 tot 31. Reassessing CBRN Threats in a Changing Global Environment (sipri.org)

10) Working Group on Syria, propaganda and media, 11 april 2019, Paul McKeigue, David Miller en Piers Robinson  ‘Briefing note on the final report of the OPCW Fact-Finding Mission on the alleged chemical attack in Douma in April 2018’. Briefing note on the final report of the OPCW Fact-Finding Mission on the alleged chemical attack in Douma in April 2018 – Working Group on Syria, Propaganda and Media (syriapropagandamedia.org)

11) Metro Nl, 19 juni 2019, ‘Bellingcat noemt verdachten neerhalen MH17’. Bellingcat noemt verdachten neerhalen MH17 (metronieuws.nl)

12) Brits ministerie van Buitenlandse Zaken en het Gemenebest, Juni 2018, ‘Upskilling to Upscale:
Unleashing the Capacity of Civil Society
to Counter Disinformation – EXPOSE NETWORK SCOPING – FINAL REPORT’. p 75.

Het rapport toont hoe ontzettend groot de Britse manipulaties zijn. Zo blijkt uit deze studie dat London in Europa, maar Rusland niet meegerekend, zomaar 57 buitenlandse organisaties financiert. Het Verenigd Koningrijk mag dan in het beste geval een tweede rangnatie zijn, qua infiltratie in andere landen behoort zij met MI6 echter tot de top en werkt ze bovendien ook heel professioneel. 

De hier in dit boekje opgesomde organisaties vormen dan ook maar het topje van de ijsberg. Daarbuiten zijn er onder meer via Integrity Initiative van MI6 nog tientallen andere groepen en personen, waaronder ook in België, waarmee de Britten werken. En de lijst lijkt wel dagelijks te groeien.

Zo is er in Jemen het Sanaa Institute for Strategic Studies dat geleid wordt door een zekere Farea al Muslimi, haar oprichter, die echter vooral actief is bij het Londense Chatham House. En dat is in de praktijk een Britse overheidsorganisatie. Dat in Sanaa is amper actief.

The Financial Times van 8 maart 2021 citeerde deze Farea al Muslimi over de oorlog in Jemen maar verzweeg zijn toch wel zeer belangrijke positie bij Chatham House. Een klassiek truc van die krant en andere Britse media.

Hij is een afgestudeerde van de American University in Beiroet en werkte onder meer voor het Amerikaanse Middle East Institute, een van de sterkst pro-Israëlische instellingen in de VS. Vermoedelijk ontdekt men hem in Beiroet aan de American University, een veel gebruikte rekruteringsmethode.

13) Science, blad van de American Association for the Advancement of Science (AAAS), 24 september 2019, Kai Kupferschmidt, ‘Scientists clash over paper that questions Syrian government’s role in sarin attack’. Scientists clash over paper that questions Syrian government’s role in sarin attack | Science | AAAS (sciencemag.org).

14) Al Bab.Com, 17 oktober 2019, Brian Whitaker, ‘MIT professor Postol resigns from science journal in spat over article on Syria’. MIT professor Postol resigns from science journal in spat over article on Syria | al-bab.com (al-bab.com). Eerst schreef Science and Global Security dat men het ging publiceren en dat Bellingcat in zijn kritiek hierop fout was. Daarna weigerde men het toch te plaatsen.

15) Science and Global Security, September 2019, From the Editors, From the Editors – From the Editors (scienceandglobalsecurity.org)

16) Global Journal of Forensic Science & Medicine, 9 november 2020, Theodor Postol en anderen, ‘Computational Forensics for the Alleged Syrian
Sarin Chemical Attack on April 4, 2017: What
Actually Happened?’Computational Forensics for the Alleged Syrian Sarin Chemical Attack on April 4, 2017: What Actually Happened? | Iris Publishers.

17) De Groene Amerdammer, 12/11/2020, Robert van der Noordaa en Coen van de Ven, ‘Nederlandse MH17-activist blijkt schaakstuk voor Russische inlichtingendienst’. https://www.groene.nl/artikel/nederlandse-mh17-activist-blijkt-schaakstuk-voor-russische-inlichtingendienst.

Verder tekende Eric van de Beek beroep aan bij Raad voor Journalistiek tegen De Groene Amsterdammer. Die zag in eerste aanleg geen enkel bezwaar. Max van der Werff legde in Moskou een klacht neer met een eis voor schadevergoeding tegen Bellingcat Rusland.

18) Working Group on Syria, Propaganda and Media, 16 december 2019, Paul McKeigue, Jake Mason, Piers Robinson, David Miller, ‘James Le Mesurier: a reconstruction of his business activities and covert role’. James Le Mesurier: a reconstruction of his business activities and covert role – Working Group on Syria, Propaganda and Media (syriapropagandamedia.org)

19) De Volkskrant, 17 juli 2020, Ana van Es & Anneke Stoffelen, ‘The confession of James le Mesurier’. The confession of James le Mesurier (volkskrant.nl) en ‘Founder of Foundation behind White Helmets Admits Fraud’. Founder of Foundation behind White Helmets Admits Fraud | De Volkskrant

20) The Guardian, 27 oktober 2020, Martin Chulov, ‘How Syria’s disinformation wars destroyed the co-founder of the White Helmets’. How Syria’s disinformation wars destroyed the co-founder of the White Helmets | Syria | The Guardian

21) Hürriyet Daily News, 21 december 2020, Widow blames financial problems for ex-UK army officer’s death in Istanbul. Widow blames financial problems for ex-UK army officer’s death in Istanbul – Turkey News (hurriyetdailynews.com)

22) IOB Evaluation Review of the monitoring systems of three projects in Syria AJACS, White Helmets and NLA, Ministerie van Buitenlandse Zaken Den Haag, augustus 2018, IOB Evaluation – Review of the monitoring systems of three projects in Syria (dutchnews.nl)

23) Knack, 17 maart 2021, Joanie de Rijke, ‘‘We kunnen maar beter met Assad gaan praten’ Is de tijd rijp voor de terugkeer van de vluchtelingen?’

24) Working Group in Syria propaganda and media, Paul McKeigue,’  ‘Entrepreneurial justice’ operations related to the Syrian conflict: role of The Commission for International Justice and Accountability and other businesses controlled by William Wiley’. ‘Entrepreneurial justice’ operations related to the Syrian conflict: role of The Commission for International Justice and Accountability and other businesses controlled by William Wiley – Working Group on Syria, Propaganda and Media (syriapropagandamedia.org)

25) The New Yorker, 18 april 2016, Ben Taub, ‘The Assad files’. Bashar al-Assad’s War Crimes, Exposed | The New Yorker

26) Play the Game, Peter Nicholson. Play the Game

27) The Moscow Times, 26 april 2016,  ‘Investigators Appointed to Rebuild Russian Anti-Doping Agency’.  Investigators Appointed to Rebuild Russian Anti-Doping Agency (themoscowtimes.com). The Moscow Times is deels eigendom van de Nederlander Derk Sauer. Zijn zoon Pjotr is er opiniemaker.

28) Olaf, 24 maart, 2020, ‘OLAF unravels fraud among partners in Rule of Law project in Syria’. OLAF unravels fraud among partners in Rule of Law project in Syria | European Anti-Fraud Office (europa.eu).

29) La Libre Belgique, 5 mei 2020, Christophe Lamfalussy , ‘La justice belge saisie d’une enquête de l’Olaf sur la société d’un expert vétéran des crimes de guerre’. La justice belge saisie d’une enquête de l’Olaf sur la société d’un expert vétéran des crimes de guerre – La Libre.

30) Trouw, 22 mei 2020, Arjen van der Ziel, ‘Firma van oorlogsonderzoeker moet tonnen terugbetalen aan de EU’. Firma van oorlogsonderzoeker moet tonnen terugbetalen aan de EU | Trouw en ’De oorlogsonderzoekers in Syrië liggen nu zelf onder de loep’. De oorlogsonderzoekers in Syrië liggen nu zelf onder de loep | Trouw

31) Trouw, de Volkskrant en De Morgen behoren tot dezelfde uitgevergroep DPG en De Morgen neemt bijna dagelijks dossiers over van beide kranten. Hun voor Tsamota, Mayday Rescue en de CIJA erg kritische stukken publiceerden ze niet. Geen interesse.

32) The Gray Zone, 19 juni 2019, Max Blumenthal en Ben Norton, ‘This celebrated Western-funded nonprofit collaborated with al-Qaeda to wage lawfare on Syria’. This celebrated Western-funded nonprofit collaborated with al-Qaeda to wage lawfare on Syria | The Grayzone

33) Anonymous, 4 februari 2021, Matthew Doer, ‘OP. HMG Trojan Horse. Part 4: Undermining Russia I’.  OP. HMG Trojan Horse. Part 4: Undermining Russia I – Telegraph

De vrienden van onze politici

De aanval op het treinstation van de miljoenenstad Kunming. Eerst wilden ze in Syrië gaan vechten, maar omdat dit niet lukte verlegden ze hun actieterrein maar naar de stad Kunming. De versie van de Chinese televisiezender CCTV, de lokale VRT.

Maandag nam de EU duidelijk in coördinatie met de VS, de Britten en Canada (Australië en Nieuw-Zeeland deden niet mee!!) (X) sancties tegen 4 Chinese ambtenaren en een bedrijf wegens wat men noemt de schending van de mensenrechten van de Oeigoeren in China. Eerder symbolisch maar toch. Waarop China veel harder terugsloeg met sancties tegen onder meer een serie Europese parlementsleden – reactie die verwacht was – tegen een aantal Europese politici waaronder het Nederlandse parlementslid Sjoerd Sjoerdsma (D66), Reinhard Bütikhofer (Duitse Groenen) en Samuel Cogolati (Ecolo).

Genocide

Waarop Guy Verhofstadt (Open VLD), Wouter De Vriendt (Groen) en onder meer Assita Kanko (N-VA) woedend reageerden. Ja, want volgens Wouter De Vriendt is er sprake van genocide. en dan moeten zij volgens hun bewering wel optreden. Onzin komende van iemand die blijkbaar niet eens weet wat genocide is.

Diegenen die dat beweren baseren zich bijna uitsluitend op de beweringen van de Duitse sinoloog Adrian Zenz wiens cijfers nergens op gebaseerd zijn en welke alleen het resultaat zijn van wat natte vingerwerk. En van de diepe haat van deze christen fundamentalist voor China dat hij gezworen heeft te vernietigen.

De man had het over 1 miljoen Oeigoeren die in concentratiekampen zaten opgesloten. Een verhaal zonder bewijs. Waarom westerse media waaronder The Financial Times die het op zeker ogenblik zelfs had over drie miljoen. Met getuigenissen over verkrachtingen en folteringen. Verhalen die evenmin verifieerbaar zijn.

En zo kan men er natuurlijk desnoods tienduizenden maken. Kijk naar Syrië, de massavernietigingswapens van Saddam Hoessein of het verhaal over Iraakse troepen in Koeweit. Daar beweerde een jonge dame dat Iraakse soldaten vroeggeboren baby’s uit een couveuse op de grond gooiden.

Een verhaal dat door Amnesty International werd overgenomen maar kwam van de dochter van de Koeweitse ambassadeur in Washington. Het kwam in feite van een groot Amerikaans PR-bureau. Leugens à la volonté.

Zoals The New York Times in 2015 schreef (1) waren de aanhangers van het salafisme en voorstanders van onafhankelijkheid maar een kleine minderheid onder de Oeigoeren. En het zijn in essentie diegenen die nu in de gevangenis of in deradicalisering/heropvoedingskampen zitten. Exact wat men hier deed met bijvoorbeeld de leden van Sharia4Belgium en andere extremisten.

Dat Kathleen Van Brempt en de anderen hier de verdediging opnemen van wat men alleen maar gevaarlijk uitschot kan noemen is schokkend en doet vragen rijzen over haar politieke visie. Iemand bij Vooruit (SP.A) die terreurgroepen zit te verdedigen?

De aanval op het station van Kunming gepleegd door de vrienden van Van Brempt, De Vriendt, Bütikhofer en Co. Hier het verhaal volgens de Britse krant The Daily Telegraph.

Van Zaventem en Maalbeek naar Kunming

Deze week herdacht men op de luchthaven van Zaventem en het Brusselse metrostation Maalbeek nog de 32 doden en honderden gewonden van de terreuraanslagen die 5 jaar eerder hadden plaatsgehad. Aanslagen die gepleegd werden door de geloofsbroeders van die extremisten uit Sinkiang.

Waar zijn mensen als Verhofstadt, Kanko en De Vriendt feitelijk mee bezig? Toen die Oeigoerse extremisten in 2014 het toen bomvolle treinstation van Kunming aanvielen waren er onder de burgers 29 doden. En het was maar een van een ganse serie soms erg bloedige terreuraanvallen in China.

Sindsdien is China inderdaad keihard gaan optreden tegen die groepen. Terecht natuurlijk want het is de taak van de overheid haar burgers te beschermen tegen dat soort zaken. Het is zelfs een essentieel onderdeel van het mensenrechtenbeleid van elke overheid.  En het is er sinds die beleidswijziging op dit vlak stil. En zeker, er zullen misbruiken en wantoestanden zijn. Maar waar niet? In België?

Burgers in China en ook in Sinkiang kunnen nu zonder schrik te hebben voor een zoveelste terreuraanval gaan winkelen, gaan eten of de trein nemen. Ook dat is het verdedigen van de mensenrechten. Terreurgroepen steunen is een gevaar voor de mensenrechten.

Maar dat wekt geen enkele verbazing. In Spanje zitten politici die de onafhankelijkheid van Catalonië eisen voor jaren in de cel. Geen probleem voor de grote meerderheid van onze Europarlementsleden.

TIP - Met kinderen in Syrië

De Oeigoerse extremisten van de Turkestan Islamic Party hebben een nieuw tehuis gevonden voor hun kinderen: De jihad tegen Syrië. Op de achtergrond de traditionele vlag van al Qaeda. De TIP vecht vooral in het uiterste zuid-westen van de provincie Idlib en het laatste stukje van de door hen bezette deel van de provincie Latakia.

En toen men in Libië de wettige regering van Moeammar Kadhaffi aanviel en ten val bracht – toch illegaal – resulteerde dat in een nu al tien jaar durende burgeroorlog. Een waar men mensen zelfs levend vilt. Een oorlog die de steun had van Kathleen Van Brempt, Guy Verhofstadt en Wouter De Vriendt.

Waarbij men uiteraard ook Syrië, Irak, Jemen en de wurging van Iran zeker niet mag vergeten. Of de volle steun die Israël vanuit Europa krijgt. Ach die mensenrechten toch. Alsof een van die politici zich echt iets aantrekt van de Oeigoeren. Wat telt is wat de VS wil en zij lopen in de pas.

Het Chinees koopgedrag

Er is in China sinds kort een nieuwe zeer belangrijke tendens onder consumenten merkbaar. Waar Amerikaanse producten met zijn Hollywood, Walt Disney en Apple tot voor kort zeer populair waren is dat nu aan het veranderen en kopen Chinezen meer en meer Chinees. Logisch want het land voelt zich aangevallen door de VS.

In de VS gaan studeren zoals de kinderen van president Xi Jinping deden is er ook veel minder bij. Zeker met het toenemend aantal veelal ongegronde verdachtmakingen en raciale incidenten tegen Aziaten in de VS.

Het Chinese automerk Geely is met haar dochterbedrijf Volvo in de Gentse Kanaalzone tot heden een voorbeeldig investeerder geweest die al massaal geld stopte in de ontwikkeling en productie van nieuwe elektrische wagens. Een hemelsbreed verschil met de vroegere bazen van Ford.

Op dit ogenblik verdienen Europese en Amerikaanse multinationals jaarlijks vele tientallen miljarden in China met Volkswagen als veruit daar het best verkopende automerk. Blijkbaar willen Verhofstadt, Kanko en Sjoerd Sjoerdsma dat allemaal kapot. Wat een dwazen. En dat om Washington te plezieren die woest is omdat zij nu de tweede economische macht geworden zijn. Na China.

Onze musea in Madrid, Berlijn, Brussel en Londen staan vol van westerse roofkunst gestolen in Afrika, Latijns-Amerika en Azië met China. Denkt men werkelijk dat China dit vergeten is en zich terug zoals in de periode 1840 tot 1900 zal onderwerpen aan de eisen van de westerse imperialistische mogendheden. Als het Westen oorlog wil dan zal het die ook krijgen. Aan hen de keus.

Terreur ook in Bangkok

In 2015 trof de Thaise overheid een groep van 109 Oeigoeren samen met Turkse veiligheidsagenten aan in het noorden van Thailand. Ze waren op weg naar Syrië om er voor rekening van het Westen te gaan vechten en Thailand wou hen logischerwijze terugsturen naar China.

Tot woede van Turkije en de VS die wilden dat zij in Syrië oorlog konden gaan voeren. Met Washington die op de Thaise regering enorme druk uitoefende. Er was toen immers in Syrië gezien het succes van het Syrische leger extra kanonnenvlees nodig.

Uiteindelijk stuurde Thailand hen terug naar China waarna betogers in Istanboel het Thaise consulaat kort een klein sloegen. Erger was echter de bomaanslag op de Erewantempel in Bangkok van 17 augustus 2015 waarbij 20 doden vielen, vooral Chinese toeristen. Nadien werden in Thailand twee Oeigoeren als vermeende daders opgepakt.

Erawantempel Bangkok

De bij toeristen zeer populaire Erewantempel in Bangkok. Hier vielen 20 doden.

Zoals een belangrijk Chinese regeringsadviseur voor het buitenlands beleid het toen in Brussel tijdens een privaat gesprek voorspelde heeft Turkije met zijn nochtans religieus en nationalistische getinte regering Erdogan de Oeigoeren als een baksteen laten vallen. Met Chinese leningen redde het nadien de Turkse lira die de VS neerwaarts poogde te duwen.

Zoals trouwens voor zover geweten ook alle landen met een islamitische meerderheid hun steun aan die terreurbewegingen stopten. Gelukkig zijn er nog mensen als een Kathleen Van Brempt en Wouter De Vriendt die het voor die groepen wel opnemen.

En de Turkestan Islamic Party (TIP) is zoals de East Turkestan Islamic Movement (ETIM) een onderdeel van het Wereld Oeigoerencongres die als hoofdzetel München heeft, en dat is toch een Duitse stad. Of hoe Duitsland het salafisme steunt. Mensenrechten en de EU? Wat een grap!

Willy Van Damme

1) New York Times, 15/09/2015, Thailand Blames Uighur Militants for Bombing at Bangkok Shrine, Thomas Fuller en Edward Wong, Thailand Blames Uighur Militants for Bombing at Bangkok Shrine – The New York Times (nytimes.com)

X: In een aparte verklaring verklaren die landen die sancties te steunden zonder echter zelf sancties uit te vaardigen. Voordien weigerde het Australisch parlement een motie over genocide tegen de Oeigoeren goed te keuren. Wat Nederland in een niet-bindende verklaring wel deed.

Nikolaos van Dam–Nederland hielp de Syrische oorlog verlengen en zo het dodental opdrijven

Nikolaos van Dam in ‘We kunnen maar beter met Assad gaan praten’ in Knack van 17 maart stelt die: “Als we er ons niet mee hadden bemoeid, waren er veel minder doden gevallen” Dat klopt natuurlijk en was al geweten vanaf de eerste dag.

Maar Nikolaos van Dam was als speciaal Nederlands gezant voor Syrië de man die op vraag van de Nederlandse regering de hulp aan die jihadisten – Nederland had het over de gematigden natuurlijk – organiseerde en dus mee betrokken partij bij die oorlog. Zodanig verklaart hij feitelijk zichzelf medeplichtig aan het voortduren van die slachtpartij.

Nikolaos van Dam - 1

Na eerst meegewerkt te hebben aan de Nederlandse levering van militair materiaal aan die Syrische jihadisten stelt oud-diplomaat Nikolaos van Dam nu dat die hulp de oorlog verlengde en het aantal doden opdreef.

Maar in plaats van de opdracht te weigeren – hij was op pensioen en stemde er dus geheel uit vrije wil mee in – deed hij naarstig mee aan wat men zou kunnen zien als oorlogsmisdaden. Leverancier in maatpak van militair materiaal aan terreurgroepen. Als dat op je CV niet mooi staat.

Bovendien weten wij uit een recent publiek geraakte Nederlandse evaluatie (1) van die hulp dat men perfect wist dat die hulp ook bij de zogenaamd extremistische groepen zoals Nour Din al Zinki en andere aan al Qaeda gelieerde groepen ging. En hij zal dat rapport hierover vermoedelijk wel kennen.

Volgens dit rapport wist Den Haag dat en liet het gebeuren. En zo dus ook Nikolaos van Dam die er feitelijk de leiding over had. Hij weet ongetwijfeld ook dat steun leveren aan al Qaeda een oorlogsmisdaad is en hulp aan de ook in Europa ervaren terreur van die Syriëstrijders.

Willy Van Damme

Lezersbrief aan Knack naar aanleiding van het artikel ‘We kunnen maar beter met Assad praten’ in Knack van 17 maart 2021.

1) Nederlands ministerie van Buitenlandse Zaken, Wendy Asbeek Brusse,
Director Policy and Operations Evaluation Department (IOB), ‘Review of the monitoring systems of three projects in Syria: AJACS, White Helmets and NLA’, Augustus 2018.

Zielige Europese Unie

Zoals te verwachten kondigde de Europese Unie vandaag ‘sancties’ af tegen Rusland want het toont volgens de EU geen respect voor de mensenrechten door Alexei Navalny niet vrij te laten. Vier personen die zogenaamd betrokken waren bij zijn arrestatie, veroordeling en gevangenschap krijgen geen visa meer voor de EU en zullen hun banktegoeden en eventueel andere eigendommen in de EU bevroren zien. Sidder en beef daar is de EU.

Al maanden voort men vanuit de Europese media en politiek een ware kruistocht tegen Rusland. Het enigste wat men Poetin zo te zien nog niet lijkt te verwijten is dat hij een kinderverkrachter is. Alhoewel, je moet met onze pers na het succesverhaal over het ‘paleis van Poetin met zijn gouden WC-borstel en paaldansen’ natuurlijk van niets meer verschieten. Waar wachten ze trouwens op?

Pablo Hasél

Josep Borrell, de Spaanse verantwoordelijke voor het buitenlands beleid van de EU, was naar Moskou gegaan om de vrijlating van Navalny te eisen maar kreeg een ferm Russisch njet. Wat in ‘s hemelsnaam denkt Brussel? Dat Rusland een soort bananenrepubliek is met aan het hoofd een soort van negertje dat alleen maar ja knikt? Denk aan wijlen onze Belgische Congo en het zilverpapier van weleer.

Typerende voor deze in wezen koloniale mentaliteit was het verslag van Bart Beirlant in De Standaard over deze ontmoeting. Hij had het over een schande want de Russen hadden de zaak tijdens de persconferentie zitten manipuleren. Waarom? Wel Vanuit de Russische media had men de lef gehad om aan Borrell vragen te stellen over de arrestatie in Letland van enkele Russischtalige journalisten.

Josep Borrell

Josep Borrell, de Spaanse verantwoordelijke voor het buitenlands beleid, kwam naar Moskou met een eisenpakket. Pech, hij was vergeten zijn kanoneerboten mee te nemen. Zielig figuur.

En dus voerde Beirlant & Co in onze media de spanning verder op: Sancties moeten er komen om die vuile Poetin met zijn gouden WC-borstel eens mores te leren. Nog een geluk dat Rusland aan de Spanjaard Borrell niet de vrijlating eiste van die Spaanse rapper Pablo Hasél die wegens het beledigen van de vorige koning in een cel zit. Of dat Moskou protesteerde tegen de ‘zeer brutale onderdrukking’ van die betogingen.

Kijk Rusland is het paradijs niet en Vladimir Poetin is geen heilige en er is veel dat niet deugd in Rusland. Maar waar niet? In België waar er vandaag opnieuw een schandaal is ontstaan over politiegeweld tegen ditmaal tieners? Ze moeten niet altijd doodgeknuppeld worden door ‘ordehandhavers’ niet?

Koloniale mentaliteit

Maar Rusland is onze grootste buur en een bron van goederen, geld en technologie die wij goed kunnen gebruiken. Juist zoals zij ons geld, goederen en technologie even goed kunnen gebruiken. Met een koloniale mentaliteit naar Rusland kijken gaat de EU niets vooruit helpen. Integendeel. Het is een doodlopend spoor.

De vraag is of men in Brussel ooit wel eens leert. Frankrijk met Napoleon en Duitsland met Hitler poogde het land tweemaal te veroveren. Tweemaal leidde dit tot een enorme nederlaag met als gevolg een massaslachting en het afzetten van zowel Napoleon als van Hitler. Frankrijk was nadien nooit meer de oude.

Nu men in de VS praat over het nieuwe buitenlands beleid van president Joe Biden komen ook de kleiharde sancties van Trump tegen Iran ter sprake. Israël, en de VS, willen Iran kapot en liefst in stukken gehakt. Het lukt echter niet en Iran heeft het economisch moeilijk maar gaat niet ten onder. Het blijft gewoon verder doen zonder toegevingen.

Vandaar dat men in de VS nu begint in te zien dat die sanctiepolitiek contraproductief is en niets oplevert en men dus nieuwe wegen dient te bewandelen. Wat ook al heel lang wordt geschreven door de meer verstandige Amerikaanse geostrategen. Zelfs al waren en zijn het witte raven.

In Europa is men nog niet eens aan dit stadium en denkt men door de Russische procureur-generaal de toegang tot de EU te ontzeggen iets kan bereiken. Wat een grap. Of hoe de EU zich op wereldschaal belachelijk maakt. Het zijn clowns.

Nordstream 2  - kaart

Het verzet van de VS en de NAVO tegen Nordstream 2 lijkt voorbij. Alleen nog de Duitse Grünen, trouwe vazallen van de NAVO en de VS, lijken zich in Berlijn nog tegen de afwerking te verzetten. Het lijkt een van de meer belangrijke koerswijzigingen van de nieuwe Amerikaanse president Joe Biden te worden. Veel viel er trouwens toch niet meer tegen te doen.

De EU heeft het moeilijk en zit met grote economisch problemen. Die lost men niet op met sancties tegen buurlanden maar door er mee samen te werken. Dat is toch de logica zelf en poepsimpel. Maar zelfs dat lijkt Bussel niet te snappen. Neen, Rusland voldoet niet aan onze eisen en moet dus boeten.

Russisch gas

Rusland heeft vaccines en Europe heeft er tekort. Hoe idioot moet men dan zijn om dat Russisch aanbod af te wijzen? Het is zelfs niet dom maar ronduit crimineel want men moet er mensenlevens mee redden. Wel lijkt het nu zeker dat de druk tegen Nordstream 2 vanuit de veiligheidsdiensten en de NAVO lijkt weg te ebben, The Financial Times, altijd haantje de voorste om dit project te saboteren, lijkt er zich nu bij neer te leggen.

Hetzelfde voor de Atlantic Council, de intellectuele spreekbuis van dit militair genootschap, die in een brief aan The Financial Times stelde om naar alternatieve sanctiemaatregelen te zoeken. Hun voorstel: Onderbreekt Rusland de gastoevoer naar Oekraïne dan moet Duitsland dan maar de gastoevoer via Nordstream 2 onderbreken. Ze erkennen dus dat die pijplijn er komt.

Waarmee men nog maar eens bewees er niets van te begrijpen. De EU heeft dat goedkope Russisch gas broodnodig wil het haar energiebehoeften kunnen blijven dekken. Koopt de EU dat Russisch gas niet dan is er nog altijd het aan gas verslaafde China. Heel simpel om te begrijpen. Maar lukt dat in Brussel en bij onze media wel?

Maar als we naar onze politici en media kijken dan is het huilen met de pet op. Donald Trump en zijn medecowboy Mike Pompeo noemden vlak voor zijn aftreden als president als extra strafmaatregel tegen China de toestand in Sinkiang een genocide.

Wat toen als wilde politiek werd gezien. Recent verschenen er in onze media de eerste verhalen over die ‘genocide’ en nam Groen dit zelfs over. Zo diep kan men in België zakken. Wie weet vraagt Trump hier wel politiek asiel aan. Hij heeft er al geestesgenoten.

Willy Van Damme

De Morgen, Tom Vennink en Nordstream 2: Wartaal

Waarde redactie,

Met grote verbazing lees ik de stukken van Tom Vennink over Rusland. Je moet toegeven veel fantasie heeft hij wel. De ene week hebben de fans van Alexei Navalny de stad Moskou bijna in handen om dan de week nadien met grote trom te schrijven dat diezelfde oppositie feitelijk op haar gat zit. Wat zal het wezen?

Helemaal uit de bocht vliegt hij vandaag met zijn stuk over Nordstream 2, de pijplijn die onder Baltische Zee aardgas moet brengen van Rusland naar Duitsland en zo West-Europa.

Zo schrijft hij vandaag 13 februari in ’Rusland waarschuwt EU: Stel geen sancties in’: “Nordstream 2, de gaspijpleiding die Oekraïne en Polen afsluit van Russisch gas.

Vooreerst kan een gaspijpleiding die rechtstreeks van Rusland naar Duitsland loopt de toevoer van Russisch gas via die serie andere pijpleidingen naar Polen en Oekraïne nooit afsluiten. Het is wartaal.

Tweedes zijn er overeenkomsten tussen beide landen en Rusland dat het gas via die andere pijpleidingen naar hen zal blijven toestromen en is dat ook inbegrepen in de akkoorden rond Nordstream 2 die Rusland sloot met het West-Europees consortium verantwoordelijk voor Nordstream 2.

Derdes is er het probleem van het gasverbruik in West-Europa. Als Nederlander weet hij met zekerheid af van de problematiek met het aardgas uit het Nederlandse Groningen. Dat loopt naar zijn einde en dus is vervanging met ander gas nodig. Of wil hij Rotterdam in de kou?

Akademik Cherskiy - Nordstream 2 - Kabellegger

De nu tot Fortuna omgedoopte Russische pijplegger is vorige maand begonnen met het voorbereidende werk voor de aanleg van de laatste kilometers van de gaspijplijn Nordstream 2 in de Baltische Zee. Het moet zowel de West-Europese energiebevoorrading veilig stellen als in West-Europa de strijd tegen de klimaatopwarming mogelijk maken.

En dan is er België waar men de kerncentrales in Doel en Tihange wil sluiten en ook hier de behoefte aan aardgas daardoor sterk zal toenemen wil men niet in het donker zitten en opgescheept met gesloten bedrijven.

En dan, belangrijkst, is er Duitsland waar men in het kader van de Energiewende alle kerncentrales gaat sluiten alsmede stoppen met de productie van elektriciteit via het verbranden van steenkool en bruinkool.

Maatregelen die dringend nodig zijn in het kader van onze klimaatproblematiek. Ook hier is er heel veel extra gas nodig. Is de klimaatverandering dan geen probleem meer voor Tom Vennink?

Het is dus zoals Angela Merkel al jaren zegt een puur economisch project dat op zo goedkope mogelijke wijze de West-Europese bevoorrading van aardgas, nodig voor onze verwarming en elektriciteitsproductie veilig stelt. Maar voor Tom Vennink Russofoob bij uitstek is dat onaanvaardbaar. Nog een beetje geduld en hij verklaart het land de oorlog.

Als Uw krant wil serieus genomen worden als bron voor informatie dan zal het figuren als die Tom Vennink beter de deur wijzen. Hij is niet alleen onbekwaam maar toont ook een vooringenomenheid die niet past bij het beroep van journalist.

Willy Van Damme

Lezersbrief naar De Morgen. Onder impuls van onze veiligheidsdiensten, de VS en kringen binnen de NAVO is men al jaren bezig met een soms lachwekkende campagne tegen Nordstream 2. Als je deze prietpraat van Tom Vennink leest dan weet men dat onder meer bij De Morgen alles toegelaten is. Ondertussen is men begonnen met de verdere afwerking van die pijpleiding.

Die pijpleiding moet onze energieproductie voor de komende decennia veilig stellen. Maar sommigen gaan bij hun hetze tegen Rusland zo ver dat ze zelfs dat niet willen inzien. De boodschap van figuren als Tom Vennink is: Liever kou en gesloten fabrieken dan dat verdomde Russisch gas. Met zo’n fanatieke media hoeft het uitbreken van een oorlog tegen Rusland niet te verbazen. Alleen een excuus is nog nodig.

De Standaard over Nordstream 2

Uw medewerker Ruud Goossens heeft het in ‘Oorlog met andere middelen’ (DS 6/02) over de problematiek rond de gaspijpleiding van Rusland naar Duitsland Nordstream 2 en toont daarbij dat hij er niets van begrijpt en dit dan overgiet met een saus van halve waarheden en ronduit leugens. Zo vergeet hij het belangrijkste en dat is dat Nordstream 2 een rechtstreeks gevolg is van door de Duitse regering genomen energiemaatregelen.

Gas als alternatief

Zo heeft Berlijn besloten om alle elektriciteitscentrales die werken op bruin- en steenkool alsmede kernenergie te sluiten. En aangezien wind- en zonnekracht ook in de komende decennia onvoldoende stroom kunnen produceren heeft men een alternatief nodig en dat is inderdaad gas. Wat veel minder vervuilend is.

En om reden van prijs en beschikbaarheid heeft men heel simpel gekozen voor Rusland als bron. Het is dus inderdaad zoals Angela Merkel stelt een puur zakelijke transactie. Zonder haar steun was er trouwens nu zelfs geen affaire Navalny geweest.

En als we olie en gas kunnen betrekken uit de Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië, Bahrein, Qatar en Koeweit zie ik niet in wat dan het probleem met Rusland is. Waarom zwijgt hij hier dan over?

Verder heeft hij het over wat hij noemt de inval van Rusland in Georgië in 2008. Zelfs de toenmalige Franse president Nicolas Sarkozy, toch gekend als een vriend van de VS, stelde dat het Georgische leger – toen geleid door minister van Defensie Davit Kezerashvili, een man met de dubbele Israëlische en Georgische nationaliteit – Zuid-Ossetië was binnengevallen.

Waarbij Rusland alleen maar die troepen naar het eigen Georgische grondgebied terugdreef. Die Russische soldaten – die door Georgië beschoten en gedood waren – waren daar gestationeerd als vredestroepen om de beide partijen uit elkaar te halen. Die zaten ginds als gevolg van een akkoord tussen de EU, Rusland, Georgië en de VS.

Pittig detail: Daarbij beschoten de Georgische troepen ook het hospitaal in de Zuid-Ossetische hoofdstad Tsinvali. Wat onder internationaal recht een oorlogsmisdaad is. Maar dat is voor Ruud Goossens en De Standaard ook in het verleden nooit een probleem geweest.

Davit Kezerashvili

De vroegere Georgische minister van Defensie Davit Kezerashvili, de man onder wiens leiding het Georgische leger Zuid-Ossetië, dit op de dag dat in Beijing de Olympische spelen in aanwezigheid van Vladimir Poetin van start gingen, wou veroveren, daarbij een hospitaal beschoot en er gestationeerde Russische vredestroepen aanviel. Het werd een ramp. Gelukkig zijn er nog De Standaard en de andere westerse massamedia die hem de hand boven het hoofd houden.

Standbeelden van Stephan Bandera

Het veroordelen door De Standaard van dergelijke daden gebeurt alleen in het geval van Syrië door het geregelde leger. Wat louter gebaseerd op verhalen van die jihadisten genre al Qaeda en klakkeloos overgenomen door De Standaard. Daar is het wel een probleem. Hier met Georgië niet.

Verder noemt hij ook de annexatie van de Krim door Rusland als niet kunnen. Wat hij echter gemakshalve vergeet is de door de EU en VS gesteunde staatsgreep in 2014 in Oekraïne die de oorzaak was van die aanhechting. Oekraïne is nu een land waar standbeelden van een fascist en jodenmoordenaar als Stephan Bandera overal de straten en pleinen sieren. Ook dat is geen nieuws voor DS.

En dan verwijt Goossens ook de Russische steun aan de Syrische regering. Een ook door België officieel erkende regering. Over de Westerse steun voor al Qaeda & co in datzelfde Syrië zwijgt hij dan ook maar. Zelfs al is de Russische interventie van 2015 er een rechtstreeks gevolg van.

Het wekt feitelijk enigszins verbazing dat Goossens ook niet de vernieling van Libië en de inval en bezetting van Irak ook op de rekening van Moskou zet. De vraag die ik mij reeds lang over De Standaard en de massamedia hier stelt is of zij dan niet weten waarover zij schrijven of dat ze bewust liegen.

Ik ben na al die jaren geneigd te kiezen voor dat laatste. Zeker als ik lees dat Goossens nog steeds geloof hecht aan dat fantasierijke verhaal van het paleis van Poetin.

Willy Van Damme

Lezersbrief naar De Standaard

Nawoord:

– In diezelfde editie maakt medewerker Bart Beirlant zich ook boos over de wijze waarop in Moskou de persconferentie van de EU-vertegenwoordiger Josep Borrell en de minister van Buitenlandse Zaken van Rusland Sergeï Lavrov verliep. Een manipulatie klonk het.

Waarom? Het ging er bij de vragen van de aanwezige pers, afgaande op zijn verhaal, blijkbaar niet alleen over Navalny maar ook over de arrestatie door de Letse politie van een serie Russisch sprekende journalisten in dat land. Dat was en is geen nieuws dus. Zoals Assange mogen ook die journalisten wegrotten in een gevangenis. Persvrijheid? Ze hebben er bij DS geen enkele interesse voor.

– De toenmalige minister van Defensie Davit Kezerashvili wordt volgens persberichten, ook van Radio Free Europe van de VS, gezocht voor corruptie, diefstal en illegale wapenhandel en werd blijkbaar op een paar jaar schatrijk. Zo te zien had zelfs de Amerikaanse FBI een onderzoek tegen de man geopend. Na de voor Georgië desastreuze oorlog werd hij ontslagen.

Zijn naam verschijnt in o.m. de Panama Papers en hij verblijft nu onder Franse bescherming in het zuiden van Frankrijk. Parijs weigert de man immers aan Georgië uit te leveren. Hij was ook een centrale figuur bij de staatsgreep van 2003 in zijn land en werd dan topman bij Financiën. Hij was goed bevriend met de toenmalige president Michail Saakasjvily.

Navalny en zijn vrienden in Londen

De herrie die men in onze media maakt rond de figuur van de gearresteerde Alexei Navalny staat in schril contrast met de aandacht die dezelfde media tonen voor de in een Britse cel zittende Julian Assange. Eerst omdat hij in Zweden een dame zou verkracht hebben. Maar dat bleek Zweeds nep te zijn.

Maar geen persmuskiet die hier over valt. Daar mag men op basis van valse klachten mensen voor maanden of meer in een cel gooien. Maar ja, de man had geheimen van de VS onthuld en dat mag niet en dan ben je, zo zegt het Nederlandse dagblad de NRC, een onruststoker. De reden waarom men in onze media zoveel aandacht heeft voor Navalny en hem als een held voorstelt is feitelijk simpel.

Breng VTB ten val

Op YouTube is er een filmpje te zien van een volgens de journalist van RT in 2012 met een verborgen camera opgenomen gesprek tussen de Britse diplomaat James Ford, een mannetje van MI6 zo te horen, en een zekere Vladimir Ashurkov, een gewezen Russisch bankier en toen een zeer nauwe medewerker van Alexei Navalny.

Het toont de ware relaties en bedoelingen van het clubje ‘opposanten’ dat zich beweegt rond Navalny. In dat filmpje vraagt Ashurkov aan zijn Britse gesprekspartner of London niet wat meer geld kan geven zodat ze nog wat meer keet kunnen schoppen.

Merkwaardig is dat hij daarbij ook de Russische bank VTB, een van ‘s lands grootste, ter sprake brengt. Die zou men met wat nepverhalen rond haar beheer in zo’n slecht daglicht kunnen stellen dat zij in de problemen zou komen, opperde Ashurkov.

Het zegt uiteraard alles over de corruptiebestrijders die Navalny en zijn entourage beweren te zijn. Uit het dossier van de Syrische Witte Helmen is geweten dat veel van dat Brits geld finaal in de private zakken eindigt van die ‘democraten’.

Vladimir Ashurkov, toen de rechterhand van Navalny, tegen diplomaat James Ford van MI6: “Heb je nog niet wat extra centen voor ons zodat we ook de bank VTB kunnen kapot maken.” Het is een verhaal dat Tom Vennink (Volkskrant/De Morgen) Corry Hancké (De Standaard) en Geert Groot Koerkamp (Trouw/VRT) bijna zeker nooit zullen brengen.

In onze media omschreef met de Russische geheime dienst FSB als een stelletje klunzen die er niets van bakt. Hier blijkt echter het tegendeel. Noch MI6 noch Ashurkov hebben dit verhaal voor zover geweten ooit ontkend. Het filmpje dateert van 2012 en is zo te zien pas heel recent op het internet gezet. Uit weerwraak voor de Navalny-show? Ashurkov vloog in 2014 na beschuldigingen van diefstal naar London en kreeg er politiek asiel.

Uiteraard is dat gedrag crimineel en zelfs te bestempelen als landverraad. Het Verenigd Koninkrijk voert immers een oorlog tegen Rusland en wil dat via destabilisatie onder controle krijgen. Het is een kopie van wat de Britten en de VS in 1953 in Iran deden toen ze eerste-minister Mohammad Mossadeq via betogingen ten val brachten. Ja, die olie niet.

Een Leon Degrelle

In wezen doet Alexei Navalny denken aan een Leon Degrelle en de andere kopstukken van de collaboratie die voor een flink pak Deutschmarken voor Adolf Hitler en Benito Mussolini gingen werken. In België geraakte Degrelle niet aan de top en dus deed hij het op een andere manier: De hielen likken van Hitler en Mussolini.

Maar dit filmpje toont waarom Navalny in Rusland niet populair is en waarom een krant als The Financial Times furieus reageerde toen de Russische regering enkele jaren terug aan die door het Westen gefinancierde groepen decreteerde dat ze in al hun communicatie moesten vermelden dat ze een agent van het buitenland zijn. De waarheid moest verborgen blijven. Het zijn immers kranten.

Het is trouwens merkwaardig dat geen enkele van die groepen zelfs verboden werden en mensen gearresteerd. Of een Brit die openlijk door Rusland betaald wordt om onrust te stoken en vernielingen aan te brengen lang in Londen vrij zou rondlopen is twijfelachtig. Dit verhaal van Navalny toont wel de oorlogsstrategie van de Britten. Bewijzen van gelijkaardige Russische acties in Europa zien we echter niet.

 Sergeï Lavrov - Minister van Buitenlandse Zaken Rusland

De minister van Buitenlandse Zaken van Rusland Sergei Lavrov, noemde zich een vriendelijke man die het echter niet heeft voor ruwigheden. In het middagjournaal van de VRT liet men tijdens hun gezamenlijke persconferentie wel Josep Borrell met zijn klaagzang over Navalny aan het woord maar werd Lavrov op mute gezet. De VRT heeft blijkbaar geen boontje voor vriendelijke mensen. In het avondnieuws was dit wel grotendeels rechtgezet tot een meer gebalanceerde berichtgeving.

Ashurkov vluchtte in 2014 naar Londen waar hij een tijdlang busritten organiseerde langs de eigendommen van allerlei in Londen wonende schatrijke Russen. Hij is er snel mee gestopt want dat zijn veelal de vrienden van diezelfde MI6. 

Verwacht dus niet dat in tegenstelling tot de duizend-en-een verhalen over dat zogenaamde paleis van Poetin dit filmpje met Ashurkov ooit onze massamedia zal halen. Het is blijkbaar verboden. Leve de ‘persvrijheid’ dan maar.

Vriendelijke mensen 

Josep Borrell, de verantwoordelijke in de EU voor de buitenlandse politiek, is op dit ogenblik in Rusland voor onderhandelingen met de Russische regering. Hij zou echter in het publiek ook een gesprek willen hebben met wat onze media het “middenveld” noemen. Lees diegenen die leven van Europees, Brits en Amerikaans geld. Het wordt dus niets en het zal de spanning alleen maar verder doen opdrijven. Poetin is Jeltsin niet.

Hoezeer sommige landen voor niets terugschrikken mag blijken uit het deze namiddag bekend geraakt verhaal dat diplomaten van Polen, Duitsland en Zweden, landen met een beladen oorlogsverleden wat betreft Rusland, als persona non grata het land worden uitgezet. Dit omdat ze hadden deelgenomen aan die betogingen ten voordele van Navalny. Diplomatiek onaanvaardbaar gedrag.

Het doet denken aan Syrië toen de Franse en Amerikaanse ambassadeurs in 2011 mee vooraan liepen in de eerste door salafistische groepen georganiseerde betogingen tegen de Syrische regering. Diplomatiek onaanvaardbaar dat voorlopig eindigde met vermoedelijk honderdduizenden doden.

In wezen ging Borrell dus officieel met de Russische regering praten om hen gelijktijdig ook te zeggen dat men hen wil omverwerpen en, wie weet, zoals met Kadhaffi en Saddam Hoessein doden. Sergei Lavrov, Russisch minister van Buitenlandse Zaken, ontving hem toch en zei “Wij zijn vriendelijke mensen”. Inderdaad.

Maar wie dacht de Spanjaard Josep Borrell wel waarmee hij hier mee te maken heeft? Met een stel overjaarse Inca’s of Azteken en denkt hij dat het tonen van wat spierballen en eens duchtig blazen en brullen voldoende is? Oh ja, en niet vergeten te zeggen: “Wij komen in vrede”. Uiteraard!

Willy Van Damme

Knack en het paleis van Poetin

Dat Uw redactie het verhaal over het paleis van Poetin serieus neemt (Knack, ‘Hij die niet genoemd mag worden’, 3 februari 2021) toont het totale failliet aan van onze massamedia. Iedereen die goede ogen heeft en een normaal functionerend brein kon in een oogopslag van amper een seconde zien dat die film nep en simpelweg een computeranimatie is. Achteraf is een andere Rus dat ‘paleis’ trouwens komen claimen als zijn eigendom.

Poetins paleis volgens Navalny

“Dit is het paleis van Poetin dat meer dan 1 miljard dollar heeft gekost”, beweerde Alexei Navalny. Waarbij hij ook het interieur toonde van dat ‘paleis’ zwaar beladen met zeer wansmakelijk ogende kitsch. Er was zelfs een ruimte voor paaldansen. Poetin als paaldanser! En onmiddellijk werd dit verhaal door de westerse massamedia als zijnde waar aangenomen. Het westers journaille met de billen bloot. Wie gelooft na dit zomaar een woord van wat de kranten brengen. Het werd later als zijn eigendom geclaimd door een Russische miljardair Arkady Rotenberg. Het moet volgens de man een toeristisch project worden. Volgens onze pers uiteraard een boezemvriend van Poetin. Wat dacht je?

Voorzichtigheid en kritische zin zijn bij de hedendaagse journalistiek overduidelijk een overbodige luxe geworden. Die video bewijst trouwens dat Navalny een bedrieger is en gans deze zaak nep is. Het doet mij denken aan de Zinoviev brieven uit 1924 toen de Britse geheime dienst MI6 een nepbrief had gemaakt en laten lekken. Die was volgens de Britse media afkomstig van de Sovjetregering.

De bedoeling van MI6, toen al de ware macht in Londen, was om zo Rusland in een kwaad daglicht te stellen. Er waren in het Verenigd Koninkrijk immers parlementsverkiezingen op til en men wou zo verhinderen dat Labour aan de macht kwam. In wezen is de media betrapt met de billen bloot. Zielig en hilarisch. Maar ja, al Qaeda in Syrië wordt al straks 10 jaar in de media omschreven als vrijheidsstrijders. Dus waarom ook Navalny niet?

Willy Van Damme

De vrijlating eisen

De Europese Unie en de VS eisen de vrijlating van de Russische opposant Alexei Navalny. Die werd omwille van het overtreden van de voorwaarden voor zijn voorwaardelijke vrijlating. Die kwam er na zijn veroordeling in de zaak van fraude ten nadele van de Franse cosmeticagroep Yves Rocher. Hij is nu tijdelijk opgesloten in afwachting van zijn proces. Een logische procedure die men ook hier goed kent.

Maar voor Washington en Brussel zijn de Russische wetten bijkomstig en weg te werpen. Wat telt zijn de dictaten uit Brussel en Washington waarvoor Rusland staande pede moet plooien. Niet toevallig ook zijn westerse financiers. Een prachtig staaltje van westers imperialisme die zichzelf boven de wetten van andere landen plaatsen.

Misschien kan men zoals in de negentiende eeuw vlug enkele kanonneerboten sturen al of niet beladen met opium zoals men dat ooit met China deed en miljoenen levens ruïneerde zodat de Britse commerçanten zich konden vet mesten.

Alexei Navalny - 1

Alexei Navalny, volgens onze media de enigste en grootste oppositieleider. Volgens het door vooral de EU gefinancierde Russische opiniebureau Levada zou hij amper een 2% der stemmen krijgen.

Over de parlementaire Russische oppositie krijgt men echter NOOIT iets te lezen. Berichtgeving noemt dat dan. Duidelijk is dat in onze media de anti-Russische propaganda weer op volle toeren draait. Het lijkt wel pure hysterie.

En intussen in Londen

Brussel, Londen en Washington kunnen misschien ook eens kijken naar het lot van de in een Britse cel zittende Julian Assange. Die was gearresteerd na een Zweedse klacht rond verkrachting. Maar dat bleek uiteindelijk Zweeds nep te zijn. Maar eist een land de vrijlating van Assange? Neen. Ze mengen zich immers niet in de interne aangelegenheden van andere landen. Volgens de NRC trouwens is de man een ‘stokebrand’.

Met Guy Van Vlierden, een medewerker van de Amerikaanse Jamestown Foundation, die hem in Het Laatste Nieuws van 12 april 2019 omschreef als: “Zo zou de Wikileaks-stichter zijn voeten geveegd hebben aan de belofte om zich niet te moeien met de binnenlandse politiek van andere landen en “onbeleefd en agressief” zijn geweest tegen het ambassadepersoneel. Hij zou niet-toegelaten apparaten geïnstalleerd hebben, bewakingscamera’s geblokkeerd en veiligheidsagenten aangevallen.”

Navalny krijgt geld uit de VS, Julian Assange bracht de gruwel die Amerikaanse soldaten in Irak aanrichten via Wikileaks in beeld. Maar Wikileaks is volgens Van Vlierden dan ook “Russische propaganda”. Ho ja, wie de ‘massa’s’ in Moskou zag die voor Navalny opkwamen zal het ook wel gemerkt hebben. Als er 200 mensen hem hun steun kwamen betuigen was het veel. Men kent hem daar. Hier blijft het bij sprookjes.

Willy Van Damme