Ze zien ze (soms) vliegen

Merkwaardig toch hoe N-VA en Open VLD reageren op de sociale problemen bij Skeyes, het vroegere Belgocontrol. De overheidsinstelling die zorgt voor het begeleiden boven België van burgervliegtuigen.

Al enkele jaren zijn er hier problemen als gevolg van het ongenoegen bij het personeel over de hoge werkdruk die veroorzaakt wordt door een personeelsgebrek. Wat dan weer resulteert in personeel dat naar de dokter stapt op zoek naar een ziekenbriefje.

En maar besparen

Het gevolg is een Belgisch luchtruim dat regelmatig wegens een gebrek aan controle dient afgesloten te worden. Een ramp voor de luchtvaartsector en nog meer voor massa mensen die het vliegtuig willen nemen.

De oorzaak ligt ook hier in het beleid van deze regering met steeds maar meer besparingen zodat het personeelstekort en de werkdruk op heel veel plaatsen – Zie justitie – almaar groter wordt. Een recept voor miserie natuurlijk. Het is wat zich in diezelfde sector ook afspeelt bij de bagagebehandelaars in Zaventem. Ook hier besparingen, toenemende werkdruk en dus stakingen. Niet zelden spontaan.

Mits tijdige extra aanwervingen had dit zo verholpen geweest en zouden de mensen met een gerust gemoed naar de luchthavens in Charleroi of Zaventem kunnen vertrekken. Het heet beleid voeren. Nu krijgt ons land terecht een barslechte reputatie.

En wat zegt een niet eens bevoegde Vlaams Minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) als reactie: Zet het leger in. Wat bij Skeyes en het leger deels voor irritatie zorgde en deels voor hilarische reacties. Een leger dat trouwens ook al kampt met een al even schrijnend personeelsgebrek. De ene miserie verhelpen door de andere miserie te gebruiken. Het typeert bepaalde politici.

Ben Weyts zou zich best ook het voorval van 5 maart 1973 herinneren toen de Franse regering van Pierre Messmer onder president Georges Pompidou besloot de staking van de luchtvaartbegeleiders te breken door het leger in te schakelen.

Tot op die vijfde maart 1973 twee Spaanse vliegtuigen van Iberia met een DC-9 en Spantax met een Convair 990 Coronado op weg naar Londen in de buurt van de stad Nantes met elkaar botsten met 68 doden tot gevolg.

De schuld bleek de onervarenheid van de militairen met dit soort werk. Naast fouten van de piloten van een van de vliegtuigen. Wat als … hoe zou Ben Weyts dan reageren? Met een van zijn zondagse reclameboodschappen?

IMG_2968 - kopie

Ben Weyts wil terug naar de negentiende eeuw en het leger inzetten om een staking te breken. Voor de problemen van de hoge werkdruk en dus stress bij het personeel lijkt hij geen aandacht te hebben. Voor de correcte behandeling van de koeien en varkens die men wil slachten reserveert hij vandaag wel extra geld om zo aanwervingen te kunnen doen. Wat is het verschil tussen een vluchtbegeleider en een koe? Antwoord: Ben Weyts.

En dan is er Open-VLD die vandaag stelt om bij Skeyes dan maar het systeem van minimum dienstverlening in te voeren. Met andere woorden het recht op staken te verbieden. Want daar komt het voorstel toch op neer. Maar wat dan met de ziekenbriefjes? Gaat men bij Open VLD soms weigeren om doktersattesten te aanvaarden en de mensen onder politiebegeleiding naar hun werk voeren?

Het doet denken aan Johan Decuyper, de baas van Belgocontrol, die op televisie aankondigde strenge maatregelen met sancties te nemen tegen het gebruik van ziekenbriefjes. Misbruik stelde hij. Een regelrechte provocatie op een ogenblik dat een akkoord met de bonden in zicht leek. We horen er trouwens niets meer van.

En nochtans is het simpel en had het probleem zich nooit voorgedaan had de regering bij Skeyes niet zomaar in het wilde weg besparingen zitten doorvoeren. Maar Weyts en Open VLD zien die simpele oorzaak en mogelijke oplossing blijkbaar niet. Neen, hard optreden tegen malcontent personeel dat is hun enige remedie. Het knelpunt in dit dossier zien zou immers betekenen dat men dan de eigen beleidsfouten moet erkennen.

Wat wil de MR?

Maar wat wil je? Heeft iemand in dit dossier federaal minister François Bellot (MR) erg actief gezien? Natuurlijk niet, maar hij is wel de verantwoordelijke minister. En dan heb je bij het  Waals gewest Jean-Luc Crucke (MR) die verantwoordelijk is voor de luchthavens zoals die van Luik. Hij weigert wegens het geknoei bij Skeyes het Waals gewest nog langer te laten betalen en vraagt de … regionalisering van Skeyes.

Dit terwijl diezelfde MR bij monde van premier en partijvoorzitter Charles Michel elke verdere staatshervorming weigert. Wat logisch lijkt want deze serie staatshervormingen hebben het land amper nog bestuurbaar gemaakt. Getuige het dossier van de luchthavens waar men na jaren geruzie en rechtszaken nog steeds geen vliegroutes boven Brussel kon vastleggen.

Maar ja, als je een kandidaat premier hebt die eerst zegt het land ten onder te willen zien gaan aan ruzies. Waarna diezelfde man een goeie maand later zegt dat als men hem na 26 mei geen eerste-minister maakt hij alsnog het land ten onder zal richten met vers communautair gestook. Wat men normaal afpersing noemt. En dus wat wil je dan?

De toestand van bepaalde Britse politici is erg onstabiel maar hier lijkt het soms niet veel beter. Daar moet men de oorzaak voor de problemen bij Skeyes zoeken, niet bij een provocerende chef of bij balorig personeel.

Het is typerend voor een regering van knoeiers die het steeds maar heeft over een onder hun bestuur beter geworden investeringsklimaat maar ondertussen de voorbije winter zelfs de elektriciteitsbevoorrading aan de bedrijven niet kon garanderen. Dat zullen zij het bij hun investeringsseminaries vermoedelijk wel niet over gehad hebben.

Willy Van Damme

2 gedachten over “Ze zien ze (soms) vliegen

  1. Ik volg je blog al jarenlang met veel interesse en respect voor de manier waarop je je onderwerpen benadert, maar met dit artikel ‘sla je fameus naast de bal’. De oorzaak van het probleem moet deze keer niet gezocht worden in het desastreus en afbrekend beleid van deze regering (besparingen weet je wel) maar in de schandelijke houding van de vakbonden (en bij uitbreiding van het personeel) bij Skyes. Deze dames en heren luchtverkeersleiders, ontvangen – en ik kan het weten, geloof me vrij – een degoutant loon op het eind van de maand waar wij alleen maar van kunnen dromen. Ik gebruik het niet graag maar het is werkelijk Zum Kotzen”. Niets verantwoordt zulke hoge vergoedingen. Het is nogal vanzelfsprekend dat geen enkel werkgever staat te springen om mee te gaan in de schijnvertoning van zogenaamde zware werkdruk en personeelstekort. De houding van het personeel is het schoolvoorbeeld van “uitbuiting van verworven rechten” en “nooit genoeg hebben”. Een open samenleving moet deze woorden durven verdragen.
    Egguenne

    Antwoord:

    Bedankt voor je reactie. Enkele opmerkingen.
    Vooreerst is het huidig personeel niet verantwoordelijk voor de huidige verloning die inderdaad hoog is. Of die te hoog is is een kwestie van appreciatie. Zo kan men ook stellen dat die voor bepaalde categorieën geneesheren-specialisten, piloten of politici ook te hoog is. Zij in het algemeen betwisten dat dan weer.

    Het is de modder die een onbekwame Bellot nu als argument gebruikt om die luchtverkeersleiders zwart te maken door dat te vergelijken met de wedde van de premier. Onzin, want men vergeet de vele extra’s in natura die een Charles Michel krijgt. Maar ja, dat is het beleid van Bellot, niets doen of modder gooien.

    Tweede opmerking is dat het hier gaat over werkdruk en de dikwijls hieruit voortvloeiende stress, toch een zware ziekte. Dit komt vooral door het groot personeelstekort. Dat wordt door niemand nog betwist, niet door de politiek, niet door de directie van Skeyes of de vakbonden. In wezen het ACV. Om over de massale geldstromen richting politieke partijen maar te zwijgen.

    Overal zowel in de private nijverheid als bij de overheid is de werkdruk geweldig toegenomen en krijgen we dus meer gevallen van burnout en stress. Ook bij politie en justitie is dit het geval waar gebouwen slecht onderhouden worden en op pensioen gaande personeel in veel gevallen niet wordt vervangen.

    Een menselijke behandeling door de bazen, overheid of privé, is een mensenrecht en wat hier in wezen gebeurt is een serieuze schending van de mensenrechten. Weyts lijkt meer aandacht te hebben voor de behandeling van koeien, kippen, schapen en varkens dan voor mensen. Daarover gaat het.

    In wezen verhoogde deze regering de belastingen op vooral het verbruik. Een vat olie kost op de vrij markt nu minder dan in 2014 (110 naar 70 dollar) (-35%) en toch betalen we nu aan de pomp van 0,9 euro per liter diesel in 2014 naar nu bijna 1,4 (+ 55%). Hetzelfde voor elektriciteit waar BTW ging van 6% naar 18%.

    Men had die taxshift die vooral de ondernemers ten goede kwam moeten uitstellen tot er echt budgettaire ruimte was. Maar neen, men wou aan het vermeende kiespubliek van Open VLD, N-VA, MR en deels CD&V snel geschenken geven en stellen dat men het nu eindelijk eens goed ging doen. Weg van de gehate PS.

    Het gevolg is dat men, om die zo gecreëerde put, te vullen, op alle overheidsdiensten zo heeft zitten besparen dat zowat iedereen in opstand komt. Incluis zelfs de ook volgens velen te vet betaalde magistraten. Een zo groot protest dat ik met men decennia lange ervaring niet kan herinneren ooit al meegemaakt te hebben.

    Het gevolg is dat men nu met een begrotingstekort zit dat vrij snel tegen de volgende regering aan de slag gaat zal opgelopen zijn tot meer dan 11 miljard euro (440 miljard Belgische frank!!!). Daarom dat ik van knoeiers spreek.

    En de partijen mogen in hun reclameboodschappen nog zoveel liegen als ze willen de waarheid heeft haar rechten. Dit is de kern van het probleem bij Skeyes, het gerecht, de politie, het leger, het onderwijs en ga zo maar door. Men moet naar de kern kijken, niet naar details van de gevolgen van foute beleidsbeslissingen.

    Willy Van Damme

  2. Bedankt voor de goed geformuleerde info.
    Jan Vercammen

    Antwoord:

    En jij bent ook bedankt. Uit het recente verhaal over de verhuis van de Seaking helikopters van de basis van Koksijde naar Oostende blijkt trouwens nogmaals eens de dwaasheid van de uitlatingen van minister Ben Weyts over het inschakelen van militairen bij Skeyes.

    De reden die de luchtmacht geeft voor het sluiten van de basis in Koksijde en de verhuis naar Oostende is het personeelsgebrek bij… de luchtvaartbegeleiding van het leger. Korneel van Oosterweel op zijn allerbest.

    Willy Van Damme

Plaats een reactie