N41–Naar de Griekse kalender

De Vlaamse regering heeft in haar plannen voor de komende regeerperiode geen geld voorzien voor de verdere aanleg van de N41 tussen Lebbeke en Aalst. Men voorziet ook geen cent voor een zoveelste studie dus. De gedurende de vorige regeerperiode door minister voor Verkeer Ben Weyts (N-VA) hierover bestelde studie gaat dus richting de archieven om er tot in de eeuwigheid stof te verzamelen. Weyts is nu o.m. minister van Onderwijs in deze regering.

Herkalibrering Dender

Met veel toeters en bellen kondigde Vlaams minister-president Jan Jambon, (N-VA) aan dat zijn nieuwe regering een ‘investeringsregering’ ging zijn. Dat bleek al dra een grote leugen. Men investeert als extra een zeker bedrag maar gaat een veelvoud ervan besparen. Deze regering is een besparingsregering. En ergens is dat begrijpelijk maar men moet een kat een kat noemen.

Het is naast de N41 in het Dendermondse niet het enige grote investeringsproject dat trouwens sneuvelt. Het vernieuwen en vergroten van de Dendersluis in Denderbelle/Mespelare waarvan de werken normaal kortelings zouden beginnen is eveneens verwezen naar die gekende Griekse kalender.

DSC_1005

Christel Geltmeyer van Voka en Koen De Clercq, regiovoorzitter van Voka/Kamer van Koophandel voor de streek Dendermonde-Wetteren reageerden teleurgesteld op het nieuws dat de huidige Vlaamse regering in deze regeerperiode geen centen voorziet voor de doortrekking van de N41. 

Die sluis moest de Dender tot Aalst toegankelijker maken voor schepen met een grotere diepgang. Een milieuvriendelijk project om meer vrachtwagens van de weg te halen. Ook dit was een project van Weyts. Het was controversieel daar de fietsovergang er daardoor ging verdwijnen. Met in ruil een deels door Lebbeke en Dendermonde te betalen nieuwe brug. Wat die besturen echter niet wilden.

Verfraaiing Oude Dender

En dan is er in Dendermonde het verfraaien van de Dender in de binnenstad. Bij het stadsbestuur hoor je er niets meer over en bij het Vlaams gewest nog minder. Sinds het aftreden van Norbert De Batselier (SP.A) als burgemeester in 2006 is het rond dit dossier muisstil. Dendermonde heeft op dit ogenblik vier parlementsleden maar hun invloed in Brussel zowel wat betreft Vlaanderen als op het federaal niveau lijkt wel onbestaande.

Op de nieuwjaarsreceptie van Voka Kamer van Koophandel waar het nieuws over de N41 uitlekte waren er dan ook wel wat teleurgestelde reacties te rapen. Een bedrijfsleider wier ouders nu al decennia geleden voor de doortrekking van de N41 tot Aalst werden onteigend reageerde dan ook ietwat laconiek en vond het allemaal onbegrijpelijk.

Voor een andere ondernemer uit Denderbelle was het dubbelzinnig want als burger van de gemeente was hij tevreden dat de rust er zou blijven. Maar als ondernemer vond hij dit een zeer spijtige zaak terwijl hij zich als burger grote vragen stelde over het waarom dit nu al decennia moet aanslepen.

In Denderbelle zullen de meesten natuurlijk tevreden zijn. De N41 moet normaal tussen het natuur- en overstromingsgebied Denderbellebroek en het dorp komen. Die zullen dus geen schade ondervinden van het mogelijke autoverkeer.

In de dorpen Oudegem en Gijzegem waar dagelijks pakken 30-tonners voorbij razen van en naar Aalst zal men echter zwaar teleurgesteld zijn. Die doortrekking van de N41 moest het zwaar verkeer immers uit die dorpskernen houden. Alhoewel daar al lang het gevoel heerst dat die doortrekking er nooit zal komen.

 IMG_2797

Op 1 maart 2015 betoogden enkele honderden mensen tegen de plannen om op het nieuwe voorziene Dendersas in Denderbelle/Mespelare de fietsdoorgang af te schaffen. De huidige fietspasserelle blijft nu behouden omdat men geen geld voorziet voor een nieuwe sluis daar. De herkalibrering van de Dender is dus ook naar de Griekse kalender verwezen.

Bij Voka was er ook zware kritiek te horen op het feit dat Dendermonde de bedrijfsbelastingen met 12% gaat verhogen. Een kritiek die sommigen binnen het stadsbestuur niet graag aanhoorden.

Ook blijft het in Dendermonde wachten op de verdere afwerking van het dossier rond het lokale bedrijfsterrein Hoogveld I langs de Wolvestraat. Na een zeer lange procedureslag voor de rechtbanken kreeg Dendermonde te horen dat zij hiervoor een nieuw ruimtelijke uitvoeringsplan dienen te maken om zo de laatste onteigeningen te kunnen realiseren. Een gevolg van de kafkaiaanse wetgeving.

Maar het nieuwe vorig jaar aangetreden stadsbestuur van CD&V en N-VA moet hier echter nog de eerste stappen zetten. De realisatie van Hoogveld I zal vermoedelijk dus niet voor deze legislatuur zijn. Spijts het ontbreken van bedrijfsgronden. Wat praktisch iedereen in de politiek en het bedrijfsleven toegeeft. Hoogveld I is in de stad het laatste mogelijks te realiseren bedrijfsterrein.

Willy Van Damme

Een gedachte over “N41–Naar de Griekse kalender

  1. Hoewel slechts een ferme boogscheut van hier verwijderd, Deurne Antwerpen, allemaal ver van mijn/ons bed. Ik denk dat de NVA-partijvoorzitter voorlopig alle Vlaamse investeringen, al dan niet publiek-privaat naar zijn stad heeft geleid. De jongste jaren gaat het hier nogal een gang wat betreft vernieuwing van de infrastructuur. In die mate zelfs dat ik denk een gids nodig te hebben om nog eens door de gehele stad te trekken, eens alle werken voorbij. In Deurne Noord, waar ze eigenlijk nog moeten beginnen met de Oosterweel, zitten we nu ook nog met granaten & kogelinslagen. Maar enfin, toch eens leuk om nog eens iets te lezen over een ander deel van de zakdoek Vlaanderen, met al dat verkeer.
    Wim Vlaminckx

    Antwoord:

    Het is vrij klassiek dat politici met grote invloed veel centen naar hun stad/gemeente of regio laten vloeien. Bart De Wever – de kracht van de verandering – hier op dit vlak niet anders.

    Een straf voorbeeld hierbij was recent Mathias Diependaele die dankzij de nieuwe Vlaamse regering promoveerde van fractieleider van de N-VA naar minister. Die regering gaf – niet onlogisch – extra middelen voor de gemeenten aan de Denderstreek maar ‘vergat’ Denderleeuw en Dendermonde.

    Wie wel kreeg was zijn Zottegem waar er geen dringende sociale problemen zijn en dat voor zover geweten kilometers verwijderd is van de Dender. Ook dat is de kracht van de ‘verandering’.

    Willy Van Damme

Plaats een reactie