Een zeldzaam verhaal

De Tijd bracht het voorbije weekend op twee pagina’s het verhaal ‘De kinderen van Assad’, de fotoreportage met een korte tekst van de Nederlandse persfotografe Marielle van Uitert. Een zeldzaam verhaal in onze media waarbij voor een keer ook eens een andere klok te horen is. Een artikel waar ditmaal geen wit/zwart in thuishoort, alleen veel grijs.

Ze fotografeerde illegaal in het grensgebied van Libanon met Syrië, een gevaarlijke regio waarlangs die rebellen wapens en jihadisten het land binnensmokkelen. Een etnisch lappendeken waar dorpen met verschillende religieuze achtergrond naast elkaar leven. In normale omstandigheden vreedzaam. Maar nu al veel minder.

Zo schrijft zij:

“Op een bepaald moment werd ik uit een bus getrokken en in een bunker geduwd. Daar dwong een man – wellicht een rebel – me foto’s te maken van de grens, waar tanks en sluipschutters stonden opgesteld. Enkele dagen voordien waren op die plek twee journalisten vermoord.

Ik dacht de hele tijd: ‘Ik wil niet dood!’ Pas nadien heb ik me gerealiseerd dat het die man niets kon schelen als ik zou worden neergeknald. Dan konden die rebellen zeggen: ‘Zie je wel, Assad deinst er zelfs niet voor terug westerse journalisten af te maken.’

Behalve journalisten worden in Syrië ook kinderen ingezet als wapen en propagandamiddel. ‘Bij manifestaties lopen ze voorop, ze krijgen microfoons in de hand geduwd en zingen verzetsliederen om de massa op te hitsen’, vertelt van Uitert.

Bij dit laatste dient men ook nog het verhaal van de Nederlandse oorlogscorrespondent Arnold Karskens en van anderen te voegen. Zij hebben het over gewapende rebellen die reeds bij het prille begin van het verzet vanuit die betogingen op de ordediensten schoten. Uiteraard om zo bloedbaden te creëren welke dan op het conto van de Syrische regering konden geschoven worden.

Willy Van Damme

2 gedachten over “Een zeldzaam verhaal

  1. Kinderen werden in Syrië al altijd gebruikt, niets nieuw dus: http://het-ander-klokje.blogspot.com.es/2006/09/44-syrische-kampen-voor-kinderen.html
    Herman Buym
    Antwoord:
    De link die U gaf is een van een posting door een zekere Janice Laureyssens. Deze dame uit het Waasland nam hier namens het Vlaams Belang ooit deel aan een politiek debat georganiseerd door de Open VLD in het Dendermondse stadhuis. Hierbij was ik de moderator. Nadien heeft ze op een joodse site over mij lasterlijke uitlatingen gedaan als zou ik een vulgaire antisemiet zijn.
    Ook dit is hier nog maar eens een hoop onzin. Iedereen kan wat foto’s selecteren en daar dan een tekst bij maken. U zou beter moeten weten en kritischer zijn. Er zijn de voorbije jaren honderdduizenden westerse toeristen in Syrië geweest en deze zijn voor zover geweten steeds hartelijk ontvangen. Wijlen mijn vroeger schoonvader is ginds nog voor zaken geweest. Hij werd niet opgehangen, neen hij werd er gul ontvangen. Dit is gewoon een vulgaire pagina van iemand die Israël 200% trouw is. En Israël is een land dat zich voor kindermoord zelfs nog niet eens excuseert.
    Er zijn voor zover geweten ook nooit Amerikaanse gevangenen geweest in het land. Die foto van die opgehangen man komt trouwens van Rawa, een door de VS gesteunde Afghaanse vrouwenorganisatie. Het heeft dus dat land als onderwerp. Een slechte vervalsing zou ik zeggen.
    Uiteraard is het Syrië van vader en zoon Assad geen paradijs en kinderen zullen er wel gebruikt en misbruikt worden. Maar dat is niets nieuws. Vraag het anders eens aan Apple hoe het is om met kinderen te werken. Steve Jobs was toch een held nietwaar. Of bel eens naar het Vaticaan. Kinderen beneden de 18 dienen trouwens zelfs in het Britse leger.

    • Het pure antisemitische gif zit er nog altijd in, hé? Ik weet maar al te goed hoe je over de joden hebt gesproken en dat was bijzonder racistisch. Ontkennen heeft geen zin, er zijn nog mensen die het gehoord hebben.
      Janice Laureyssens
      Antwoord:
      Ik moet zeggen dat je wel durf hebt. Eerst ga je me op een website van een zekere professor Rosenberg belasteren, dan schrijf je op valse informatie gebaseerde leugens over de Syrische regering en dan heb je nog de lef om hier nog te verschijnen, ongehinderd door enig schaamtegevoel. Van durf gesproken.

      Vooreerst was hetgeen je toen op die website plaatste pure laster. Ik heb hierover nog met die andere dame die toen bij dat gesprek was gesproken en die gaf mij 100% gelijk. Rosenberg heeft trouwens een rechtzetting geplaatst.

      Nu betrap ik je via die reactie op het verspreiden van valse informatie over de regering in Syrië, maar dat is voor uw van geen belang. Liegen en bedriegen lijkt wel een hobby voor U. Een normaal mens met enig besef voor normen en waarden zou zich schamen en verontschuldigen, maar neen hoor, U komt mij nog maar eens valselijk beschuldigen.

      Maar voor iemand van het Vlaams Belang is dat niet echt verbazend. U komt mij hier beschuldigen van antisemitisme maar bent voor zover ik weet nog steeds lid van dat Vlaams Belang. En dat is toch de partij die in wezen de voortzetting is van groepen als het VNV en DeVlag die gekend waren voor hun rauwe Jodenhaat en ook actief meehielpen bij de deportaties van joden.
      De ‘helden’ van toen worden trouwens bij de leden van het Vlaams Belang nog steeds vereerd als een soort van Vlaamse heiligen. En komt U hier kraaien over antisemitisme. Nogmaals: Van durf gesproken.

      Trouwens joden zijn geen Semieten maar volgelingen van de leer gebaseerd op de Thorah. Semieten zijn een etnische groep waartoe o.a. de …. Arabieren behoren. Kijk het eens na in een serieus naslagwerk. En dan kan ik gemakkelijk jullie hevige haat voor Arabieren antisemitisme noemen. Een haat met even diepe wortels als voorheen die van het VNV voor joden.
      Willy Van Damme

Plaats een reactie