Het duopolie van de Belgische mediamagnaten

Voor wie interesse heeft werd er vorige week in Amsterdam voor de internettelevisie van Café Weltschmerz een interview opgenomen met als interviewer Stan Houcke, een vroegere medewerker van VPRO radio toen de VPRO nog de VPRO was.

 

Het onderwerp betreft het duopolie met Mediahuis en de Persgroep die na de praktisch gehele Vlaamse en deels ook Franstalige kranten in bezit te hebben gekregen dit, zeker na de overname van het dagblad De Telegraaf (TMG), ook in Nederland met succes herhaalden. Zonder trouwens merkwaardig veel discussie zowel in de media als in de politiek. Aan bod komen o.m. de gevolgen die dit heeft voor de berichtgeving op politiek en ook sociaal-economisch vlak.

Willy Van Damme

10 gedachten over “Het duopolie van de Belgische mediamagnaten

  1. Mooi interview!

    Om te zeuren, twee anglicismen die ik wat onduidelijk vind: administratie ipv bestuur en controleren ipv beheersen.
    Nils

    Antwoord:

    Bedankt en geen probleem. Elke taal is natuurlijk een creatie van het ogenblik wanneer men ze gebruikt. Ze wijzigt dus continu, is heel persoonlijk en is onderhevig aan vele invloeden, ook buitenlandse.

    Ik woon in wat men noemt een bungalow en dat komt uit het Hindi woord Bangla, wat staat voor een woning van het Bengaalse type. En hoe dit woord dan naar hier in Grembergen kwam hoef ik je vermoedelijk niet te vertellen. Wie stelde daar weeral dat multiculturaliteit niet werkt?

    Willy Van Damme

  2. Hallo Willy,

    Het is al tijden niets meer de pers in Nederland, de Groene Amsterdammer, VN, NRC, Volkskrant.
    Allemaal eenheidsworst, en bij het leugenachtige af.
    De Amersfoortse Courant waar mijn schoonvader ooit journalist was zei het ook. Zijn kritische stuk werd ook van tafel geveegd over een Wethouder uit Leusden.
    Daarna mocht hij alleen het stadsnieuws nog doen, maar vlak voor je pensioen doe je dat dan maar zei hij. Niet de meest sierlijke keuze.

    Maar was het gekonkel zat zei hij.

    Als John de Mol de Telegraaf had overgenomen vraag ik me af of ze kritisch nieuws zouden uitbrengen. Maar kan Brussel hier dan niet ingrijpen.
    Het wordt wel heel eenzijdig nieuws.

    Henk Koelwijn

    Antwoord:

    Het niveau is bijwijlen compleet geschift en van kleuterniveau. Zo las ik dat de vorige week in De Morgen/Volkskrant/Trouw dat Donald Trump al voor hij president werd wist van de Russische bemoeienissen met de Amerikaanse presidentsverkiezingen daar een naaste medewerker van Vladimir Poetin dat toen aan de CIA had laten weten.

    Hilarisch verhaal maar men gaf natuurlijk de naam niet van die naaste medewerker van Poetin die zo loslippig was. Enige kritische stem in de Nederlandse of Belgische media is de voorbije decennia netjes weggewerkt. De berichtgeving over Rusland of Syrië zijn er mooie voorbeelden van.
    Willy Van Damme

  3. Vatenbommen werden in vietnam gebruikt als geimproviseerde munitie:Het zijn gewoon vaten met een paar stabilisatievinnen opgelast, een ontsteker op het uiteinde en dan gevuld met wat ge liggen hebt aan explosieven. Ik zie geen reden om te betwijfelen dat ze ook in Syrie gebruikt zijn. Het absurde aan de beschuldigingen was alleen dat vatenbommen als iets schandalig werden behandeld, in tegenstelling tot andere bommen.

    Ik herinner me nog dat Ignace Van De Walle in het nieuws was met een boek over Vande Lanotte. Ik dacht, dat is focus op machtsconcentraties en zou de kerntaak van journalistiek moeten zijn, en net dat werd gesanctioneerd. Dat vond ik heel kwalijk. Er kwam niets illegaals uit maar dat hoort erbij. De verontwaardiging van de journalist op zich is niet noodzakelijk bezwaar. Ge kunt ook verontwaardigd zijn over belastingontwijking terwijl die legaal is.

    Verhofstadt verdient eens zwaar op zijn nummer gezet te worden. Ik kan niet zeggen of hij beschermd wordt. Verhofstadt is een soort vlaamse McCain. Vrij sympathiek, er is geen oorlog of regimewissel die hij niet steunt. Toevallig is dat wel typerend voor de moderne progressief. Vrhofstadt heeft precies goeie relaties met Bill Browder, die regelmatig als held wordt gepresenteerd. Ondertussen is toch wel genoeg materiaal bijeen om die als zware oplichter te bestempelen.

    Goeie opmerking dat de verzuilde pers een variatie aan meningen gaf die ge in een puur commerciele pers niet vindt. Of het nu een duopolie is of niet. Ging Roularta de Tijd niet overnemen trouwens?
    Tuyzenfloot

    Antwoord:

    Het enige mij bekende verhaal over vaten uit de Vietnamoorlog was het zogenaamde Agent Orange. Men noemde dat zo omdat de vaten waar dit chemisch product inzaten normaal een oranje kleur hadden,

    Het waren chemicaliën, o.m. van het Amerikaanse chemiebedrijf Dow Chemical, die fungeerden als ontbladeringsmiddel en waarmee men de jungle in Vietnam, Laos en Cambodja besproeide.

    Het product bevatte echter ook dioxine en dat veroorzaakte dan weer massale sterfte, ongeneeslijke ziektes en zware problemen, bij geboortes. Ik heb hier nog als souvenir van mijn bezoek in 1983 aan Vietnam foto’s liggen van de ‘monstertjes’ die toen geboren werden.

    De VS of Dow & co betaalden nooit enige schadevergoeding aan de Vietnamezen of aan het Amerikaans personeel dat er ginds ook het slachtoffer van werd. De gevolgen van die dioxine liggen er nog.

    Wat betreft vatenbommen in Syrië lijkt mij dat een indianenverhaal, nepnieuws zou men tegenwoordig zeggen. Waarom zou een goed uitgerust leger voorzien van alle mogelijke munitie en wapens iets primitief als een vat gaan gebruiken om een bepaald gebied te bombarderen?

    Het idee is compleet gek. En ik heb bovendien nog nooit een bewijs voor die bewering gezien. En dit na meer dan 7 jaar oorlog. Ik gooi dat verhaal daarom bij de propaganda.

    Ignace Vandewalle is gewoon een medewerker van Jean-Marie Dedecker die instaat voor de PR van die man en door o.m. bepaalde politieke/financiële krachten zoals Christiaan Van Thillo gebruikt wordt om bepaalde hen onwillige groepen zoals de sociaaldemocratie en de vakbonden zoveel mogelijk uit te schakelen.

    Zijn verhalen over Vande Lanotte en Ghelamco doorstaan zoals gebleken is geen serieus onderzoek. Hij grossiert in halve waarheden, verdraaiingen en verdachtmakingen. Hij heeft trouwens met Ghelamco ook toegeven dat hij bewust gelogen heeft over de relatie van de bouw van Ghelamco met de EU. Een pure schande.

    De vergelijking van Guy Verhofstadt met John McCain lijkt mij wel een goeie. Beiden zijn platte demagogen die geen enkel probleem hebben om met uitschot van desnoods zelfs al Qaeda op TV te komen. Zie maar naar hun optreden rond Oekraïne en Syrië.

    De Tijd en ook L’Echo zijn tegenwoordig deels eigendom van Roularta.

    Willy Van Damme

    • Met McCain is een vooraanstaand mensenrechtenactivist overleden. Daar is iedereen het over eens. Toch iedereen met een stem in de mainstream.

      Tuyzenfloot

      Antwoord:
      Inderdaad zolang hij maar oorlog kon laten voeren was hij blij.
      Willy Van Damme

  4. Bedankt Willy voor deze informatie. Dat onze media zo dicht bij politieke organisaties al de EU en de Navo en het bedrijfsleven aanschurken is goed voer voor discussies die ik wel eens heb pp Facebook en elders. Maar ik heb een vraag en dat gaat ergens anders over. Recent was bekend geworden dat Israel een taalpolitiek voert die zeker niet ten gunste is van het Arabisch. Hoop heisa daarover. Ik zei in een.discussie over dit onderwerp datt we niet moeten vergeten dat dit ook in Oekraine is gebeurt. Ik geloof een verbod op het Russisch en nog wat andere Europese talen van minderheden. Sommigen geloven me niet. Mijn vraag: Is dit echt waar en is dit vergelijkbaar met wat in Israel gebeurt en is dat e.v.t. te bewijzen met bronnen? Want daar vraagt men naar. M.v.g.!
    Jan Mentz

    Antwoord

    Israël is een apartheidsstaat en dus per definitie racistisch. Ik begrijp de herrie rond die nieuwe wetgeving in het land van dit ogenblik niet. Het land was altijd zo en is een creatie van Europese veelal seculiere joodse ultranationalisten. Typerend trouwens voor de achttiende eeuw.

    Van zodra Theodor Herzl, de geestelijke vader van het zionisme, sprak over de nood aan een joodse staat stelde hij in zijn teksten onomwonden dat men de lokale daar in Palestina wonende bevolking moest verjagen. Wat men uiteraard alleen maar met zwaar geweld kon realiseren en daarom in 1948 ook gebeurde. Nu voert men een agressieve pestpolitiek om de bewoners zo weg te jagen.

    De taal van Israël is het moderne Hebreeuws, een nieuwe creatie uit de vorige eeuw daar het oude Hebreeuws een dode taal was en in veel opzichten verschilt van het oude klassieke Hebreeuws. Dat is sterk verwant met Aramees, de lingua franca van de Levant tot het Arabisch dit overnam. Het Aramees is wel nog een bestaande levende taal die in Syrië ook beperkt onderwezen en gebruikt wordt

    Verder kan men niet spreken van een joodse staat maar van een zionistische staat daar niet-zionistische joden er amper of zelfs niet welkom zijn. Een groot percentage van joden zijn trouwens tegen Israël gekant. Hoeveel is onduidelijk daar onderzoek hierover mij niet bekend is en vermoedelijk geheim gehouden wordt.

    Wat betreft de taalpolitiek in Oekraïne is er een zware discriminatie van het Russisch. Ik ben niet de echte expert hierover maar weet dat het erg complex is. Veel Oekraïners spreken een mix van Oekraïens en Russisch, anderen weeral zuiver Oekraïens – een der Slavische talen – en anderen weer Russisch.

    De VS en de EU steunen hier de ultranationalisten die vooral uit westelijk Oekraïne (Lviv/Lvov) komen en via het onderwijs en de media nu pogen hun cultuur en politiek aan de bevolking op te dringen.

    Het Russisch als officiële taal werd verboden na de zogenaamde Oranje Revolutie van 2004/2005 – wat natuurlijk een staatsgreep was – wat men enkele jaren later onder president Victor Janoekovitsj in eer herstelde. Waarbij de ultranationalisten echter zorgden voor hevige politieke rellen.

    Na de nieuwe staatsgreep van 2014 voerde men die maatregel opnieuw in. Wat onder buitenlandse druk echter snel werd opgeheven. Het was een van de redenen voor de opstand toen in het oosten van Oekraïne tegen de nieuwe heersers en deze staatsgreep.

    Willy Van Damme

  5. Geachte meneer,

    in jullie gesprek raken jullie ‘en passant’ aan het onderwerp ‘Koning Boudewijnstichting’ (waarvan Thomas Leysen voorzitter is) en waar naar uw zeggen ‘niets mis mee is’.
    Ik heb voor een paar jaar uit een documentaire die op RT liep, en die een dissectie deed van de zgn ngo’s in de Joegoslavische ‘kleurrevolutie’, dat de KBS een royaal donor was aan deze ngo’s (die alleen zichzelf vertegenwoordigen en geen feitelijke achterban hebben), samen met NED, Soros, Nato en consoorten. Goed gezelschap, denk ik zo.
    Ik heb een ‘search’ gedaan, maar vind niet op 1-2-3 enige referentie naar deze documentaire, laat staan de financiële transacties van de KBS van 20 jaar geleden. Sorry daarvoor.
    In de hoop dat dit uw belangstelling mag wekken,
    Groet,
    Patrick V.

    Antwoord:

    Ik heb niet het gevoel dat qua activiteiten er iets fouts zit met de Koning Boudewijnstichting. Mijn vermoeden is dat men bij die stichting elke controverse zoveel mogelijk wil vermijden. Wat logisch is. Ik beschreef het louter en alleen om aan te toen dat Thomas Leysen op maatschappelijk vlak een zeer belangrijk en invloedrijk man is.

    Hij is echter vrij discreet en lijkt mij een gans ander type dan Christiaan Van Thillo. Thomas Leysen is voor zover ik met mijn beperkte informatie kan inschatten ook een serieus en ook erg succesvol zakenman.

    Dat hij met zijn media-imperium in het politiek debat de patronale kant kiest is echter logisch. Evenmin zoals een vakbondsman de politiek vanuit patronaal standpunt zal bekijken. En uiteraard kan dat verhaal van RT over de KBS en Joegoslavië kloppen. Ik weet er alleszins niet over. Bedankt zeker voor de info.

    Willy Van Damme

  6. Dit is indd een belangrijke vaststelling, maar tevens zijn er nieuwe initiatieven die ook relevantie en aanhang krijgen. Relevante initiatieven (naar mijn persoonlijk aanvoelen) die een verschil maken:
    – Follow the Money – FTM.nl : steeds zeer gedocumenteerd,
    – Apache: ondertss welgekend en zeker inzake vastgoeddossiers, stevig werk. Het opiniërende gedeelte van apache is -naar mijn aanvoelen- het laatste jaar wel heel drammerig, eenzijdig en gelijkhebberig geworden (maar dat is appreciatie) .
    – Doorbraak : zeer zinvol initiatief dat het opgebouwde monopolie van de “talking heads” doorbreekt en ook steeds meer door de traditionele media (zonder bronvermelding) overgenomen wordt.
    – youtube – Cafe Weltschmerz: uitstekende opinierende interviews, weerom voorbij de mainstream talking heads.
    ….
    Daarnaast zijn er ook nog verschillende goede (betalende) nieuwsbrieven en een aantal (grats) nieuwsbrieven/ journals op youtube, zoals bvb: https://schmulladdertjeonderhetgras.blogspot.com/
    En dit naast de verschillende individueel gedragen blogs en websites uiteraard (Willy Vandamme, lvb , etc) .

    M’n aanvoelen is dat in een gedecentraliseerd web, de concentratie van de traditionele media niet noodzakelijk dramatisch is, zijnde de doodsteek voor onafhankelijke nieuwsgaring zoals dit misschien wel 20-30 jaar geleden had geweest.
    Jan

    Antwoord:

    Sommigen vergelijken de komst van de nieuwsverspreiding via het internet met de komst van de boekdrukkunst die zorgde voor de opstand in West-Europa tegen de dwang van de katholieke kerk. Mogelijks.

    Het is alleszins en erg goede zaak en een die bepaalde gevestigde machten veel schrik bezorgt want de nieuwsverspreiding is niet langer alleen maar hun monopolie. De herrie ronde de sociale media en zogenaamd ‘fake news’ is het gevolg hiervan. De BBC, The Washington Post of De Morgen die klagen over fake news. Kom nou.

    Wat betreft Doorbraak heb ik zo mijn twijfels. Dat ze zich verbonden met een figuur als Ignace Vandewalle deed mijn wenkbrauwen fronsen. Het is ook een puur Vlaams-nationalistisch medium en elke fundamentele kritiek op die ideologie is er dan voor zover ik kan inschatten uit ten boze.

    Bedankt verder voor die info.

    Willy Van Damme

  7. Dit was een mooi interview om naar te kijken en te luisteren. Er moeten meer mensen zoals u zijn in de journalistiek die deze zaken naar buiten moeten brengen.

    Ook moet de connectie tussen Bart de Wever en mediabaron Van Thillo eens onderzocht worden. Ik wil eens weten wie de goedkeuring heeft gegeven om de Van Thillo Tower te bouwen in Antwerpen. De banden tussen de Belgische politiek en de mainstream media moeten eens uitgespit worden. Verder wens ik u nog veel succes toe in uw zoektocht naar de waarheid.

    Dimitry Coppens

    Antwoord:

    Bedankt voor de lof natuurlijk. Een bouwvergunning wordt afgeleverd dor het lokale bestuur, gemeente of stad, met controle van de provincie en met beroepsmogelijkheden bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen en de minister.

    Het is mij al opgevallen dat die media van Van Thillo veel primeurs krijgen vanuit de NV-A. Vandaag nog met Theo Francken rond geregulariseerde vluchtelingen die eventjes op bezoek gingen naar hun land van herkomst.

    Mijn vermoeden is dat Francken daarmee naar Van Thillo liep wetende dat er deze ochtend een nieuwe storm op handen was rond illegaal in het land verblijvende criminelen en zijn beleid. Kwestie om zo tegengas te geven en die zaak in ander nieuws te verdrinken.

    Die criminelen voor zij naar de gevangenis moesten kunnen dankzij de diensten van Francken hieraan ontsnappen en krijgen zelfs een gratis reisje naar hun thuisland in plaats van de normale celstraf.

    Of hoe Francken de straffeloosheid organiseert. De kracht van de verandering en de strijd tegen de criminaliteit natuurlijk. Maar ja als partijvrienden en mandatarissen als Guy Vandezande en Erik Van der Paal grossieren in cocaïnegebruik dan kan je van die partij moeilijk iets anders verwachten.

    Willy Van Damme

  8. Nog een artikel over het duopolie. https://www.vn.nl/verdwijnen-ndc-mediagroep/ .
    Tuyzentfloot

    Antwoord:

    Ik maakte voor De Andere Krant een ganse analyse over die Belgische machtsgreep in Nederland. Ik moet het nog bij mij plaatsen. Wel is uit mijn onderzoek gebleken dat beide groepen op het vlak van de personeelsadvertenties intens samenwerken en er zelfs een vennootschap voor oprichten.

    Wat illegaal is want het toont monopolievormig. Maar geen zorg, geen kat in onze regering die er over valt en geen journalist die er over zal schrijven. De C4 zou immers lonken en men geraakt toch niet voorbij de hoofdredactie/eigenaar. En voor de politicus die er ambras over maakt: De voorpagina is vrij.

    Willy Van Damme

Plaats een reactie