Santé zegt de ambassadeur

Naar al enkele jaren de gewoonte is organiseerde de afdeling Dendermonde van Voka/Oost-Vlaamse Kamer van Koophandel tijdens haar jaarvergadering de verkiezing van een bedrijf uit de regio tot ambassadeur van de Kamer.

Een delicate zaak waarbij men moet vermijden achteraf niet met een schandaalbedrijf genre L&H opgezadeld zit. Maar dat lukt tot heden gelukkig genoeg wel. Deze ambassadeur moet een soort voorbeeld zijn voor anderen om te tonen dat bedrijven wel zeker deugdelijk kunnen werken. Het is gelijktijdig ook een beloning voor het werk van dergelijke ondernemingen.

Hugo Casteleyn, Kristell Geltmeyer, Katrien Moens en Geert Moerman

Regiovoorzitter Hugo Casteleyn, regiodirecteur Kristel Geltmeyer, Katrien Moens en algemeen directeur Geert Moerman van Voka Kamer van Koophandel Oost-Vlaanderen aan het Kasteel van Laarne.

Dit jaar greep die jaarvergadering niet als naar gewoonte plaats in het restaurant Het kasteel van Lebbeke maar in de meer idyllische omgeving van het Kasteel Van Laarne, een der mooiste stukjes architecturaal en bijna perfect onderhouden erfgoed in de streek.

In 2011 ging de titel van ambassadeur naar het Dendermondse Europlay, een maker van vooral houten speeltuigen voor in parken en tuinen. Voorheen in 2009 was het TVL Van Landuyt uit Wetteren, een producent van gietijzeren onderdelen voor machines, die de titel kreeg toebedeeld.

Europlay

Het management van Europlay, de ambassadeurs voor 2011.

In Laarne ging de strijd ditmaal tussen het Dendermondse Intersig, die ijzeren gebinten voor betonconstructies maakt, Verhofsté uit Zele, een maker van metalen straatmeubilair zoals banken, omheiningen en bushokjes, en bierbrouwer Bosteels uit Buggenhout.

Alle drie bedrijven die goede financiële resultaten kunnen voorleggen en ook over een goede reputatie beschikken. Ze werden door de boekhouders van Deloitte ook goed doorgelicht. Zo moeten ze minstens de voorbij drie jaar steeds winst uit hun eigen productieactiviteiten gehaald hebben. En dus niet via allerlei kunstgrepen om zo een frisse maar wel foute indruk te geven.

Ook de productiviteit moet in stijgende lijn gaan en het bedrijf moet bovendien op de buitenlandse markt aanwezig zijn. En de drie voldeden er perfect aan. Uiteindelijk ging de titel naar de bierbrouwerij Bosteels uit Buggenhout, gekend van haar DeuS, Brut des Flandres , een zogenaamd champagnebier, en vooral Tripel Karmeliet en Pauwel Kwak.

Hugo Casteleyn, Kristel Geltmeyer en Antoine Bosteels

Fier pronkte Antoine Bosteels (rechts), de winnaar met zijn titel en het bijhorende beeldje.

De brouwerij bestaat al sinds 1791 en de huidige brouwer, Antoine Bosteels is al de zevende generatie. Wat de zakelijke stevigheid van deze familie toont. Hier geen derde generatie die alles wat men voorheen opbouwde er op enkele jaren doorjaagt.

“Wij pogen een goed evenwicht te krijgen tussen onze export en wat voor de lokale markt bestemd is. En dat zal zo blijven”, stelt zoon Antoine Bosteels. Het bier van Bosteels is internationaal nochtans een groot succes met export naar zowat alle landen waar men bier drinkt en die een zeker marktniveau hebben.

In China, Australië, Rusland, Brazilië, Zuid-Afrika en Qatar, om er maar enkele te noemen, drink met hun bier. Ongeveer 52% van de productie gaat naar het buitenland met de EU goed voor driekwart van die export. Wat voor een producent van dit soort bieren relatief weinig is en hun gehechtheid aan de lokale markt toont.

Ivo, Mariette en Antoine Bosteels

De familie Bosteels glunderde en genoot van hun titel. Hier vader Ivo, moeder Mariette en zoon Antoine Bosteels.

Opvallend is de gestage en snelle groei van de bierverkoop die steeg van 9,2 miljoen euro in 2008 naar al bijna 17,2 miljoen vorig jaar. Geen gemakkelijke zaak want de Belgische biermarkt is erg gesofisticeerd, zeer competitief en vooral ook gesatureerd.

“We doen dat in wezen allemaal met eigen middelen. Al de winst die we hier maken wordt gewoon in het bedrijf gestopt. Mijn zoon heeft gewoon een wedde als een ander”, aldus vader Ivo Bosteels. Veel bankiers zal je er dan ook niet aantreffen.

Deze stippelde in 1990 de nieuwe strategie van de brouwerij uit. Deze was voorheen in essentie onder zijn leiding geëvolueerd tot een bottelarij voor de Amerikaanse frisdrank Gini. Maar dat werd verkocht en is nu van Cadbury Schweppes. En met dat geld toog men dan terug richting bierbrouwen dat toen nog amper 10% van de omzet vertegenwoordigde.

En na Pauwel Kwak, het bier met zijn speciaal glas, begon men in 1996 met Tripel Karmeliet, een driegranenbier met gisting op de fles gemaakt naar een uit 1679 daterend recept van een oud Dendermonds Karmelietenklooster.

Het groeide volgens Antoine Bosteels de voorbije jaren uit tot een der best verkochte Belgische tripels. Ook Pauwel Kwak is een al eeuwen oud streekbier dat vooral bij koetsiers gedronken werd en daarom de naam koetsiersbier kreeg.

Antoine & Ivo Bosteels

Vader en zoon Bosteels zijn fier op het resultaat van hun brouwerij en genieten van hun werk.

Zeker die Tripel Karmeliet bleek een echt schot in de roos te zijn. Het werd in 2008 zelfs tijdens de World Beer Awards in Londen uitgeroepen tot de ‘Worlds Best Ale’, het ’s werelds beste bier van hoge gisting. “We nemen niet zoveel deel aan wedstrijden maar als we deelnemen winnen we dikwijls. Maar we blijven bescheiden”, stelt Antoine Bosteels nog.

Desondanks won men in al die jaren toch al een mooi pakket aan gouden, zilveren en bronzen medailles op allerlei internationaal biercompetities. Ivo Bosteels: “De sterkte van ons is mede de ijver en erg kritische zin van onze mensen die het bier steeds toetsten op zijn kwaliteiten en erg streng zijn.”

“Toch wel belangrijk is ook de keuze van de importeurs. Dat zijn bij ons mensen die wij vertrouwen. Met de meesten is er zelfs geen contract. We vertrouwen hen gewoon. En zij ons”, oppert een tevreden Ivo Bosteels nog.

Een ander specifiek bedrijfsstrategie is dat men zich bewust beperkt tot deze drie biersoorten en ook geen etikettenbier maakt of bier voor derden. Wat niet wil zeggen dat dit op termijn kan veranderen.

Gezien de marktevolutie voor Bosteels is het dan ook niet verwonderlijk dat de capaciteit ook dit jaar terug sterk zal verhoogd worden. “We zouden zo al onze productie in bvb de VS kunnen verkopen maar we doen het niet. De Belgische markt en vooral die der cafés is ons te belangrijk. Daar is er een biergevoel en dat is belangrijk voor ons”, stelt Ivo Bosteels nog.

Brouwerij Bosteels zal het dan later dit jaar opnemen tegen de andere regionale winnaars uit o.m. Aalst, Oudenaarde en Gent om te zien wie dit jaar de ambassadeur voor de ganse provincie wordt. Bij Bosteels werken 30 mensen waarvan de helft bedienden. De jaarcapaciteit bedraagt op dit ogenblik 90.000 hektoliter.

Willy Van Damme

Plaats een reactie