Van Thillo en De Fabeltjeskrant

Wat zin het heeft voor mij om mijn abonnement nog te vernieuwen is een vraag die ik mij elke dag stel bij het doorbladen van dat hoopje papier dat beweert een krant te zijn. Vandaag Jorn Lelong (Vuile bom van Oekraïne of een vuile truc van Poetin?) die schrijft: “En terwijl Rusland zelf bombardementen uitvoerde op de kerncentrale van Zaporizja.”

Dus heeft Rusland al die moeite gedaan om die cruciale plaats te veroveren waarna ze er zich nadien dan zelf beschieten. Dit is Monty Python niet hoor. En dan klagen dat men die gazetten niet meer gelooft en dat de wereld vol nepnieuws en completdenkers zit want De Morgen brengt de feiten. Zolang het maar verkoopt zal Van Thillo er geen probleem mee hebben.

Ho ja het is Poetin geweest die Covid 19 lanceerde. Iets als een kop op de voorpagina?

Het amusement nog bij die Fabeltjeskrant,

Willy Van Damme

Lezersbrief naar De Morgen. Vandaag nog twee gesprekken gevoerd met een collega, een van de zeldzame figuren die nog weet wat hij schrijft, en een nu freelancer en die zegden exact hetzelfde over de media als ik. Dit lijkt wel als in een steenkoolmijn waar men tegen snelvaart de diepte induikt.

8 gedachten over “Van Thillo en De Fabeltjeskrant

  1. Ik heb ondertussen de oefening gemaakt en dat is om vrijwel alle nieuwsberichten die in de mainstream media verschijnen over zaken die er geopolitiek toe doen, gewoon 180° te draaien om zo dan dicht bij de waarheid te komen (Boetsja-bloedbad, Trump waarover 4 jaar presidentschap geen letter positief verscheen, de enige oorlogsmisdadiger Poetin, de heilige Zelensky, ….)
    Nooit een krant gelezen en VRT laat ik afstaan sinds de covid-hoax, en het demoniseren van wetenschappers die ivm covidbeleid een genuanceerd, evenwichtig verhaal brengen.
    Zoals ik het las op een pancarte in Brussel bij een vrijheidsmars op 16 oktober j.l. : “Knelpuntberoep : onderzoeksjournalist”.
    Ik schiet niet met scherp op de gewone journalisten. Die moeten ook een hypotheek afbetalen en een gezin onderhouden. Ik vraag me wel af hoe zij ’s morgens in de spiegel kijken, wetende dat zij nog maar eens de code van Bordeaux aan hun laars moeten lappen.
    Het kan verkeren zei Bredero. Laat ons hopen dat het leugenpaleis wereldwijd snel genoeg inklapt.
    Lucky Strike

    Antwoord:

    Mijn vermoeden en in sommige gevallen zekerheid is dat veel van de journalisten die over Syrië en nu Oekraïne schrijven goed weten wat er aan de hand is maar omdat hun broodheer… zwijgen ze.

    Willy Van Damme

    • Ja, iedereen die zich een beetje verdiept in de materie ziet dat de boel belazerd wordt ten voordele van de belangen van een machtige elite. Maar die beroepsjournalisten nemen met de borst vooruit de rol op zich van de vierde pijler van onze democratie. Je kan ze dus het best vergelijken met helers die het op een akkoordje gooien met oplichters (van de waarheid). Het zijn dus misdadigers die help- en spandiensten verlenen op het vlak van misleiding van de burger, leden van een criminele organisatie.
      Luc Lepoudre

      Antwoord:

      Of dit continu liegen en het faciliteren van een oorlog een misdaad is niet aan mij om dat te bepalen. Daarvoor zijn er rechtbanken en gerechtelijke onderzoeken. Dat er bedrog is lijkt wel zeker.

      Willy Van Damme

  2. En dan krijgen ze nog belastinggeld toegestopt om die halve waarheden en leugens te verspreiden!!En dan vraagt de politiek zich af waarom de burgers geen vertrouwen meer heeft in de instellingen!!!!
    Emile De Roy

    Antwoord:

    Het is oorlog in Europa en dan draait de propagandamolen hier op volle toren. Het was met de oorlog tegen Syrië, Jemen, Irak, enzovoort al heel grof maar nu is het echt voluit. De propganda is bijwijlen zelfs lachwekkend.

    Daarom ook dat onze overheid zo gul is met subsidies voorde pers om die leugens verspreid te krijgen en te zorgen dat de bevolking al die zware problemen blijft aanvaarden en, zoals sommigen vrezen, niet in opstand komt.

    Typerend is dat de burgemeester van Jabbeke geen probleem had met Oekraïense vluchtelingen maar woest reageert als andere oorlogsvluchtelingen komen uit bijvoorbeeld Syrië. Men voert een blokkade tegen Syrië maar in 2012 toen het Westen dat land aanviel moesten die mensen dringend geholpen worden.

    Willy Van Damme

  3. De Morgen lijft zich in bij de natopropagandisten ,,,,hoe is dit mogelijk ,,, die journalisten zijn geen dommerikken ,,,,kunnen die zelf geen besluiten trekken ipv de natolobby slaafs te volgen ?
    Werner

    Antwoord:

    Het is de keuze tussen C4 of hagiografieën schrijven over Zelensky. Het heet persvrijheid.
    Willy Van Damme

  4. De media, de pers, journalisten, het zou moeten de vierde macht zijn in een democratie. Diegene die nog denkt dat wij in een democratie zitten, die leven in Fabeltjesland. Hetzelfde met een soevereine staat, het is Fabeltjesland. Ik las delen over buitenlands beleid uit het associatieverdrag met de E.U. dat was een pure annexatie.
    Luc Lepoudre

    Antwoord:

    De media zijn altijd een wapen geweest van de machthebbers en spreken over een ‘vierde macht’ is onzin. Zie maar hoe die ombudsmannen, factchekers en raden voor deontologie werken.

    Het is huilen met de pet op. Ik verwacht er niets van. Ik ben ooit eens op aanraden van mijn uitgever naar die raad gestapt en was dat een koude douche. In 1999 stelde hun secretaris Pol Deltour dat ik in beroep kon gaan en dat men dit snel zou behandelen. In 2022 wacht ik nog steeds op die uitspraak in beroep.

    Plots bleek controle van het bronnenmateriaal niet nodig en was woord en wederwoord bij de Persbond al jaren een begrip dat buiten gebruik bleek te zijn. Die mannen en vrouwen kennen geen enkele schaamte.

    Willy Van Damme

  5. Ik heb ondertussen de oefening gemaakt en dat is om vrijwel alle nieuwsberichten die in de mainstream media verschijnen over zaken die er geopolitiek toe doen, gewoon 180° te draaien om zo dan dicht bij de waarheid te komen (Boetsja-bloedbad, Trump waarover 4 jaar presidentschap geen letter positief verscheen, de enige oorlogsmisdadiger Poetin,  de heilige Zelensky, ….)
    Nooit een krant gelezen en VRT laat ik afstaan sinds de covid-hoax, en het demoniseren van wetenschappers die ivm covidbeleid een genuanceerd, evenwichtig verhaal brengen.
    Zoals ik het las op een pancarte in Brussel bij een vrijheidsmars op 16 oktober j.l. : “Knelpuntberoep : onderzoeksjournalist”.
    Ik schiet niet met scherp op de gewone journalisten.   Die moeten ook een hypotheek afbetalen en een gezin onderhouden.    Ik vraag me wel af hoe zij ’s morgens in de spiegel kijken, wetende dat zij nog maar eens de code van Bordeaux aan hun laars moeten lappen.
    Het kan verkeren zei Bredero.   Laat ons hopen dat het leugenpaleis wereldwijd snel genoeg inklapt.
    Luc Vercammen

    Antwoord

    Zolang men geen geostrategische onderwerpen aankaart is het vooral een kwestie van slordigheid en geklungel. Is het geostrategisch belangrijk zoals de toestand in Iran, Jemen of Syrië dan zit men te liegen en te bedriegen dat het een lieve lust is. Inderdaad omdraaien en dat zit je in de buurt van de realiteit.

    Willy Van Damme

Plaats een reactie