Een vierde brug voor Oude Dender

in de nacht van vrijdag op zaterdag legde men in Dendermonde een vierde brug over de Oude Dender, ditmaal op het einde van de Tragel vlakbij de loop van het Denderkanaal. Na de Bogaert-, Dender- en Sasvoetgangersbrug krijgt ook deze een naam. Welke zal afhangen van het participatietraject die de stad ditmaal plant. Mogelijks lijkt een vrouwennaam ditmaal wel kansen te maken.

Veel vaarkunst

De brug kadert in het plan voor de bouw van een nieuwe gevangenis op de kouter van het Oud-Klooster op de rechteroever van de Oude Dender en nabij de spoorlijn van Gent naar Dendermonde en Mechelen. Ze kadert in de aanleg van de ontsluitingsweg nodig voor die inrichting.

Die instelling moet een 400 gevangenen kunnen huisvesten en zorgt zo voor een paar honderd extra arbeidsplaatsen. Wat nodig is want België moest in het verleden reeds enkele veroordelingen slikken wegens de barslechte huisvesting van haar gevangenen met soms drie in een cel.

Het plaatsen van de metalen constructie vergde wel heel wat werk. Nog gisteren middag was men met dit vrijdag begonnen plaatsen nog bezig. Zo diende het brede duwkonvooi door de sluis aan de Dendermonding te varen en dat vergde veel vaarkunst. Er waren immers langs beide zijden maar enkele centimeters in overschot. Ook het van het ponton halen en boven die Oude Dender plaatsen was geen sinecure.

DSC_0789

Een consortium uit Rotterdam en Antwerpen stond in voor het vervoer via een duwkonvooi van het Gentse Kluizendok naar Dendermonde. De brug weegt 220 ton, is 10 meter breed en 55,5 meter lang.

Onderaan deze brug ligt al de aanzet klaar voor een nieuwe sluis want op vraag van Aalst en Dendermonde en de toeristische sector wil men die oude Dender terug in verbinding stellen met de Dender zelf. Het kadert ook in de verfraaiing van de Dendermondse binnenstad naar voorbeeld van talrijke andere steden wereldwijd die het water in het centrum herwaarderen.

Men kan dan varen van Aalst tot in het centrum van Dendermonde. Waar men het watertoerisme op die wijze dan extra kansen wil geven. En om Dendermonde tegen wateroverlast te beschermen vergt dat dan wel een sluis. Het maken van deze verbinding en het afwerken van deze sluis door de Vlaamse Waterweg, eigenaar van onze rivieren en kanalen, is echter voor onbepaalde tijd uitgesteld.

De brug bevat twee rijstroken voor auto’s en fietsers en ook twee voetpaden. Ze moet dienen voor het verkeer van en naar de nieuwe gevangenis en eventueel ook voor de wandelaars en fietsers die er vlakbij komen genieten van de natuur. Het is immers een populaire plek voor zachte recreanten en joggers.

Bouw nieuwe gevangenis

Eens de weg richting de gevangenis af kan men met de bouw ervan van start gaan. Eind volgende maand zouden die werken betreffende de verbindingsweg normaal moeten af zijn. De realisatie van de gevangenis zelf zal volgens de plannen na het bouwverlof in augustus van start gaan en indien er niets fout loopt een twee jaar vergen. Wat betekent dat ze ergens medio 2022 in gebruik kan worden genomen.

DSC_0802

Volgens bouwheer De Vlaamse Waterweg is deze brug ook een knipoog naar de Vier Heemskinderen en de sage van het Ros Beiaard.

Wat er met de uit 1863 daterende en continu overbevolkte gevangenis gaat gebeuren is nog onduidelijk. Ze is al jaren in slechte staat en zorgde mede daardoor ooit voor een massaontsnapping van 28 gedetineerden. Ze is ook beschermd zodat afbraak zonder nieuw Vlaams decreet onmogelijk is.

Tegen de bouw was heel lang zwaar protest waarbij alle mogelijke en onmogelijke rechtsmiddelen werden gebruikt. Voor RALDES, het Regionaal Actiecomité Leefmilieu Dender en Schelde, betrof het bezwaar in essentie het aansnijden van de open ruimte, hier de kouter van dat Oud-Klooster.

De bewoners van Krijgem II en de Tragelweg verzetten zich vooral omwille dat zij de geplande aanleg van die ontsluitingsweg als hinderlijk voor hun rust zagen. De weg ligt op een goeie 200 tot 300 meter van hun woningen.

In de Boonwijk hadden de protesten dan weer deels betrekking op het aansnijden van die open ruimte en betrof het mensen die er ooit na een tip over bouwplannen goedkoop landbouwgrond hadden gekocht. Tot voor kort was dat immers een woonuitbreidingsgebied. Deze spaarpot bleek dus deels illusionair. “Ik heb verkeerd gegokt”, stelde een buurtbewoner.

DSC_0813

Het stadsbestuur gaat via het stadsmagazine een participatieproject opstarten. Dendermondenaars kunnen zo voorstellen doen voor namen voor de vierde brug over de Oude Dender.

Bij de overheid heeft men altijd gesteld dat er geen alternatief was voor die plek. De zaak werd ook herhaalde malen onderzocht en steeds kwam men daar uit. Ook andere voorstellen zoals een renovatie van de oude beschermde gevangenis werden als onrealistisch gezien. De zaak kwam onder meer driemaal voor bij de Raad van State en moet voor beide partijen aan advocatenkosten een fortuin hebben gekost.

18 jaar

Het was de toenmalige minister van Justitie Laurette Onkelinx (PS) (2003-2007) die in 2004 met het project van start ging en toenmalig burgemeester Norbert De Batselier (SPA) die in de stad in 2005 het startschot gaf. Hij werd voor het eerst geconfronteerd  met verzet in de nabije Boonwijk. Met luide protesten toen hij de problematiek van de grondspeculatie opwierp. Het vergt dus minstens 18 jaar om deze plannen te realiseren.

De bouw van die gevangenis zou in augustus na het bouwverlof starten en ongeveer 2 jaar vergen. Bouwheer is de Regie der Gebouwen maar zowel de bouw, het onderhoud en de financiering ervan is het werk van een serie bouwondernemingen en banken.

DSC_0816

Ondertussen is men ook al druk bezig met het verder afwerken van de ontsluitingsweg met hier de werken voor de riolering. Verderop moet de nieuwe gevangenis komen.

Van de serie gevangenissen die Onkelinx toen wou laten bouwen blijft na Dendermonde allen nog die in het Brusselse Haren over als te realiseren. Ook hier zijn er veel protesten met daarbij zelfs sabotageacties van o.m. de omwonenden.

Willy Van Damme

Plaats een reactie