De media en China

Blijkbaar is het klakkeloos overnemen van bepaalde propaganda, zonder enige controle dus, standaardpraktijk bij De Standaard. Zo schrijft Nico Tanghe “Nu de Chinese economie sputtert”. Sputtert? De door de overheid er vooropgestelde plannen voor dit jaar is een economische groei van 5%.

Dit eerste kwartaal was dat volgens de cijfers 5,3%. Sputtert? Ja, het is geen 12% en meer zoals twintig jaar terug maar dat kon niet meer maar dit blijft zeer goed voor zo’n economie. En als dat sputteren is, wat dan met de Duitse of Britse economie die volgens de recentste cijfers met respectievelijk 0,2 % en 0,1 % groeiden? Maar ja, de Financial Times, Reuters, en de Wall Street Journal schrijven dat wel eens en dus is het juist.

Verder heeft hij het over “…. EU dossier van de goedkope Chinese elektrische auto’s.” Goedkoop? Onzin. De prijzen voor elektrische auto’s op de Belgische markt op dit ogenblik zijn: 16.990 euro voor de Dacia Spring Essential 45PK (Renault) die een bereik zou hebben van 225 km (1), 23.399 euro voor de Citroën E-c3 met een theoretisch bereik van 255 km, de BYD Dolphin (Chinees) kost 28.990 euro en heeft een bereik van 270 km, MG4 (van SAIC en dus Chinees) kost 32.784 en heeft een theoretisch bereik van 280 km en de Fiat 600e die 34.920 euro kost en een theoretisch bereik heeft van 325 km. Chinese wagens goedkoop?

Kent men bij DS nog wel iets als onderzoek van de feiten en bronnenkritiek? Washington en de EU zeggen ‘Chinese wagens zijn goedkoop en dat is dankzij bedrog’ en DS neemt dat zonder een simpel onderzoek gewoon over.

Maar geen zorg. De Morgen deed het vandaag niet beter en schreef ‘de spotgoedkope elektrische auto’s van de Chinese autofabrikant BYD’. Hebben Jullie dan geen enkel respect voor de lezer? Ze leugens en propaganda verkopen dat kunnen Jullie wel. De slechte reputatie van de media is dan ook geheel hun eigen schuld.

Willy Van Damme

1) Dit is het nieuwste model in die serie. Het vorige werd in maart vervangen.

Lezersbrief naar De Standaard 6 mei 2024.

DSC_0035

De grote baas van BYD Wang Chuangfu hier in 2016 in Londen. Hij was een vroegere student en universitair medewerker specialist in de metaalchemie. In zekere zin de Chinese Henry Ford. In 2017 had BYD reeds fabrieken voor de productie van autobussen in het Franse Amiens en in Hongarije.

Toen al reden er in Brussel taxi’s van BYD. De recentste ontwikkeling is de koop van een containerschip voor het vervoer van auto’s en bussen van BYD. Wang Chuangfu hier in Londen bij de plechtige overhandiging van een set bussen die in samenwerking met een Schots bedrijf geleverd werden. Wang Chuangfu is in tegenstelling tot Elon Musk een eerder mensenschuwe ondernemer. Hij weigerde toen ook een interview.

Nawoord:

Reeds in 2015 waarschuwde Carlos Ghosn, toen de grote baas van de combinatie Renault-Nissan, de wereld herhaalde malen dat de elektrische auto’s Chinees gingen zijn. In Europa luisterde men niet en de grote zich onaantastbaar wanende Duitse autobazen sjoemelden verder met hun dieselmotoren.

Volkswagen die toen in China de grootste autofabrikant was in wat toen al de grootste automarkt ter wereld was deed gewoon verder. In 2016 verkocht BYD haar eerste elektrische bussen aan London Transport en bij Van Hool stelde men toen in een gesprek dat men aan die technologie aan het werken was. 8 jaar later is het feitelijk er nog steeds noppes. Ze zijn nu failliet.

Pas vorig jaar begon de EU de auto- en batterijproducenten te subsidiëren om de overgang naar elektrisch versneld mogelijk te maken. En nu beschuldigen zij de Chinezen ervan om aan de autoproducenten teveel subsidies te geven. Ze zijn er ginds al flink afgebouwd.

Daar ligt de schuld, niet bij de agressieve Chinezen die ons zogezegd bedriegen maar in Europa zelf waar men meer dan tien jaar niets deed en nu met de miserie zit. Hoogmoed, kortzichtigheid en arrogantie daar liggen de oorzaken. En nu gaat men eens China bedreigen. Sukkels.

Trouwens alle Europese, Japanse en Zuid-Koreaanse merken, incluis VW die met Xpeng in zee ging, hebben sinds recent akkoorden gesloten met hun Chinese rivalen. Ook Volkswagen wordt nu als grootste Chinese producent voorbijgestoken door BYD. Eigen schuld, dikke bult. Wie weet wordt Volkswagen ooit Chinees.

Willy Van Damme

Reactie van Luc Lepoudre

Als fan van deze blog heb ik toch bedenkingen. Deze auto’s lijken een verkrampte poging van de aanbieders om klanten, die niet over een BTW-nummer beschikken, aan te spreken. De goedkoopste in naakte cijfers lijkt mij weinig relevant want de markt van de elektrische auto’s is er voorlopig voor diegenen met een fiscale aftrekposten. De particulier ziet de nadelen van de stekker-auto en is niet geïnteresseerd. Een bedrijfsauto veronderstelt meer comfort dan de goedkoopste en dus is een ander segment significant waar de Chinezen aan een indrukwekkende opmars bezig zijn.

Het Europa van tien lidstaten was richting gevend met topproducten met naam en faam. Het roer van dat Europa is overgenomen door neo-liberalen die rijden voor de kapitaalmarkten. Kwaliteit moest wijken voor kwantiteit, schaalvergroting naar 500 miljoen mensen, het hoofdobjectief is nog meer lidstaten, morgen Oekraïne, overmorgen Georgië en Moldavië: een consumptiemarkt die zijn eigen industrie overboord heeft gegooid voor een service-maatschappij. De roes van economische nieuwlichterij van lieden die met Nobelprijzen gelauwerd werden en beursgoeroes begon in het Reagan-Thatcher tijdperk en is het nieuwe evangelie.

Gezien het belang van de auto-industrie en zijn toeleveranciers op de Europese economie en tewerkstelling dreigt een catastrofe. De industriële macht van China is zo groot t.o.v. de consumentenmarkt die Europa is, dat marktregulering door goochelen met normen en protectionistische wetgeving, waarvan lieden als Karel de Gucht dromen, over zijn grenzen gaat.

Europa is een machteloze moloch geworden die in een diepe schuldenput zit en nu hongert naar een wapenindustrie en militaire macht. De verliezer begint nu met scheldtirades over “vals spelen” van China: subsidies, dwangarbeid, dumping, en kwalitatieve rotzooi. Is dat niet waarom de toon in uw kranten om de bevolking een schuldige aan te wijzen?

Antwoord

Het probleem is dat Europa en de VS steeds meer geconfronteerd worden met landen die neen zeggen tegen het Westen en technologisch betere producten maken De recente ontwikkeling tijdens de autobeurs in Beijing van Japanse, Zuid-Koreaanse en Europese automakers om allianties te sluiten met  Chinese bedrijven toont wie tegenwoordig de baas is: China.

De anderen mogen zeker meedoen maar spelen tweede viool in die allianties en moeten dan wel luisteren naar de nieuwe meesters. Tot woede van mensen als Ursula von der Leyen. Ze zullen er echter moeten aan wennen. Of willen ze een wereldoorlog met alles erop en eraan?

Willy Van Damme

4 gedachten over “De media en China

  1. De financiele gevolgen van Evergrande schijnen toch serieus te zijn, alleen maken ze daar bij ons ‘het begin van’t einde van’. Tegelijk is er in de VS sprake van een importtaks van 100% op electrische voertuigen. Da’s geen half werk.

    Tuyzentfloot

    Antwoord:

    Evergrande was die immens grote failliete Chinese vastgoedonderneming die alleen al in haar naam veel zegt over een bepaalde en ongezonde mentaliteit in China: Den dikken nek op zijn Vloms.

    Kijk de VS voert oorlog tegen naast Rusland ook nog tegen China, naast dan een serie andere landen. Wat Henry Kissinger hen ten stelligste had afgeraden. In wezen voert Washington zelfs tegen de EU oorlog maar dat mag je hier niet zeggen. Alleen fluisteren.

    Het probleem is verder gegroeid door in de Wereldhandelsorganisatie het geschillenpanel kapot te maken. Wat zeer cruciaal is in de wereldhandel. Die doet de bemiddeling in handelsgeschillen tussen de landen en/of handelsblokken zoals de EU. Voorbeeld Boeing vs Airbus.

    Die leden moeten om de zoveel jaar vervangen worden en de benoeming gebeurt bij unanimiteit. Maar de VS ligt al jaren dwars zodat er nu geen geschillencommissie meer is. Het zogenaamd onderzoek van de EU tegen Chinese elektrische wagens is dan ook boerenbedrog.

    De EU zegt zo en dat is het waarna dan China tegenmaatregelen treft. Onderzoek van die bewering en bemiddeling is er niet meer. Het is dus het wilde westen. Het gevolg is dat het wereldhandelssysteem dankzij de VS kapot is. De VS ligt economisch onder en neemt dus wraak.

    VS is ook bezig met het provoceren van China via de kwestie Taiwan en zoals met Rusland hoopt het China zodanig kwaad te maken dat het Taiwan tegen haar zin toch zal aanvallen. Zie het verhaal van Pearl Harbour, Japan en de VS. Geniale massamoord.

    En in Taiwan lopen er wel idioten rond die daar geen probleem mee hebben. Zoals figuren als Zelenski er geen probleem mee hebben dat hun land nu vernield wordt. De waanzin heerst.

    Willy Van Damme

  2. honderd miljoen ton, ik denk dat China electrische auto’s naar het westen blijft exporteren die ondertussen kampen met capaciteitsproblemen als het om de infrastructuur het stroomnetwerk en de stroom die nodig is voor al die auto’s en wanneer ze tegelijkertijd opgeladen worden, dat geeft <A href=”https://nos.nl/artikel/2510535-netbeheerder-elektrische-auto-s-niet-opladen-tussen-16-00-en-21-00-uur“>nu al de nodige problemen</A> en dat zal erger worden. Dan ben je straks terwijl je je auto aan het opladen bent achter de computer met je bankzaken aan het regelen bezig, valt de stroom plotseling uit.. Computer says no maar dan anders

    ‘Beijing is actively promoting the Yuan as an alternative to the dollar in international trade. China avoids USD-based transactions in bilateral trade, signing agreements with Iran, Canada, and Qatar to that effect.’ – https://www.linkedin.com/pulse/how-why-petrodollar-could-end-soon-harshad-shah-ltqaf Die geluiden zijn niet nieuw het ontdekte nieuwe olieveld wel.

    Jim

    Bedankt voor die info die mij deels al bekend was. De eerste die ooit in de Zuid-Chinese zee olie boven haalden was het Belgische Petrofina, nu Totalenergies, in de Vietnamese territoriale wateren.

    Ik heb wel wat opmerkingen bij die ene tekst van Linked. Hij schrijft dat Mexico 60% van de Amerikaanse surplus aan gas neemt en Canada 39%. Maar dat is 99% en dan is er voor anderen niets meer.

    Wat ik niet wist is dat China hier ook akkoorden heeft met Canada en dat Duitsland en onder meer Franrijk deels los van Swift werken. Vraag: overleven Swift en Euroclear deze herrie?

    Ook lijkt mij het eventueel verlagen door Saoedi Arabië van de olieprijs niet haalbaar daar het nadelig is voor bondgenoot Rusland. Bij Euroclear is men ontevreden over dat beslag op die Russische tegoeden.

    Rusland heeft al beslag gelegd op gelden van in Rusland werkende Westerse bedrijven. Ik ken persoonlijk een geval. Waar is men in ’s hemelsnaam mee bezig. Moet alles kapot?

    Willy Van Damme

  3. Rusland heeft met China bepaald dat het een multipolaire wereld moet worden ( laatste fase uiteenzetting van boek Danïel)

    EU / VS hebben nog niet in de gaten dat ze inmiddels al op plek nr 4 in de wereld staan. Cognitieve dissonantie.

    De zionistische bancaire club geconcentreerd in the City, zal er wel een draai aan gaan geven. Hierin ben erg geïnteresseerd

    Rusland probeert denk ik echt, zonder deze club het te kunnen redden. Van China vermoed ik dat ze allang zijn geïnfiltreerd zijn. En dat maakt China een gevaarlijk land. Ik denk dat Putin dit ook wel ergens in zijn achterhoofd heeft.

    Niks zal meer zijn zoals het lijkt. Dat was het ook nooit, maar nooit zo extreem als nu of hoe extremer dat nog gaat worden

    Johan den Haag

    Antwoord:

    Het is verbazingwekkend dat men in het Westen amper of zelfs niet doorheeft dat de strijd al verloren is. Of de wereld gaat ten onder in een atoomoorlog of de VS/EU zal moeten aanvaarden dat ze de macht als gelijken zullen moeten delen.

    Wie bijvoorbeeld die uitlatingen van een senator als Lindsay Graham of hier van een Sven Bisschop leest kan alleen maar met ongeloof kijken naar hoe onkundig ze zijn over de huidige toestand in de wereld.

    Toen ik in 1996 in Hongkong was om te zien hoe deze toen nog Britse kolonie er voor de terugkeer naar China uitzag qua welvaart en technologische evolutie was ik geschokt door haar snelle evolutie.

    Ik herinner mij ook in 1979 een gesprek met een Belgische pater die mij vertelde dat als hij eens naar huis ging de mensen daar hem overstelpten met allerlei eetwaren. “Ze denken nog steeds dat er hier geen eten is en de mensen honger lijden”, opperde hij toen.

    Nadien was ik op een parochiaal eetfestijn waar massa’s gerechten werden opgediend en het ‘vretenstijd’ was. Neem Iran. Bij die aanval op Israël – de eerste – schoot Iran tientallen drones af op Israël maar ook drie raketten die op een militaire basis doel troffen.

    Het was van die basis dat Israël het Iraans consulaat in Damascus met succes had aangevallen. De drie Iraanse raketten hadden ieder een silo getroffen die net naast elkaar lagen en je kon zien dat de inslag op steeds dezelfde plaats van die drie silo’s was gebeurd.

    Dat is de Iraanse militaire technologie van het ogenblik. En dat van een land dat al decennia onder Amerikaans embargo ligt en waar men in het Westen op neerkijkt denkend dat het een lilliputter is.

    Neem het systeem van koopkrachtpariteit en dan zie je dat China 15% meer economische kracht heeft dan de VS. En dan denkt de VS dat het China kan kapot krijgen door bijvoorbeeld 100% invoerrechten te heffen op Chinese elektrische auto’s.

    Ze worden in het Westen nu stilletjes wakker maar de grote schok moet nog komen. Verder is de relatie van China en Rusland ijzersterk is en dat ze elkaar zeer goed begrijpen.

    En gezien de oorlog van het Westen tegen de Brics is die alliantie nu onbreekbaar. Wat Biden en von der Leyen ook moeten denken of beweren. Ze zijn als de blinde analfabeten in een wereld vol geleerden.

    Willy Van Damme

  4. I het niet heel zorgwekkend aan het worden Willy en is het daarom dat Biden steeds oorlogzuchtiger wordt??Overal landen gaan gaan uitdagen!!

    https://www.welingelichtekringen.nl/politiek/amerika-heeft-bijna-geen-geld-meer-en-het-kan-niemand-iets-schelen

    Emile De Roy

    Antwoord:

    Ik ben geen expert van de financiële problemen van de VS. Dat is technisch ingewikkeld en dus ben ik hier zeer voorzichtig. Dat de schuldberg van de VS zeer hoog is is geweten. De analyse in het meegestuurde stuk was wel interessant. Het problematische ervan is mij onduidelijk.

    Het is mij opgevallen dat bij de Russische delegatie met Poetin in China ook de bazin van de Nationale Bank was. Dat stond dus centraal bij de gesprekken. En die is in tegenstelling tot haar Europese collega Christine Lagarde niet veroordeeld wegens financieel gesjoemel.

    Maar dat was geen probleem voor de EU om haar te benoemen. Zo gaat dat. Het opbouwen van een internationaal betalingssysteem naast de VS is vermoed ik erg moeilijk maar enkele sleutellanden doen mee zoals Saoedi-Arabië, Iran, Brazilië en Zuid-Afrika.

    Ik las ook dat o.m. Franrijk mee doet bij het opzetten van een alternatief voor het internationaal betalingssysteem Swift in het Belgische Terhulpen. Om werkelijk een alternatief voor de VS en dus tegenmacht te vormen moet men ook een alternatief betalingssysteem in plaats hebben.

    Daar is men nu druk mee bezig. Ik poog het te volgen. Als dat in plaats is dan is de VS geamputeerd en haar nu al geheel manke lopende sanctiepolitiek is dan helemaal een grap. Maar wat dat wil zeggen voor de enorme schuldenberg van de VS is mij nog onduidelijk. Het kan wel cruciaal zijn.

    Willy Van Damme

Plaats een reactie