Een berekende gok rond die gevangenis?

Toen de plannen voor het milieueffectenrapport (MER) betreffende de bouw van de nieuwe gevangenis in Dendermonde, Lebbeke, Brussel en bij de provincie in Gent ter kennisgeving lagen, bleef elke reactie van de tegenstanders van de nieuwe gevangenis binnen de vastgelegde inzageperiode van 2 tot 31 juli 2009 eigenaardig genoeg uit. Pas rijkelijk laat en op 17 augustus stuurde men vanuit het actiecomité en Raldes, de regionale milieuactiegroep, enkele aanbevelingen over dat MER. Merkwaardig. Zij gaven toe te laat hun reactie te hebben verstuurd en wat verrast geweest te zijn door de snelheid waarmee alles gebeurde. Ze waren, beweerden zij, gebrekkig op de hoogte gebracht. Voor hen was die inzageperiode onvoldoende en diende ze herdaan te worden.

Die ‘vergetelheid’ was merkwaardig te noemen daar beide groepen de zaak van nabij volgden. De discussie rond de gevangenis voor de Raad van State en het arrest van 12 augustus over de schorsing geeft mogelijks een heel plausibele verklaring voor die ‘vergetelheid’.

Het tweede argument dat Dirk Lindemans, advocaat van het actiecomité, voor de Raad van State gebruikte om een schorsing van het RUP te verkrijgen betrof immers de publiciteit rond die kennisgeving voor dit MER. Conform het besluit van de Vlaamse regering van 18 april 2008 gebeurde die kennisgeving van de opmaakplannen voor een MER alleen via enkele websites, o.a. die van Dendermonde en de provincie Oost-Vlaanderen. Dit terwijl een vorig regeringsbesluit van 12 oktober 2007 rond milieueffectenrapporten stelde dat de publiciteit rond die kennisgeving diende te gebeuren via een advertentie in een krant of een publicatie in het gemeentelijk informatieblad.

Raldes - Gevangenis Oud Klooster

Het actiecomité tegen de gevangenis en Raldes reageerden te laat op de kennisgeving van het milieueffectenrapport. Een fout of een bewuste strategie? Dat dit hun bij de Raad van State zeer goed uitkwam lijkt te wijzen op een bewuste strategie.

Waarop Dirk Lindemans dit verschil qua publiciteit inriep als onwettig. Zo stelde hij: “…. verdwijnt de kennisgeving aan het ruime publiek (wat)….dan ook (leidt) tot een aanzienlijke vermindering van het beschermingsniveau van het leefmilieu.” Waarbij hij verder stelde dat dit wordt bewezen door het feit dat de betrokken actievoerders te laat waren om hun opmerkingen voor dit MER te geven. Volgens Lindemans een gevolg van het feit dat er alleen publiciteit voor die kennisgeving gebeurde via een website en niet via een krantenadvertentie.

Wie het arrest goed leest ziet dat het dit feit, samen dan met de argumentatie, is die de Raad van State tot de schorsing van het RUP doet besluiten. Zo stelt de Raad in haar arrest in punt 6.22:

De verzoekende partijen (het actiecomité, nvdr.) zetten in het verzoekschrift uiteen dat hun belangen door de aangevoerde ongelijke behandeling zijn geschaad. Wat betreft de vijfde tot de negende verzoekende partij stellen zij dat deze “geen opmerkingen (hebben) geuit in het kader van de publieke consultatie”, dat zij “er ook geen weet van (hadden) dat zij dit konden doen”, dat zij “opmerkingen (hadden) willen uiten” en dat zij “via een correcte publicatie (hadden) kunnen weten dat zij dit konden doen”. Wat betreft de eerste tot de vierde verzoekende partij stellen zij dat deze “wel opmerkingen (hebben) geuit, maar wel laattijdig”, en dat deze opmerkingen “in elk geval (…) op zeer korte termijn (dienden) te worden ingediend, zodat (zij) niet over de volle termijn van dertig dagen beschikten om hun opmerkingen te bezorgen”. Deze argumenten worden noch door de verwerende partijen, noch door de tussenkomende partijen weerlegd (de overheden, nvdr.). De loutere bewering dat de verzoekende partijen niet aantonen dat de bezwaren van de eerste tot de vierde verzoekende partij niet mee werden behandeld, volstaat daartoe niet.

Waarna ze onmiddellijk hierachter in punt 6.24 stelt: “Het middel (argument, nvdr.) is in de aangeven mate ernstig.”

Maar is dit verhaal zoals Dirk Lindemans liet uitschijnen wel zo? Neen. Op 7 juli 2009, dus 5 dagen na de start van de inspraakperiode voor dit MER verschijnt er immers in Het Laatste Nieuws het verhaal ‘Bewoners mogen milieu-advies geven’ van Erik De Troyer. Hierin wordt in detail beschreven dat er sinds 2 juli en tot 31 juli een inspraakperiode loopt voor dit MER met daarbij voldoende informatie over wat men moet doen en waar men meer details kan vinden. Vermoedelijk was het stukje via kopie/paste trouwens gewoon overgenomen van de stedelijke website.

De aankondiging dat er een MER ging opgemaakt worden stond dus wel in een krant en dan wel nog in de vorm van een artikel in ‘s lands meest gelezen dagblad. Meer publiciteit kan men zich amper wensen. Want wie leest nu een advertentie over een MER in een krant? Geen kat. En toch reageerden ondanks dit artikel Raldes en het actiecomité te laat. Zouden ze dat stukje niet gelezen hebben? Twijfelachtig voor groepen die deze zaak heel nauw op de voet volgen. Bovendien was het dossier toen volop in discussie met op 9 april 2009 nog een zeer druk bijgewoonde informatievergadering in CC Belgica waar Filip De Preter, medewerker van Dirk Lindemans, vooraan mee het woord mocht voeren. Bovendien wist iedereen die het verhaal volgde dat er een MER met kennisgeving lag aan te komen.

Hadden het actiecomité en Raldes wel tijdig hun opmerkingen gegeven dan had Dirk Lindemans bij het debat voor de Raad van State natuurlijk veel minder argumenten om te stellen dat de kennisgeving aan het publiek hier verdwenen was. De reden waarom men die opmerkingen te laat verstuurde lijken dan ook hier te vinden. Het argument welke Dirk Lindemans hier gebruikte was immers een die al van tel was sinds het regeringsbesluit van 8 april 2008 en dat hij hier perfect kon gebruiken. En dan was een te late reactie op die opmaak van dit MER een uitstekende strategie. Die late reactie was, blijkt achteraf gezien, een koel berekende gok. Geen fout, integendeel. Een perfecte timing.

Opvallend is wel dat geen enkele van de overheden of hun advocaten dit artikel van Het Laatste Nieuws van 7 juli bij de debatten voor dse Raad van State hebben opgemerkt. Die late reactie van de actievoerders had dan in een ander licht kunnen gezien zijn.

Bij het actiecomité ontkent Geert Vermeir wel dat hun laattijdige reactie opzettelijk was. “Wij hadden dat persartikel echt niet opgemerkt en inderdaad, het is merkwaardig dat niemand bij ons dat gezien heeft maar van een opzettelijke strategie is zeker geen sprake geweest.  Het MER moest trouwens toen nog opgemaakt worden en kon ook gekozen hebben voor een andere locatie dan deze van het Oud Klooster.”

Willy Van Damme

5 gedachten over “Een berekende gok rond die gevangenis?

  1. U lijkt hier te willen suggereren dat er vanuit het comité of Raldes spelletjes gespeeld worden rond het dossier van de gevangenis op het Oud-Klooster, wat pure stemmingmakerij is en niet gebaseerd is op enig journalistiek vastgesteld feit.
    Nu, mocht U ooit de tijd vinden om het volledige dossier (dat reeds loopt van 2004) eens grondig door te nemen, dan ben ik er zeker van dat U voldoende aanwijzingen zult vinden die vatbaar zijn voor meerdere posts op uw blog en die volledige kunnen gestaafd worden met documenten en verslagen.
    Ik versta niet waarom U blijft inbeuken op een groep burgers die proberen met de weinige middelen die ze hebben, voor hun rechten trachten op te komen (geen groot kapitaal te vinden in de Boonwijk). Tot nader orde is dit recht reeds 2 maal bevestigd is geworden en waarschijnlijk zal dit in de toekomst, mocht het stadsbestuur/provincie blijven volhouden, nog gebeuren.
    Johan Verbrugghen
    Antwoord
    Bedankt voor je reactie. De indruk bestaat inderdaad dat men hier een spelletje speelde om zo iedereen, incluis de Raad van State te bedotten. De vraag is of ze het tijdig wisten dat er een MER in opmaak was of niet. Zij zeggen van niet. Ik heb daar zo mijn gerechtigde twijfels bij. Mag dat nog?
    Verder betreft het hier niet alleen mensen van de (arme?) Boonwijk. Zeker drie van 9 personen die naar de Raad van State stapten komen uit Krijgem/Tragelweg, een der duurste buurten van de stad.
    Onder andere iemand die pal bij de Gentse Steenweg woont en dan komt klagen over mogelijke geluidshinder van die nieuwe weg die een goeie honderd meter van de deur zal komen. Moest ik dit naar de Raad van State sturen dan zou ik van schaamte verhuizen.
    Het is hun perfecte recht om naar de Raad van State te stappen. Het is ook het normale recht van een journalist om op onderzoek te gaan en mogelijke onregelmatigheden te melden. Zo is het toch grof te noemen dat een actiecomité handtekeningen bij burgers verzamelde stellende dat de ontsluiting nog altijd via de Gasthuisstraat zal gaan. Wat ze zelfs nog beweerden bij de Raad van State.
    Het actiecomité wist nochtans perfect dat dit verhaal over die ontsluiting niet zo was. Ik noem dat bedrog en misleiding van burgers en kan daar alleen maar schande over spreken. Ik constateer dat sommigen hier geen morele scrupules hebben en met liegen en bedriegen mensen voor hun kar spannen. En als een overheid dat doet zal ik evenzeer trouwens schande spreken. Lees mijn blog. Iedereen gelijk.
    Grappig is dat ze in hun eerste argument bij de Raad nog afkomen met de Gasthuisstraat en wat verder razen over die noordelijke ontsluitingsweg. Wie neemt die mensen nog serieus. Kom nou.
    En het is niet omdat het burgers zijn die tegen een ‘machtige’ staat vechten dat ze ook gelijk hebben of niets fout doen. De Raad van State is trouwens een cruciaal onderdeel van die ‘machtige’ staat.
    Maar deze vermeende manipulatie blootleggen is iets dat blijkbaar niet mag.
    Ik had in augustus 2009 met hen een gesprek en had het toen erg moeilijk met hun verhaal van ‘we wisten het niet’. Ik begreep het helemaal niet. Ik heb er mijn teksten nog eens op nagelezen en het geheugen opgefrist. Na 31 juli 2009 wisten ze het dan plots wel? Kom nou. Toen ik het arrest las wist ik beter.
    Mijn vaststelling is dus gebaseerd op enkele documenten en een serie gesprekken met de betrokkenen. En als men hier voor de Raad van State gelogen heeft dan is dat zeer ernstig. Maar dat bewijzen zal wel moeilijk zijn zeker.
    Ik heb in mijn lange journalistieke carrière al veel dergelijke zaken beschreven en zal dit ook blijven doen. Van wie ze ook komen.
    Ni dieu, ni maître.
    Willy Van Damme

    • Mijnheer Van Damme, er is met U geen eerlijke communicatie mogelijk.

      Uw betoog hangt weer aan een van uit de context gerukte feiten: het samengaan van het comité oudklooster en comité krijghem kan toch onmogelijk tot de conclusie leiden dat er in de boonwijk kapitaal krachtige mensen wonen. Kijk naar het relaas van Sandra: ook Desso werd in onze wijk gedropt.

      Geef ons gewoon de naam van uw broodheer zodat we verstaan waar U die energie blijft halen om ons zo te viseren.

      Over bedrog gesproken: over de meerdere versies van het grondmij dossier van 2004 dat eigenlijk aan de basis lag voor de keuze van het oudklooster heb ik in al uw artikels nooit is mogen lezen. Dat zou pas een vette media-kluif geweest zijn…
      Johan Verbrugghen
      Antwoord:
      Dat verhaal over die studie van Grontmij is hier in het verleden al grondig besproken. Ook daar hangt inderdaad een geurtje aan, maar een ander dan je vermoedelijk denkt.
      U stelde in uw eerdere repliek dat het beroep bij de Raad van State alleen mensen van de Boonwijk betrof. Ik stelde dat het gelogen was daar er ook mensen van Krijgem betrokken zijn.
      Verder neem ik Uw reactie hier niet en noem ze gewoon onbeschoft en schandelijk. U vraagt naar mijn broodheer en noemt mij dus corrupt. Die schandelijke bewering typeert Uw zeer bedenkelijk niveau. U hebt geen argumenten en start dan de beledigingen en zware beschuldigingen.
      Verder reageert U op die tekst zonder zelfs maar een argument tegen mij te geven.
      Als U denkt mij hier zomaar criminele feiten (corruptie) aan te moeten wrijven dan bent U wel aan het verkeerde adres. Ik eis dan ook verontschuldigingen van U. Wie denkt U wel dat U bent?
      Saluut.
      Willy Van Damme

  2. En na de reactie werd het stil…
    Jempi Verhofstadt
    Antwoord:
    Men moet naar mijn smaak erg naïef zijn om het verhaal van het actiecomité van ‘we wisten het niet’ te geloven. Een advertentie in bvb De Tijd over dat MER had ze wel geweten maar een artikel over dat MER in Het Laatste Nieuws dat hadden ze niet gelezen, niet over gehoord. Maak dat de ganzen wijs zou ik zeggen.
    Willy Van Damme

  3. In de Boonwijk ligt ook het grote fabriek Desso. Tijdens de meer dan dertig jaar dat ik in de Boonwijk woonde werd dit fabriek steeds groter. Zelfs het voetbalveld moest steeds verhuisd worden. Terwijl we eerst op dat veld uitkeken keken we nu uit op de achterkant van het fabriek. Het fabriek werd dubbel zo groot. Nooit heb ik mensen van de Boonwijk daartegen in opstand weten komen. Toch gaf en geeft dit fabriek nog steeds veel overlast van grote vrachtwagens en de shiften van de mensen.
    Maar dit fabriek gaf veel mensen uit de Boonwijk en omgeving werk. Het was hun broodheer.
    Niet veel mensen kennen iemand die in de gevangenis van Dendermonde werkt. Ik ook niet.

    Maar daar gaat het hier nu niet om.
    Sandra Vrijdags
    Dendermonde
    Antwoord
    Het wordt mij almaar meer duidelijk dat dit protest er een is van ‘niet-in-mijn-achtertuin’ (not in my backyard of NIMBY) of van mensen die boos zijn omdat hun grond geen bouwgrond meer is. Ze willen allemaal gevangennissen maar dan niet bij hen. Wie de vele bezwaren leest kan zich of ergeren of eens meewarig lachen. Beschamend is misschien een goed woord.
    Willy Van Damme

  4. Dat NIMBY is inderdaad van toepassing op heel veel mensen. Zelfs kinderen worden aanzien als overlast.

    Toen ik mijn huis in de Boonwijk verkocht vroegen kandidaat kopers vaak of de gevangenis er zou komen (dat wist ik niet zeker zei ik toen: het was ook niet de reden voor ons vertrek). Ook over Desso heb ik toen gezwegen. Want ik wilde mijn huis snel verkopen. En dat is gelukt.
    Sandra Vrijdags
    Dendermonde
    Antwoord/
    Ik heb hier ooit een stuk geschreven waarin stond dat mensen door alleen al te ademen voor sommigen overlast veroorzaken. Soms zoek ik voor zo’n houding woorden en dan is dat het ene moment walgelijk en het andere ogenblik zielig. Afhangende van mijn stemming vermoed ik.
    Willy Van Damme

    Wij verhuisden en wisten wat we in onze achtertuin kregen. Zoals ik al eerder zei: nog geen moment spijt van gehad. Ik ben nog nooit zo opgelucht geweest de dag dat ik daar vertrok.

Plaats een reactie