De dam op de Dnjepr

Het is een wijd open deur intrappen als ik schrijf dat Jullie verslaggeving over de oorlog in Oekraïne gewoon platte propaganda is die uiteraard niets met journalistiek te maken heeft. Ik denk trouwens dat Jullie dat ook goed beseffen. De NAVO zegt dit en dat en Jullie volgen. Hondstrouw heet dat.

Zo schrijven Jullie nu over die dam op de Dnjepr (De Morgen 22/10) stroomopwaarts Kherson: “Het Russische leger is naar alle waarschijnlijkheid bezig met voorbereidingen om de dam in de Dnjepr-rivier in het zuiden van Oekraïne op te blazen… Een catastrofe die Rusland mogelijk in Oekraïense schoenen wil schuiven.”

Het is een gisteren gedane bewering door de Oekraïense president Zelensky die Jullie feitelijk klakkeloos overnemen. Ja, want Zelensky is al jaren voor De Morgen een soort orakel aan wiens woorden men niet mag twijfelen. Want wie toch twijfelt is een verspreider van nepnieuws, een trol van Poetin en een complotdenker. Dat is het niveau waar onze media tegenwoordig zit.

Nu is het onderwater zetten van gronden een eeuwenoude militaire tactiek maar die is niet altijd bruikbaar. Zeker als men de eigen positie er mee ondergraaft zoals dat hier het geval zou zijn.

Bij Jullie bespreking van deze zaak vergeet de krant als steeds het belangrijkste element waarom die bewering van Zelensky als nonsens en een leugen moet beschouwd worden. Die ten tijde van de Sovjetunie gebouwde dam en energiecentrale zorgde er ook voor dat de Krim over een stabiele en grote hoeveelheid drinkwater kon beschikken.

Nadat in 2014 na de staatsgreep de mensen daar stemden voor afscheuring en Oekraïne er de controle over verloor blokkeerde men die watervoorziening. Een misdaad tegen de menselijkheid die jullie, zoals zoveel zaken in dit dossier, verzwegen. Kijk hoe Rusland zelfs gas en elektriciteit levert aan dat land.

De vrees dat de troepen van Zelensky die dam zouden opblazen was de reden waarom Rusland al dagen bezig is met het evacueren van de bevolking daar. Wat Jullie bewust verzwegen. Nu het orakel in Kiev daarover begin te praten is het plots wel nieuws met als steeds Poetin en Rusland als de slechterik. Er zijn zekerheden in de berichtgeving.

Djnepr dam - Kherson-Zaporizje

De Kakhovka Dam op de Dnjepr bevat naast een gewone dam om het waterniveau stroomafwaarts te regelen ook een energiecentrale en zorgde tot de staatsgreep van 2014 via een speciaal systeem ook voor een groot deel van de waterbevoorrading van de Krim.

Dit werd na de staatsgreep en de afscheiding van Oekraïne terug deel van de Russische Federatie. Kiev blokkeerde daarop gewoon de watertoevoer. Rusland zorgde dan maar snel voor een eigen systeem via de Straat van Kerch en de Zee van Azov. Er loopt ook een brug voor auto’s over die dam.

Nog een door jullie bewust vergeten aspect is dat gezien de extreme Russenhaat binnen de Oekraïense regering zal het doen verdrinken van tienduizenden daar voor hen geen probleem zijn.

Zij spreken toch vooral Russisch en zoals de vorige Oekraïense ambassadeur in Kazakstan in een interview stelde wil men zoveel mogelijk Russen doden want dan moeten de kinderen het niet meer doen. Twee Russische vliegen in een klap dus. Meer moet dat niet zijn.

Volgens het Russische verhaal zou de Amerikaanse president Biden aandringen op een grote militaire overwinning om dan op 8 november die tussentijdse parlementsverkiezingen in de VS toch te kunnen winnen. Zodat hij kan verklaren waarom hij miljarden geeft aan dat land.

Het opblazen door de Russen van die dam zou dus niet alleen betekenen dat hun militaire positie in dat gebied onhoudbaar is maar dat ook de Krim problemen zou hebben met de distributie van drinkwater.

Het idee dat Rusland haar militaire positie zou opgeven en het drinkwater voor de Krim zou afsnijden is te zot voor woorden. Maar wel goed voor een zoveelste rondje prietpraat van Zelensky en De Morgen.

Maar ja, zo is De Morgen: Als de gaspijpleiding Nordstream met bommen wordt vernield dan was dat de volgende dag volgens De Morgen al het werk van Rusland en hetzelfde met dat Maleisisch vliegtuig MH17 dat boven Oekraïne werd neergeschoten. Ook dat was de dag nadien het werk van die smeerlap Poetin en dat vuile Rusland. Ja, want Zelensky is een held en doet niets fout.

Willy Van Damme

Lezersbrief naar De Morgen betreffende het artikel “Rusland wil dam op Dnjepr ‘opblazen’ en ‘waterbom’ creëren” in de krant van 22 oktober 2022.

Het feit dat Zelenski en de media dit verhaal zo presenteren maken de vrees van Rusland en de mensen in het zuiden van Oekraïne nog geloofwaardiger. Het Oekraïense leger poogt de voorbije weken op meerdere plaatsen, ook richting Kherson en de kerncentrale van Zaporizja, door te breken maar steeds tevergeefs en daarbij zware verliezen lijdend.

Dat Rusland vandaag de evacuatie van alle burgers beval heeft heel vermoedelijk dan ook te maken met die verklaring van Zelensky en de reactie daarop bij de vrienden in het westen. Het klonk van ‘doe maar’.

Geen fascisten

Alhoewel men de verklaringen van Rusland en anderen dat er in Oekraïne fascisten zijn door de massamedia unaniem worden weggelachen en ze omschrijven het als Russische propaganda en nepnieuws, maar af en toe sijpelen er berichten door die deze muur van censuur doorbreken. Zo deze ochtend met een verhaal van Bruno Struys in De Morgen waarbij deze een gesprek heeft met een Belgische vrijwilliger in het Oekraïense leger genaamd Jan. “We hadden het eerlijk gezegd zwaarder verwacht” (DM 14/10).

Karpatski Sich Bataljon - Wolfshangel

Een lid van Karpatski Sich, een onderdeel van het Oekraïense leger, alias Svoboda. Jan Balliauw van de VRT werd in februari 2014 door hen op het Maidanplein in Kiev beschoten maar zal er op TV niet over beginnen.

Karpatski Sich

Zo schrijft de journalist van De Morgen: “Hij zag een video waarin leden van zijn bataljon (Karpatski Sich) een tiental gevangenen op een rij zetten en executeerden.” Met verder een citaat van die groep:  “We zullen niet toestaan dat globalisme, kapitalisme, linksisme, lgtb en vrouwenactivisme en ander soorten perversies vreedzaam bestaan en gedijen op ons land.”

Verder schrijft de journalist: “Op hun manifestaties zie je spandoeken met white nationalism-symbolen en het runenteken van de wolfsangel dat ook bij het Azov-bataljon te zien is, en bij de Waffen SS in Nazi-Duitsland. Nazigroeten waren niet vreemd bij Karpatski Sich.”

Ook vertelt hij het verhaal van Russische soldaten die zich eerder een kogel door de kop schoten dan zich over te geven. Met andere woorden: Wat volgens onze massamedia Russische leugens waren is nog steeds de realiteit in Oekraïne.

Het was in feite het omgekeerde van wat zij schreven. Het zijn onze massamedia, incluis dus ook De Morgen, die schaamteloos liegen en op die wijze het fascisme zelfs steunen.

Zelenski met lijfwacht met nazi-embleem - 1922

Volodimir Zelenski is niet vies van wat fascisten in zijn omgeving. Hij werd in het land tot president verkozen met de belofte vrede te sluiten met Rusland. Hij begon de afspraken met Frankrijk, Rusland en Duitsland echter te begraven met het beschieten van de regio’s Loehansk en Donetsk. Zijn land ligt nu in puin met miljoenen vluchtelingen waarbij een 20% van zijn land in Russische handen viel. De VS zal tevreden zijn. Beseft Zelenski dan niet dat de VS de traditie hebben om hun beschermelingen steeds te laten vallen?

Karpatski Sich is gelieerd aan de fascistische groep Svoboda die voor rekening van het Westen eind 2013 in actie schoot en zich gewapenderhand een weg naar de macht schoot en op vraag van de VS in februari 2014 een staatsgreep pleegde. Bij die gevechten in Kiev werd trouwens VRT-journalist Jan Balliauw, samen met vele anderen, beschoten.

Oppervelhebber met swastika

Karpatski Sich werd onder die naam opgericht in augustus 2014, vier maanden na de bloedige staatsgreep. Begin 2013 beschuldigde het Europees parlement Svoboda nog van jodenhaat. Maar een half jaar later waren ze plots helden.

Met Herman Van Rompuy en Guy Verhofstadt, beiden gewezen Belgische premiers, die deden of er bij die staatsgreep geen sprake was van fascisme. Een staatsgreep in een ander land organiseren – Wat in strijd is met het internationaal recht – is voor hen geen probleem. Maar als Rusland reageert is het kot te klein. Die moeten alles slikken.

Valeriy Zaluzhny  - Generaal Opperbevelhebber Oekraiens leger - Oktober 2022 - Vol ornaat

Sinds maart van dit jaar is Valerii Zaluzhnyi als opperbevelhebber van het Oekraïense leger benoemd van luitenant-generaal tot generaal. Nochtans verloor hij als bevelhebber 15% en het economisch meest waardevolle gebied van Oekraïne aan Rusland.

Wie ook de zogenaamde alternatieve pers zoals The Corbett Report leest weet dat er heel veel gevallen zijn van fascistische groepen die zich vergrijpen aan moorden en mishandelingen van al wie hen niet aanstaat. Ook de opperbevelhebber van het Oekraïense leger generaal Valerii Zaluzhnyi blijkt trouwens een aanhanger te zijn van Hitler.

Zo siert hij, ietwat stiekem om niet op te vallen (?) om zijn pols een ketting met daarin verwerkt een hakenkruis. Na zijn benoeming in 2021 tot opperbevelhebber benoemde hij trouwens Dmitro Yarosh, de topman van Pravy Sektor, als adviseur.

Dat is de groep die samen met Svoboda die staatsgreep pleegde. Maar die verdween als adviseur al de maand nadien. Wegens te gênant?

Karpatski Sich speelde een rol bij de herovering van o.m. de steden Izjoem en Lyman waar volgens de Oekraïense regering de Russen op grootschalige wijze oorlogsmisdaden pleegden waaronder folteringen. Wat kritiekloos als waar is overgenomen door onze media,

Valeriy Zaluzhny  - Opperbevelhebber Oekraiens leger - Oktober 2022 - Vol ornaat

Generaal en opperbevelhebber Valerii Zaluzhnyi met de swastika aan zijn rechterpols. Het toont zijn politieke voorkeur en van diegenen die hem op die post plaatsten.

Waanzin

En om dat soort praktijken als die Karpatski Sich mogelijk te maken levert België, Nederland en de ganse EU wapens en diplomatieke steun en wordt onze economie de dieperik ingeduwd en moet de burger kou lijden. Moest het niet de keiharde waarheid zijn niemand zou het geloven. Waanzinnig.

Wat we hier zien zijn in essentie de naweeën van de tweede wereldoorlog met de hulptroepen van Hitler uit die periode zich alsnog pogen te wreken op Rusland. En daarbij de steun genieten van vooral de VS, Canada en het Verenigd Koninkrijk en nu ook West Europa.

De NAVO hoeft inderdaad niet altijd zoals in Syrië al Qaeda en co te steunen, Svoboda en aanverwanten kan ook. Voor vrijheid en democratie? Neen, alleen maar in de ijdele hoop Rusland te vernielen.

Willy Van Damme

Maleisisch vliegtuig MH17 – De onderste steen komt langzaam boven

De Nederlandse onderzoeksjournalist Eric van de Beek heeft eerder dit jaar zijn boek over het boven Oekraïne neergeschoten Maleisisch vliegtuig MH17 gepubliceerd (1). Het werk van jaren nauwgezet verzamelen van alle mogelijke informatie van alle mogelijke bronnen. En dat mag gezien worden. Alles wordt onder de loep genomen en kritisch bekeken. Niemand ontsnapt zijn aandacht, noch de VS, Oekraïne of Rusland. Het onderzoeken en neerpennen van al dat materiaal was een gigantisch werk.

Modder gooien naar critici 

Niet dat hij nu vertelt wie de daders zijn. Neen, hij blijft afstand houden en zet alles netjes op een rij. Maar dat men in de Nederlandse massamedia een hetze tegen de man heeft gestart is langs de ene kan zeer ergerlijk en schandelijk maar bewijst ook dat hij op het goede spoor zit. De waarheid doet pijn. Ook hier.

Zo was er de Groene Amsterdammer, ooit een gerespecteerd maatschappijkritisch weekblad dat nu echter een vod is die er zich mee amuseert om Eric van de Beek een agent van de Russische geheime dienst te noemen.

Bewijzen geeft het blad natuurlijk niet, alleen een verwijzing naar Bellingcat, de door o.m. Nederland gefinancierde website. Die gaf echter ook geen bewijs voor die beweringen maar voor de Nederlandse journalistenbond was dat helemaal geen probleem, de Groene Amsterdammer mocht dat doen. Laster is voor hen OK.

Boek - MH17 onderste steen

Het boek ‘MH17, de onderste steen’ van Eric van de Beek poogt de waarheid te achterhalen van wat er met MH17 gebeurde. De Nederlandse pers weigerde het te bespreken. Als het niet in het kraam past dan bestaat het volgens de Nederlandse massamedia niet in een land waar volgens diezelfde media absolute persvrijheid heerst.

Het typeert de Nederlandse media waar de pers er niet voor terugschrok om parlementslid Pieter Omtzigt (CDA) via leugens uit te schakelen (2). Hij vroeg immers lastige vragen rond onder meer Syrië – zijn echtgenote is een Assyrische christen komende van de grens van Turkije met Syrië – en het neerhalen van vlucht MH17. Dit dossier werd hem dankzij die leugens van NRC afgenomen.

Niet verrassend dus dat de in een Britse gevangenis zittende journalist Julien Assange door die zogenaamde kwaliteitskrant werd omschreven als een stokebrand. Het was ook amper een verrassing toen het dagblad de Telegraaf onthulde dat 7 journalisten op vraag van de Nederlandse veiligheidsdienst AIVD tijdens de Olympische Spelen van 2008 in Beijing gingen spioneren.

De Nederlandse journalistiek is dan ook afgegleden naar een niveau dat men normaal niet voor mogelijk acht. Het is twijfelachtig of het in het Verenigd Koninkrijk of de VS minder slecht zou zijn. En er zijn tekenen die tonen dat het in België eveneens niet beter is. De berichtgeving over Syrië, Libië en nu Oekraïne lijkt dit te tonen. De grove beledigingen in Het Laatste Nieuws over Assange zijn een teken aan de wand. (3)

Expansie NAVO oostwaarts

Nog voor de ineenstorting van de Sovjetunie was er achter de schermen sprake van een toegenomen spanning tussen ultranationalisten voorstanders van een eigen cultuur tegen Rusland en diegenen die vasthielden aan hun Russische aard.

Uiteindelijk was het centrale deel van Oekraïne en het oosten Russisch. Galicië met Lviv/Lvov/Lemberg was een gans ander verhaal waar de Russische invloed erg beperkt was.

De instorting van de Sovjetunie in 1991 was geostrategisch een enorme klap en de NAVO profiteerde ervan. De belofte in 1991 van de NAVO om oostwaarts niet uit te breiden was een leugen en dat wist men in Washington en Brussel maar al te goed. De eerste stappen waren trouwens toen al gelegd.

De VS controleerde figuren als Boris Jeltsin en dus kan men zeker zijn dat dit ook het geval was voor Oekraïne waar er een grote nationalistische invloed groeide gesteund door de NAVO en de door haar mee heropgerichte knokploegen komende uit de OUM-B en UAP, de met de Duitsers collaberende fascistische groepen uit WO II.

Vele collaborateurs en hun familie leefden in het Westen in ballingschap met als bekendste voorbeeld Cynthia Freeland, huidig Canadees vice-premier die trouwens volgens bronnen deze oorlog mee hielp voorbereiden.

VS neemt macht over

Na de feitelijk mislukte oranjerevolutie van 2004 en 2005 met als first lady de Amerikaanse diplomate Kateryna Joeshenko en president Victor Joeshenko doet men eind 2013 een tweede gooi naar de macht. Fascistische groepen als Svoboda en Pravy Sektor komen in november gewapend in opstand en dit voluit met hulp van de NAVO.

Eric van de Beek

Eric van de Beek is een speurneus die desnoods tot het uiterste gaat bij zijn onderzoeken. Hier in Franrijk aan de rue du commissaire Maigret.

Met veel geweld verjagen die de president en de oproerpolitie en installeren op 24 februari hun schrikbewind. Het gevolg is een burgeroorlog, vooral in het oosten. Met terug vele doden tot gevolg zoals op 1 mei 2014 bij het vakbondsgebouw in Odessa waarbij men een 50 vreedzame betogers in het gebouw opsluit en dat in brand steekt. En wie buiten raakte executeerde men.

In die situatie van hevige en bloedige gevechten vertrok de vlucht van Malaysian Airlines op 17 juli 2014 op Schiphol richting Kuala Lumpur, de Maleisische hoofdstad, met aan boord 15 bemanningsleden en 283 passagiers en die vloog over dat gebied waar toen ook regelmatig gevechtsvliegtuigen werden neergehaald.

Geen probleem voor de nieuwe Oekraïense machtshebbers die hun luchtruim openhielden. Wel met die verwittiging dat men voldoende hoog moest vliegen. Een verbod kwam er echter niet. Vliegtuigmaatschappen moeten betalen om een land over te vliegen en die centen kwamen een zeer armlastig Oekraïne goed van pas.

En dan kwam de schok. Het vliegtuig werd neergehaald en al de inzittenden waren uiteraard dood, 298 in totaal. Het grootst aantal Nederlanders dat na de tweede wereldoorlog omkwam, 193. Met verder 28 Maleisiërs, 27 Australiërs, 12 uit Indonesië en 4 uit België en Duitsland. De zoektocht naar de daders kon beginnen. Of niet?

Helderziend

Al de dag zelf was het bij de kranten feitelijk geweten wie de dader(s) was of waren. En dat was Poetin, Rusland en hun Oekraïense handlangers. Blijkbaar was men bij de westerse media en zeker bij de Nederlandse getroffen door een grote vlaag van helderziendheid. Met cartoons en titels die allen verwezen naar de persoon van Poetin.

Hadden die media dan bewijzen? Uiteraard neen. Maar al ultrasnel kwamen de nieuwe pas aan de macht gekomen Oekraïense putschisten met ‘bewijsmateriaal’. Bandjes van telefoongesprekken tussen die Oekraïense ‘handlangers’ van Poetin die het hadden over een Russische BUK raket en een neergeschoten vliegtuig. Er was dus toch hard bewijs? Of niet?

Arseni Jatsenjoek, premier van Oekraïne

Arseni Jatsenjoek – hier in het midden – moest van de VS na de staatsgreep van februari 2014 de nieuwe premier van Oekraïne worden. Een afgeluisterd en nooit betwist telefoongesprek van Victoria Nuland met de toenmalige Amerikaanse ambassadeur in Oekraïne toonde dit aan.

Zij was in 2014 en nu opnieuw de verantwoordelijke bij de Amerikaanse diplomatie voor Oekraïne en is de echtgenote van Robert Kagan, in de VS een der meest oorlogszuchtige figuren betreffende het buitenlands beleid van de VS.

Zijn broer en schoonzus leiden het Institute for the Study of War. En dat is de meest geciteerde bron van onze media wat betreft Oekraïne. Hier schouwt Jatsenjoek in 2014 zijn ‘troepen’. Het was toen al zeer duidelijk duidelijk in welke richting de VS Oekraïne wou duwen: Oorlog tegen Rusland.

Neen, stelt onze pers, het verhaal van fascisme in Oekraïne is een door de Russen gefabriceerd fabeltje. Juist zoals het bestaan van al Qaeda in Syrië een fabeltje was van de Syrische president Bashar al Assad.

Het vliegtuig was pas neergestort of de SBU had al zes uur later ‘bewijsstukken’. Hoe dom moet men zijn om dat zomaar te geloven? Onze media trapten er bijna unaniem in. En zo was de toon gezet: ‘Poetin moordenaar’ klonk het zonder enige twijfel in vette titels vooraan in de kranten.

Journalist Max van der Werff zou, zoals het hoort, die opgenomen gesprekken dan maar zelf laten analyseren. Eerst door een Maleisische specialist die er door het lokale gerecht regelmatig wordt gebruikt. Nadien stapte hij met diezelfde bandopnames naar een Duits specialist. (2)

En kijk, beiden kwamen tot diezelfde conclusie dat die bandopnames vals waren en het resultaat van feitelijk slordig knip en plakwerk. Wetend dat deze bandjes kwamen van de Oekraïense veiligheidsdienst SBU die in oorlog is met die Russische nationalisten uit de regio Donbass en Rusland kon men dat trouwens zo verwachten. Simpel nadenken was voldoende.

Oekraïense veiligheidsdienst SBU

Dit ‘bewijsmateriaal’ verdween daarom geruisloos en is niet terug te vinden bij de door het Nederlandse onderzoeksteam voor die rechtszaak neergelegde stukken. Nochtans is dit wel bewijsmateriaal maar van een crimineel gedrag door een van de betrokken partijen.

Het vervalsen van dat soort documenten om de tegenpartij in een rechtszaak te schaden is crimineel. Over deze vervalsingen in de media geen woord. Het is een klassieke praktijk in de officiële journalistiek.

Eric van de Beek legt het allemaal in het grootst mogelijk detail bloot, plaatst de vele getuigenverklaringen tegen elkaar en ontdekt de zeer veel tegenstrijdigheden. Ook het fotomaterieel en video’s gaan onder de scanner.

Met al gevolg dat van de beschuldigingen tegen die vier verdachten, Igor Girkin, Sergej Doebinski, Oleg Pulatov en Leonid Chartsjenko, dan ook niet veel meer overblijft. Hierbij laat alleen Pulatov zich door Nederlandse advocaten in de rechtbank bijstaan. De andere drie negeren de zaak. Maar via Pulatov zullen zij de zaak indien gewenst wel perfect kunnen volgen.

Zo blijkt gans het gerechtelijk dossier bijna geheel gebaseerd op door de SBU afgeluisterde telefoongesprekken en voor een klein stuk op getuigenissen waarvan het waarheidsgehalte duidelijk twijfelachtig is. Oekraïne koos er zo te zien gewoon lukraak vier mensen uit. Erger is dat de rechtbank weigert een grondig onderzoek te doen van die afgeluisterde gesprekken.

Zelenski met Macron, Draghi en Scholz - Juni 2022

Emmanuel Macron en Olaf Scholz op audiëntie bij Volodimir Zelenski om te zien hoeveel geld en wapens hij nog nodig heeft. Dat massa’s van hun landgenoten ondertussen moeten kiezen tussen eten en verwarming en elektriciteit is zo te zien minder een probleem.

Zolang Rusland maar kapot gaat is de steun aan een dievenrepubliek als Oekraïne geen probleem. Leve de oorlog is de leuze.

Aangezien vast staat dat die eerste opnames door de SBU vervalst waren zou een echte rechtbank de naam waardig die vele opnames zeer grondig laten onderzoeken en liefst zelfs verwerpen. Maar ja, Nederland liet toe dat Oekraïne het onderzoek zou leiden en er zelfs een soort vetorecht over kreeg.

Critici opruimen

Een veroordeling van de vier verdachten lijkt dan ook vast te staan, zeker ook gezien de houding van de rechtbank, de rechter-commissaris (onderzoeksrechter) en de media die als het ware roept op een lynchpartij tegen die vier. Maar misschien lijkt gezien de zwakte van het dossier dat men alleen Pulatov vrij spreekt. Zo wordt vermoedelijk dan een procedure in beroep vermeden.

Opvallend, maar niet verrassend is het feit dat de plek waar het vliegtuig neerkwam nooit werd beveiligd. Nog maanden nadien bleken er in het gebied brokstukken ervan door burgers en journalisten gewoon meegenomen te worden.

Het was misschien gewoon onmogelijk maar dan had men dat materiaal gewoon moeten negeren. Trouwens op zeker ogenblik toonde het Nederlandse onderzoeksteam fier brokstukken van een vermeende Russische Bukraket maar moest die aldra uit het dossier weghalen. Het klopte niet. Het materiaal kwam van een anonieme bron. Anoniem!

En als parlementslid Pieter Omtzigt (CDA) in het parlement vragen stelt over het feit dat de Nederlandse militaire veiligheid verklaart geen Russische BUK in die periode in het gebied te hebben gezien dan wordt dat door de kranten, weekbladen en radio en TV netjes verzwegen. Maar geen zorg, de pers komt wel in actie.

Ze schrijft de NRC dat Omtzigt een wat ze noemt nepgetuige opvoerde. (3) Met als gevolg dat de erg populaire man het dossier wordt afgenomen. Ook tegen Max van der Werff komt men in actie. Hier gebruikt men Bellingcat die schrijft dat Max van der Werff samenwerkt met de Russische buitenlandse veiligheidsdienst GRU. Bewijzen? Geen. (4)

Pieter Omtzigt - 1

Parlementslid Pieter Omtzigt (CDA, Christen Democratisch Alternatief) lag dwars in een serie dossiers zoals o.m. Syrië en MH17 en werd met hulp van het dagblad NRC netjes uitgeschakeld. Het overkwam eerder in Frankrijk presidentskandidaat François Fillon en in het Verenigd Koninkrijk Jeremy Corbyn toen leider van Labour. Zo hoort dat in een westerse democratie.

En dan is er hier ook Eric van der Beek die onderhanden wordt genomen door De Groene Amsterdammer en eveneens verweten wordt te werken voor de Russische geheime dienst. Het veroorzaakt zelfs herrie in het parlement waar Russofobie heer en meester is..

Politiek proces

Neen, men valt niet aan op wat ze zeggen of schreven maar doet nergens door gestaafde beweringen over samenwerking met Rusland. Voor de media het imperium van het kwaad. Het zijn in wezen lynchpartijen en een schande voor de journalistiek.

In november valt er een uitspraak in deze zaak en het vonnis lijkt al klaar te liggen. Dergelijke politieke processen, zeker in oorlogstijd, hebben in wezen niets te maken met een correct gevoerde rechtszaak. Daarvoor zijn er al veel bewijzen. Zie de processen rond Rwanda en Joegoslavië of Lockerbie. Dit zal niet beter zijn.

Magistraten die gehecht zijn aan de principes van de rechtstaat moeten hier wegblijven zodat we de valse van de echte magistraten kunnen onderscheiden. Dat heeft nut.

JIT met 'Russische bukraket

Het Nederlandse Joint Investigating Team tijdens een van haar grote persconferenties waar ze fier de resten van de Russische BUK raket toonden die MH17 had neergehaald. Als snel bleek het nep. Het was volgens die JIT hen overhandigd door wat ze noemde ‘een anonieme bron’.

Men heeft het ‘bewijsstuk’ dan maar bij het metaalafval gegooid waar het thuis hoorde. Het toonde perfect niet alleen de vooringenomenheid van de JIT en hun zware onbekwaamheid. Vraag: Hoeveel betaalde de JIT aan die man van de SBU voor dat stuk oud metaal?

Eric van de Beek werkt nu aan tweede boek over deze zaak waarin dan vooral het verloop van de rechtszaak zelf zal ter sprake zal komen. Het belooft, maar of de onderste steen dan boven water zal komen is verre van zeker. Trouwens in de door het Westen gevoerde propagandaoorlog tegen Rusland speelt de zaak MH17 geen grote rol meer. Er zijn nu andere tegen Rusland te gebruiken dossiers.

Willy Van Damme

1) Eric van de Beek “MH17 de onderste steen, een non-fictie detective”. 2022, Eigen uitgave. Te verkrijgen via https://www.ericvandebeek.nl/MH17.html of via De Blauwe Tijger. https://blauwetijger.com. 30 euro

2) Russia Insider, 1 december 2017, Eric van de Beek, ‘Meanwhile in Holland – Russia Witch-Hunting Is Alive and Well’. Meanwhile in Holland – Russia Witch-Hunting Is Alive and Well (russia-insider.com)

3) Het Laatste Nieuws, 12 april 2019, Guy Van Vlierden, ‘Waarom Julian Assange niet de held is die hij pretendeert te zijn’. Waarom Julian Assange niet de held is die hij pretendeert te zijn | Buitenland | hln.be.

Guy Van Vlierden werkt ook voor de Amerikaanse Jamestown Foundation die onder president Ronald Reagan vanuit de CIA werd opgericht. Dit stuk blonk sterk uit in het gebruik van het woord ‘zou’. Hij steunde in Syrië ook wat hij noemde de ‘gematigde rebellen’ en zag hen zelfs de hoofdstad overnemen. Pech.

4) Bonanza Media. Home – bonanzamedia. Voor hun versie van de feiten. Tot in de Belgische media werd Max van der Werff door het slijk gesleurd. Niet dat de man in die media tegenweer kon geven.

Vooral De Groene Amsterdammer en journalist Olaf Koens gaan als het ware wild tekeer. Dit nadat de Russische medewerker van Bellingcat Roman Dobrochotov beweerde dat Max van der Werff een medewerker is van de Russische buitenlandse veiligheidsdienst GROe. Waarna deze in Rusland, waar de aantijging gebeurde, een klacht neerlegde wegens smaad.

Poetin en vlucht MH17 - Kamagurka - Humo - 29-07-2014

Kama & Seele publiceerden al op 29 juli 2014 in Humo wie de dader was van het 15 dagen eerder neergehaalde vliegtuig MH17. Slimme jongens. Normaal noemt men zoiets publiceren laster en eerroof. Zijn beiden dan helderzienden? Dat Humo dit publiceerden zegt ook zowat alles over dat blad.

Waarop Dobrochtov een boete van 500 euro aan zijn broek kreeg. De klacht betrof 50.000 euro. Toen van der Werff tegen die beweringen klacht neerlegde reageerde Koens op Twitter door te stellen: “Omdat de Nederlandse complotdenker en FSB-handlanger Max van der Werff een klacht over hem heeft ingediend bij de Russische autoriteiten. Wat een schoft.”

Olaf Koens heeft het over de FSB en De Groene Amsterdammer, op aansteken van Bellingcat, over de GROe, de buitenlandse inlichtingendienst. Een andere organisatie dus.

Een redenering van Koens die zacht uitgedrukt merkwaardig is. Men mag je van alles beschuldigen maar daartegen klacht neerleggen en zich tot de rechtelijke macht wenden mag volgens Koens niet. De rechtstaat volgens de pen van een Nederlandse journalist. De zaak is nu op vraag van Dobrochotov in beroep wachtend op een zitting in tweede aanleg.

Waarop o.m. de smaad betrekking had is wat De Groene Amsterdammer op basis van de bewering van Bellingcat en Dobrochotov schreef:

Sinds in ieder geval augustus 2019 wordt de Russische GROe-kolonel Sergey Chebanov dagelijks op de hoogte gehouden van de nieuwe plannen van Bonanza Media. Gedurende honderden gesprekken zit de kolonel, zo blijkt uit zendmastgegevens die Bellingcat onderzocht, op het GROe-hoofdkwartier in Moskou. Het tweetal krijgt van Chebanov een tijdelijke telefoon die officieel geregistreerd wordt op naam van een niet-bestaande Georgische vrouw. Omdat de kolonel ondanks alle veiligheidsmaatregelen soms ook met zijn eigen telefoon naar Yerslashova’s nieuwe telefoon belt, komt Bellingcat erachter hoe Bonanza en de GROe contact hebben met elkaar.” (Groene Amsterdammer 20 november 2020)

Maar dan is hier de cruciale vraag: Waar is het bewijs voor die beweringen? Tot zover nergens en blijft men bij beweringen. Of luisteren Dobrochotov en Bellingcat soms de gesprekken bij de GROe af? En als dat zo is: Hoe doen ze dat? Werken ze via de CIA/MI6 of doen ze dat op illegale en hier dus op criminele wijze? Iedereen kan beweren dat hij die of die afluistert.

Dobrochotov staat in Rusland geregistreerd als een agent van het buitenland. Wat wil zeggen dat hij vanuit een ander land financieel wordt gesteund. Van Bellingcat staat het vast dat deze steun krijgt van lidstaten van de NAVO waaronder Nederland.

De ganse discussie is te lezen via: https://www.deanderekrant.nl/nieuws/media-voeren-smeercampagne-tegen-mh17-journalisten-2022-08-11

Over nepverhalen in de media

Dat het zeer erg gesteld is met onze media wordt elke dag bewezen. De hoeveelheid nonsens, leugens en nepnieuws die men dagelijks produceert is enorm en maakt die media gewoon ongeloofwaardig. Dat is zeker geen nieuw fenomeen maar Jeroen Zuallaert toont dat vandaag op de website met zijn stuk over RT in het interview met een zekere Anton Sjechovtsov van de Oostenrijkse Center for Democratic Integrity ten volle. Dat men in het artikel schrijft dat Rusland in 2008 Georgië aanviel is een typevoorbeeld van veelgebruikte desinformatie in onze media.

Onmiddellijk na die oorlog werden er twee officiële rapporten gemaakt, een op vraag van de EU na een persoonlijke interventie van de toenmalige Franse president Nicholas Sarkozy. Beide rapporten, net zoals de persverslagen toen in onze kranten, toonden duidelijk aan dat het door de VS gesteunde Georgië was dat Zuid-Ossetië aanviel waar toen Russische soldaten, daar geplaatst onder een internationaal verdrag mede ondertekend door de VS en Georgië, als vredesmacht opereerden en gedood werden. Die rapporten zijn zo te vinden.

Zo zijn er televisiebeelden waar te zien is hoe Georgische soldaten het hospitaal in de hoofdstad Tsinvali aanvielen. Ongetwijfeld een oorlogsmisdaad. Maar voor Jeroen Zuallaert geen probleem. Het is twijfelachtig of hij dat niet weet en als hij dat niet weet dan wijst dat op een verregaand gebrek aan professionaliteit. Maar ik betwijfel dat. Het is dan ook grof om in datzelfde artikel RT te beschuldigen van het verspreiden van leugens. Men doet immers net hetzelfde of nog veel erger.

En bovendien had men de geïnterviewde om hem te duiden moeten situeren als iemand die werkt binnen de door de NAVO gestuurde groep van organisaties. De zoveelste. Dat hij pleit voor perscensuur tegen RT en die man daarover met nepargumenten laat raaskallen toont eveneens het laag bij de grond zijnde niveau.

Willy Van Damme

Lezersbrief naar Knack. Over het fascisme in Oekraïne doet hij daarentegen poeslief. Och er waren wat rare dingen, niet meer. Allemaal overdreven. Hetzelfde voor de situatie in de drie Baltische staten.

De instorting nabij

Toen de oorlog voor de controle over Oekraïne uitbrak had je figuren als het liberaal Europarlementslid Guy Verhofstadt het over de noodzaak om de invoer van gas en olie uit Rusland te verbieden. Hij wou hen droogleggen. En het is verre van de enige toppoliticus en pseudo intellectueel die toen en ook nu nog grossieren in onvoorstelbare dwaasheden die tonen geen sikkepit van economie lijken te kennen.

Raaskallen

Rusland is een der grootste producenten van olie en gas ter wereld en zonder haar draait de wereldeconomie vierkant en blokkeert die zelfs. Die hoeveelheden gas en olie van Rusland haal je niet zonder enorme gevolgen uit de markt. Energieproducenten maken nu eenmaal maar die hoeveelheden die de markt nodig heeft. Extra productie op de markt gooien vergt trouwens ook veelal jaren.

Meer hoeveelheden op de markt gooien zoals Rusland die nu produceert is praktisch gewoon onmogelijk. Wie zou die trouwens maken? En Opec + had hen gewaarschuwd. Geen land of zelfs groep landen is daartoe in staat. Maar voor imperialisten zoals Guy Verhofstadt die dromen van een ijzersterk Europa dat Rusland onder de knoet heeft denken geen seconde na.

Bashar al Assad met Vladimir Putin en Sergeï Lavrov - 20-10-2015

De Syrische president Bashar al Assad hier met Vladimir Poetin en op de achtergrond links Sergeï Lavrov, minister van Buitenlandse Zaken, zoals in Syrië hebben de Russen het pleit ook gewonnen in Oekraïne. De NAVO staat in wezen schaakmat.

Raaskallen is hun stijl. Een wat verstandig man wist vooraf dat het pogen Rusland uit de energiemarkt te halen alleen maar tot een catastrofe zou leiden. Torenhoge inflatie en onbetaalbare energieprijzen zij nu een gevolg van wat zo voorspelbaar was.

Geen realiteitsbesef

Zelfs mensen met twee inkomens en normaal goed florerende ondernemingen zitten nu in de miserie op weg naar het OCMW en het faillissement. Men had dat zo kunnen voorspellen. Maar de hebzucht en het idee om Rusland te kunnen vernielen was zo groot dat men elk realiteitsbesef kwijt was. Zelfs energiebedrijven zitten al in nesten.

Typerend is dat iemand als Zelensky en ook anderen in de EU die ooit eisten dat men de invoer van gas en olie zou verbieden nu plots uit een totaal ander vaatje tappen. Nu klaagt men over het feit dat Rusland nepargumenten gebruikt om de gastoevoer te stoppen en spreekt men over chantage om de EU te vernielen. Wat zal het zijn?

Ze weten het duidelijk zelf niet meer en lullen er maar op los. Neem Tinne Van der Straeten, namens Groen federaal minister van Energie. Die stelde tot voor een paar weken als een soort mantra dat we ons geen zorgen moesten maken want we zijn maar voor vier percent afhankelijk van Russisch gas. Heeft die op school ooit gehoord van communicerende vaten?

En dan is er de G7, de groep rijke landen van de NAVO met erbij Japan, die hun onmacht ten volle toonden door de voorbije dagen voor te stellen dat men een prijsblokkering ‘wou gaan’ invoeren voor Russische olie.

Wou gaan! Maar dan moesten landen als Indië en China wel meedoen. Alsof die ooit dit spel van de NAVO zouden willen meespelen. Iedereen met een beetje verstand weet dat dit idee belachelijk is. En dat soort lieden moet men dan serieus gaan nemen.

Tinne Van der Straeten

“We moeten ons geen zorgen maken want maar 4% van ons aardgas komt van Rusland”, was maandenlang de geloofsbelijdenis van federaal minister voor Energie van Groen Tinne Van der Straeten. Nu stelt zij dat de bevoorrading verzekerd is. Maar klopt dat wel en tegen welke prijs?

Toen de oorlog uitbrak stelde onze premier Alexander De Croo dat men wat betreft sancties vooral Rusland – en dus de bevolking – moet pijn doen, niet ons. Waarmee onze diamantairs gered zouden zijn. Het typeert het niveau. Wat als er amper of geen brood meer is of betaalbaar gas voor verwarming, wie gaat die diamantjes dan slijpen en verhandelen? De Croo?

Radeloos

Men is nu radeloos aan het zoeken naar oplossingen maar weigert die te zien. Stoppen met het voeren van oorlog tegen Rusland en zorgen voor een vredesakkoord en het probleem is zo opgelost. Maar dan zal men wel de voorwaarden van Moskou deels moeten aanvaarden en de nederlaag.

Men gaat toch niet denken dat Rusland na wat er gebeurde zomaar Kherson of Mariupol zal opgeven. Kherson leverde trouwens het drinkwater voor de Krim tot de fascistische regering in Kiev in 2014 de Krim drooglegde. Ze moesten dan maar omkomen van de dorst. Of wil men echt de Krim terug overnemen met erbij die Russische vloot? Laten we serieus blijven.

Frankrijk met Napoleon Bonaparte en Duitsland met Adolf Hitler dachten Rusland te kunnen veroveren en vernielen. Het draaide faliekant uit. En met Ursula von der Leyen, voorzitster van de Europese Commissie, is het niet beter. Feitelijk zelfs nog erger. Onder haar leiding pleegt de EU gewoon zelfmoord.

In Moskou en elders moet men gewoon lachen met die tandeloze tijger genaamd Europa. Ooit beheersten die landen de wereldzeeën en stuurde men desnoods kanonneerboten met wat infanteristen naar Namibië, Indonesië, Congo of China. Nu vechten ze bij de EU het uit in een badkuip. Tip: In Dendermonde gaat er kortelings een nieuwe gevangenis open.

Willy Van Damme.

Gifgas als wapen van propaganda – VRT steunt salafistische terreur

Onlangs toonde de VRT een driedelige serie van de hand van Rudi Vranckx en Inge Vrancken – de twee Syriëspecialisten van die zender – rond de gifgasaanvallen in Syrië in de periode van 2013 tot 2018. (1) Ze losten hun verachtingen geheel in. Veel nepverhalen, leugens, halve waarheden en vooral veel verzwijgen van dat wat de waarheid zou kunnen onthullen. Maar dat was te verwachten van dit duo die al jaren zowat de verdedigsters zijn van het salafisme in Syrië.

Mustafa

De reeks begint met het verhaal van de Syriër Munzir al Nazzal, zijn zoontje Mustafa en hun gezin met de moeder Zeyneb en hun twee dochters. Het is een vaag verhaal waarbij in 2014 hij bij een bomaanslag in een bazaar in Idlib, de provincie of de gelijkaardige hoofdstad is niet duidelijk, stelt een been te hebben verloren. Maar enige bevestiging van dit verhaal door derden of meer detail is er niet.

Abdelrahman Ayachi

                                            Abdelrahman Ayachi (links) aan het front en strijdend voor de ‘vrijheid’ in Syrië. Salafist maar als de Franse regering geld geeft is er geen vuiltje aan de lucht. Ook bij een salafist zijn er grenzen. Hij is nu bezig met het bedienen van zijn 40 of meer maagden.

In 2017 was zijn vrouw zwanger toen volgens hen op 4 april 2017 als gevolg van een aanval met het zenuwgas sarin in de stad Khan Sheikhoun zijn vrouw in een hospitaal diende opgenomen. Door de gebruikte medicatie (welke?) werd hun Mustafa zonder armen of benen geboren.

Het tetra-amelia syndroom volgens de man. Een analyse die naar hij stelde meerdere geneesheren bevestigden. Geen namen van dokters of hospitalen worden echter genoemd. (2)

In de serie zie je hun nu 5-jarig kind als een soort circusact rondtollen en veel lachen. Het wekt onmiddellijk bij de kijker de sympathie en medelijden op voor vader en het kind. Wat duidelijk de bedoeling is.

En na die reeks beelden met de kleine Mustafa komt dan met dringende stem Rudi Vranckx verklaren dat dit “het bewijs” is dat het Syrische leger en de baarlijke ‘duivel’ president Bashar al Assad chemische wapens gebruikte.

Het is een verhaal dat je in veel massamedia kunt lezen en het verhaal achter de foto van de Turkse fotograaf Mehmet Aslan die hem in 2013 nam aan de Turkse grens. In Syrië of in Turkije is onduidelijk.

Vragen

Hij diende de foto bij het Siena International Photo Awards in en won daarmee op 23 oktober 2021 de eerste prijs. Waardoor de Syriër met zijn gezin plots ‘wereldberoemd’ werden en een Italiaans humanitair visum kregen.

Munzit al-Nazzal - 1

                                                                                                                                                                             Munzir al Nazzal met de kleine Mustafa. Maar wat is het echte verhaal van Munzir al Nazzal?

Maar klopt dat verhaal? Moeder Zeyneb – die met een soort nikab het land binnenkwam – oppert zelfs dat er in Khan Sheikhoun nog vier dergelijke gevallen waren (3). Uiteindelijk is er hier alleen het verhaal te horen van Munzir al Nazzal en zijn vrouw Zeyneb.

Geen andere getuigenissen zijn bekend. Een heel simpele snelle zoektocht op Google van dat tetra-amelia syndroom is echter voldoende om dat allemaal in vraag te stellen.

Wat dieper graafwerk zorgt voor meer bevestigingen. Van het gebruik van een bepaalde medicatie en sarin of welk gifgas als oorzaak van die misvorming is er in de wetenschappelijke literatuur niets te vinden. Wel in de klassieke massamedia.

Prof. dr. Bruce Poppe, klinisch geneticus en diensthoofd van het Centrum voor Medische Genetica van het UZ Gent stelt het zo:

“Tetra-amelia is een zeer zeldzame aandoening die erfelijk bepaald kan zijn. In dat geval zijn beide ouders drager van een genetische afwijking en hebben ze een kans van ¼ op een aangetast kind. Dit type van aandoeningen doet zich vaker voor bij ouders die verwant zijn.”

Shajul Islam

Bovendien is het maar de vraag of er in Khan Sheikhoun ooit sprake is geweest van een aanval met sarin. Weinig waarschijnlijk. Het verhaal kwam aan het licht door een bericht op sociale media van een zekere Shajul Islam die gekleed met een doktersuniform de wereld vertelde dat er door het Syrische leger opnieuw sarin was gebruikt. Maar wie was nu weer Shajul Islam?

Deze van het Britse doktersregister door de General Medical Council geschrapte arts speelde een hoofdrol bij de ontvoering op juli 2012 van twee persfotografen, de Brit John Cantlie en de Nederlander Jeroen Oerlemans.

Een actie van de Turkse veiligheidsdiensten zorgde later voor hun bevrijding. John Cantlie verdween nadien nadat hij op 22 november 2012 in handen gevallen was van groepen die later lid werden van ISIS. (4)

Toen Shajul Islam later op 9 oktober 2012 op de luchthaven van Heathrow aankwam werd hij echter gearresteerd door de politie die hem zelfs voor de rechter brachten waar dan Jeroen Oerlemans beloofde te getuigen. Maar om onduidelijke reden kwam Oerlemans niet opdagen. Onder druk gezet door MI6/AIVD?

En dus kon de man dankzij de houding van Oerlemans vrij terugkeren naar Syrië en verder vechten aan de kant van al Qaeda waar hij toen toebehoorde. Een wel heel bizarre zaak. Was Shajul Islam dan geen terrorist? Oerlemans heeft in het openbaar nooit een reden gegeven voor zijn merkwaardig optreden in deze zaak. Hij werd later op 2 oktober 2016 officieel neergeschoten in Libië.

Shajul Islam - 2

Shajul Islam (vooraan) gewezen Brits arts en ontvoerder van o.m. persfotograven John Cantlie en Jeroen Oerlemans. Hier met de gloednieuwe gasmaskers die hij voordien bij de vrienden van de Britse NGO One Nation had besteld. Tijd voor de show.

Het is opvallend dat men bij het bespreken in die televisieserie van Khan Sheikhoun de naam van Shajul Islam nooit liet vallen. Te zeer verbrand voor verdere publicatie? Merkwaardig is ook dat hij kort voor die zogenaamde aanval met sarin bij de Britse ngo One Nation (5), eveneens gelieerd met al Qaeda, (One Nation is een term uit het salafisme) gasmaskers bestelde. Op tijd voor die show met sarin?

OVCW

En alhoewel de Organisatie voor het Verbod op Chemische Wapens (OVCW) die verbonden is met de VN de beweringen van Shajul Islam klakkeloos overnam is ook dat bizar. Al het “bewijsmateriaal” van die aanval werd hen overhandigd door Shajul Islam en zijn vrienden, allen leden van de aan al Qaeda gelieerde terreurgroep Hayat Tahrir al Sham. En bij forensisch onderzoek is dat gewoon een doodzonde.

Dergelijk bewijsmateriaal moet immers door een hiervoor bevoegde persoon op de plaats van de misdaad in beslag worden genomen en verzegeld. Hier kreeg men een vaag door die terreurgroep gemaakt filmpje te zien met wat verhalen van leden van die groep en ander door hen overhandigd materiaal.

Maar op die wijze kan men alles beweren en zeggen te staven. Desnoods de zotste zaken. Het is een regelrechte aanfluiting van de regels die bij gerechtelijke procedures moeten nageleefd worden

De jihadisten zaten trouwens nog diezelfde dag zelfs en zonder masker of welke bescherming ook in die kleine put die onbekenden in het wegdek hadden gemaakt. En dat terwijl het volgens hen hier ging om een bomkrater met het uiterst dodelijke sarin. Het gevolg van een vliegtuigbom!

Maar sinds de onthullingen van enkele klokkenluiders van de OVCW (6), waaronder Ian Henderson, weten we dat de rapporten van het OVCW onbetrouwbaar zijn en soms een grote manipulatie, de NV Bedrog. Toen werkend onder controle van een Britse diplomaat – Hij is nu vervangen door een Franse collega – die er steevast voor zorgde dat de rapporten de westerse agressie tegen Syrië ondersteunden.

De kans is trouwens reëel dat er geen dergelijke rapporten van het OVCW meer zullen komen. Wie gaat hen nog geloven? Ja, sommige journalisten wel, die geloven desnoods alles, maar dat zal teveel stinken. En dus zal men al aan het zoeken zijn naar een alternatief voor die propaganda rond gifgas.

Wegmoffelen van al QaedaDSC_0698

De OVCW in Den Haag. Zoals bleek uit de onthullingen van twee klokkenluiders en het verhaal van José Bustani, de eerste baas van de OVCW, is dit een instrument van propaganda voor de NAVO. Na een Brit is nu een Franse diplomaat verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding. Baas is een Spanjaard.

Het wekte ook geen verbazing dat in de televisieserie in essentie dan ook alleen één klok van dit verhaal te horen was en dat waren diegenen die de jihadisten steunden en alles wat in een andere richting kon wijzen werd netjes verzwegen.

De Russische ambassadeur bij de OVCW en president Bashar al Assad kwamen wel ieder aan het woord maar telkens slechts ongeveer een minuut. Alleen in deel 3 was het iets uitgebreider.

Dit terwijl de aanklachten tegen hen in de ganse serie meer dan twee uur lang doorgingen. En dus was dit geen correcte bespreking van het complexe en omvangrijke dossier maar gewoon om te zeggen: ‘Zie, de andere kant komt ook aan het woord.’ De montage was dusdanig dat ze minstens als leugenaars overkwamen.

Had men bijvoorbeeld bij het bespreken van het verhaal van Khan Sheikhoun de rol van Hayat Tahrir al Sham (al Qaeda) belicht dan hadden bijna alle kijkers onraad geroken en het afgedaan als een pak leugens van de mannen van de Bataclan en Zaventem. Hun thesis over die gifgasaanvallen was dan afgegaan. En met vragen over de mogelijke relatie van beide journalisten met die al Qaeda.

Salih Yilmaz - Syrië - gifgas - Nederland

                                                                                                                                           De Nederlands-Turkse jihadist Salih Yilmaz stelde op Twitter zelfs dat zij gifgas hebben die ze ook gebruiken tegen het leger.

Hun visie won ook aan geloofwaardigheid door eerst Munzir al Nazzal en zijn Mustafa uit te spelen en daarna de rol van al Qaeda te verzwijgen. Het is bovendien amper geloofwaardig dat zij niets afwisten van de aanwezigheid van al Qaeda daar. Het lijkt dan ook op bewust bedrog. Want waarom verzwijgt men dit toch wel essentieel gegeven?

De experten

Dat de in de serie opgevoerde Duitse ‘specialist’ Tobias Schneider in de uitzending Khan Sheikhoun als bewijs ziet dat Syrië nog steeds sarin maakt en hiervan voorraden heeft wekt daarom geen verbazing. Hij werkt voor Duitse en Amerikaanse instellingen die uitgebreid steun krijgen van regeringen van NAVO-landen die partij zijn in deze oorlog. Zo werkt hij ook voor de aan de NAVO gelieerde Atlantic Council.

De man is echter blijkbaar wel zo slim om geen details te geven over de plaatsen en instellingen waar men in Syrië dan nog sarin zou maken. Moest hij details geven dan zou men hem zo als leugenaar kunnen bestempelen. En dat kun je best mijden en dus is het aangeraden vaag te blijven bij het maken van zo’n zware beschuldigingen.

Dat men in de uitzending de Guatemalteek maar in essentie in de VS verblijvende Edmond Mulet opvoerde als de verantwoordelijke voor het rapport over Khan Sheikhoun is ook niet bepaald een goede zet. Zo beschuldigde hij Rusland van het hem te bedreigen en onder druk zetten over dit verslag. Hij vertelt het maar geeft 0 bewijzen. Het zou kunnen, maar ook niet dus.

Kolonel Abdul Jabbar al Akidi met Aboe Jandal, ISIS

                                                                                                                           Abou Jandal al Masri (rechts) na de verovering van de basis van Regiment 111 waar het leger sarin had opgeslagen. Abou Jandal liep nadien over naar ISIS.

De man werd bovendien als advocaat ooit betrapt op het leiden van een door het Guatemalteeks gerecht als crimineel bestempeld adoptienetwerk. Samen dan met zijn Canadese vriend en advocaat Jean Francoeur. Uit gerechtsdocumenten blijkt dat hij dankzij politieke druk, hij stamt uit een invloedrijke familie, vrij kwam. Zelfs nu nog betwist hij in deze adoptiezaak enige fout. (7)

En waarom koos men voor een ouwe getrouwe van de VN en advocaat om dit onderzoek te leiden? Waren er dan geen specialisten in biochemie of iets dergelijks beschikbaar? Na de vermeende aanval op Khan Sheikhoun was er al felle kritiek op die beweringen door o.m. Theodor Postol, emeritus professor van het Amerikaanse Massachusets Institute of Technology (MIT), en een van de meest gerespecteerde raketspecialisten in de VS.

Hij kraakte het verhaal in meerdere teksten af (8) maar kwam uiteraard in deze televisiedocumentaire niet aan het woord. Het toont dat men hier feitelijk niets wou onderzoeken maar alleen een al lang vastliggende visie wou staven door alleen gesprekken te hebben met wie eenzelfde opinie had. Hier was geen plaats voor reflectie, kritische zin of discussie.

De jihadisten hebben altijd gelijk

Zoals met het verhaal van tetra-amelia weigerde men alles na te kijken. Al wat Syrische jihadisten zeggen is juist, zeker als een belangrijke regering binnen de NAVO als de VS of een Human Rights Watch dat beaamt. Zelfs al financieren of steunen ze blindelings al jaren diezelfde jihadisten. Maar dat laatste wordt steevast, ook in deze serie, verzwegen. Dit is uiteraard geen journalistiek de naam waardig maar platte propaganda.

Ake Sellstrom met Ban Ki-moon - Overhandigen rapport Vn-missie gifgasaanvallen Syrië - 2013

De Zweedse onderzoeker Ake Sellström overhandigde in december 2013 zijn rapport over de gifgasaanvallen in Syrië aan de toenmalige secretaris-generaal van de VN Ban Ki-moon. Tijdens een persconferentie maakte hij brandhout van de beweringen van Eliot Higgins (Bellingcat) over de aanval op Oost-Ghouta. In deze documentaire echter veranderde hij plots van mening met wat hij voordien stelde in het tijdschrift CBRNe World.

Niet toevallig waren al diegenen die aan het woord kwamen mensen die werkten voor instellingen gelieerd aan lidstaten van de NAVO. Zo voert men Ben Rhodes op die onder president Barack Obama binnen de Amerikaanse Nationale Veiligheidsraad de nummer twee was. Maar ook de anderen hebben bindingen met die overheden en zelfs het leger.

Verder is Dominique Anelli een oud militair die werkt voor het Franse ministerie van Buitenlandse Zaken. Geen probleem dat men die aan het woord laat, maar waar is de andere versie van die feiten? Uiteraard komt ook Ake Sellström aan het woord. Deze was jarenlang verbonden aan het onderzoekscentrum van het Zweedse leger. En die er nu een gewijzigde versie over heeft.

Zo stelde hij in het gespecialiseerde tijdschrift CBRNe World van februari 2014:

“Sellström also noted that the Syrian government had originally requested the UN investigation into the Khan-al-Assal attack and commented: “So there was a background that makes you believe that maybe, just maybe, that the government was right”. When asked if he thought the rebels were behind the attack, he replied “I don’t know. I don’t know who was the perpetrator, I have no idea, but the [Syrian] government wanted it investigated. The government was irritated that we didn’t have the mandate to point to the perpetrator at Khan al Asal, that we couldn’t speculate who was the perpetrator.” (6)

Nu opperde hij in die uitzending voor 95% zeker te zijn dat het Syrische leger er achter zat. Waarom geen 100% is echter onduidelijk. Heeft het Syrische leger zichzelf in Khan al Assal, de eerste plek waar sarin was gebruikt en veel soldaten stierven, dan met sarin bestookt? 

Amper geloofwaardig. De Syriërs konden die oorzaak voor die vergiftiging in het begin niet vinden maar de hiervoor beter uitgeruste Russen wel. Waarna Damascus naar de VN trok.

Het is bovendien merkwaardig te noemen dat de VS en haar bondgenoten dat onderzoek maandenlang saboteerden en dan plots akkoord gaan waarna dan drie dagen nadat die missie in Damascus was toegekomen die aanval met vele doden plaats heeft. Het zou mensen doen vragen stellen. Was dat toeval? Maar dat is er hier in deze serie niet bij.

Alleen burgers?

Het verhaal van Khan al Assal strookt ook niet met de beweringen van de Duitse expert Tobias Schneider die stelde dat alleen burgers het slachtoffer waren van die gifgasaanvallen en dat dit een bewuste Syrische militaire strategie was om via terreur onder burgers de oorlog te winnen. Wat onzin is want om een oorlog te winnen moet men het vijandelijke leger en zijn infrastructuur uitschakelen.

Gifgasaanval - 21-08-2013 - Slachtoffers

Kinderen netjes naast elkaar in Oost-Ghouta. Volgens Agnes Mariam, zuster verbonden aan het klooster van Qara waar ook Daniel Maes verblijft, herkenden ouders uit de regio Latakia hun kinderen die volgens dat verhaal voorheen door jihadisten waren ontvoerd.

Burgers aanvallen resulteert zoals de krijgsgeschiedenis toont veelal in een tegenovergestelde reactie. Maar Khan al Assal kwam in de serie dan ook feitelijk niet er sprake. Alleen twee korte vermeldingen van die naam kon voor de makers van de documentaire volstaan. Nochtans was dit de vermoedelijke eerste aanval met sarin die aan die van Oost-Ghouta met vier maanden voorafging.

Bovendien werden er bij de verovering van Khan al Assal door jihadisten vooral Syrische militairen omgebracht, naar gelang de bron 20 tot 26. In die zin was Khan al Assal vermoedelijk een test om te zien of het wel werkte.

Voor de buitenwereld echter kwam de massale slachting met sarin in Zamalka en Moadamiyah in de regio van Oost-Ghouta als een complete verrassing. De Syrische vraag bij de VS voor een onderzoek botste echter op verzet van de VS en haar bondgenoten, de financiers van die jihadisten. Zij wilden het ganse strijdtoneel onderzoeken. Wat zoals kon verwacht worden op een njet botste in Damascus en Moskou.

Oost-Ghouta

En als na maanden van geruzie bij de VN dan toch een onderzoeksteam in Damascus arriveerde gebeurde er iets wel zeer merkwaardig. Drie dagen na hun komst vielen er plots twee raketten neer in Oost-Ghouta vlakbij Damascus en duidelijk gevuld met sarin. Toeval? Niet geloofwaardig natuurlijk.

Maar begrijpelijker wijze wezen de massamedia allen direct naar de regering van president Bashar al Assad. De Londense krant The Times had zelfs een cartoon van een scherpschutter wiens hoofd goed leek op dat van Poetin. De missie was bij het betreden van dat gebied beschoten geworden.

The New York Times, Human Rights Watch en de toen nog vrij onbekende Eliot Higgins/Moses Brown, wat later dan Bellingcat werd, hadden het al snel door hoe het volgens hen zat. Zich mede baserend op een foto van een van die bewuste raketten die al voor de publicatie van dat rapport naar de kranten was gelekt. Wie dat lekte is nooit bekend geraakt.

Zij maakten zelfs een nette kaart die uitwees dat de daders behoorden tot de eenheid die het presidentieel paleis bewaakten, meer dan 9 km verder op. Er waren twee raketten op twee verschillende de plaatsen en uit hun ligging in het zand maakten zij op dat die kwamen van vlakbij dat paleis. Dus de dader was al op zogenaamde wetenschappelijke basis bekend.

HRW - Tekening die 104 Brigade Republikeinse Wacht als dader aanduid. Rapport september 2013jpg

                     De al te doorzichtige leugens van Eliot Higgins, Human Rights Watch en The New York Times (C.J. Chivers). En daarna riep HRW op om Damascus te bombarderen. Al Qaeda & co moesten aan de macht komen. Dat ze hier in deze tekening beweerden zich te baseren op het rapport van Ake Sellström toont hun valsheid.

Waarna de mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch de Amerikaanse regering opriep om Damascus te bombarderen en die ‘barbaarse’ regering te verdrijven. Wat dan zou zorgen voor een machtsgreep van die jihadisten en deze zoals in Libië nu desnoods jarenlang tegen elkaar konden vechten om de buit. En Syrië daardoor voor decennia kapot zou zijn. De natte droom van Israël.

Eliot Higgins: De specialist

Er was echter een heel groot probleem met dit verhaal: De raketten bleken maar maximum 2 km te kunnen vliegen. Critici stelden dat praktisch van in het begin maar pas toen Ake Sellström dat in december 2013 op een persconferentie in New York bevestigde zweeg de klassieke pers hierover. Ze wisten dus van de leugens maar zwegen.

En nochtans was Eliot Higgins volgens HRW en The New York Times de grootste specialist van wapens die in Syrië gebruikt werden. Prietpraat dus. De man was tot kort voorheen trouwens een totale leek in dat soort zaken. Maar na de verklaring van Sellström kon men moeilijk anders dan dit verhaal drastisch bijstellen.

Zo verontschuldigde de krant zich voor de leugens. Human Rights Watch weigerde dan weer gewoon te antwoorden op vragen naar die onthullingen terwijl Eliot Higgins zijn verhaal drastisch bijstuurde. Eliot Higgins beweerde dan weer dat er binnen die straal van twee kilometer wel degelijk Syrische troepen aanwezig waren. Over het verschil tussen 2 en 9 km zweeg hij natuurlijk.

Later uitgebreid onderzoek toonde dat er zich vlakbij inderdaad Syrische militairen bevonden. Maar, zegden deze onderzoekers dat deze eenheid gezien het traject dat die raketten hadden gevolgd onmogelijk de dader kon zijn. Op het internet vonden zij zelfs een zeer vaag filmpje van het lanceren van beide raketten en van de plek waar dit gebeurde. (9)

Seymour Hersh - 1

                                       Seymour Hersh, de Amerikaanse onderzoeksjournalist geloofde geen sikkepit van die verhalen over gifgas. Hij is dan ook zowat persona non grata voor de Westerse massamedia. Incluis in Europa.

Ook de gekende Amerikaanse onderzoeksjournalist Seymour Hersh moeide zich met de zaak en kwam tot diezelfde conclusies over die raketten als Postol. (10) En hij was verre van de enige in dit dossier.

John Mattis

Opvallend in deze ganse discussie is dat ook generaal John Mattis zich plots uitliet over de zaak. Het Syrische leger had volgens zijn visie nooit sarin gebruikt. En hij was van 20 januari 2017 tot 1 januari 2019 Amerikaans minister van Defensie, dus tijdens de zogenaamde aanval met sarin in Khan Sheikhoun. Een aanval waarbij zijn leger reageerde met massale bombardementen. (11) (12)

Dit verhaal kwam echter in de documentaire nooit aan bod. Dat was niet gepast in het betoog van deze twee journalisten. Vraag was echter vooral ook dat ogenschijnlijk alleen het Syrische leger over sarin beschikte en de jihadisten de expertise niet hadden om het te gebruiken. En dus moest het Syrische leger wel de dader zijn. Dat bleek echter evenmin te kloppen.

Zo publiceerden de Nederlandse Journalist Harold Doorbos en zijn Libanese collega Jenan Moussa in het Amerikaanse tijdschrift Foreign Policy het verhaal van de verovering op 10 december 2012 van de militaire basis Regiment 111 in Sjeik Soeleiman door een gemengde groep van jihadisten waaronder het Leger van Islam en al Qaeda. En hier lag volgens beide journalisten onder meer sarin opgeslagen. (13)

Hulpjes uit de VS

Daarbij viel het op dat in diezelfde periode president Barack Obama het regelmatig had over het veilig stellen van de Syrische chemische wapenvoorraden. En volgens het Israëlische blad Israel Matvaz gebeurde dat ook snel na die verovering.

James Le Mesurier - 2

De gewezen Britse legerofficier James Le Mesurier is de stichter van de Witte Helmen, een belangrijk onderdeel van de jihadistische beweging in Syrië. Hij pleegde officieel zelfmoord door ‘s nachts uit een raam van zijn extra beveiligd appartement te springen. Zijn vrouw werd mede daarom lang verdacht van moord.

Daarin stelt men: “Training Syrian rebels to secure the country’s chemical weapons might be a good idea but for one small catch: Most of the rebels are al-Qaeda and since they will be the ones securing them, al-Qaeda will have control over the chemical weapons when the music stops. The US and its allies have hired contractors to train some Syrian rebel brigades in chemical weapons security,” (14)

Het probleem van het bezit en het gebrek aan voldoende kennis bij groepen als al Qaeda en het Leger van de Islam was hiermee opgelost. Maar deze informatie kwam natuurlijk niet aan bod in deze uitzending. Ze geeft een andere kijk op de zaak en die dient daarom dan maar geheim te blijven.

Hetzelfde verhaal met de slag rond de stad Douma waar vlak voor de verovering op 11 april 2019 van dit laatste jihadistenbolwerk vlakbij de hoofdstad Damascus er chloorgas zou gebruikt zijn. Er waren 49 doden stelde het Leger van de Islam en de OVCW.

Maar er werd nooit zelfs maar één lijk gevonden en een vraag aan de Syrische regering om die vele doden eventueel op te graven werd nooit gesteld. En Syrië was hiertoe bereid. Ook in Syrië moet een rechtbank hier zoals in België toestemming voor geven. Maar al vijf dagen later was de stad in handen van het leger en een serie getuigen bevestigden wat onder meer Ian Henderson nadien stelde.

Deze was de hoofdonderzoeker van de OVCW in Douma  voor deze zaak. Het verslag van Ian Henderson met zijn officieel rapport over die zogenaamde aanval lekte echter uit nadat men dit poogde in de doofpot te stoppen. Het zorgde voor de grootste rel in de geschiedenis van deze organisatie met als vraag of ze ooit zal bekomen van dit schandaal.

Het rapport van de fact finding mission van de OVCW werd officieel nooit gepubliceerd omdat het volgens de OVCW buiten haar opdracht was. Wie het finale en alternatief rapport dan schreef is nooit geweten. Dat van Ian Henderson sprak van een nepverhaal in elkaar gestoken door het Leger van de Islam. (6)

De witte Helmen.

In het derde deel van de serie komen dan de bekende Witte Helmen, officieel Stichting Mayday Rescue met zetel in Amsterdam, ter sprake. Het zijn volgens de makers onbaatzuchtige vrijwilligers die alleen maar mensen willen redden. Iets waar Inge Vrancken erg mee begaan lijkt. Een organisatie welke om die reden, stelt de documentaire, door het Syrische leger extra geviseerd worden.

Nederrlandse gelstromen naar Witte Helmen

Op 4 jaar tijd werd vanuit het Westen 12,555 miljoen euro gegeven aan De Witte Helmen, een criminele organisatie volgens hun boekhouder Johan Eleveld. Na 2018 was het gedaan. Het was gewoon veel te grof voor woorden.

Het is merkwaardig dat door het netjes verzwijgen van dit schandaal de kijker hierover in het ongewisse wordt gelaten. Geen toeval natuurlijk. Wat nu nog van de Witte Helmen rest is in wezen een door Turkije gerunde restorganisatie waar elke Westerse invloed uit verdwenen is.

Men krijgt over de gebeurtenissen rondom Douma alleen twee anonieme en onherkenbaar gemaakte getuigen in beeld, iemand die zich Mansour liet noemen en een vermeende Khalil. Niet bepaald betrouwbare bronnen dus. Die anonimiteit was, stelden de makers, om hun familie te beschermen. Klopt dat wel?

Het verhaal over de innige relatie met westerse veiligheidsdiensten, de dood (officieel zelfmoord) op 11 november 2020 van James Le Mesurier, de stichter en afgestudeerde van de Britse militaire academie van Sandhurst, de relatie met allerlei jihadistische bewegingen zoals Nour Din al Zinki (enkele beruchte leden komen eventjes anoniem in beeld) en de plunder van de kassa komen niet ter sprake. (15) (16) (17)

Jaber al Bakr - White Helmets - aanslag Duitsland - oktober 2016

Jaber al Bakr, ooit een lid van de Witte Helmen, die in oktober 2016 in Duitsland een terreuraanslag op een Berlijnse luchthaven wou plegen maar door Syrische vluchtelingen werd ontdekt en vastgehouden tot de politie hem arresteerde. Hij pleegde nadien in zijn cel zelfmoord. Bij hem thuis in Chemnitz werden bommen gevonden.

“In wezen was dit gewoon een criminele organisatie,” stelde Johan Eleveld, de laatste financiële directeur van deze groep. Het schandaal kwam allemaal relatief uitgebreid in de media maar Inge Vrancken had er hier blijkbaar geen interesse voor. Het is immers wat anders dan de hagiografie dat zij en Rudi Vranckx schetsten. Het is eigen voor de documentaire.

Douma

Als laatste komt dan de vermeende aanval met chloor in de stad Douma aan bod. Met dezelfde werkmethoden al voorheen. Typisch is dat men het had over ‘rebellen’ in de stad Douma, niet over het Leger van Islam, jihadisten of terroristen. De kijker zou ook hier eens vragen kunnen stellen en zeer achterdochtig worden.

Het is een vaste traditie in onze media om termen als al Qaeda wat betreft Syrië te vermijden. Niet voor Somalië bijvoorbeeld waar het Westen tegenover die jihadisten (Al Shabaab) staan. Hier in dit laatste geval zegt en schrijft men vlot over de link met al Qaeda.

John De Cock, man van De Standaard, had het verhaal over de aanwezigheid van al Qaeda ooit afgedaan als een leugen van de regering Assad. “Propaganda”, klonk het bij de man die Abdel Hakim Belhaj, de kopman van al Qaeda in Libië, een democraat noemde. (18) Nadien deed die ‘democraat’ gewoon verder met zijn terreurwerk.

De link met Al Qaeda mocht en mag niet vermeld worden. Met als vraag: Wie zorgt ervoor dat die naam wat betreft Syrië praktisch nergens in de media valt? Dat lijkt toch onderling binnen de pers afgesproken te zijn. Wie zorgt ervoor?

Zoals al eerder geschreven was er binnen en buiten de OVCW grote herrie toen men het rapport van de organisatie over het onderzoek in de stad Douma naar de papierversnipperaar verwees. Het rapport van o.m. de teamleider Ian Henderson, een man die voordien een goede reputatie en jarenlang voor de OVCW werkte, weigerde men te publiceren.

Maar de mensen die klagen over wat er bij de OVCW gebeurde zitten volgens Rudi Vranckx in het ‘pro-Russische en pro-Assad kamp’ en zijn in zijn ogen dus niet te vertrouwen.

Het niet publiceren zorgde voor de grootste crisis binnen de organisatie sinds het afzetten in 2002 onder druk van de Amerikaanse diplomaat John Bolton van de Braziliaanse voorzitter José Bustani mede onder bedreigingen.

De VS was toen bezig met het voorbereiden van de oorlog tegen Irak en Bustani weigerde mee te spelen met verhalen over chemische wapens. En dus verdween hij bij de OVCW. En die Amerikaanse controle duurt voort.

Een kind

Hier in deel 3 laat men de versie van de Syrische regering en onder meer Rusland wel wat langer aan het woord maar wordt dat op een journalistiek al even onprofessionele wijze afgedaan als onzin. En daarvoor heeft men de Bruggeling Filip De Craemer.

Noer al Din al Zinki - Handarat-Aleppo - Juli 2016 - onthoofding Palestijns kind

Kopstukken van de terreurgroep Nour al Din al Zinki hier kort voor de val van hun bolwerk in de stad Aleppo bouwen een feest waarbij ze een uit een hospitaal gehaalde Palestijns twaalf jarig kind Abdullah Tayseer voor de camera onthoofden. Een door een van deze heren gemaakte foto was te zien in deze documentaire van de VRT.

Nadien vertrokken enkele van deze figuren naar het Verenigd Koningrijk waar ze dan een film maakten ‘For Sama’ over het ‘leed’ dat ze beleefden in Syrië. Ze wonnen ermee een grote prijs bij de Britse filmacademie BAFTA. Deze werd in België op veel plaatsen vertoond en kreeg ook bij de zich kritisch noemende website Apache veel applaus.

Over dit onthoofde Palestijns kind of diens familie geen woord. Ook bij Apache niet. Ach de media.

Na de scene waarbij de kleine Hassan Diab op televisie aan het woord komt krijgt men Filip De Craemer, een vroegere officier van het Belgisch leger die nadien enkele jaren bij de NAVO werkte. Hij eindigde zijn beroepscarrière bij de OVCW en was ondermeer in 2014 in Syrië als veiligheidsexpert op missie.

Hij raakte er toen in serieuze problemen toen volgens Filip De Craemer verschillende fracties van die jihadisten het gemunt hadden op de inspecteurs en door weer anderen moesten worden ontzet. Het toont de chaos in jihadistische kringen. (20)

Voor hem was de zaak van Douma simpel en duidelijk: “In en buiten de OVCW zijn er, denk ik, weinig mensen met kennis van het dossier die enig geloof hechten aan wat we daar gezien hebben (Hij bedoelt de verklaringen van Hassan Diab). ik denk dat je het kind (Hassan Diab) als dusdanig niet kan beschuldigen van iets maar dat het gebruikt is als een middel van desinformatie.“

Het is een kind met daarbij dan nog Russen en die moet je dus zeker niet geloven want, volgens De Craemer, “is bijna iedereen een andere mening toegedaan”. Een straffe bewering die vooreerst de verklaringen van kinderen als ongeloofwaardig afdoet. Ongetwijfeld had dat kind in zijn verklaring de versie van het Leger van de Islam gedeeld dan was dat ‘het bewijs’.

Bovendien weet Rudi Vranckx dat dit niet waar is en normaal moet ook Filip De Craemer weet hebben van de heisa bij de OVCW en weten dat het origineel onderzoeksrapport over de zaak in de vuilbak ging  Ook de nog voortdurende herrie erover tot bij de VN is geen geheim. Rudi Vranckx wist het zelfs te vermelden in een tekst maar deed het af als nonsens. (zie 6)

Khan Sheikhoun - Foto krater 1

Volgens het verhaal van al Qaeda was hier in Khan Sheikhoun een vliegtuigbom met sarin gevallen. Het zal dan wel een piepklein bommetje geweest zijn. Al snel zaten de mannen van al Qaeda in die put voor ‘onderzoek’. Voor zover geweten overleefden die in en rond de put dit zeer dodelijk zenuwgas.

En buiten dat kind waren er nog een ganse serie volwassen getuigen van die vermeende chlooraanval. Maar die kwamen evenmin aan bod. Zoals ook dat rapport van o.m. Ian Henderson. Men gebruikte dan maar een alternatieve versie van The New York Times die zich voorheen al met Oost-Ghouta als leugenaars hadden laten opmerken. In wezen is wat hier gebeurt censuur.

Weg met de kritiek op het Westen

Vranckx ziet het zo: (21)

“Het gelekte document is 16-bladzijden lang, onderdeel van het OPCW-onderzoek en is ondertekend door Ian Henderson, een teamleider bij de organisatie. Klokkenluiders van dienst zijn professors van de Britse Working Group on Syria, propaganda and Media. Een op het eerste gezicht academische werkgroep met banden met gerenommeerde universiteiten, maar de berichtgeving van de groep bevindt zich louter in de pro-Russische en pro-Assad invloedssfeer.”

In wezen betekent dit dat iedereen die kritiek geeft op de berichtgeving in de westerse media over Syrië behoort tot de fans van Moskou en Damascus. Complete onzin natuurlijk maar die voor de berichtgeving zware gevolgen heeft. Ze worden per definitie zwart gemaakt en hun beweringen dienen genegeerd.

Als Theodor Postol dus iets dergelijks stelt is zijn verhaal over Khan Sheikhoun onzin of Russische propaganda. Stellen die jihadisten, sorry rebellen, iets totaal anders dan klopt dat zelfs als is het de grootst mogelijke onzin zoals met tetra-amelia. En men omschrijft gezien de huidige toestand die jihadisten wel niet meer als ‘vrijheidsstrijders’ want dat komt bij de lezers geheel ongeloofwaardig en zelfs verdacht over.

En verder moet men dan ook alles vermijden om die ‘rebellen’ in een slecht daglicht te plaatsen en dient men dus een term als al Qaeda te vermijden. Met andere woorden: Censuur is essentieel. Het is de journalistieke praktijk, niet alleen van dit duo maar van bijna de ganse westerse massamedia. Wat je ook ziet rond Oekraïne waar de Russen de door hen bezette kerncentrale zelf bombarderen.

In het door de VS bezette Somalië is al Shabaab, die zich verzet tegen de VS daar, een aan al Qaeda gelinkte terreurbeweging. Het Leger van Islam is dat niet. Dat zijn ‘rebellen’. Berichtgeving?

Carla Del Ponte

Helemaal te gek is natuurlijk het verhaal van Kate Starbird, professor aan de Universiteit van Washington die zich toelegt op Russische propaganda. Voor haar is er sprake van een gigantische campagne vanuit Rusland en die begint al bij het in vraag stellen van foto’s.

Facebook

Paul Kagame, de dictator van Rwanda, is een van de meest brutale heersers en plunderaars van Afrika die bij de oorlog voor de controle van Rwanda massa’s slachtingen heeft aangericht, ook in de Democratische Republiek Congo. Carla Del Ponte liet hem gewoon zijn gang gaan. Alleen de andere partij kregen zware straffen. Straffeloosheid dus.

Wie vragen stelt bij bepaalde foto’s is dus verdacht en een loopjongen van Rusland. Dit terwijl foto’s al meer dan 100 jaar vervalst worden. En vragen stellen bij feiten hoort journalistiek standaardpraktijk te zijn.

En dan is er Carla del Ponte die rechter was bij de tribunalen voor Rwanda in Arusha en Joegoslavië in Den Haag en klaagde over de straffeloosheid in dat soort zaken. Uiteraard klopt dat omdat simpelweg het gerecht machteloos staat. Het zijn immers instrumenten van een staat. Zo moesten advocaten in Neurenberg eerst hun pleidooien voorleggen aan de geallieerden.

Het zijn puur politieke processen waarvan de uitslag intern vooraf al bekend is. Bovendien weet zij dat het tribunaal in Arusha een grote schertsvertoning was om de verliezer van die oorlog zwaar te straffen en de winnaars zoals Paul Kagame van Rwanda buiten schot te houden. Ook het op de achtergrond spelend cruciale Amerikaans-Frans conflict werd netjes verzwegen.

Paul Kagame volgde, wanneer de oorlog tegen Rwanda uitbrak, in de VS een militaire opleiding toen de man die de aanval op Rwanda leidde onverwachts sneuvelde. Waarna Kagame daarom ijlings moest overgevlogen worden naar Oeganda. Rechtspraak? Neen, wel kromspraak.

Internationaal recht en mensenrechten

Bovendien vergeet men gemakshalve in deze serie de centrale kwestie in deze zaak. Men heeft het herhaaldelijk over mensenrechten en het internationaal recht maar in wezen is er bij de media en ook hier voor dat soort kwesties geen enkele interesse. Dat de VS, het Verenigd Koninkrijk en de Fransen Syrië zomaar bombarderen stelt men hier en elders in onze massamedia niet in vraag.

Men ziet het als een soort god gegeven recht dat alleen het Westen toebehoort. The New York Times heeft het over de ‘misdadige praktijken’ van een of andere regeringsleider en hups daar vertrekken al, toegejuicht door dezelfde pers en de mensenrechtenorganisaties, de Amerikaanse bommenwerpers.

Vragen over de wettelijkheid van die interventies van de NAVO zijn er in de klassieke media amper te vinden. Men heeft zelfs een microscoop nodig om ze te ontdekken. Het zal alleen met veel geluk gevonden worden. Het principe van de onschendbaarheid van landsgrenzen is niet iets voor het Westen. Ze kakken er op. Ook bij de massamedia.

Al Qaeda staat aan de kant van de VS - Jake Sullivan aan Clinton - 12 februari 2012

In deze mail van 12 februari 2012 stelt Jake Sullivan die toen op Buitenlandse Zaken zat aan toenmalig minister van Buitenlandse Zaken Hillary Clinton dat al Qaeda aan de kant van de VS staat en dat alles verliep volgens plan.

In die periode was men de verovering van Damascus en Aleppo aan het voorbereiden. Hij is nu onder president Joe Biden Nationaal Veiligheidsadviseur en mede verantwoordelijk voor de oorlog in Oekraïne.

Er is op het internet een ganse bibliotheek te vinden met bewijzen over de Westerse interventie, niet zelden in officiële documenten, maar hierover zwijgt men. Deze oorlog is aangestoken door het Westen en de toen nog de Arabische bondgenoten. Al zijn die laatste nu wel verhuist naar het andere kamp. Maar daarover hoor je niets.

Zo had de in Nederland verblijvende Syrische opposante Ida Abdo – ze was lid van een kleine Syrische zich communistisch noemende partij – het over het feit dat de start van de opstand om praktische reden verlaat werd naar 15 maart 2011 (22). Ze ging nadien aan de slag bij het Instituut Clingendael, de studiedienst van Den Haag voor het buitenlands beleid.

Ontvoeren

Typerend is het verhaal van Westerse vrouwen, gelieerd aan ISIS, en hun kleine kinderen. Eigenhandig worden die door onze regeringen uit Syrië meegenomen zonder dat men zelfs de moeite doet om met de regering in Damascus hierover te spreken. Ontvoeren heet dat.

Amper een kritisch geluid hierover want het Westen mag dat doen. Moest Rusland zo optreden dan was het kot in de EU te klein. Dat ze zoals in Jemen, Syrië, Irak, Afghanistan en Libië onoverzichtelijke menselijke schade hebben aangericht zal het Westen worst wezen.

En dat men die landen en zo hun bevolking via blokkades en embargo’s zwaar straft is niet het minste van de problemen. Voor Jemen betekend dat als gevolg van die door het Westen georganiseerde blokkade een geschatte 400.000 doden. Men zegt het zeker niet luid maar de boodschap bij de NAVO is: “Laat hen maar creperen.” En deze kwestie kwam uiteraard in deze uitzending niet aan bod.

Maar dit door het Westen gesponnen verhaal over gifgasaanvallen door het Syrische leger past wel voor onze massamedia. Dan schreeuwt men heel luid: ‘Mensenrechten’. Maar dan moeten zij zich wel als een soort slangenmens door die zaak kronkelen en veel zaken verzwijgen en ook voldoende fantaseren. En hierin was die reportage gelukt. Tot men echter wat dieper keek.

Aubin Heyndrickx

De gewezen deken van de faculteit van de Farmacie van de U Gent Aubin Heyndrickx kon zich zowat alles permitteren. De pers hing aan zijn lippen en elke kritiek op de man was er de facto verboden. En dan ging de toenmalige procureur-generaal, klant aan huis bij het ‘genie’, met pensioen en was het gedaan met zijn succes. Hij werd dan een goede klant van het gerecht. Hij verloor al zijn titels.

Aubin Heyndrickx: Een oud zeer

Dat men er hier in deze serie met de spreekwoordelijke klak naar gooide hoeft niet te verbazen. Journalisten tonen zeer zelden diepgang en zijn conformisten die zich bijna steevast houden aan ‘vaste waarden’, dat wat de goegemeente denkt dat het is. Typisch maar enigszins extreem is het verhaal van de in 2018 overleden Aubin Heyndrickx, gewezen doctor in de toxicologie en professor aan de Universiteit in Gent.

Je kan dit het grootste wetenschappelijk schandaal uit de periode van de tachtiger jaren noemen. De man kwam uit een politiek katholiek nest maar huwde een kleindochter van Edward Anseele, sleutelfiguur in de beginnende Gentse sociaal-democratie. Hij vervalste zijn doctoraat en werd snel de eerste deken van de faculteit van de Farmacie.

Maar klant aan huis was de toenmalige Gentse procureur-generaal. Heyndrickx kon zich werkelijk bijna alles permitteren. Wie op zijn vooral voor het gerecht actief zijnde lab kwam werken moest eerst en niet-gedateerde C4, de ontslagbrief, ondertekenen. Grensoverschrijdend gedrag was dan ook geen probleem.

Het was in Gent een publiek geheim zoals de vroegere professor Moraalfilosofie – die toen vice-rector was – Etienne Vermeersch tijdens een tafelgesprek toegaf. Een speciale versie van de moraliteit dus?

Biologische oorlogvoering

In 1983 raakte de man zelfs wereldbekend toen hij beweerde dat Rusland aan biologische oorlogsvoering deed, de ge(i)le regen. Hij had een zwak voor vrouwelijk schoon. Men gebruikte een schimmelgif in de serie van de mycotoxines – in wezen was dit bijenkak – was zijn boodschap.

En biologische oorlogvoering was niet lang ervoor ten strengste verboden geworden. Het verdrag was vooral het werk van Matthew Meselson, professor in de biochemie  en adviseur van de Amerikaanse regering.

En Heyndrickx organiseerde in Gent zelfs een internationaal congres (23) waar hij de bevindingen van hem en zijn team (hier vooral het gebruik van mosterdgas in de Iraans-Iraakse oorlog) ging voorleggen. En iedereen van enig belang in deze materie was er want men was geïntrigeerd dat een man die in gans zijn carrière slechts één wetenschappelijk rapport onder zijn naam had laten publiceren nu met dit sensationeel verhaal kwam.

Matthew Meselson

De nu 92-jarige biochemicus Matthew Meselson kon zijn ogen en oren niet geloven toen hij het discours van Aubin Hendrickx over die ‘gele regen’ aanhoorde. Hij bleef na diens uitleg in het publiek maar herhalen: “Dat is geen wetenschap”.

Het congres werd een grap en de man werd door iedere aanwezige wetenschapper weggelachen als een verkoper van onzin. Eerst maakten de specialisten van het Belgisch leger brandhout van de beweringen over mosterdgas van zijn hoofdassistent en nadien moest Heyndrickx komen met zijn mycotoxines. Hij koos voor zijn uiteenzetting het kleinste kamertje waar amper mensen binnen konden.

Van dat congres en de verdere afwikkeling van deze affaire verschenen een serie artikels in De Zwijger en De Nieuwe. Bij die laatste vroeg de hoofdredacteur wel om ‘voorzichtig’ te zijn. Geen enkele journalist, ook die welke de zaak goed kenden, durfden openlijk tegen de man ingaan. (24)

Walter Zinzen

“That’s not science,” was de continu herhaalde reactie achteraf van Meselson. Dit met de ogen wijd open en opwaarts gericht en daarbij steeds maar op het voorhoofd kloppend. Het was een voor altijd op het netvlies gebrand beeld. Een verhaal dat ook te lezen is in het boek van Robert Lewis over de dood van de Britse wetenschapper David Kelly. (25)

De dag nadien verscheen er in Het Laatste Nieuws een relaas van dat congres onder de tittel: “Wereld geeft Hendrickx gelijk”. Hoe wist de krant dat? Door een gesprekje met de ‘professor’ natuurlijk.  Want twijfelen aan zijn woorden mocht niet. Lode Bostoen, toen hoofdredacteur van De Standaard, wou een lezersbrief met kritiek niet publiceren. (26)

Ook de zo volprezen televisiejournalist van de BRT Walter Zinzen wuifde de waarschuwingen weg en gaf de man in zijn Panorama, ondanks verwittigingen en de artikels over de zaak in De Zwijger en De Nieuwe, een vrije tribune.

 Wouter Basson - Zuid-Afika - Aubin Heyndrickx

Dr. Wouter Basson, alias Dr. Death, was een van de misselijkst makende figuren in het Zuid-Afrika van de apartheid en werkte samen met Aubin Heyndrickx. Basson was een van de leidende figuren van het biologisch en chemisch wapenprogramma van de apartheidsstaat die zelfs de zwarten wou uitroeien.

Waar hij dan verscheen in zo’n speciaal pak tegen zenuwgassen en radioactieve bestraling. Vermoedelijk lag ieder in deze materie beslagen Gentenaar krom van het lachen bij het zien van die scene. Bronnencontrole van de zaak was voor Zinzen duidelijk verloren tijd.

Nadien toen de procureur-generaal van Gent op pensioen ging was het geluk van Heyndrickx op en werd hij correctioneel driemaal veroordeeld en zijn titels met ook zijn emeritaat afgenomen. Maar volgens dat boek van Robert Lewis ging hij nadien werken voor de Zuid-Afrikaanse geheimagent Wouter Basson, alias Dr. Death, en er minimum 4 miljoen Belgische frank aan verdienen.

Hij kreeg die som volgens dat boek op de Gentse Vrijdagmarkt en moest in ruil dan contacten leggen met de Iraanse veiligheidsdiensten. Wouter Basson is een van de op moreel vlak meest schandelijke figuren die het apartheidssysteem heeft gehad. Hij was berucht. Een goed overzicht van de carrière van Heyndrickx is verder het verhaal van Patrick De Graeve. (27)

Conclusie: Geloof nooit een verhaal uit de media zelfs als het gaat dan om overal gerespecteerde figuren. Achter de schermen is er immers niet zelden een ander verhaal. (28)

Willy Van Damme

VOETNOTEN

1) Syrië, de giftige oorlog – Aflevering 3 (Seizoen 1) | VRT NU.

In 2013 was er op de VRT een benefietprogramma voor steun aan Syrië, uiteraard niet voor de slachtoffers in Syrië zelf van die salafistische terreur. Rudi Vranckx voerde toen Abdelrahman Ayachi op als ‘vrijheidsstrijders’. De man had toen in Brussel in beroep wegens terreur 4 jaar effectief gekregen. In eerste aanleg zelfs 8 jaar.

Hij was een boezemvriend geweest van Ousama Attar, eveneens een Brusselaar, de man die gezien wordt als het brein achter de aanslagen van onder meer Zaventem en de Bataclan in Parijs. Hij was ook zijn gids en tolk bij een bezoek aan het zogenaamde bevrijde Syrië.

Waarvoor hij normaal gezien door de VRT betaald werd. Ook bleek Abdelrahman Ayachi te werken voor de DGSE, de France militaire veiligheid. Abdelrahman Ayachi sneuvelde ginds. Hij was de zoon van Bassam Ayachi, de spin in het web van het salafisme in België.

Recent bleek dat ook deze laatste voor zowel de Belgische als Franse veiligheidsdiensten werkte. Na een leven van bijna 40 jaar als rekruteerder voor salafistische terreurgroepen werd hij in mei in Parijs eindelijk tot 1 jaar (!!) cel veroordeeld. De tijd die hij in een Franse gevangenis al had doorgebracht. De strijd tegen de terreur?

Een interview toen voor die benefiet van de VRT met de in een Syrisch klooster verblijvende pater Daniel Maes werd afgevoerd. De geluidskwaliteit was te slecht klonk het als excuus op de Reyerslaan. Daniel Maes is een hevig tegenstander van het westerse optreden in Syrië. En dus ook van de VRT.

2) The Independent, 28 feb. 2022, Alex Hickson, How a photo competition changed the lives of father and son Syrian refugees. “ … a market in Syria in 2014. And his son Mustafa was born without limbs due to a disorder caused by the medication his mother, Zeynep.”

3) The Guardian, 5 februari 2022, Lorenzo Todo, “…. And in my city, there were four pregnant women, victims of the sarin gas attack in Khan Sheikhun, whose children were born with the same malformation as Mustafa. ” Flying high: how a photo of a Syrian father and son led to a new life in Italy | Global development | The Guardian

4) Daily Mail,  7 april 2017, Anthony Joseph, UK-trained doctor hailed a hero for treating gas attack victims in Syria stood trial on terror offences ‘and belonged to the group that kidnapped British reporter John Cantlie One Nation.

5)  [Withdrawn] One Nation – GOV.UK (www.gov.uk). Er liep een onderzoek maar de Britse overheid liet hen uiteindelijk toch maar begaan.

6) The Gray Zone, Ben Norton, 22 januari 2020, ‘OPCW investigator testifies at UN that no chemical attack took place in Douma, Syria’. OPCW investigator testifies at UN that no chemical attack took place in Douma, Syria – The Grayzone. Deze website heeft een gans dossier over de gebeurtenissen van april 2018 in Douma. Douma Archives – The Grayzone

7) Plaza Publica, 26 februari 2015, The incredible story of Edmond Mulet and the children he “exported” | Plaza Pública (plazapublica.com.gt)

8) Shafaqna.com, 9 oktober 2019, MIT professor’s paper reveals Syrian government is not responsible for chemical attack in Khan Sheikhoun – International Shia News Agency (shafaqna.com).

Vooral Bellingcat zal alles doen om Theodor Postol zwart te maken. En zoals de VRT in deze serie zullen ook de andere klassieke massamedia bij het bespreken van Khan Sheikhoun zwijgen over de aanwezigheid daar van Al Qaeda. Van manipulaties gesproken.

Eliot Higgins gaat zover door er via politieke druk een rapport over de zaak in het blad Science & Global Security van de Princeton University achter te houden. Het werd dan maar in een ander wetenschappelijk  blad gepubliceerd. 

Volgens Postol is het duidelijk: “He says he has looked at other evidence as well and now believes there was no sarin attack at all, but that local people made it look like one occurred. The investigation reports were faked to justify the U.S. missile attack….” (Science, 24 september 2019, ‘Scientists clash over paper that questions Syrian government’s role in sarin attack’)

Recent blijkt nu dat het zogenaamde bewijsmateriaal van die vermeende met sarin in Khan Sheikhoun in afspraak met de OVCW verzameld is door de Witte Helmen, een groep die tot over haar oren betrokken was bij deze oorlog tegen Syrië vanuit de NAVO. Zie The Grayzone: Chain of corruption: how the White Helmets compromised OPCW investigations in Syria – The Grayzone

Vermoedelijk speelde de Britse gewezen militair en specialist in chemische wapens Hamish de Bretton-Gordon een centrale rol in deze zaak. Deze was regelmatig in Syrië als contactman voor MI6 met die jihadisten en werd o.m. door het persbureau Reuters regelmatig over die zaak geconsulteerd.

Hij verspreide op die wijze valse informatie, o.a. over de chemische samenstelling van deze sarin, aan zijn vast aanspreekpunt bij Reuters Anthony Deutsch. En zoals Reuters zelf toegaf werkt dit persbureau, het grootste ter wereld, samen met de Britse regering. Conclusie: Achter de schermen gebeurden die gifgasaanvallen in Syrië in samenspraak met de regering in Londen.

9) Ghouta Sarin Attack, Review of Open-Source Evidence, Michael Kobs, Chris Kabusk, Adam Larso. syria2013evidence.pdf | DocDroid

10) London Review of Books, 19 december 2013, Seymour Hersh, Who’se Ghouta. Seymour M. Hersh · Whose sarin? · LRB 19 December 2013

11) PBS, Newshour, 2 februari 2018, Robert Burns, Associated Press : ‘U.S. has no evidence of Syrian use of sarin gas, Mattis says,‘. U.S. has no evidence of Syrian use of sarin gas, Mattis says | PBS NewsHour. Mattis stelde wel nadien te geloven in het verhaal van chloor.

12) Newsweek, 2 augustus 2018, Ian Wilkie, Now Mattis Admits There Was No Evidence Assad Used Poison Gas on His People: Opinion’. ttps://www.newsweek.com/now-mattis-admits-there-was-no-evidence-assad-using-poison-gas-his-people-801542

13) Foreign Policy, Harald Doornbos & Jenan Moussa, 17 augustus 2017, ‘How the Islamic State Seized a Chemical Weapons Stockpile’ How the Islamic State Seized a Chemical Weapons Stockpile – Foreign Policy. Men spreekt in de titel van de Islamitische Staat maar dat klopt niet echt.

Vooreerst gebeurde de aanval eind 2012 toen ISIS zich nog niet had losgescheurd van de andere groepen zoals Ahrar al Sham, en het leger van Islam. Uit fotomateriaal van na de verovering blijkt de aanwezigheid van zeker een belangrijk lid, Abou Jandal. In wezen was IS toen nog de lokale afdeling van al Qaeda. Pas eind 2013 komt de scheuring.

Mogelijks komt dit doordat een aantal kenners van het dossier ook voor de splitsing eind 2013 van al Qaeda en dan ISIS spreken over de Islamitische Staat (IS) of ook soms over de Islamitische Staat in Irak (ISI). De oorlog werd immers in 2011 gestart door vooral de Syrische Moslimbroeders en al Qaeda in Irak die toen ook wel IS of ISI werd genoemd.

14) Israel Matvaz, Carl in Jerusalem, 8 december 2012, Israel Matzav: US training Syrian rebels to secure chemical weapons. Alsmede: Insider, Michael B. Kelly, 18 december 2012, ‘It’s Now ‘Almost Inevitable’ That Syrian Rebels Will Acquire Chemical Weapons’. Syrian Rebels Will Probably Get Chemical Weapons (googleusercontent.com) en Syrian Times, 2 juni 2022, ‘US Produced Sarin Gas Used In Syria’. US Produced Sarin Gas Used in Syria – Syrian Times (syriatimes.sy)

15) Middle East Eye, 2 december 2020, Joe Gill, ‘Death in Istanbul: James Le Mesurier and Syria’s media war.’ Death in Istanbul: James Le Mesurier and Syria’s media war | Middle East Eye. Zijn echtgenote Emma Winberg die ook medebestuurder was werd lang door het Turkse gerecht verdacht van de moord. Ze woonde laatst in een Amsterdams miljoenenhuis. De boekhouding was een puinhoop.

16) Nederlands Ministerie van Buitenlandse Zaken, 10 april 2020, Rapporten en briefwisseling van Mayday Rescue bekomen via de Nederlandse Wet op de Openbaarheid van Bestuur.

17) Foundation for the Study of Democracy, The White Helmets Terrorist Accomplices and a source of disinformation. Het boekje geeft een interessant overzicht met veel namen van deze criminele organisaties.

18) Jorn De Cock, ‘Arabische Lente: Een reis tussen Revolutie en Fatwa’, P 319, Bezige Bij, Antwerpen, 2011.

19) The Intercept, 29 maart 2018, Mehdi Hassan, ‘“We know where your kids live: How John Bolton once threatened an international official’. How John Bolton Once Threatened an International Official (theintercept.com). José Bustani is dan ook een van de actievoerders tegen de OVCW rond deze dossiers.

20) VRT NWS, 27 mei 2014, Luc De Roy, ‘Inspecteurs chemische wapens aangevallen in Syrië’. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2014/05/27/inspecteurs_chemischewapensaangevalleninsyrie-1-1982286

21) VRT NWS, Anneleen Ophoff, Rudi Vranckx, 30 mei 2019, ‘Complottheorie of internationaal schandaal? Nieuw document veroorzaakt controverse over gasaanval in Douma’. Opvallend in deze tekst is dat Vranckx ditmaal zwijgt over wie de dader is van de dodelijke aanval in januari 2012 op een betoging van aanhangers van de Syrische regering. Waarbij een Franse journalist omkwam.

Hij was daar toen en had, zoals de meeste andere aanwezige westerse journalisten, het onmiddellijk over het Syrische leger als de dader. Terwijl onder meer een Franse gerechtelijk onderzoek naar die jihadisten wees. Maar dat schrijven doet hij niet.

22) Ida Abdo blog, 26 februari 2011, http://syrischeopstand.blogspot.nl/2011/02/syrische-opstand-verwacht-op-15-maart.html.

23) First World Congress – New compounds in biological  and chemical warfare: Toxicological evaluation, Ghent, 21-23 mei 1984.

24) De artikels verschenen in: De Nieuwe 08/6/1984 “Prof. Aubin Heyndrickx ‘ Waterloo” 1/10/1985 “De bij als geheim Wapen” – Gele Regen 3 – “Gele regen: verhalen uit de Koude oorlog”. De Zwijger – 26/04/1984 & 22/3/1984.

25) Robert Lewis, “Dark Actors: Life and death of David Kelly“, Simon and Chuster.  “Basson said he payed Heyndrickx almost 4 million Belgian Francs to go to Iran, get hold of some Shraphnel  from Iraqi chemical attacks, and open some channnels with Iranian intelligence”.

Zijn beschrijving van dat congres klopt tot in het kleinste detail. De tekst over de reactie van Meselson is correct en is om nooit te vergeten. Meselson is de man die de theorie van het DNA voor het eerst in de praktijk bevestigde.

26) Lode Bostoen, 23 augustus 1983, “Wens ik ze toch niet te plaatsen omdat de opmerkingen die U maakt te veel farizeïsme kwade trouw veronderstellen bij prof. Heyndrickx”.

27) 30 november 2019, ‘Vandaag 30 jaar geleden de derde veroordeling voor de Gentse professor toxicologie Aubin Heyndrickx.’ Vandaag 30 jaar geleden de derde veroordeling voor de Gentse professor toxicologie Aubin Heyndrickx. – Toen gisteren nog vandaag was.

28) Toen het Westen de oorlog plande tegen Syrië was het duidelijk de bedoeling die zoals in Libië, Egypte en Jemen zo snel mogelijk tot een voor het Westen goed einde te brengen. Zoals in Egypte faalde dit echter. Midden 2012 bestormden de jihadisten, de huurlingen van de NAVO, de twee grootsteden Aleppo en Damascus.

In Damascus ging dat gepaard met een bomaanslag op de legertop die deels succesvol was. Maar in essentie waren die twee aanvallen een mislukking. In Damascus veroverde men wel een serie buitenwijken en in Aleppo het oostelijk deel van het stadscentrum en de buitenwijken daar. Maar daar bleef het bij. Het verzet van het Syrische leger bleek ondanks die terreuraanslagen te sterk.

In de hoop alsnog te slagen in de verovering van Damascus organiseerde men blijkbaar dan die gifgasaanval op Oost-Ghouta, een buurt bij de hoofdstad. Waarbij de hoofdrol was voor The New York Times met journalist en gewezen militair C.J.Chivers, Human Rights Watch, Eliot Higgins en die jihadisten die een nieuwe poging planden. Het werd noppes met wel heel veel doden. .

Het was geen toeval dat HRW toen opriep tot Amerikaanse bombardementen op Damascus. Waarom Obama voor die aanval dan toch terugschrikte is nog onduidelijk. Dreigde Rusland met extreme tegenmaatregelen? Wou Obama dit niet op zijn geweten hebben? Het antwoord komt zeker later.

Maar duidelijk is dat het Westen door het falen in 2012 de oorlog tegen Syrië verloor. In Egypte speelde het leger en de zakenwereld een sleutelrol in dit falen. In Tunesië waren dat de vakbonden en het zakenleven. In Jemen waren dat vooral de Houthi’s en het leger. Alleen Libië is nog in burgeroorlog. In het onbestuurbaar gemaakte Irak is het vermoedelijk wachten op een machtsgreep door Moqtada al Sadr.


Iemand een gasturbine?

Het wordt komisch met de EU en haar sanctiebeleid. In onderlinge gesprekken hadden de vorige Amerikaanse centrale bankier en minister van Financiën onder Biden Janet Yellen, Cynthia Freeland vicepremier en supporter van het Oekraïense fascisme, Mario Draghi de Italiaanse ontslagnemende premier en ex-voorzitter van de Europese Centrale Bank en Ursula von der Leyen voorzitter van de Europese Commissie nog voor de Russische inval klaarblijkelijk al een plan klaar voor sancties tegen Rusland.

Op de knieën en smeken

Eindelijk ging men Rusland op de knieën krijgen. Eerst had men via provocaties een aanval op Oekraïne door Rusland uitgelokt en dan kwam de EU met de meest draconische maatregelen tegen Rusland ooit. Behalve misschien tegen Syrië en Jemen waar men de mensen letterlijk poogt te verhongeren.

Al decennia, feitelijk sinds 1917, wil men het land vernielen en nu, dacht men, zou het lukken. Na het falen in 1990 en de opkomst van Vladimir Poetin die de westerse parasieten buiten gooide en alleen op voet van gelijkheid nog wou spreken. Gedaan met de zatlap genaamd Boris Jeltsin die uit de Amerikaanse hand at en vooral dronk.

Nu ging het komen en, stelde men intern, zou Rusland op zijn knieën komen smeken om braaf mee aan tafel te zitten met Uncle Sam om wat kruimeltjes toegeworpen te krijgen. Het draaide echter geheel verkeerd uit. Het Oekraïense leger en het staatsapparaat klapte al snel in elkaar. In totaal bijna vier provincies en economische zwaargewichten zijn nu grotendeels onder Russische controle.

Een groot deel van de economische macht is nu Russisch en als Odessa valt is het helemaal gedaan. Dan moet Zelenski of zijn opvolger in Moskou smeken om het Oekraïense graan te kunnen uitvoeren. Van vernedering gesproken. En de val van Odessa is geen utopie als men ziet dat men nu ook al zeventigjarigen en zelfs kinderen mobiliseert. Verder rekenend op de Wunderwaffen. Hitler achterna.

Oeps vergeten 

Krankzinnig is het ook met de Russische export van olie. Die gaat nu naar vooral Indië die ze dan raffineert en tegen een hoge prijs uitvoert naar…. Europa. Het Europese schaamrood op de wangen. Met de VS die zijn strategische reserves zonder enig resultaat op de markt gooide en tevergeefs ging smeken bij de aartsvijand geworden Saoedische kroonprins Mohammed bin Salman.

Kindsoldaten UPA - De Morgen - 26-07-2022

Als het een blad als De Morgen – Hier de voorpagina van 26 juli – past ageren zij paginalang tegen kindsoldaten en fascistische groepen. Hier plaatsen zij een foto met de rood-zwarte vlag van de UPA, het hulpleger uit W.O. II van de Duitse Einsatzgruppen van de SS gekend van de holocaust. Met daarbij kinderen van 11 jaar. Met verder als boodschap: “Wij boeken vooruitgang”. Vraag: Waar? In een bar?

En helemaal zot is het gesteld met de Europese sancties tegen Rusland. Zo tikte men eerder al Litouwen op de vingers in verband met de spoorverbinding naar de geografisch van Rusland gescheiden streek rond Kaliningrad. Litouwen verbood de doorgang per trein naar Kaliningrad van o.m. staalproducten. Litouwen moest onder Brusselse druk inbinden. Hetzelfde met de export van granen en meststoffen.

De EU dacht via financiële sancties ook hier Rusland kapot te maken. De slimmeriken van de EU en de VS hadden echter iets cruciaals vergeten. Door de uitgelokte oorlog kon ook Oekraïne geen graan meer uitvoeren. En samen met Rusland betekende dat op termijn een grote hongersnood in veel landen en daarbij politieke instabiliteit. Oeps vergeten.

Vandaar dat de huidige voorzitter van de Afrikaanse unie op bezoek trok naar Moskou, en niet naar Brussel, Washington of Kiev, om het probleem te bespreken. En zie, Turkije en de VN, niet de EU of de VS, gingen samen met Rusland met Oekraïne praten en kijk ook hier klapten de sancties tegen Rusland in elkaar. Want zonder meststoffen geen graan.

Siemens

In alle stilte werden de westerse obstakels tegen de Russische uitvoer van granen en meststoffen opgeborgen. Helemaal grappig is het echter met de gasbevoorrading van West-Europa. Deze loopt grotendeels via Nordstream I en aangezien deze werkt met enorme turbines van Siemens dienden die ook wel eens een onderhoudsbeurt te krijgen en bij Siemens bekeken te worden. Maar? Oeps die sancties toch.

Chrystia Freeland en Oekraïne met spandoek UPA - Maart 2022

De Canadese vicepremier Cynthia Freeland (midden in de foto) tijdens een Canadese betoging. Stop war zegt een van de borden. Maar het UPA wil niets liever dan oorlog. Ondertussen heeft zij omwille van die gasturbine een stroom van scheldwoorden uit Kiev naar haar kop gekregen. Dankzij haar beleid sneuvelden er al duizenden Oekraïners en is haar “geliefde” land failliet. Proficiat.

Die turbines dienden naar Canada bij een dochter van Siemens te gaan en waren daar al toen de oorlog uitbrak. Het Canada van UPA-fan, Cynthia Freeland. En dan begonnen ook hier de problemen. Rusland stelde heel simpel: geen gasturbine is geen of zeer weinig gas. Zonder die turbine lukt het niet.

Waarna achter de schermen in het Westen overal paniek uitbrak. Waarop het Canada van Cynthia Freeland onder Europese druk niet veel meer kon doen dan toegeven. Waarop in Kiev tegen haar een grote scheldpartij uitbrak. Extremisten onder elkaar.

Zonder gas is er immers geen BASF en andere chemiereuzen en ook bijvoorbeeld geen plastics om maar iets te noemen. Oeps door Brussel vergeten. En nu zegt Rusland we nemen die turbine pas terug maar alleen als officieel de sancties worden gestopt. Waarop men in Berlijn smekend stelt: “Maar neem die turbine toch.”

Enkele grote lichten binnen de Europese intelligentsia zoals een Guy Verhofstadt en Geert Mak riepen meerdere weken geleden al op om de invoer van Russisch gas geheel te verbieden. Gelukkig voor hen deed men dat in Brussel niet. Het leven voor die geniën zou immers een groot stuk moeilijker geweest zijn.

Zelfs aan de Russen

Het enige resultaat is dat massa’s mensen hier naar de bedelstaf worden gedreven om hun energierekening te betalen en duizenden Oekraïners worden afgeslacht en het land bankroet is. Maar gelukkig kregen ze veel westerse wapens die ze in bepaalde gevallen dan elders verkopen. Zelfs aan de Russen.

En misschien begint men bij de EU nu eindelijk te beseffen dat de wereldeconomie onlosmakelijk met elkaar verbonden is. En dat haal je ongestraft niet uit elkaar. En dit allemaal om Rusland op de knieën te krijgen. En wat heeft Rusland de EU misdaan? Te goedkoop gas verkocht misschien?

En kijk wie smeekt nu bij Rusland? Ja, de Duitse kanselier die zich op foto voor die turbine stelt als het ware smekend: “Maar neem hem dan toch alstublieft”. Gelukkig weet onze pers die ultieme vernedering nog te verbergen. Voor hoelang?

Olaf Scholz - Turbine Siemens Nordstream 1

De Duitse kanselier Olaf Scholz met de nu al wereldberoemde gasturbine van Siemens. Iemand een idee wat er mee te doen? Als versiering voor de tuin? Of op eBay zetten misschien? Wat een clown.

Van een farce gesproken. En die herhaalt zich nu in China. Wat als China Volkswagen buiten gooit uit wat voor de wagenbouwer en Duitse trots haar grootste markt is? Misschien dat de Duitse bondskanselier dan richting Beijing kan toeren met een Volkswagen. Succes? Maar intussen slagen veel Europeanen er niet meer in hun energierekeningen te betalen. Sturen naar Ursula von der Leyen?

Willy Van Damme

Toogpraat bij De Morgen

Ik las dat jullie Kenneth Roth de grote baas van Human Rights Watch interviewden (Rusland is niet meer dan een groot pompstation met een leger: Waarom de echte dreiging voor de democratie elders zit – DM 30-07-2021) waarin die zegt dat Rusland niet meer is dan een pompstation met een leger.

Dat U dergelijke achterlijke toogpraat publiceren typeert De Morgen natuurlijk. Hij heeft het ook over de strijd tegen dictaturen en daarbij valt ook de naam van Saoedi Arabië. Interessant is het daarbij te weten dat hij de verantwoordelijke van HRW voor het Midden-Oosten naar Saoedi Arabië stuurde om geld voor HRW op te halen.

Kenneth Roth - 1

Kenneth Roth of mensenrechten als instrument van de Amerikaanse buitenlandse politiek. Opgepast want hierachter schuilt de ‘almachtige’ Uncle Sam.

Eind 2013 vroeg HRW in een persbericht aan de Amerikaanse regering op om Damascus, een miljoenenstad, te bombarderen. Dit gebaseerd zoals bleek op mede door hen vervalste gegevens. Iets waarvoor HRW weigerde zich te verontschuldigen. Een mail met een vraag om een reactie bleef onbeantwoord.

En dat hij China ziet als de grootste bedreiging is geen toeval. Ook Washington ziet het zo. Ach ‘mensenrechten’, het is een business als een ander. Wat verdien je ermee?

Willy Van Damme

Bassam Ayachi: Een terrorist als agent van de Belgische staat

Wat velen al jaren stellen en ook hier werd geschreven blijkt uit het in Parijs recent gevoerde proces tegen Bassam Ayachi, hier gekend als de sjeik van Molenbeek (1). Elke discussie over zijn relatie met de veiligheidsdiensten lijkt stilaan niet meer nodig. Op 13 mei veroordeelde de rechtbank van eerste aanleg in Parijs hem tot 5 jaar cel maar met slechts 1 jaar effectief.

Een leven van terreur

Een aangezien hij dertien maanden in voorarrest zat kan hij nu vrij en vrolijk rondhuppelen in Molenbeek of waar dan ook. De reden voor die toch wel heel lichte straf ligt in het feit dat hij van 2015 tot zijn arrestatie in Frankrijk wegens terrorisme op 27 maart 2018 voor zowel de Franse DGSE als de Belgische Staatsveiligheid werkte. Zonder blijkbaar enig resultaat. Wel koppelde men voorwaarden aan die vrijlating. En dan?

Bassam Ayachi - gewond in veldhospitaal - 23-02-2015

Bassam Ayachi raakte in Syrië bij een aanslag  gewond en verloor een arm. Een gevolg van interne twisten onder salafisten. Dat geloof hé! Niet teveel van geloven. 

Met andere woorden de spin in het web van het Brusselse salafisme en terreur werkte jarenlang voor onze Staatsveiligheid. En wie de man zijn cv kent weet dat die al decennia als terrorist door het leven ging. Van de bestorming in de Grote Moskee in Mekka op 20 november 1979 tot de bankovervallen in het noorden van Frankrijk, de terreur in Joegoslavië, de oorlogen in Syrië en Irak, de aanslag op het WTC en de aanslagen in Europa.

Dat is niet het enige wat gelijkaardige verhaal rond de familie Ayachi. Zijn in 1980 in het Franse Aix-en- Provence geboren zoon Abdel Rahman werkte volgens zowel zijn advocaat die hem bij zijn Brusselse processen verdedigde als volgens de uitstekende ogende website www.salaire-mensuele.com (2) voor de Franse buitenlandse inlichtingendienst DGSE. Juist zoals zijn vader later.

Volgens dit verhaal wou de DGSE meer weten over de ontvoering van de Amerikaanse journalist James Foley en de Brit Cantlie op 22 november 2012 waarbij Foley later door ISIS onthoofd werd. Een raar verhaal want waarom wou de DGSE meer weten over de ontvoering van een Brit en een Amerikaan? Dat de CIA of MI6 erachter gingen lijkt logisch maar waarom de DGSE?

Steun van de westerse politiek en media

Abdel Rahman was gids en tolk voor VRT-journalist Rudi Vranckx toen die het jihadistengebied in het noorden van Syrië bezocht om reclame te maken voor hun strijd. De VRT, en zo de Vlaamse belastingbetaler, betaalde dus die man. Volgens bovenstaande site verdiende hij als jihadist per maand 10.000 euro. Daarvoor kun je al wat mensen doden.

Hij sneuvelde op 19 juni 2013 in Sinjar, een plaatsje in de provincie Idlib op een 25 km van de stad Maarat al Numan. Vranckx voerde hem op als Syrische vrijheidsstrijder tijdens de benefietshow van de VRT 12-12 voor Syrië op 26 april 2013. Hij was de vader van vier kinderen. Een terrorist die op onze VRT hulp vroeg voor Syrië. Moet kunnen!

Bassam Ayachi werd daarbij voordien slechts tweemaal gearresteerd, in 1979 in Saoedi-Arabië en een tweede keer toen hij op weg met een vracht jihadisten en propagandamateriaal in Italië tegen de lamp liep.

Pas in 2018 in Frankrijk wordt hij echt bij de lurven gepakt en toen bleek wat velen al vermoeden, hij was een agent van Westerse veiligheidsdiensten. Zo runde hij vanuit Molenbeek een lange tijd het Centra Islamique de Belgique (CBB) die jihadisten rekruteerde, aanslagen plande en de meest racistische vulgaire praat (genre joden zijn apen) verkondigde.

Een aantal die er dat soort praatjes verkochten werden voor de rechtbank gesleurd en kregen een veroordeling aan hun broek. Initiatiefnemer Bassam Ayachi liet men hier echter verbazend ongemoeid. Hij was via de moord op de Afghaan Sjah Massoud, een tegenstander van de Taliban, ook indirect betrokken bij de aanslagen op het WTC. Een aanslag volgens bronnen op kosten van Osama Bin Laden.

Abdelrahman Ayachi - 1

In eerste aanleg kreeg Abdelrahman in Brussel wegens terrorisme 8 jaar cel. Geen probleem voor de Franse buitenlandse veiligheidsdienst DGSE om hem te rekruteren. Standvastigheid in het geloof was er noch bij hem of bij zijn vader niet bij. Centen klonken beter.

Het was twee dagen voor de aanslag in New York op het World Trade Center. Wat het sein voor de CIA was om wereldwijd honderden moslims te ontvoeren en in Guantanamo te stoppen. Waar sommigen bijna 11 jaar later nog steeds zitten. En wie liet de CIA ongemoeid? inderdaad Bassam Ayachi. Waarom is dan de heel logische vraag? Was hij toen hun mannetje?

Waarom?

Veel van de vrienden van Bassam Ayachi zijn sindsdien bekende Belgen geworden. Wie kent niet een Salah Abdeslam, Mehdi Nemmouche of Mohamed Abrini (de man met het hoedje), Oussama Atar (het brein achter de aanslagen in Zaventem en de Battaclan) en Ibrahim el Bakraoui? Hoeveel doden hebben ze niet op hun geweten, in het Midden-Oosten en ook hier?

Het is ook geweten dat het probleem van de salafistische terreur al jaren voor de oorlog in Syrië een feit was bestond en dat het verhaal van terroristen die naar het Midden-Oosten of elders (Spanje) reisden bij de veiligheidsdiensten al lang gekend was. En toch konden die zeker tot ongeveer eind 2013 probleemloos in Zaventem, Schiphol of Parijs een vlucht nemen om waar dan ook dood te zaaien.

Men wist het en de reden is nu immers gekend. Men had kanonnenvlees nodig om de Syrische regering ten val te brengen en het land kort en klein te slaan. En dus liet men begaan en gaf hen zelfs alle mogelijke steun, incluis zelfs zware wapens.

Zo waren de terroristen die de Manchester Arena aanvielen in het Verenigd Koninkrijk wonende Libiërs die voorheen door de Britse veiligheidsdienst MI6 naar Libië waren gestuurd om Kadhaffi te vermoorden en het land kapot te maken. Wat lukte. Maar waarom dan nog die aanval op de Manchester Arena en wie gaf hen de opdracht? Dat is de vraag waarop wij nog steeds geen antwoord hebben.

 Aanslagen Zaventem 22 maart 2016 - 1

De luchthaven van Zaventem na de aanslag. De daders waren diezelfde jongens die voorheen door onze media als ‘vrijheidsstrijders’ bijna heilig werden verklaard.

Een vroegere Belgisch toppolitieman zegt het kurkdroog: “Van die plannen in Verviers waar we de terroristen uitschakelden werden we vanuit het buitenland verwittigd. Deze wisten dat dus. De aanslagen op Zaventem en Maalbeek hebben ze gewoon laten doorgaan.” Bij de Staatsveiligheid was niemand bereikbaar voor commentaar. Komt die nog dan zal die hier worden gegeven. (3)

Maar de vraag rijst waarom jarenlang de wereld werd geteisterd door die extreme golf van terreur en waarom die golf nu plots is komen stil te liggen. Zo roemde onze media wat ze noemde de Arabische Lente. Wat in wezen een poging tot salafistische staatsgreep was vermomd als vrijheidsstrijd tegen de meer burgerlijke en niet-religieuze regeringen in de regio. En die opstand kreeg alle steun van Barack Obama, de EU en de media.

Het is een vraag die men misschien pas binnen enkele decennia zal beantwoord krijgen. Het antwoord zou politiek wel eens een schokgolf kunnen veroorzaken. Want een stelletje boze geradicaliseerde jongeren of amateurs waren dit zeker niet. Integendeel! Herinner U dat Abdelkader Belliraj, de Belgo-Marokkaanse agent van de Mossad pal voor 9/11 een privaat gesprek had met Bin Laden!

Willy Van Damme

1) De geheime diensten en de Syriëstrijders–De zaak Fouad Belkacem en Bassam Ayachi | Willy Van Damme’s Weblog (wordpress.com)

2) Fortune Salaire Mensuel de Abdelrahman Ayachi Combien gagne t il d argent ? 10 000,00 euros mensuels (salaire-mensuel.com)

3) Er kwam tot heden geen antwoord van de Staatsveiligheid op de gestelde vragen. In afspraak met de woordvoerster werden op 31 juli een serie vragen gestuurd. Of die gingen beantwoord worden, stelde zij, was niet zeker. Die kwamen dus niet. Dat veiligheidsdiensten infiltreren in criminele organisaties van die aard is begrijpelijk maar daar dienen wel voorwaarden aan verbonden.

Die steun moet resultaatsgericht zijn. Zomaar geld geven en jarenlang niets aan cruciale informatie in ruil krijgen kan niet. Dat is steun aan de terreur. Nergens uit het in Frankrijk gevoerde proces blijkt er van enig resultaat sprake te zijn geweest.

Er ging wel geld zijn richting en hij kreeg ook duidelijk bescherming. De man heeft een leven van terreur die begon met de bestorming van de Grote Moskee in Mekka decennia geleden.

En dat ging van kwaad naar erger. Het lijkt er op dat de man al die jaren bescherming genoot. Van wie allemaal? Zonder hem had het salafisme in Molenbeek en elders in België niet zo’n vlucht genomen. Vermoedelijk zou er zelfs geen sprake geweest zijn van die twee aanslagen in Zaventem en Maalbeek.

Bovendien is het duidelijk dat de Staatsveiligheid tot ongeveer eind 2013 honderden jihadisten naar Syrië liet vertrekken om er te stelen, moorden, vernielen, onthoofden en dies meer. En het Westen heeft hen gebruikt om Syrië aan te vallen en te vernielen. Wat gelukkig genoeg niet lukte. Meer dan genoeg vragen dus voor de media en het parlement.

Er zijn al veel parlementaire onderzoekscommissies geweest maar niet over dit. Een vraag bijvoorbeeld: Hoe kwamen bijvoorbeeld die minimi’s van Herstal bij al Qaeda in Jemen? Dat zijn toch de mannen van Charlie Hebdo. Geen antwoord! Het zegt alles over het democratisch gehalte van België.

De gestelde vragen waren:

Hierbij zoals afgesproken enkele vragen betreffende de lang in Sint-Jans-Molenbeek woonachtige terrorist Bassam Ayachi die gezien wordt als een der belangrijkste figuren in de salafistische terreur wereldwijd en op bepaalde ogenblik in contact stond met figuren als een Oussama Attar.

Deze werd in mei dit jaar door de Parijse rechtbank van eerste aanleg wegens zijn betrokkenheid bij terreur veroordeeld tot 1 jaar effectief en vier jaar voorwaardelijk. Tijdens dat proces bleek dat deze een jarenlang door Jullie en de Franse DGSE betaalde informant was.

  • Klopt dit?
  • Was dit van 2015 en tot 2018 en zijn arrestatie in Frankrijk?
  • Uit het proces moet ik opmaken dat de man wel veel geld en protectie kreeg maar amper of geen voor jullie bruikbare informatie gaf. Klopt dat?
  • Hoe was de reactie vanuit de Belgische politiek en het Comité I?

Estland redden door het te vernielen

Wie de geschiedenis van de VS nog voor de staat zelfs officieel bestond kent weet dat die alleen maar aan zichzelf denkt en voor niemand enig respect toont. De inheemse bevolking en de bizons zijn hiervan een typisch voorbeeld. Beiden werden bijna geheel uitgeroeid. Wat reservaten, daarmee moest men het uiteindelijk stellen.

Maar blijkbaar is dat iets wat Europese leiders nog steeds niet willen beseffen. Zij hollen als een kip zonder kop achter de mooie woorden van Washington aan en beseffen te laat dat dit alles bedrog is. Kaja Kallas, de eerste minister van het piepkleine Estland lijkt dat te beginnen te beseffen.

Veroveren en bevrijden en dus vernielen

Recent maakte de NAVO – dus de VS – oorlogsplannen voor de drie Baltische staten, Estland, Letland en Litouwen. En voor ene keer liet Kaja Kallas van zich horen en protesteerde luid tegen die plannen. Het idee van de NAVO is het land eerst door Rusland te laten veroveren en het nadien te ‘bevrijden’.

Kaja Kallas, premier Estland

De liberale politica en premier Kaja Kallas verslikte zich volgens The Financial Times (23 juni 2022, ‘Estonia fear being ‘wiped’ from the map’) toen ze de oorlogsplannen voor haar land van de NAVO zag. Het is een gevolg van haar keuze voor een zeer extreem nationalisme met heimwee naar de fascistische groepen die in de Tweede Wereldoorlog over haar land heersten.

Voor Kaja Kallas betekent dit, terecht, de totale vernietiging van de hoofdstad Tallinn met zijn hoogstaande cultuur die dateert uit de periode toen het behoorde tot de Duitse Orde, Zweden en nadien Rusland. Het werd zoals de andere twee Baltische staten onafhankelijk na de Russische burgeroorlog in 1917 als gevolg van een strijd tussen lokale nationalisten en Russen.

Een strijd die door de Russen verloren werd omwille van de interventie van de Fransen en vooral de Britten. Na de opdeling van Polen met Duitsland werd Estland terug een deel van dan de Sovjetunie om na de instorting van de Sovjetunie onder Amerikaanse paraplu terug ‘onafhankelijk’ te worden.

Sindsdien zijn in die drie Baltische staten, Estland, Letland en Litouwen, ultranationalisten aan het bewind waarbij zelfs inwoners van die landen die de lokale taal niet meester zijn geen stemrecht hebben.

Voor Estland zou dit gaan om een goeie 200.000 mensen die bij de onafhankelijkheid geen stemrecht kregen. Op een bevolking van 1,33 miljoen is dit dat een 15% van het aantal inwoners. Met steun van de EU. Democratie op zijn Europees dus.

Zedelgem

Typerend was wat er recent in het West-Vlaamse Zedelgem gebeurde met een herdenkingsmonument, genaamd de Bijenkorf ter ere van Letlandse leden van de Waffen SS uit de Tweede Wereldoorlog. Niets beseffend (1) had de gemeente daar in 2018 een monument voor opgericht.

De Britten hadden ze na 1945 immers naar daar gebracht. Voor verder gebruik. Ja, want Letland, dat is toch een bondgenoot met een vorige premier die tegenwoordig lid is van de Europese commissie. Die moeten we toch steunen.

Amerikaanse pantserwagens aan Russische grens

Het Amerikaans leger patrouilleert pal aan de Russische grens in Estland. Zouden er daar nog inheemsen zijn of bizons? De aan de macht zijnde Estse elite heeft de keuze: vrede of continue spanning.

Tot iemand dat ontdekte en protesteerde. Waarna een commissie van historici, uit o.m. Letland, die klacht gegrond achtte en de gemeente stelde dat dit monument dan zal verdwijnen. Waarop de minister van Defensie van Letland, Artis Pabriks, luid protesterend stellende dat het weghalen: “Zal worden geïnterpreteerd als een zeer zware belediging en vernedering van het Letse volk”.

Daarbij dient men te beseffen dat de Waffen SS toen jarenlang Leningrad/Petrograd/Sint-Petersburg belegerde met als opdracht de stad totaal te vernielen en iedereen er uit te roeien. Moet men dan verbaast zijn dat men in Rusland moord en brand schreeuwt over het nazisme daar. Maar dat is volgens onze pennenlikkers in dienst van de NAVO een leugen en fantasie.

Het grofst is misschien nog het feit dat het Klara Festival van Radio Klara in maart de opvoering van de Zevende Symfonie van Dimitri Sjostakovitsj schrapte omwille van de Russische invasie van het Oekraïne van Dimitri Zelenski waar de Oekraïense eenheden van de Waffen SS bij die oorlog aan Duitse zijde betrokken waren.

Deze zevende is door hem gemaakt ter ere van de helden van zijn stad waarbij als gevolg van de belegering door die Waffen SS ongeveer één miljoen mensen het leven lieten. Om een regering die deze fascistische groepen tot helden maakt te steunen wordt die symfonie verboden. De schaamte voorbij.

Moet men dan verschieten dat de Russen achter die regeringscampagne tegen tegen die fascistische groepen in Oekraïne staan? Wie dat niet begrijpt begrijpt niets. Het is pure logica en heeft met propaganda of nepnieuws niets te maken. Integendeel. Het is die pijnlijke waarheid tonen.

Een goede buur

Die Russofobie komende van dit ultranationalisme is natuurlijk een godsgeschenk voor Washington en Brussel in hun oorlog tegen Rusland. Dat dit misschien wel eens minder goed zou zijn voor die Baltische staten is natuurlijk geen probleem voor de NAVO. Maar die landen liggen aan de Baltische Zee en geplakt tegen het immens grote en rijke Rusland.

Een wat verstandig bestuurder zou dan denken daar uit die ligging iets uit te halen op het vlak van de economie en ook andere zaken als de cultuur. Goed nabuurschap kan iets opleveren. Want dat heeft Rusland in overvloed. Dit is geen land van barbaren. Kijk maar naar de unieke gebouwenpracht die de Russen achterlieten in Riga, de hoofdstad van Letland.

Men zou dan niet met afschuw zitten kijken naar de plannen van de VS om Estland in puin achter te laten. Want laten we wel zijn, wie zegt dat men het na de herovering van Estland door Rusland terug kan ‘bevrijden’?

De VS hebben op dat vlak toch een barslechte reputatie. Of niet misschien? Want men moet in Tallinn toch beseffen dat Rusland binnen duizend jaar nog steeds naast Estland ligt. Beiden gaan niet weg. En dan stelt realisme dat men daar mee moet leren leven en haatcampagnes negatief en vooral dom zijn. Zou Kaja Kallas dat beseffen?

DSCN5229

Een van de vele door architect Mikhail Eisenstein architecturale parels die in Riga, de hoofdstad van Letland, door de man werd achtergelaten. Deze is de vader van filmregisseur Sergeï Eisenstein. Riga is een paradijs voor de liefhebbers van deze kunstvorm.

Willy Van Damme.

1) Het was het idee van het Zedelgemse gemeenteraadslid Pol Denys van het Vlaams Belang en door het vorige gemeentebestuur uitgevoerd. Roken die dan geen onraad bij zo’n voorstel? De heimwee naar Hitler & co blijft bij het Vlaams Belang blijkbaar nog steeds woekeren.

Het monument is sinds enkele weken weg en rust in een magazijn van de Technische Dienst uit van de zelfs internationale commotie. Alhoewel het al weg was vroeg minister president Jan Jambon (N-VA) recent aan het gemeentebestuur om die ‘Letse Biekorf voor de Vrijheid’, zoals het noemt, zeker nog tot eind dit jaar te laten staan. Of fascisme als vrijheid. Zie Oekraïne.