Het Verenigd Koninkrijk en de Iraanse tankeroorlog

Nadat de Iraanse media gisteren melden dat de Iraanse tanker Grace 1 door de Britten  vandaag zou worden vrijgelaten bevestigde ook het Britse sensatieblad The Sun woensdagavond dat dit vandaag zou gebeuren, zich daarbij baserend op bronnen uit de omgeving van de eerste minister Fabian Picardo, de lokale zetbaas van de Britten in Gibraltar.

John Bolton faalt

Wel poogde de VS vandaag nog de vrijlating van die Iraanse tanker te verhinderen door via een eigen klacht zelf beslag te leggen op de Grace 1. John Bolton, strateeg achter het oorlogsbeleid van de VS rond Iran, was van zondag tot dinsdag in Londen en moet blijkbaar achter de nu tevergeefs gebleken poging zitten. Toen het Iraanse schip werd aangeslagen noemde hij dit trouwens ‘excellent nieuws’.

De rechter in Gibraltar heeft de vraag van de VS echter gewoon naar een andere rechtbank verwezen maar intussen is dat schip al weg. Op welke gronden de VS hier poogde het Iraanse schip toch nog aan te slagen weigerde men in de VS blijkbaar te zeggen.

Deze tanker werd door de Britten op 4 juli dit jaar gekaapt toen deze door de Straat van Gibraltar voer, een internationale waterweg waar schepen er bij internationale wet normaal de vrije doorgang hebben.

Ditmaal echter gebruikten de Britten het nepargument van de Europese sancties – Dit op een ogenblik dat de Britten bijna weg zijn uit de EU – tegen Syrië want die supertanker, stelde Londen, was op weg naar de raffinaderij van Banyas in Syrië.

Voorbedachten rade

Een bizar verhaal want die Syrische haven is te klein om supertankers te ontvangen. Iraanse schepen met olie voor Banyas varen dan ook steeds door het Suezkanaal. Om uit de impasse te raken stelde de vorige Britse minister van Buitenlandse Zaken Jeremy Hunt dan voor dat Iran de garantie gaf dat de olie niet voor Syrië bestemd was.

aar is

De Gibralteekse eerste-minister Fabian Picardo liet de aangeslagen Iraanse supertanker Grace 1 dan maar vrij. Te hoog gegrepen voor de Britten.

Een onmogelijke eis voor Teheran want dat aanvaarden zou beteken dat Iran zich neerlegde bij dit Brits beleid rond de Straat van Gibraltar. Het zou het aanvaarden door Iran betekenen van een grove schending van het zeerecht. Niemand is daar trouwens mee gediend, zeker ook een zeevarende mogendheid als het Verenigd Koninkrijk kan dat missen.

Bovendien varen er via de Straat van Gibraltar regelmatig schepen voor Syrië zonder dat men die ooit verontrust. Er zijn zelfs Russische schepen met wapens voor het Syrische leger bij. Het aanslagen van een Russisch schip zal Londen wel niet durven maar een Iraans dachten ze blijkbaar nog wel aan te kunnen. Verkeerd gegokt.

Wel is duidelijk dat alles met voorbedachten rade gebeurde. Zo werd de dag voor de kaping in Gibraltar de wet gewijzigd om het breken van de Europese sancties betreffende Syrië strenger aan te kunnen  pakken. Ook stuurde men diezelfde dag 40 mariniers vanuit London om het schip te kapen. Op vraag van de VS stelden de Spanjaarden.

Toen het verhaal over die vrijlating gisteren vanuit Iran lekte poogde men in Londen en Gibraltar nog te doen alsof het allemaal onzin was. Maar wie goed de verklaring van gouverneur Picardo las zag in wezen dat het Iraanse verhaal klopte. En dat bleek deze ochtend toen Picardo dan verklaarde zich niet meer te zullen verzetten tegen de vrijlating van het schip en zijn bemanning.

Schaakmat

De Iraniërs hadden de Britten immers schaakmat gezet door op 19 juli de onder Britse vlag varende olietanker Stena Impero eveneens aan te slaan. Onder meer omdat deze vuil in de zee had gedumpt en een vissersvaartuig hadden aangevaren en niet had gestopt. In theorie onder zeerecht voldoende om het schip voor verder onderzoek aan de kaai te leggen.

Brits schip gekaapt in Straat van Hormuz - Juli 2019

De onder Britse vlag varende en door Iran aangeslagen tanker de Stena Impero zal na de vrijlating van de Grace 1 ongetwijfeld eerstdaags ook kunnen doorvaren. Na natuurlijk, zoals in Gibraltar, de nodige officiële plichtplegingen voor de rechtbank.

Argumenten die echter weinig steek hielden. Immers diezelfde 19 juli had men in Gibraltar de verdere aanhouding tot 15 augustus van het schip bevolen. Waarbij de Iraniërs en de Britten de dag voordien in Londen tevergeefs overlegden. Iran nam simpelweg weerwraak. En zoals verwacht waren het de Britten die in deze kwestie het eerst door de knieën gingen.

Uit de zaak blijkt ook nog maar eens de ware internationale positie van de Britten. De in wezen lachwekkende poging van de vorige Britse regering om onder Europese vlag een flottielje samen te stellen dat Iran moest afschrikken raakte in de EU nergens.

Waarom zou men die Britten met hun Brexit nog helpen om zo de spanning in de regio nog verder te verhogen? Londen en minister Hunt moeten dat zo geweten hebben. Maar de vraag klonk mooi.

En daar het antwoord neen was konden de Britten niets anders dan bij grote broer Uncle Sam gaan om bescherming te vragen. Bescherming voor wat? Wat de regering van Boris Johnson desondanks ook deed. Deze regering van Brexitiers die in de media luid roept van ‘de controle terugnemen’ (van de EU) geeft in de realiteit echter alle controle aan de VS.

In de Angelsaksische wereld zijn er wat betreft de EU twee opties: De EU via infiltratie door Londen aan de VS binden, of de EU verzwakken via de Brexit. Waarbij men ook reeds allerlei sancties in gereedheid brengt.

En desnoods stookt men de interne tegenstellingen in de EU verder aan en krijgen wij ook hier kleurenrevoluties zoals nu in Hong Kong. De Amerikaanse politieke strateeg Steve Bannon is hier trouwens al neergestreken

Hadden de Britten in de EU nog enige medezeggenschap dan zal men nu als klein jongetje alles moeten slikken wat Washington hen zal bevelen. Misschien kan Washington van hen de overdracht van de controle over Gibraltar eisen. Alhoewel ze dat in de praktijk nu al grotendeels hebben.

Willy Van Damme

Naschrift:

De rechtbank in Gibraltar heeft het Amerikaanse verzoek om beslag te laten leggen op de Iraanse tanker Grace 1 verworpen. Het argument is dat het verzoek was gebaseerd op Amerikaanse wetgeving die niet van toepassing is in Europa.

De Grace 1 vaart verder onder Iraanse vlag en heet nu de Adrian Darya 1 en ligt nog steeds voor anker in Gibraltar. Over het verdere lot van de Britse in Iran aangeslagen tanker Stena Impero is nog niets geweten.

2 gedachten over “Het Verenigd Koninkrijk en de Iraanse tankeroorlog

  1. Het kan best dat Syrie olie ging afnemen van de Grace 1. Dat doen ze dan op zee.
    Legaal maakt dat niks uit, de engelse entering is pure piraterij.

    Blijkbaar gedragen die tankers zich soms als de lokale visboer: rondrijden met hun camionetje en leveren aan iedereen die zijn hand opsteekt 🙂
    Twee emmerkes ruwe voor meneer hier, zal ik het inpakken in een jerrycan dankuwelastublieft.

    Tuyzentfloot

    Antwoord:

    Uiteraard is dat theoretisch mogelijk maar zoals ik al eerder stelde lijkt mij dat weinig geloofwaardig. Op dit ogenblik is er geen enkel probleem met de bevoorrading van Syrië met petroleumproducten.

    Die gebeurt nu via het Suezkanaal met kleinere tankschepen die ook in Banyas met zijn olieraffinaderij kunnen aanmeren. Er was dus geen nood om een grote tanker die omweg via Kaap de Goede Hoop en de Straat van Gibraltar te laten maken. Dat is een enorme omweg.

    Op dit ogenblik ligt het schip nog voor anker bij Gibraltar. Volgens het Iraanse Press TV zijn er enkele technische problemen die men voor de kaping dacht in Gibraltar te kunnen oplossen. Ook kreeg het schip nu het ontdekt is een Iraanse naam en vaart het nu onder de Iraanse vlag.

    Volgens het Franse staatspersbureau AFP wacht men op een nieuwe bemanning. Waarvoor de olie bestemd is weigert men echter nog te zeggen maar er is natuurlijk gezien de Amerikaanse sancties een groot probleem om die olie kwijt te raken.

    De VS stelt nu in haar aanhoudingsbevel dat die tanker een onderdeel is van de Iraanse Revolutionaire Wacht en mede helpt bij het verspreiden van de terreur. In Gibraltar/London reageert men echter niet. Over het aangeslagen Britse schip in Iran is er voorlopig nog geen nieuws.

    Hoe de Britse pers nog maar eens haar leugenachtig karakter toont bleek deze ochtend weer in de vermeende kwaliteitskrant The Guardian. Deze had het over: “Tehran promised that its $140m (£115m) cargo would no longer be transported to Syria.”

    Dit om te kunnen zeggen dat de Britse actie succesvol was want deze Iraanse olie zal nu toch niet naar Syrië gaan. Dit terwijl zij uiteraard perfect weten dat Iran al vanaf dag 1 stelde dat de bestemming van dit schip niet Syrië was. Maar ja, bij The Guardian moeten ze toch een overwinning kunnen claimen .

    Willy Van Damme

  2. De financiele beschuldiging is straf:

    Aug. 16 (UPI) — The United States unsealed a seizure warrant and forfeiture complaint Friday against the Iranian oil tanker Grace 1 for allegedly trying to “unlawfully access the U.S. financial system to support illicit shipments to Syria from Iran.”

    Wat betekent dat, dat ze dollars aannemen? Dat ze met Swift werken?
    Het is zorgwekkend hoe het westen, geleid door de VS, gaandeweg alle internationale afspraken en organisaties uitholt en hoe weinig protest daar tegen is. Het doet me denken aan de aanloop naar WW1.
    Tuyzentfloot

    Antwoord:

    De VS zit in het hoekje waar de klappen vallen en reageert furieus. Het poogt de meester van de wereld te worden – wat het nooit was – en gebruikt dus alle middelen om die positie te verkrijgen.

    En dat kan alleen maar met bruut geweld waar zij de wetten stellen en de anderen moeten gehoorzaken. Maar hoe kan ze gezien haar economisch relatief zwakke positie die wereldheerser worden? Het is dromen, maar ondertussen vallen er in deze economische oorlog veel slachtoffers, ook in de VS.

    Maar China is voor vele bedrijven een grotere of even grote markt dan de VS, ook voor Amerikaanse ondernemingen. China heeft nog geen zo strenge maatregelen genomen als de VS maar moest het dit doen dan dreigt de VS hier een nog grotere verliezer te worden.

    Geen enkel land wil ruzie met de VS maar zich als slaaf gedragen is nooit de optie geweest van China of van vele andere landen zoals het Rusland van Poetin, China, Syrië of Iran.

    Ondertussen is het schip terug in de open zee en wou haar vracht lossen in de Griekse havenstad Kalamata maar onder zware druk van de VS heeft Griekenland haar havens gesloten voor het schip. Je weet wel, de VS staat voor het verdedigen van de vrijheid.

    Willy Van Damme

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s