Zou het kunnen? Washington, Tehran en London.

Merkwaardig toch dat lek vandaag in de Britse zondagskrant Mail on Sunday, een der favoriete kranten van de Conservatieven in het Verenigd Koninkrijk. Daarin stond een deel van de private correspondentie van de Britse ambassadeur in Washington met zijn regering over de Amerikaanse president Donald Trump en zijn administratie.

De waarheid?

Aangezien het over een normaal geheim document gaat kregen we ditmaal geen gewauwel en gelul maar vrank en vrij wat de Britse topdiplomaat aan zijn baas de minister van Buitenlandse Zaken schreef.

En dat gaf niet verrassend dan ook een weinig fraai beeld. Niet verbazend natuurlijk. De man en zijn regering zijn gewoon een bende knoeiers die behoudens ruzie maken zowel intern als met de buitenwereld er niets van bakken. En dat zal volgens de ambassadeur zo nog blijven.

Olietanker

Een VLCC, de zogenaamde supertankers, kan een lengte hebben die gaat tot 470 meter (1540 voet). De Grace 1, het in beslag genomen schip heeft een lengte van 330 meter (1081 voet) terwijl de haven van Banyas, waar de raffinaderij ligt, een kaai heeft met een lengte van 500 voet. Volgens Iran grijpt de bevoorrading van die raffinaderij in Banyas trouwens plaats met kleinere tankers die door het Suezkanaal varen. De in beslag genomen supertanker is te groot en kan er niet door en voer dus omheen Afrika.

Wie dat lek veroorzaakte dient niet ver gezocht. Alleen Buitenlandse Zaken heeft die documenten, niet de Mail on Sunday of de minister van Defensie. En zeker gezien de reactie in London op dit lek hoeft men niet eens meer te zoeken.

Want in plaats van een te verwachten ‘no comment’ of ontkenning klonk het aan de Thames nu merkwaardig dat men die in dienst heeft om aan de minister oprecht zijn visie te geven. De waarheid dus? Het is een nooit geziene reactie tussen wat nauwe bondgenoten heten te zijn.

Europees embargo

Maar waarom komt dat lek en dat toch zwaar diplomatiek incident plots nu? Dat is hier de centrale vraag. Het is natuurlijk zoeken om de echte reden voor deze rel te kennen en geen van beide regeringen zullen het aan onze neus hangen. Zo werkt normaal toch de diplomatie. De VS zweeg trouwens.

En dan is het uitkijken naar wat London recent wat betreft de VS eventueel erg kon boos maken. Een attentvol mens ziet dan dat groot incident van enkele dagen eerder voor de kust van Gibraltar en Spanje. Daar hebben Britse marines een Iraanse supertanker gekaapt die volgens de Britten op weg was naar de Syrische raffinaderij van Banyas.

En, stelde London fier: “Er is een Europees embargo tegen Syria wat betreft olieleveringen en dus legden we beslag op dit schip. Het heeft niets met Iran te maken.” Waarop Teheran woest reageerde als was het door een bij gestoken. “Dat de Britten maar oppassen want wij kunnen in de Perzische/Arabische Golf en de Straat van Hormuz ook een Britse tanker aanslagen.”

Dat men in Londen hierop plots schrik kreeg bleek toen het Brits-Canadese persbureau Reuters twee dagen terug met luide trom wist te melden dat een Britse tanker ongehinderd de Straat van Hormuz, en weg van die Perzische/Arabische Golf, had kunnen passeren. Het leek op een groot ‘oef’.

Te groot

Intussen is er over die zaak in Gibraltar al een proces lopend. En wat stelt Iran: “Die supertanker is niet bestemd voor Syrië want daar kan men een dergelijke supertanker, volgeladen goed voor 2 miljoen ton, niet laten aanmeren. Probleem voor de Britten natuurlijk die zo hun enigste argument verliezen.

Bovendien blijkt dat volgens de Spaanse regering die kaping gebeurde in Spaanse wateren en op vraag van de VS, dus het oorlog stokende duo John Bolton en Mike Pompeo, respectievelijk de Nationale Veiligheidsadviseur en minister van Buitenlandse Zaken. (1) John Bolton noemde het zelfs: “prachtig nieuws”

Deze hebben zelfs een speciale dienst opgericht om elke beweging van Iraanse tankers nauwgezet te volgen. Want in Iran is het nu na de zware Amerikaanse sancties smokkelen geblazen.

Naamloos

De Amerikaanse president Donald Trump is volgens de Britse ambassadeur in Washington onbekwaam, onzeker en incompetent. Waarbij het Witte Huis een disfunctioneel milieu is.  “Wij betalen hem om oprecht te zijn” De waarheid dus te vertellen, stelde de Britse regering. U zegt???

Geweten is dat de Britse minister van Defensie droomt van wilde militaire avonturen – de man wou terug oorlogsbodems naar het Verre Oosten sturen – terwijl die op Buitenlandse Handel alleen kaas, vliegtuigmotoren, Scotch whisky, Brits lamsvlees en dergelijke meer naar het Verre Oosten wil zenden.

Zou het kunnen?

Zou het kunnen dat het duo Bolton en Pompeo Defensie aan Londen een tip gaven en vroegen in te grijpen en hen daarbij een fabeltje vertelden? Mede om zo de Europese bemiddeling in de kwestie van het nucleair akkoord met Tehran te kelderen. Waarna de Britten puin mogen rapen. En was Londen zo ontdaan over de strapatsen van dit duo dat men met een USB-stick dan maar eens naar de Mail on Sunday stapte?

Het is een mogelijk en zeker niet fantaisistisch scenario. Er moet nu eenmaal een voor de ontslagnemende regering van Theresa May gegronde reden geweest zijn om zomaar de geheime correspondentie van hun topdiplomaat op straat te gooien. Wie nauwkeurig een regeringsgetrouwe Britse krant als The Financial Times leest ziet dat London trouwens met die kaping van die tanker erg verveeld zit.

Het zomaar in beslag nemen van een vrachtschip in de Straat van Gibraltar is nu eenmaal alleen als een kaping te beschouwen. De Britse eigenaar van deze haven, rots en dit fraudeursparadijs moet bij wet vrije doorgang verlenen aan elk schip, of dat nu passagiers, militairen of vracht aan boord heeft.

Hetzelfde trouwens voor elke zee-engte zoals de Bosphorus, het Panamakanaal of de Straat van Hormuz. Argumenten als een Europees of Amerikaans embargo zijn hier waardeloos. Wat de Britten hier deden was gewoon pure piraterij en diefstal. Het leek wel of kapitein Drake terug is, ooit Londens grootste piraat. Maar dit is niet de zeventiende eeuw maar 2019. Wakker worden!

Willy Van Damme

1) Het idee van Trump betreffende Iran was bijna zeker te doen wat hij deed met Noord-Korea. Eerst het land tegen de muur gooien en dan gaan praten en liefdesverklaringen afleggen. Zonder dat men natuurlijk wat ook bereikt. Met Pyongyang lukt dat voorlopig maar in Iran stellen de politici unaniem dat ze met de VS niet willen praten zolang men die sancties niet opheft. Een strategie die Trump vermoedelijk niet had verwacht. Geknoei dus.

3 gedachten over “Zou het kunnen? Washington, Tehran en London.

  1. Plausibele hypothese dat het lek van die mails gemotiveerd is door de tankerkwestie. Hoe Pompeo/Bolton , Trump en de rest interageren rond Iran blijft verwarrend voor mij.

    En, ah die eenheden toch. In de morgen staat dat er twee vaten olie aan boord waren. Ok ze zeggen niet hoe groot die vaten zijn. En hier staat dat die boot twee miljoen ton kon vervoeren ? De grootste boten kunnen 2 miljoen vaten aan, en er kunnen 3 vaten in een ton. De Grace 1 kan ongeveer de helft daarvan vervoeren, 150.000 ton dus:

    Om de bewegingen van Iraanse tankers te volgen is alleen een abonnement bij Tankertrackers.com nodig. Die volgen dat zeer grondig op, inclusief de trafiek waarbij de AIS trackers afstaan en die ge enkel via satelliet kunt volgen. Van die speciale afdeling had ik niet gehoord.

    Betreft piraterij: UK heeft onlangs de goudvoorraad van Venezuela geconfisceerd. Die gasten zijn altijd al tot alles in staat geweest, zie ook hun uitgebreide banden met salafistisch extremisme en waarschijnlijk ook de Skripal zaak.

    Antwoord:

    Ik las dat verhaal over het Venezolaanse goud. Je moet maar durven. Ach het Verenigd Koninkrijk is nog altijd even democratisch als ten tijde van de Magna Carta. Het was toen en nu een stel roofridders die onderling vechten om de centen. Met de rest die machteloos toekijkt.

    Willy Van Damme

    • http://www.vesseltracking.net/ship/grace-1-9116412 en andere sites zijn gratis.
      Voor het praktische probleem van de tankerlengte hebben de Britten een duidelijk gekunstelde verklaring gevonden. De Grace 1 deed dit regelmatig en werd al lang in de gaten gehouden. De lading werd overgepompt in kleinere schepen die wel konden aanmeren. Dit slaat nergens op natuurlijk. We moeten van hen aannemen dat Iran deze ‘verboden’ trips onnodig tijdrovend en omslachtig ging maken terwijl ze gewoon kleinere schepen hadden kunnen sturen.
      Door er een megatanker in te betrekken kon men natuurlijk een grotere buit binnenrijven. En dat is tenslotte het doel van piraterij.
      Eddy Bernays

      Antwoord:

      Er is in Syrie bijna twee maanden geleden een tekort geweest aan benzine maar voor zover ik weet is dit nu opgelost en is de bevoorrading door Iran nu normaal. En ja, de Britten zullen nog wel meer uitvluchten zoeken. En zelfs als dat op weg was naar Banyas dan nog deden de Britten aan piraterij.

      Willy Van Damme

      • Zo’n sites geven realtime info voor schepen die zich laten tracken (AIS aan), maar er zijn nogal wat truken om detectie te bemoeilijken en Iran maakt daar veel gebruik van.
        Tankertrackers publiceert maandrapporten van Iran , Saudi Arabie en anderen , waar de gesmokkelde olie zo veel mogelijk inbegrepen is en waar de stockagebuffers evengoed gevolgd worden.
        Tuyzentfloot

        Antwoord:

        Het is tegenwoordig alsof men ales over je weet. Hoeveel maal je per dag naar de wc gaat, wat je eet en welke kleren je draagt. Big Brother is niet om de hoek maar hier en nu. Hetzelfde dus voor tankers. Iran zal het niet gemakkelijk hebben. Gelukkig zijn er een aantal bondgenoten, zelfs al moet je er mee oppassen.

        Willy Van Damme

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s