VRT televisiejournaal –Israëlische propaganda

Deze middag jullie uitzending over de recente aanvallen van het Israëlische leger op Syrië gezien en dat toont nogmaals Jullie partijdigheid in dit conflict. Het journaal gaf immers alleen de officiële versie van de Israëlische regering en vertikte het die van Syrië te geven, officieel en niet-officieel. En dus vuurde Iran volgens Jullie verhaal een raket op Israël af en vuurde Israël nadien op Iraanse doelwitten in Syrië. Mooi maar dat is een zelfs gelogen versie.

Vooreerst begon dit doordat Israël zaterdag enkele raketten afschoot op doelwitten in Syrië waarna Syrië een raket terugschoot. Waarop Israël vandaag tientallen raketten afschoot op Syrië. Wat de meest waarnemers ook verwacht hadden. Het heet vergelding.

Luchtafweersysteem - BUK

Een Syrisch luchtafweersysteem van Russische makelij van het BUK-type. Vraag is waarom het eind verleden jaar geleverde S-300 luchtafweersysteem niet gebruikt werd? Is het nog niet operationeel? Of wou men het niet gebruiken?

Welke doelwitten men daarbij wou raken of raakte weten noch ik noch Jullie. Maar het journaals stelde wel als een feit dat het Iraanse doelwitten waren. Waar is Jullie bewijs? Bij de Mossad of misschien bij Michael Freilich?

Journalistiek hoort betrouwbaar te zijn en in geval van conflict en meerdere versies beide versies te geven. Maar blijkbaar is dat een voor het journaal onmogelijke opdracht.

Verder zou een aandachtig en kritisch journalist zich vragen moeten stellen bij het feit dat er bij al die Israëlische aanvallen zelden of nooit burgers of militairen sneuvelen. Volgens Rusland vandaag 4 soldaten dit terwijl er vele tientallen raketten werden afgeschoten.

Willy Van Damme

Lezersbrief over het VRT-journaal van deze middag 21 januari.

NAWOORD:

Jonathan Conricus, de woordvoerder van het Israëlische leger, verklaarde later vandaag dat deze aanval een vergelding was voor het afschieten door het Syrische leger van een raket op Israël. Wat op zich wederom een reactie was op de eerdere Israëlische rakettenaanval op Syrië. Waarbij echter blijkbaar alle raketten waren neergehaald.

Ook vertelde Conricus dat Rusland eerder zoals afgesproken gewaarschuwd was voor de aanval vandaag. Of dit waar is weten we niet. Maar het zou kunnen verklaren waarom er voor zover geweten bij de eerste aanvalsgolf vandaag geen slachtoffers vielen. Alleen bij de tweede aanvalsgolf vandaag op een BUK-luchtafweersysteem zouden er 4 doden en enkele gewonden gevallen zijn.

10 gedachten over “VRT televisiejournaal –Israëlische propaganda

  1. Willy ik ben die gast met die grote hond van die Syrië namiddag in Leuven.
    Ik deel graag je artikels op facebook. 1600 vrienden en een afzonderlijke Syrië groep
    Ik vind dat kopiëren en plakken de auteur minder eer aan doet dan delen
    Als je een beperkte groep actieve facebook vrienden maakt delen die en komt je post veel verder
    Dit artikel ga ik weer kopiëren en plakken met vermelding van auteur
    Groete
    Bedankt en succes
    Geert

    Antwoord:
    Bedankt om mij dat te melden en veel succes nog.
    Willy Van Damme

  2. Missschien nog even herhalen, tijdens mijn bijna 1à jarige dienst bij het Belgisch leger ( Special Forces 1e Cie GVP ESR leerde ik dat men nooit de media klakkeloos mag geloven daarbij werd er aan toegevoegd, en zeker niet onze eigen media, dit werd later meermaals bevestigd door mensen van de SDRA! Ten tijde van de Kosovo oorlog betrapte ik de VRT erop dat zij leugenachtige verklaringen uitzond van een lid vh INHCR vie het nieuws gebracht door Sigrid Spruyt , ik stuurde een fax en s’avonds was het vh nieuws verwijderd maar zonder bijkomstige korrektie te geven !
    Rudy Verbuyst

    Antwoord:
    Dit is typisch het werk van een knoeier en hoort niet thuis in wat serieuze journalistiek hoort te zijn. Er zijn bij de VRT wel degelijke journalisten zoals Tim Verheyeden maar in essentie is dat rommel.

    In hun berichtgeving zal je minutenlang verhalen horen over de VS zoals de begrafenis van Bush Sr. maar over wat er langs Franstalige zijde in Brussel en in Wallonië gebeurt hoor je praktisch nooit iets. Bij de recente lokale verkiezingen vertikte men het om iets met diepgang te brengen over die regio. Brussel lijkt soms alleen Nederlandstaligen te hebben.

    Ooit kregen wij op de VRT de verhalen over de idealisten die in Syrië gingen vechten en nu blijkt een van die zogenaamde ‘idealisten’ een zekere Nemmouche te zijn. En nu is dat – terecht – een groot monster.

    Ooit op de VRT de radioberichtgeving gehoord over de Indonesische staatsgreep van 1966 waarbij het leger een 600.000 mensen op de meest brutale wijze afslachten. Op de toen nog BRT klonk het dat het leger de vrijheid had gered door een stel coupplegers uit te schakelen.

    En het is er nog niet op verbeterd. Je verhaal over Kosovo met toen de ‘goede’ jongens van het UCK ( de topmaffia bende en gesteund door Bart Staes van Groen) is een van de velen. Nu gaat Jens Franssen bij onze jongens in Afghanistan op bezoek zoals toen in Kosovo. Indianenverhalen verzamelen.

    Willy Van Damme

  3. Ook al via Reizen Tom Waes verkapte publiciteit maak voor de Special Forces om aan een zogezegde Sportevenement deel te nemen , gelijkaardig met SF training, maar wat me meer op verkapt ronsellen lijkt gezien die weer eens door het onderbetalen van hun mensen, met te weinig volk zitten! Wij deden indertijd 200 tot 250 overuren per maand, die moesten we dikwijls noteren en doorgeven, dit is van de beginjaren 1970, maar ik wacht er nog altijd op !Gewoon uitbuiting !
    Rudy Verbuyst

    Antwoord:

    En dan maar reclame maken om rekruten te werven want ja, er is een groot personeelstekort. Toen Steven Vandeput als minister van Defensie op TV afscheid kwam nemen en Sander Loones (beiden N-VA) zijn fakkel overnam was in de interviews hierover amper of niets te horen. De VRT-Goednieuwsshow.
    Willy Van Damme

  4. Ik volg het nieuws al lang niet meer . Ik ben regelmatig geschockeerd geweest door wat ze vertelden. Kranten heb ik langer uitgehouden.

    Het grootste deel van de Israelische luchtaanvallen, en dat zijn er volgens Eisenkot duizenden, is niet in het nieuws gekomen: https://www.nytimes.com/2019/01/11/opinion/gadi-eisenkot-israel-iran-syria.html . Wanneer het wel in het nieuws komt zeggen ze gewoon dat het om Iran gaat en klaar. Ik weet niet of dat waar is van die duizenden maar het zijn er wel veel, en heel veel hebben niks met Iran te maken. Ik zou moeten zoeken bij hoeveel er goede aanwijzingen zijn. Hezbollah? Kan best. In een aantal gevallen. Net zoals ze zich kunnen permitteren eender wat aan te vallen kunnen ze zich ook permitteren eender wat te beweren dat hun uitkomt. Ze gaan niet zeggen ‘we hielpen Al Qaeda een beetje’ en als ze geleerd hebben dat ze eender wat mogen beweren dan doen ze dat ook.

    Het is wel ongelooflijk hoe beweringen die de pers herhaald en die nooit tegengesproken worden overal doorsijpelen. Nog maar pas had Ludo de Brabander, die ik toch serieus neem, het over een proxyoorlog tussen Iran en Saudi Arabie in Yemen. Maar Iran speelt daar geen rol van betekenis. Helemaal niks? Dat is niet plausibel maar dat is ook niet van belang. Maar de beweringen van de Saudis zijn wel eindeloos herhaald.
    Tuyzentfloot

    Antwoord:

    Eisenkot is natuurlijk een Israëlische militair en zal hier om politieke en militaire reden overdrijven. Natuurlijk weten wij niet wat er juist aan de hand is maar ik denk dat alle aanvallen bekend zijn. Over de resultaten ervan is het wel zeker het raden naar.

    Ludo De Brabander herhaalt veel te gemakkelijk de praatjes uit onze kranten en is te weinig kritisch. Kijk naar zijn beweringen over de Syrische Koerden. Lees ook de bespreking die ik over zijn voorlaatste boek maakte.

    En je hebt gelijk wat betreft Iran en Jemen. Vandaag nog de VRT. Ze snappen het gewoon niet. Zoon Salman wil gewoon Jemen aanhechten wat in de jaren dertig van vorige eeuw mislukte. Een idioot plan van een megalomaan. Washington en Londen zijn hem kotsbeu.

    Willy Van Damme

  5. Beste Willy,
    Het feit dat deze aanvallen zijn opgevoerd nadat Trump de terugtrekking van US-troepen heeft bevolen, is dit geen (van tevoren bedacht) plan om een excuus te hebben om tegen de Syrische “agressie tegen Israël” ten strijde te trekken en alsnog nieuw leven in de oorlog te blazen?
    Zijn deze aanvallen van Israel misschien ook geen vorm van reconnaissance, om intelligence te verzamelen over de afweer van het Syrische leger?
    Dit kan misschien een verklaring geven waarom de S-300’s niet zijn ingeschakeld? Ik denk inderdaad dat men ze niet wou gebruiken.
    Met vriendelijke groeten,
    Koen

    Antwoord:

    Volgens de laatste berichten zou de S-300 in maart operationeel worden. Wat maanden later is dan eerst voorzien. Verder is het natuurlijk speculeren naar wat er juist aan de hand is.

    Mijn vermoeden is dat Israël woest is omdat ze de oorlog in de regio geheel verloren hebben. De Koerden van Barzani en de YPG zijn als politieke factor uitgeschakeld. De zionistische dromen van een Koerdische vazalstaat die bij oorlog Irak en Syrië in de rug kon aanvallen is een fata morgana gebleken.

    Voor het militair relatief goed ging met die jihadisten waren er voor zover ik weet geen aanvallen van Israël, nu wel. Het was van midden september (het neerhalen van die Iljoesjin) tot in december stil en plots na de aankondiging van Trump over zijn troepenterugtrekking is het alle hens aan dek.

    En hun huurlingen van al Qaeda & Co zijn een mislukking over de ganse lijn gebleken. Vraag is of men ze in de toekomst nog echt gaat gebruiken om landen in stukken te slaan en regeringen onder controle te krijgen. Het was een groot ‘succes’ in Afghanistan en tot 2000 in Tsjetsjenië. Daarna alleen nog afgang.

    Ik vermoed – maar dat is dus wat mij betreft geen absolute zekerheid – dat men hier wraak wil nemen en eventueel een grote oorlog uitlokken om het tij alsnog te keren.

    Nieuw is dat Rusland vandaag deze aanvallen veroordeelde maar wel in brave bewoordingen. Ook Rusland wenst zo te zien dus alles onder controle houden en niet laten escaleren.

    Willy Van Damme

  6. Tezamen in de krant vandaag:
    https://www.demorgen.be/opinie/juist-in-dit-tijdsgewricht-is-een-onafhankelijke-kritische-blik-op-de-macht-meer-dan-gewenst-b0b53075/
    https://www.demorgen.be/buitenland/venezuela-schreeuwt-om-bevrijding-bf745edf/
    Er stond ook nog een artikel in over hoe authentiek ‘My Stealthy Freedom’ wel is, de antihoofddoekcampagne van Voice of America (Masih Alinejad).
    Tuyzentfloot

    Antwoord:

    Een merkwaardige krant die De Morgen toch. Christian Van Thillo zou er fier over moeten zijn. En wat Venezuela betreft: Op de VRT hadden ze het eerst over tienduizenden betogers tegen Maduro, daarna werden het er honderdduizend en bij De Morgen nu al miljoenen. Wie meer?

    Marjolein van de Water van De Volkskrant ziet het blijkbaar graag erg groots. Ik ga me niet uitspreken over het economisch beleid en de toestand in dat land maar de dame bakt het wel heel donkerbruin. Van wie kwam dat getal: AIVD, MI6, Mossad of de CIA?

    Het is geweten uit een ganse serie documenten en studies van onder meer de Amerikaanse journalist Carl Bernstein, gekend van de Washington Papers, dat vele journalisten voor de veiligheidsdiensten van hun land werken. Sommigen zelfs als scouting agent.

    En je herinnert zich misschien nog wel het satirische televisieprogramma Basta die toen neppersberichten verspreidde die ook zonder controle in de kranten geraakten. Yves Leterme zei het al: Wie gelooft die mensen nog!

    Willy Van Damme

    • Het probleem met het artikel van Bernstein is, het is 40 jaar oud In principe kan alles ondertussen al anders zijn. De koude oorlog, toch een belangrijke motivator voor al die infiltratie, is in 1991 officieel geeindigd. Bernstein zelf heeft een paar jaar daarvoor nog naam gemaakt in Wapo. Sindsdien is het internet gekomen, is het financieel landschap van de pers compleet veranderd en zijn we verschoven naar een surveillancestaat die zich continu bedreigd voelt en die de War On Fake News gebruikt om het internet te bedwingen . Bedenk dat het Propagandamodel (PM)dateert uit de hoogdagen van de pers! Flat Earth News daarentegen is 10 jaar oud en de boodschap daarvan (simpel gesteld want het is een rijk boek – ondanks dat het nog nooit van het PM gehoord heeft) is dat er stilaan geen pers meer is (Churnalism).

      Venezuela is trouwens behoorlijk zuiver geval van een coup die door de mainstream volledig volgens script gerapporteerd wordt. Moon of Alabama schrijft daar momenteel over en die doet dat als altijd uitstekend. Max Blumenthal is ook heel goed (in het begin vond ik die wat te luidruchtig maar is een zeer mature journalist). venezuelanalysis.com is engels, ziet er ok uit en toch niet tegen Maduro, dus die lijden onder de War on Fake News.
      In het kort is de grote meerderheid van de Venezolanen onder het Chavisme er enorm op vooruitgegaan , tegen de zin van de rijken. Gaandeweg hebben ze het echter ook verkorven bij de middenklasse. Dan kwam er een oliecrisis waar ze zwaar onder leden – en anderen ook. En dan kwamen wurgende sancties waardoor Venezuela dieper in de put gedrukt werden terwijl anderen konden recupereren. De coup nu zal wat groeien doordat het systeem niet alleen incompetent maar ook zeer corrupt is en belangrijke personen gemakkelijk gekocht worden (https://www.demorgen.be/buitenland/hoogste-generaal-venezuela-90-procent-van-het-leger-is-tegen-maduro-b066acc2/) maar zal snel tegen die grote arme meerderheid botsen die zich verzetten tegen de coup en die zelfs nog nooit van Guaidó gehoord hebben. Die meerderheid zal niet bestaan in de westerse pers. MoonofA wijst er nog op dat als de VS een invasie zou uitvoeren de Russen militair niet in staat zijn om macht te projecteren en de Venezolanen militair te steunen, en dat een plausibel toekomstscenario dat van Irak is: gemakkelijk in te nemen, moeilijk te houden.
      Tuyzentfloot
      Antwoord:

      Ik volg de evolutie in de regio alleen maar vaag maar ik denk dat je een land als Venezuela niet als een alleen staand geval kunt zien. De aanwezigheid van Israël en de evangelische kerk uit de VS zijn bijvoorbeeld opvallende fenomenen.

      Het is duidelijk dat men hier een staatsgreep poogt te organiseren en dat de VS aan de touwtjes trekken. Maar verder kan ik er niet veel over zeggen. Mijn vermoeden is dat ze nog maar eens gaat mislukken. Het gemiddeld inkomen is, zoals elders in de regio, sterk afgenomen en dit vooral in Venezuela.

      Maar om daarover een analyse te maken heb ik geen of onvoldoende gegevens. En ik ga me daar ook niet mee bezig houden want ik concentreer mij op een beperkt aantal zaken. Verder is Moon of Alabama inderdaad een interessante website.

      Wat betreft het stuk van Bernstein kan men inderdaad zeggen dat dit al oud is maar ik heb de indruk dat er sindsdien wel veel water Antwerpen passeerde maar er voor de rest hier weinig of niets veranderde.

      Af en toe horen we wel eens over een verhaal maar dat is hoogstens het tipje van de ijsberg. Het is nog steeds: Right of wrong my country. Bij sommige verhalen kun je zo raden dat de bron te vinden is op de ambassade van het land van de auteur of van de media waarvoor deze werkt.

      Willy Van Damme

  7. Beste Willy, een reporter moet ook zo neutraal mogelijk zijn in zijn verslaggeving of in zijn analyse van de feiten. Ik begrijp niet wat Freilich hiermee te maken heeft? Door dergelijke uitlatingen wordt ineens uw nochtans interessante beoordeling verlaagd tot een categorie van “mud-slinging”, om nog niet te spreken van de ermee gepaard gaande aftakeling van de geloofwaardigheid… Je wint er niets bij en het lijkt me ook geen meerwaarde aan dit verslag.
    Jack

    Antwoord:

    De ombudsman van de VRT nieuwsdienst heeft intussen een fout in deze berichtgeving toegegeven. Wat lovenswaardig is.

    Michaël Freilich is een door de media veelvuldig gebruikte bron voor nieuws over Israël, zionisme, jodendom en Palestina. Het gebruik van zijn naam in dit kort commentaarstuk was misschien overbodig maar ook niet onlogisch gezien het veelvuldig gebruik door de pers van de man als bronnenmateriaal.

    Er werd Freilich hier ook niets specifieks aangewreven en van moddergooien of kritiek op de man op welke wijze was er dan ook geen enkele sprake. Het latere stuk over Kaoutar Fal is dan weer een ander verhaal. Hier speelde hij bewust (negatieve) een rol.

    Verder is deze blog geen krant of een ander klassiek persmedium maar een weergave van de persoonlijke visie op de actualiteit. Veel van de geplaatste stukken kunnen daarom ook tot de commentaar gerekend worden en hoeven om die reden niet aan de andere vereisten van de journalistiek te voldoen.

    Dat is altijd al een vaste traditie in de pers geweest. En daar is geen enkel bezwaar tegen. Het is een opinie. Dit stuk was overduidelijk een commentaar en was ook zo geplaatst.

    Willy Van Damme

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s