Volvo en de Chinese auto’s

In zijn lezersbrief ‘Jonathan Holslag’ heeft Ralph De Wit in Knack van 9 mei het over de overname van Volvo door het Chinese Geely en stelt daar de nogal straffe bewering: ‘Tot alle kennis is geassimileerd en de Chinezen eindelijk zelf een behoorlijke auto kunnen bouwen’. Merkwaardig als we weten dat de Chinese autoproductie veruit de grootste ter wereld is.

Als we bovendien weten dat Carlos Ghosn, CEO van Renault-Nissan, een belangrijke speler op de markt van elektrische voertuigen, twee jaar terug stelde dat de elektrische wagen in China vorm zal krijgen en nergens anders dan toont die lezersbrief toch een gebrek aan kennis over dit onderwerp. China is dan ook de veruit grootste markt voor elektrische en hybride wagens ter wereld.

Met BYD (Build Your Dreams) ‘ werelds grootste en ook winstmakende producent van dit soort voertuigen. Auto’s van deze producent die geheel Chinees en privaat is – De Amerikaanse investeerder Warren Buffett bezit ongeveer 9% – rijden nu al trouwens als taxi rond in Brussel en vele andere steden in de EU.

Met elektrische bussen die gemaakt worden in Hongarije en binnenkort in het Franse Amiens. Dergelijke bussen rijden trouwens met vele tientallen rond in Londen en andere steden in de EU, Latijns-Amerika, Azië en de VS. En binnenkort ook op de luchthaven van Zaventem. Blijkbaar ook tot tevredenheid van de klanten.

Bovendien is het de vraag of deze overname een probleem is voor België. Ik zie niet hoe. Het bedrijf zat in moeilijkheden en zocht een overnemer. Sindsdien investeerde men er stevig en in 2020 gaat men er ook elektrische wagens – met Chinese technologie – bouwen

Wat is dan het probleem? Geen toch. Of hadden we liever de VS en Frankrijk met Opel, Renault en Ford die ondanks de vele overheidssteun hun fabrieken opdoekten. In de huidige wereldeconomie is het zomaar afschermen van de markt behoudens speciale gevallen gewoon dom.

Ook zou men van een professor mogen verwachten dat hij voor hij over iets commentaar geeft zich hier eerst degelijk informeert. We hebben op dit vlak aan Jonathan Holslag al meer dan genoeg.

Willy Van Damme

Lezersbrief naar Knack over de Chinese penetratie van de Europese en vooral Belgische automarkt (Volvo met het Chinese Geely). Blijkbaar willen sommigen van China nu ook een boeman maken die men kost wat wil moet bestrijden.

Daar hebben alleen sommigen in de VS baat bij. Die hopen namelijk zo de Amerikaanse werelddominantie te behouden en willen daarom China zoveel als maar kan uitschakelen. Dat eindigende monopolie is echter niet in het belang van de consumenten wereldwijd, dus ook niet van de Belgische

Advertenties

3 thoughts on “Volvo en de Chinese auto’s

  1. Chinezen zijn altijd een excellent handelsvolk geweest en hebben dan ook sinds Deng Xia Ping (de man van; “Het is eender of een kat wit of zwart is, zolang ze maar muizen vangt”.) enthousiast het kapitalisme omarmd. En wat is het unieke doel van het kapitalistisch systeem? Winst maken. Zolang dus Volvo Gent voor de Chinese eigenaars economisch interessant is zal het blijven bestaan. Echter geen dag langer. Het zal voorlopig goedkoper blijven om Volvo’s voor de Europese EG markt hier te produceren dan ze in China te maken en ze vervolgens naar hier te verschepen, alhoewel ik weet heb van een bepaald type Volvo, de S90, dat reeds in China (Daqing Plant) wordt geproduceerd en dat sinds 2017 per trein (!) naar België wordt gebracht. De “One Belt-One Road” spoorweg door Centraal Azië, de nieuwe Zijderoute als het ware, zal eenmaal volledig aangelegd (en indien niet door de VS gedwarsboomd) de handel tussen China en Europa enorm stimuleren. Verder worden de Volvo’s zowat op elk continent gemaakt. Voor de geïnteresseerden: Wikipedia heeft hierover een goed geïnformeerde en duidelijke site https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volvo_Car_production_plants.
    Luc Devincke

    Antwoord:

    Volvo’s worden inderdaad ook in China gemaakt en voor Geely is de koop van Volvo gewoon een ticket naar de Europese markt. Ze willen de andere Chinese rivalen de loef afsteken. Zie maar naar hun plan om hier elektrische wagens te gaan maken. Wat een intelligente en te verwachten zet was.

    Verder stijgen de Chinese lonen steeds hoger en keerden al veel Europese producenten terug naar hier daar het om allerlei reden zoals leveringstijd, kwaliteit van onderaannemers en lonen, interessanter is om voor de Europese markt hier te produceren.

    Verder is dat verhaal van One Belt One Road, de nieuwe Zijderoute, zeker interessant voor Chinese bedrijven. Wel is er het probleem van de kost want veel treinen lijken leeg huiswaarts te keren. Het is echter ook interessant voor niet-Chinese bedrijven hier en ginds.

    Een Belgisch bedrijf dat in China voor de Europese markt goederen maakt kan in bepaalde gevallen er een belang bij hebben dat men zijn producten bij de klant kan brengen, niet via het dure vliegtuig of het trage schip maar met de trein. Alles hangt hierbij af van het soort product dat men dient te transporteren.

    Wat die One Belt One Road wel zeker ook zal doen is het verder naar elkaar groeien van AL de landen van het Europees-Aziatische continent. Ik zie in geen 1000 jaren waarom dit een probleem zou zijn. Integendeel.

    Willy Van Damme

  2. jonathan holslag kijkt naar de wereld en geschiedenis met een kolonialistische bril.
    Op 27 februari 2015 schreef Jonathan Holslag, een professor van de VUB, die een misdadige kolonialistische ideologie aanhangt, op blz. 8 in De Morgen “we moeten voorbereid zijn op Aziatische agressie” ” met alle geweldsmiddelen moeten we andere grootmachten kunnen afschrikken”.
    Op 11 februari 2015 op blz. 24 schreef Jonathan Holslag een ander artikel in De Morgen “Het meesterbrein begeeft het” “Er zitten genoeg oorlogsheren in de Kaukasus klaar om te profiteren van de Russische malaise. De Golfstaten en de Turken, voor de Russen de jakhalzen van de Zwarte Zee, hoeven de russofobie rondom de Zwarte Zee en in Centraal-Azië maar naar hun hand zetten”. Een duidelijke russofobe verklaring en een duidelijk aanzetten tot haat en geweld tegen Rusland.
    Janu

    Antwoord:

    Ik lees zijn verhalen soms. Het is een kwestie van tijd en die is hier soms schaars. Ik vermoed dat die stukken verschenen in Knack maar heb ze zeker niet gelezen. Verbazen doen zijn uitlatingen mij natuurlijk niet.

    Dat de man professor is toont zoals ik eerder al stelde het lage niveau van onze wetenschappelijke instellingen. Ze getuigen van een uitermate agressieve zelfs oorlogszuchtige instelling.

    Willy Van Damme

  3. Willy, ik geef je gelijk dat wat De Wit schrijft kort door de bocht is.
    Maar sta mij toe, even te nuanceren. De realiteit is immers zelden zwart of wit.
    De kwaliteit van de Chinese auto’s kan nog merkelijk beter. Het plastieken interieur oogt pover en piepen en kraken is de regel. Er is nog veel werk aan de winkel, maar gelukkig zijn onze Chinese vrienden niet zo kieskeurig als wij.
    Dat de Chinese markt de grootste automarkt vertegenwoordigt, dient ook in de context geplaatst te worden. Het is een groeimarkt en de stimulansen voor bv. de aankoop van BEV behoren tot de belangrijkste in de wereld (na Noorwegen). Zowel de financiële- als gebruiksincentives verstoren de markt (bv. voor een EV krijg je onmiddellijk een nummerplaat terwijl voor een gewone auto je het geluk moet hebben dat je nummer getrokken wordt) .
    Als de Chinese overheid het wil, dan gebeurt het, ook al gaat het regelrecht in tegen de normale marktwerking. Echt gerust ben ik er niet in. Bij een normale marktwerking treedt er bijwijlen een recessie op waarbij het BNP (binnenlands nationaal product) gezuiverd wordt van de niet-rendabele investeringen. In China gebeurt dit niet doordat de overheid toelaat dat de schulden zich ophopen. Groei gaat immers altijd gepaard met een toename van schulden, zij het dat een groei door middel van rendabele investeringen nadien toelaat de schulden terug te betalen. En ja, BYD maakt winst maar in belangrijke mate omwille van de stimuli die de consument doen kopen. Een gulle overheid is een goudmijn voor bedrijven. Vraag het maar aan Albert Frère die zijn brol voor veel geld verkocht aan de overheid en daarmee de basis van zijn fortuin legde.
    GV

    Antwoord:

    De grootste verkoper van Chinese auto’s in China is VW die er werkt met een lokale partner. Het hebben van een lokale partner is o.m. voor westerse autoproducenten een verplichting.

    Het is een systeem dat China toen het zich wou ‘moderniseren’ overnam van andere Aziatische landen, vroeger tijgers genoemd. Dat was een zeer intelligente maatregel daar men er zo voor zorgde dat er technologieoverdracht gebeurde en men niet opnieuw evolueerde richting een vazalstaat.

    Wat we zien gebeuren met de Chinese autoproducenten is dat wat gebeurde met voorheen Zuid-Koreaanse, Japanse en Maleisische automakers. Men begint laag en eindigt aan de top.

    In zover ik dat hier kan inzien zitten Chinese automakers tegen de top aan. Willen ze kunnen opboksen tegen VW en andere westerse fabrikanten op de Chinese markt dan moeten zij kwaliteit leveren. Dat is ook de strategie van de Chinese overheid.

    En ik denk niet dat die Chinese taxi’s in Brussel en elders slecht van kwaliteit zijn. Ook de vele autobussen die hier rondtoeren tonen voldoende kwaliteit. Londen Transport bestelde al meerdere malen bussen bij die Chinese BYD. Niemand in de sector hier in Europa maakt daarover ook enige opmerkingen.

    Ik heb een ritje genomen met zo’n bus en dat leek goed. Ook blijkt de directie er bewust van te zijn dat kwaliteit essentieel is om te overleven in de wereldwijde bus- en automarkt. En zij zijn zeer ambitieus.

    BYD maakt vooral winst dankzij de andere poot van de groep, zijnde batterijen voor gsm’s, tablets en smartphones. Er zijn voor zover ik weet in China ook alleen maar stimuli voor de koop van elektrische wagens en die subsidies wil men snel afbouwen. Te snel bleek vorig jaar. BYD maakt trouwens ook andere gewone wagens.

    Verder stuurt elke overheid waar ook de markt. Zie maar naar de rol van de centrale banken in de VS en de EU. En de VS is ’s werelds grootste schuldenaar en heeft een enorm begrotingstekort. Ook dat is een zekere vorm van marktmanipulatie. Zonder die veelal buitenlandse geldstromen om dat te financieren staat de VS nergens.

    Willy Van Damme

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s