Dendermonds paringsdansen

Op 14 oktober 2018 zijn er in België terug lokale verkiezingen en dus begint de spanning binnen het politieke wereldje stilaan toe te nemen. Opvallend daarbij is ook nu weer dat politici waarvan je lokaal jarenlang niets hoort nu plots elke week meerdere persberichten rondsturen. Matthias Diependaele van de N-VA is er blijkbaar zo een. Ze hopen zich al te kunnen kronen tot minstens schepen en liefst zelfs burgemeester.

Katholiek bolwerk

Maar wie het Dendermondse reilen en zeilen wat volgt weet dat de volgende burgemeester de naam van de huidige draagt, namelijk Piet Buyse van CD&V. Behoudens dan een grote ramp. En, inderdaad, je weet natuurlijk maar nooit. Het vel van de beer nietwaar.

IMG_7702

Al sinds het ontstaan van België is Dendermonde op een paar uitzonderingen na steeds door katholieke partijen als CD&V bestuurd. Dat zal nu in 2018 zo te zien niet veranderen.

Dendermonde is praktisch altijd een katholiek bolwerk geweest waar ondernemers, ambtenaren, paters en leraars de lakens uitdeelden en dat zal ook zo blijven. Zij het met een door de jaren sterker geworden vakbondsvleugel. De liberale periode van 1861 tot ongeveer 1880 en het succesrijke en zeer belangrijke burgemeesterschap van Norbert De Batselier (sp.a) waren een intermezzo, de uitzondering.

En dus houden de andere partijen daar rekening mee. De partij van Piet Buyse zal de vorming van een nieuw bestuur volgend jaar leiden. Weinigen die daar aan twijfelen. N-VA heeft wel een serieuze delegatie in de gemeenteraad maar is nationaal op haar retour. De top was bereikt en nu komt de afdaling. En dat zal zich ook lokaal wel laten voelen. Sommigen in de N-VA beseffen dat ook maar al te goed.

Voor Open VLD en sp.a lijkt er nationaal geen grote stijging te verwachten. Alleen lokaal zou het wat beter moeten gaan. Vorige legislatuur lagen beide partijen bijna KO tegen de grond met bij beiden interne ruzies tot zelfs in de gemeenteraad toe. Het was geen fraai zicht en toonde de politiek op zijn allersmalst.

Laurens Hofman lijsttrekker

En bij Open VLD zat men dan in de vorige legislatuur nog met een fractie die bij iedereen, ook intern, op hoongelacht werd onthaald. Het gevolg was na de verkiezingen van 2012 een erg afgeslankte fractie met nog drie leden. Maar wel allemaal nieuwe gezichten. De in wezen enigste valabele optie in die periode voor de partij.

En tot recent hielden deze zich ook erg kalm. Het was oppositie met de rem op. Men moest de stiel leren en dat ging feitelijk bijna vlekkeloos. Behoudens die ene zware fout toen ze op voorstel van de N-VA voor het ontslag van eerste schepen Leen Dierick (CD&V) stemden. Dit op basis van een door de N-VA gemaakt nepdossier. Een barslechte manier om aan de overkant vrienden te maken.

Dat veranderde echter nadat Laurens Hofman, zoon van ex-raadslid Hilde Dierickx, aangeduid werd als lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen. En dan kwam er op 17 mei het nieuwe verkeerscirculatieplan in Sint-Gillis-Dendermonde, zijn thuisbasis, ter sprake. En dus borrelde de profileringsdrang bij de man plots op. Hij wou tonen een echte politicus te zijn. Iemand die de belangen van de burger serieus nam. Logisch. Maar….

Circulatieplan

De voorheen braaf en beleefd overkomende jonge liberaal haalde plots snoeihard uit naar de meerderheid. Niet vies van wat platte demagogie. Het was een nieuwe herboren man die alle klassieke trucs uit de politieke doos haalde. Hij wilde zich duidelijk naar de buitenwereld tonen en kiezers lokken. Ja, want de pers is op de gemeenteraad aanwezig en dus is er de kans van een foto in de krant.

IMG_3978

De nog jonge Laurens Hofman is de lijsttrekker voor Open VLD bij de komende lokale verkiezingen van 14 oktober 2018. Hij ziet een kans om zich via het verkeerscirculatieplan te tonen.

Het was dan ook eigenaardig dat bij de volgende gemeenraadszitting het niet Hofman was maar fractieleider Stijn Pluym die tijdens deze extra gemeenteraad van 31 mei over de zaak het hoge woord voerde. Het leek alsof men wat schrik had gekregen van dat jonge ‘geweld’.

Met Laurens Hofman welke die avond dan als tweede viool naar de achtergrond verdween. En Stijn Pluym klonk zoals hij dat tijdens deze legislatuur al altijd deed, bedaard maar kritisch. Hij is nu eenmaal fractieleider van de oppositionele Open VLD. Hij toonde wel een groot verschil met de eerdere interventie van zijn partijgenoot.

Waarom die plotse verandering van toon? Besefte men dat men door een te agressief gedrag zich als partner onmogelijk maakte bij CD&V? En die kan hen in 2018 eventueel uitnodigen om mee te besturen. En dus is men tegen die partij best op dit ogenblik vriendelijk. Vragen om het ontslag van schepen Leen Dierick zal er niet meer bij zijn. Bij niemand.

Andere toon

Ook bij de N-VA klinkt er plots een andere toon. Alhoewel Vlaams parlementslid Marius Meremans volgens insiders ook bij N-VA nog steeds hoopt en denkt na 2018 burgemeester te worden is er daar ook blijkbaar het besef ontstaan dat men om politiek strategische reden een minder hardere toon moet voeren tegen de CD&V.

Raadslid Tomas Roggeman, nationaal voorzitter van de jongerenafdeling van de N-VA en lieveling van de nationale partijleiding, is tegenwoordig dan ook een stuk minder scherp zoals onder meer het debat over het circulatieplan in Sint-Gillis bewees. Een getemde Roggeman? Een man die in de partij een rivaal is van Meremans. En die laatste heeft in de partij niet alleen vrienden.

IMG_1107

Tomas Roggeman is met vlag en wimpel de hardste van toon in de raad. Tot voor kort. Zo eiste het ontslag als schepen van Leen Dierick. Wat kaderde in een jarenlange serie scherpe aanvallen op het beleid van de meerderheid. Hopend hen zo in de verdediging te duwen. De laatste maanden is hij echter veel kalmer geworden want bij de N-VA beseft men nu dat men toen te ver is gegaan.

En kijk plots ging Marius Meremans bij zijn minister-president en partijgenoot Geert Bourgeois smeken om toch maar geld vrij te maken voor het herstellen van het wegdek van het Dendermondse begijnhof.

Voor de Unesco werelderfgoed dat er echter door geldgebrek erbarmelijk bijligt. De Dendermondse schande. Het is een dossier dat in Brussel al jaren stof zit te vergaren en nu bleek Bourgeois ineens toch bereid geld vrij te maken. Tegen de administratie in. Het werd een prioriteit voor Bourgeois. Een zaak waarmee burgemeester Piet Buyse (CD&V) dan kan pronken. Of hoe maak je het goed.

Zelfs een fietssuggestiestrook op de Sint-Gillislaan, een gewestweg en al jaren een groot knelpunt, zou van minister voor Verkeer Ben Weyts, eveneens N-VA, plots mogelijk zijn. Mits nog wel wat voorwaarden. Een huwelijk misschien? Het is een probleem dat in Brussel eveneens al jaren geblokkeerd zit. Ondanks de bewering van Weyts hoe prioritair verkeersveiligheid en het fietsenbeleid wel is.

Ook de Open VLD, ditmaal opnieuw bij monde van lijsttrekker Laurens Hofman, stuurde in diezelfde zomerperiode nog een boodschap rond. Het leek wel een huwelijksaanzoek aan CD&V van een overbezorgde geliefde. In het persbericht van 4 juli ‘Circulatieplan Sint-Gillis: Pleidooi tegen steekvlampolitiek’ stelde die:

Het is totaal ondermaats dat verschillende gemeenteraadsleden al na 2 dagen via Facebook publiek bakkeleien en onder andere gewag maken van onveilige situaties en een stortregen aan boetes. Blijkbaar is in Dendermonde Facebook-politiek het nieuwe “politieke normaal”, waarbij Facebook-politici aan platte politieke recuperatie doen, raadsleden met een zeer beperkte geschiedenis in Sint-Gillis op kop. Open VLD behoudt haar kalmte…

Een merkwaardig persbericht waarbij een lid van de oppositie enkele leden van de meerderheid kapittelt omdat ze volgens zijn bewering kritiek zouden hebben op een plan van het stadsbestuur. Een politiek zelden geziene actie hier ditmaal gericht tegen Dina Verhavert (sp.a) en vooral Dieter Mannaert van CD&V. Voor Dina Verhavert waren het gewoon enkele vage bemerkingen rond sluipverkeer, zoals ze stelt, maar zonder echter enige fundamentele kritiek op het plan zelf.

In het geval van Dieter Mannaert was de aanval op hem duidelijker want die had zich in de gemeenteraad akkoord verklaart met de proefopstelling voor het circulatieplan maar op Facebook al direct vrij zware kritiek geuit tegen het project van zijn schepencollege.

Groen en sp.a ten huwelijk

En dan kwam er een goeie twee maanden later het politiek huwelijk van de Dendermondse afdelingen van Groen met de sp.a. Wat vijf jaar eerder door verzet van bepaalde figuren binnen Groen niet lukte maar nu wel slaagde. Niet echt verrassend want politiek is de kloof tussen beiden niet groot en het viel al op dat mensen van de beide partijen steevast op de lokale nieuwjaarsreceptie van elkaar aanwezig waren.

De persconferentie van Groen en sp.a ging door op 14 oktober om 16u30 en reeds om 18u02 kwam er per mail hierover een persbericht binnen van CD&V. Dus terwijl men in brasserie Den Ommeganck nog bezig was op dit huwelijk een glas aan het drinken.

Een merkwaardige voorval want er bleek uit de reactie dat ze de door Groen en sp.a goedgekeurde teksten en op de persconferentie gepresenteerde tekst al kenden. Wat voorkennis doet veronderstellen. Immers over zo’n tekst moet vooraf binnen de top van de CD&V minstens uitgebreid overleg geweest zijn. En bij Groen en sp.a was hun visie maar tegen de middag goedgekeurd. “Met bijna unanimiteit”, stelden beiden.

DSC_0010

Ditmaal lukte het Groen en sp.a om toch een gezamenlijke lijst te vormen. Het grote knelpunt tussen beiden blijft echter bestaan, namelijk de doortrekking van de N-41 van Lebbeke naar Gijzegem en zo Aalst. Beide partijen gaven glimlachend een ‘geen commentaar’ op een vraag hierover.

Maar ook de inhoud van dit persbericht van CD&V was opvallend te noemen. Het leek wel een liefdesbrief richting het nieuwe kartel.

Geachte journalist,

Het “Vernieuwend sociaal – ecologisch project voor Dendermonde!” waarmee sp.a en Groen op 14 oktober 2018 voor de eerste keer samen in kartel naar de kiezer trekken, heeft CD&V Dendermonde wel verrast.

In Dendermonde maakt sp.a sedert 1994 deel uit van het stadsbestuur, sedert 2000 samen met CD&V, maar nu wil sp.a samen met Groen vorm geven aan Dendermonde.

Dat het een Dendermonde moet zijn waarop iedereen fier kan zijn, een stad met deelgemeenten en wijken waar het goed samenleven is, een stad van “wij” en niet van “wij tegen zij”, dat herkennen wij en is bovendien weinig vernieuwend: dit is de kernboodschap van CD&V, het is ons DNA! Dit is dan ook de manier waarop Dendermonde bestuurd wordt onder leiding van burgemeester Piet Buyse die als bruggenbouwer ‘verbinden’ tot zijn handelsmerk gemaakt heeft.

“CD&V maakt zich sterk dat de burgemeester en zijn ploeg de stad verder standvastig zullen besturen om het ambitieuze bestuursprogramma “20 stappen naar 20”, waarbij duurzaamheid en sociaal beleid belangrijke milestones zijn, verder uit te voeren tot het einde van deze bestuursperiode.”

#Wij, CD&V wenst het nieuwe kartel veel succes toe.

Dit terwijl er van een verassing zeker geen sprake kan zijn. Verscheidene bronnen stelden bijvoorbeeld dat men burgemeester Piet Buyse reeds de maandag voordien verwittigde van wat komende was. Veel meer kon men toen ook niet zeggen want het akkoord met de visietekst werd pas zaterdagvoormiddag door de beide partijen goedgekeurd.

Het doet vermoeden dat de tekst van dat akkoord misschien zelfs nog voor de pers aan de coalitiepartner werd getoond. Hoe anders kan men al om 18 uur die visietekst in een toch belangrijk persbericht bespreken? Wat nogmaals de nauwe relatie tussen beide coalitiepartners toont. De drie hebben volgens CD&V ook hetzelfde DNA en, logisch gezien, lijken ze dus voorbestemd om samen te besturen.

Persoonlijke aanvallen

En dat heeft natuurlijk zo zijn gevolgen voor het reilen en zeilen van de Dendermondse politiek. Tijdens de gemeenteraad van 18 oktober was het dan ook weer Laurens Hofman die het dossier van het circulatieplan voor Sint-Gillis nog maar eens bovenhaalde en daarbij zoals in mei al zijn oratorische kunsten bovenhaalde en nu zelfs in crescendo ging.

Daarbij was het voor de goede luisteraar duidelijk wat het echte probleem was. Eerst viel hij erg persoonlijk de raadsleden Judith De Smedt, Therese Van Gucht en Dieter Mannaert (CD&V) aan omdat ze volgens hem toelaten dat wat hem betreft men de middenstand in die deelgemeente via dit circulatieplan aan het wurgen is. Ook schepen Carine Verhelst en Dina Verhavert van sp.a dienden het om diezelfde reden van hem te ontgelden. Allen wonen in Sint-Gillis.

DSC_0059

Dieter Mannaert van de CD&V fractie is de luis in de pels van de meerderheid wat betreft het circulatieplan in Sint-Gillis. Voor Laurens Hofman was hij op het ene ogenblik te weinig strijdvaardig, op het andere ogenblik had hij hierover beter zijn mond moeten houden.

Een persoonlijke en in de raad zelden gezien aanval die tot een bits wederwoord leidde van o.m. Judith De Smedt, een leidende kracht achter het Dendermondse middenstandsgebeuren. Dat zij niet gaven om de lokale middenstand was naar haar zeggen onzin.

De dame is trouwens al decennia een leidende kracht achter de goed werkende plaatselijke Handelskern Verkén in Sint-Gillis en de Dendermondse Unizo. Wat men van bepaalde critici niet kan zeggen.

Maar naast de persoonlijke aanvallen viel de inhoud vooral op door het feit dat hij er tweemaal de recente samenwerking van Groen en sp.a in oprakelde. Een zaak die hier toch buiten stond. Het lag hem en vermoedelijk ook de Dendermondse Open VLD blijkbaar erg zwaar.

Zo stelde hij in zijn interpellatie:

De proefperiode van het circulatieplan, ingevoerd door de meerderheidspartijen CD&V, sp.a – en laat ons Groen er ook bijrekenen -, is afgerond? …… Dit weekend werd het kartel sp.a/groen voorgesteld. Van harte veel succes gewenst.

Niet verwonderlijk natuurlijk daar minstens de indruk is ontstaan dat de huidige coalitie ook na 2018 zal worden voortgezet. Versterkt dan met Groen. Mits wiskundig mogelijk natuurlijk. De indruk is trouwens dat Matthias Coppens, raadslid voor Groen, binnen CD&V, ook bij leden van de zogenaamde rechtervleugel, vrij goed ligt.

DSC_0054

De symbolische eerste spadestek voor het project Elsbos  door Volkswelzijn en SBK waar op termijn 480 sociale huur- en koopwoningen komen. Een project dat ooit in 1975 werd gestart en nu naar realisatie gaat. In Dendermonde bestaat bijna 10% van het woningenbestand uit sociale woningen. Iets waarop men fier is en dat men verder wil doen toenemen. De vraag voor sociale woningen in de stad blijft immers groot. De aanleg van de wegenis in Elsbos is deze week van start gegaan.

Aan de eerdere poging tot het afzetten van schepen Leen Dierick deed hij dan ook niet mee. Terwijl Open VLD, N-VA en Vlaams Belang in de gemeenteraad tot heden veelal een oppositioneel front vormden nam hij er in de meeste gevallen afstand van en bracht daarbij de eigen groene visie naar voor.

Woningbeleid

En dat CD&V opnieuw de voorkeur lijkt te geven aan de huidige partner hoeft ook niet echt te verbazen. Zoals CD&V het stelde is hun DNA ook dat van het kartel sp.a en Groen. De voorkeur voor de fietser en sociale woningbouw zijn hier voorbeelden van. Voor beide partijen van de huidige meerderheid zijn dit erg belangrijk beleidspunten.

Voor N-VA en ook Open VLD is dat al heel wat minder belangrijk. Zij zoeken hun kiezers zo te zien bij de betere middenklasse en hogerop en die behoeven geen sociale woningen. Integendeel die bouwgronden kunnen beter voor hen voorbehouden worden. Leve de goedbetaalde tweeverdieners, weg met de leefloners.

Sommige lokale mandatarissen van de N-VA noemen sociale woonwijken zelfs een poel van verderf, een waar misdaad welig tiert. Hilde Raman, N-VA en ex Vlaams Belang, luidde zelfs de alarmbel toen in de landelijke deelgemeente Mespelare het gerucht (ten onrechte) rondging dat men er sociale woningen wou neerpoten. Niemand bij N-VA distantieerde zich er van.

DSC_0040

De eerste spadesteek gedaan op 5 november in de Donckstraat waar Volkswoningen de huurwoningen waar nodig gaat renoveren. Een investering van een 11 miljoen euro. De gelijkaardige werken aan het Keur, die andere eveneens uit de jaren vijftig daterende sociale woonwijk, zijn bijna achter de rug. In totaal investeerde Volkswoningen de voorbije jaren ongeveer 30 miljoen euro in Dendermonde aan het verbeteren van haar woningen en de bouw van nieuwe. Samen met de restauratie en herwaardering van de Baasroodse sociale woonwijk Hof ten Rode – Het werk van Volkswelzijn en de stad – zijn daarmee alle woonwijken uit de naoorlogse periode of verfraaid of op weg daarheen. Een zeer belangrijke realisatie. Deze werken in de wijk Donckstraat gaan een 5 jaar duren.

En op 20 september interpelleerde Open VLD in de gemeenteraad over het sociale woonbeleid dat volgens hen dient aangepast om te streven naar wat zij noemt een ‘optimale mix van sociale huur- en koopwoningen’. Waarbij de vraag natuurlijk is wat die optimale mix voor de partij dan juist moet zijn.

Zo stelde ze:

Daarom dient men de doorstroming te stimuleren van de sterkste sociale huurders naar de private markt (al dan niet via een sociale lening)….. Het is duidelijk: sociale woningen kunnen niet langer gebouwd worden in de noodzakelijke open ruimtes in de dorpskernen….. Ter afronding: we breken een lans voor sociale koopwoningen in de plaats van sociale huurwoningen.

Met andere woorden: de mensen die zich geen koopwoning kunnen permitteren worden zoveel als maar kan naar elders buiten de stad verwezen. De balans is dus in wezen geen huur- maar allen nog koopwoningen. En mensen dienen via een sociale lening, dus op kosten van de belastingbetaler, naar de private woonmarkt verwezen. Een markt waar de huurprijzen voor velen stilaan onbetaalbaar worden.

Het toont hoe ook hier de Open VLD mede onder invloed van het succes van de N-VA en gelijkaardige partijen elders in Europa, steeds meer in de asociale richting aan het evolueren is. Geen toeval dat de traditioneel goede relaties van de partij met het ACLVB, de liberale vakbond, tegenwoordig barslecht zijn.

Voor CD&V staat de sociale woningbouw met o.m. de door CD&V gecontroleerde Volkswoningen, de Sociale Bouw- en Kredietmaatschappij en het door sp.a bestuurde Volkswelzijn echter centraal in haar visie op de lokale maatschappij. Dat Open VLD bij het vormen van een nieuwe coalitie dan uit de boot dreigt te vallen is feitelijk logisch. Het doet denken aan de discussies in Gent.

Ruziemakers

En wat betreft een mogelijke coalitie tussen CD&V en N-VA zal vermoedelijk eerder de Schelde dichtvriezen dan dat ze samen de stad gaan besturen. Het gedrag van de N-VA in deze gemeenteraad toont wel een nooit eerder gezien activisme maar het niveau is soms beneden alle peil. Wat niet alleen bleek rond de rel met schepen Dierick.

Zo interpelleerde de partij op zeker ogenblik over het feit waarom de stad geen interesse toonde voor de subsidies van het Vlaams gewest voor het inrichten van integratiecursussen. De brief van het kabinet van minister-president Geert Bourgeois (N-VA) die daarover ging was nog maar juist verstuurd en nog niet eens bij het stadsbestuur aangekomen.

 124GIF2W44 - Begijnhof met Piet Buyse - 1

Burgemeester Piet Buyse, een uitstekende redenaar, is op weg om voor de derde maal tot burgemeester te worden herkozen. Hij zal normaal gezien volgend jaar in oktober de paringsdans leiden.

Zoals een erg actief raadslid van die partij recent toegaf: “We moeten inderdaad nog veel leren”. De fractie is behoudens Marius Meremans en Hilde Raman ook nieuw in de lokale politiek wat zich de voorbije jaren goed liet voelen. En dat zal men ook nationaal dringend moeten gaan beseffen. Het ongenoegen over die partij, ook mede ontstaan door de Catalaanse kwestie, is bij haar nationale coalitiepartners zeer groot.

Het zal de N-VA in 2018 mogelijks een pak burgemeesterspostjes kosten, ook vermoedelijk in Antwerpen. In een huwelijk continu ruzie maken doet vroeg of laat dat huwelijk op de klippen lopen. Het is een simpele wijsheid waar een Bart De Wever, de absolute baas van de N-VA, geen kaas van lijkt te hebben geheten.

Willy Van Damme

Naschrift: Sint-Gillislaan

Goed nieuws voor de fietsers in Dendermonde waar het Vlaams Agentschap Wegen & Verkeer (AWV) nu toch haar zegen lijkt te gaan geven voor de aanleg van fietssuggestiestroken in zowel de Sint-Gillislaan als de Zandstraat in deelgemeente Appels. Dossiers die al vele jaren ondanks herhaaldelijk aandringen van de stad en de fietsersbond in Brussel onder lagen stof bedolven bleven.

Op 5 december organiseert AWV een Provinciale Commissie Verkeersveiligheid rond die zaken en alle ingewonnen adviezen blij ken volgens Schepen voor Mobiliteit Niels Tas en burgemeester Piet Buyse positief zodat realisatie niets nog in de weg staat.

Dagelijks moet de Sint-Gillislaan gemiddeld een 1300 fietsers verwerken. Voor de Zandstraat is dat een 600. Beiden zijn relatief smalle straten met parkeermogelijkheden en veel doorgaand zwaar verkeer. Op de Sint-Gillislaan gebeuren relatief veel ongevallen met fietsers. Vorig jaar verongelukte hier zelfs zo een fietser.

Toen een paar jaar terug in buurgemeente Lebbeke de Brusselsesteenweg, een gewestweg, werd heringericht kreeg die ook een fietssuggestiestrook. Volgens schepen Tas een primeur voor de provincie. Wat resulteerde in drastische daling van het aantal verkeersongevallen. Ook bleek dat autobestuurders er zich sindsdien strikt aan de snelheidslimiet van 50 km hielden.

DOCUMENT: Visietekst Groen – sp.a

clip_image002

Dendermonde

Visietekst

sp.a en Groen willen samen mee vorm geven aan Dendermonde. We willen met een frisse en open geest (verder) werken aan een stad waar iedere Dendermondenaar fier kan op zijn. Aan een stad waar er voor iedereen een plek is om aangenaam te wonen. Een stad met deelgemeenten en wijken waar het goed samen leven is. Aan een stad die met vertrouwen naar de toekomst kan kijken.

Zo een stad bouw je samen, door ruimte te laten: ruimte voor ideeën van inwoners, ruimte voor co-creatie en participatie. Van en voor groot en klein, jong en oud. Ruimte voor grote theorieën maar ook voor kleine concrete voorstellen die het leven van alledag aangenamer maken. Een stad waar burgers steevast meedenken en actief mee vorm geven. We brengen het beleid dichter bij de Dendermondenaars en garanderen transparantie.

Vanuit onze gedeelde sociaal – ecologische visie en beleidskeuzes willen we aan politiek doen door te verbinden. We koesteren actief pluralisme en werken op basis van respect. Voor iedere inwoner en zijn mening, maar ook voor toekomstige generaties en onze leefomgeving.

Onze concrete voorstellen worden getoetst aan volgende uitgangspunten:

– Dendermonde wordt dé zorgzame stad die door een krachtig en vernieuwend sociaal beleid elk van zijn inwoners, zeker ook mensen met een beperking of zorgnoden de nodige ondersteuning en kansen blijft bieden om volwaardig deel uit te maken van de samenleving. De stad blijft een actieve speler op gebied van zorg en welzijn. We zetten in op kwalitatieve ouderenzorg dichtbij, kinderopvang op maat, aandacht voor eenzaamheid… We voeren actief en creatief de strijd tegen armoede. Kortom we streven naar maximale leefkwaliteit voor iedereen en beseffen dat daar ook financiële middelen tegenover staan.

– Dendermonde wordt een gezonde, propere, klimaatneutrale en duurzame stad. We voeren een ambitieus beleid op gebied van hernieuwbare energie, stimuleren circulaire economie, zetten in op een netwerk van kwalitatieve groene infrastructuur, en gaan slim om met ‘afval’. En hoewel we meer energie willen sparen en infrastructuur en auto’s meer willen delen zijn we zeker niet gierig. Dendermonde speelt een voortrekkersrol en de stadsdiensten geven zelf het voorbeeld.

– In Dendermonde telt iedereen mee. Verschillende (leeftijds)groepen hebben uiteenlopende noden, wensen en eigen kwaliteiten. Een kindvriendelijke stad is vriendelijk voor iedereen. Kindvriendelijkheid is meer dan speeltuintjes. Kindvriendelijkheid zit in alle beleidsdomeinen Een toegankelijke en zorgzame stad voor ouderen is makkelijk voor iedereen. Ouderenbeleid is meer dan rusthuizen. We zetten in op samenwerking en versterken het netwerk rond kwetsbare personen. In Dendermonde wordt alles inclusief.

Een creatieve stad geeft zuurstof aan het samenleven. Aan kunst, cultuur en sport, aan verenigingen en clubs. Een creatieve stad versterkt en ondersteunt het sociaal weefsel. Dialoog, samenwerking, co-creatie maar ook artistieke vrijheid en diversiteit zijn sleutelwoorden.

– Een stad waar je graag woont en komt, waar je veel tijd wil spenderen, zet in op leefkwaliteit. Op kwaliteitsvolle en veilige openbare ruimte, plaatsen waar je anderen kan ontmoeten of net rust kan vinden. Op een aangename omgeving. Op natuur dicht bij de mensen, in alle wijken en deelgemeenten.

– Leefkwaliteit en veiligheid gaan hand in hand. We zetten onverkort in op een integraal veiligheidsbeleid dat oog heeft voor alle aspecten van het leven: verkeersveiligheid, sociale veiligheid, brandveiligheid, het voorkomen en bestrijden van criminaliteit, sluikstorten, …

– Iedereen doet aan mobiliteit. We willen een doorbraak realiseren op het vlak van verkeersveiligheid, leefbaarheid én bereikbaarheid. We maken slimme keuzes en zetten in op duurzaamheid. We passen het STOP-principe toe in al onze beslissingen. We zullen lokaal de nodige investeringen doen om de mobiliteitsproblemen van vandaag en morgen aan te pakken.

Lokale handelszaken en KMO’s, vrije beroepen geven mee vorm aan onze stad. In samenspraak met hen bekijken we op welke vlakken de stad hen kan ondersteunen. Bij ondernemen komt immers ook heel wat kijken en ook zij staan voor heel wat uitdagingen, bijvoorbeeld op gebied van duurzaamheid. We zetten in op leefkwaliteit. Ook voor hen. Want een stad of deelgemeente waar het aangenaam is om te vertoeven, daar doe je boodschappen en winkel je met plezier. Daar kom je graag buiten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s