Milieueffectenrapport verdieping Dender Aalst-Dendermonde – Kennisgeving

PERSBERICHT NV Waterwegen en Zeekanaal

Dender beter bevaarbaar tussen Dendermonde en Aalst – voorbereiding opwaardering volop bezig

2 april 2015 – Waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV is volop bezig met de voorbereiding van de opwaardering van de Dender tussen Dendermonde en Aalst, zoals recentelijk door Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts gevraagd. In de nabije toekomst wordt deze rivier beter bevaarbaar voor grotere binnenvaartschepen. Er staan verschillende grote werkzaamheden op het programma waaronder de vernieuwing van de sluis en stuw in Denderbelle. Onlangs is het voorontwerp afgerond; het onderzoek naar de milieueffecten is volop bezig.

Momenteel varen tussen Dendermonde en Aalst vooral kempenaars. Dat zijn binnenvaartschepen die een lading tot 600 ton kunnen meevoeren. Door de geplande opwaardering kunnen er in de toekomst schepen tot 1.350 ton in één richting op de Dender varen. Eén zo’n schip kan de lading van ongeveer 70 vrachtwagens meenemen.

Door dit project wordt de binnenvaart op de Dender een volwaardiger alternatief voor het goederenvervoer op de weg – minder drukke wegen, meer veiligheid en een schoner milieu zijn het resultaat. Door de realisatie van dit project zullen ongetwijfeld nog meer bedrijven de overstap maken naar de binnenvaart.

Het is trouwens op vraag van de economische middens dat Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts het realiseren van het project als belangrijk heeft beoordeeld en tot de realisatie heeft besloten.

Dendersas in Denderbelle

Het sas in Denderbelle met zijn fietsdoorgang. Het sas is versleten en er komt een 100 meter stroomafwaarts een nieuwe grotere sluis. In Dendermonde gaan de werken op de Dender weinig invloed hebben. Daar waar het rond 1976 gegraven Denderkanaal samenkomt met de oude al in de negentiende eeuw rechtgetrokken Dender zal er een stuk oever wegens de bocht daar dienen weggenomen te worden

“Ook in budgettair moeilijke tijden blijft de Vlaamse Regering gericht investeren. De werken op en rond de Dender zijn veelbelovend: we gaan vrachtwagens van de weg halen en we gaan nieuwe perspectieven geven aan alle bedrijven in de buurt van de rivier”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts.

Grote werkzaamheden

Om de opwaardering te realiseren, moeten een aantal werken worden uitgevoerd: de Dender wordt verdiept en de oevers worden vervolgens aangepast, de zwaaikom in Hofstade (Aalst) wordt aangepast zodat grotere schepen er kunnen keren en er worden een op een aantal locaties wachtplaatsen voorzien zodat grote schepen er elkaar kunnen kruisen.

In Denderbelle worden de sluis en de stuw vernieuwd. De bestaande sluis is te klein voor schepen tot 1.350 ton. Daarom wordt er een nieuwe en grotere sluis gebouwd. Daarnaast wordt de huidige stuw vervangen door een nieuwe, ontdubbelde stuw. Er komt ook een nieuw bedieningsgebouw met uitkijkplatform. En er wordt een visnevengeul, een slipway en een in- en uitstapplaats voor kajakkers aangelegd.

Kennisgevingsnota inkijken

De voorbereiding voor de opwaardering is al geruime tijd bezig en momenteel komt het project op kruissnelheid. Onlangs is het voorontwerp afgerond. Het onderzoek naar de milieueffecten is volop bezig. Vervolgens zal het voorontwerp verder uitgewerkt worden tot een definitief ontwerp.

Vanaf 1 april tot en met  4 mei 2015 ligt de kennisgevingsnota voor de opmaak van het milieueffectenrapport ter inzage bij de betrokken steden en gemeente (Dendermonde, Aalst en Lebbeke). Op 21 april 2015 tussen 17u en 20u kan de kennisgeving ook ingekeken worden in CC De Biekorf in Lebbeke. Medewerkers van Waterwegen en Zeekanaal NV staan er op dat moment klaar om vragen van bewoners te beantwoorden.

NV Waterwegen en Zeekanaal – 2 april 2015

Commentaar

De herkalibrering van de Dender tot Aalst van 600 ton naar 1.350 ton krijgt dus geleidelijk aan vorm. Een goede zaak voor het transport en enkele aan de Dender gelegen ondernemingen op het Wijngaardveld en elders zoals oliehandelaar Gabriëls.

Het vervoer over water zit trouwens duidelijk in de lift. Zo is er volgens recente statistieken nu vanuit de Antwerpse haven meer vrachtvervoer over het water dan over de weg. Met het water als snelst groeiende vervoermethode.

Voor de mensen en besturen die de gelijkgrondse fietsovergang in Denderbelle/Mespelare willen behouden is het nu tijd om opmerkingen te maken om bij het opmaken van het MER met hun verlangens rekening te houden.

De besturen van Lebbeke en Dendermonde

De besturen van Lebbeke en Dendermonde zaten recentelijk samen aan tafel voor overleg en spraken daarbij over o.m. die fiets- en wandelpassage op het sas in Denderbelle. Beiden gaan aan de minister Weyts vragen om ook bij het nieuwe sas een gelijkgrondse doorgang te behouden.

Kennisgeving wil zeggen dat men bijvoorbeeld kan vragen de gevolgen te onderzoeken van het seponeren van deze overgang. De makers van het MER zijn dan verplicht dit te onderzoeken. Doen ze dit niet of onvoldoende dan loopt men het risico om het RUP nietig te laten verklaren.

Ondertussen zitten de lokale besturen van Dendermonde en Lebbeke wat betreft deze materie op een lijn en willen beiden die gelijkgrondse doorgang behouden. Ze plannen daarbij een gesprek met Vlaams minister voor Openbare Werken Ben Weyts (N-VA).

Ondertussen lijken ook in Dendermonde alle politieke partijen het behouden van een gelijkgrondse doorgang te vragen. Behalve dan de N-VA die een fietsbrug als alternatief nog steeds ziet zitten.

Stijn Pluym, fractieleider van Open VLD: ”Ik ben zelf fietser en kom daar regelmatig voorbij. Voor mij is het behouden ervan een logische zaak. Dat moet. Wel is de zaak nog niet formeel bij ons in de partijfractie besproken.”

Een wat gelijklopende visie bij Stefaan Van Gucht fractieleider van het Vlaams Belang. “Men heeft dat zo ingericht dat het nu een onderdeel van het fietsknooppuntennetwerk is geworden. En dan gaat men dat afschaffen. Dat kan toch niet. Voor ons is het behouden van een gelijkgrondse doorgang een logische eis.”

Ook Matthias Coppens, gemeenteraadslid van Groen, is hier vrij duidelijk: “Uiteraard dient die gelijkgrondse overgang behouden worden. Men wil dit type van vervoer bevorderen en dan past het niet om naar alternatieven te zoeken die fietsen en wandelen juist bemoeilijken. Zeker moet men ook oppassen voor diegenen die de kosten voor een alternatieve doorgang dan naar de lokale overheden willen doorschuiven om hun minister dan te steunen. Dat regelen is het werk van Waterwegen en Zeekanaal.”

Bij de N-VA klinkt men iets anders. Fractieleider Walter Deygers: “Als men die gelijkgrondse doorgang kan behouden is dat voor ons zeker goed. Het idee om die brug voor de N41 hiervoor te gebruiken zoals minister Weyts eerst voorstelde is natuurlijk iets wat niet kan. Dat dossier is nu voorlopig dood. Wel lijkt een brug vlakbij als alternatief iets wat er dan zeker moet komen.”

Er is op Facebook een speciale pagina over de zaak en men kan ook nog steeds via het internet hierover een petitie voor het behouden van een gelijkgrondse doorgang tekenen. Tot heden deden bijna 800 mensen dat.

De kennisgeving van dit MER kan ook bekeken worden op deze webpagina: http://www.lne.be/merdatabank/uploads/merkennis4137.pdf

Willy Van Damme

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s