Ook de Duitstaligen hebben rechten

Nu de N-VA haar plannen min of meer op tafel liggen kan men natuurlijk een duidelijker beeld krijgen van wat die partij juist wil. Althans officieel. En dat is natuurlijk de rijken nog rijker maken en de armen nog armer. Maar dat is logisch voor een partij waar een politieke ideoloog als Theodoor Dalrymple een grote aanhang heeft.

De man verlangt nog naar de periode voor de Franse revolutie toen het gepeupel wist dat het gepeupel was en alles overliet aan het betere deel van de bevolking, die typetjes die zich de intelligentsia, de elite, de welvarende opperklasse noemen.

Dalrymple noemde popmuziek trouwens ooit in een column in De Standaard iets als een soort gifgas. Edele heren luisteren naar Haydn en Bach en verfoeien proleten als John Lennon of een David Bowie.

Beter met zes of .. met acht?

Wat we nu ook weten is dat de N-VA de NMBS niet willen éénmaken, het behouden in drie delen of het terugbrengen tot de vooropgestelde tweedelige NMBS. Neen, ze hebben iets veel beter, hun ideaal, en dat is een NMBS in … zes delen. Zo komt er in hun plannen een Vlaamse NMBS, een Waalse NMBS en een Vlaamse, Brusselse en een Waalse Infrabel.

Met als kers op de taart daarboven dan een confederale veiligheidsdienst. Althans zo stelde N-VA-woordvoerder Joachim Pohlman het in Het Laatste Nieuws van woensdag 30 oktober. ACOD-vakbondsman Jos Digneffe noemde het in die krant: “Dit is te zot om los te lopen”. Ook stelde de krant dat de Gentse politicoloog Carl Devos bij het horen van dit ‘ideaalbeeld’ wel even moest: “Slikken”.

Op Radio 1 van de VRT noemde journalist Herman Welter, dé spoorwegspecialist van het land, het vandaag: “Waanzin die ten koste zal gaan van de reizigers.” Maar waarom zou men zich bij de N-VA zorgen maken over de gebruikers van het openbaar vervoer? Dat is toch maar het plebs dat onderdanig moet zijn aan de elite. Slagen ze toch om bij die elite te geraken, OK dan, anders… oprotten.

Zo slaagde de partij erin om de geplande tramlijn van Antwerpen naar Kapellen, waar de Hesp baas is, te laten schrappen. Het zijn immers alleen maar armoezaaiers die de tram pakken en zo zouden die zich wel eens te gemakkelijk in Kapellen kunnen vestigen. Naar Kapellen rij je met een Jaguar, een Mercedes of een Lexus, niet met het openbaar vervoer.

Maar feitelijk is dit plan in al haar taaletnische zuiverheid nog onvoldoende. Waarom bijvoorbeeld ook geen Duitstalige NMBS en Infrabel? Die hebben toch ook rechten. En het grote voordeel is dat men dan nog meer bazen-met-hofhouding kan benoemen. De kassa kan dan nog wat beter rinkelen. Voor de elite à la Dalrymple uiteraard.

Willy Van Damme

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s