Laad- en loskades Briel

PERSBERICHT

Stilaan wordt duidelijk hoe rampzalig deze plannen wel zijn

Provinciale Baan en Mandekensstraat betalen mee het gelag

De Werkgroep Briel is al ruim twee jaar actief om met redelijke en realistische argumenten, aan te tonen dat de overheidsplannen rond de laad- en loskades op den Briel totaal onzinnig en ondoordacht zijn. Het leed dat hierdoor aangebracht werd aan alle bewoners is ontoelaatbaar. De Werkgroep Briel heeft reeds vele acties en infovergaderingen georganiseerd. Meer info vindt u op onze website www.werkgroepbriel.be

Voor de verkiezingen had Bart Van Malderen (*) al aangegeven dat het MOBER (de studie omtrent de ontsluiting van Den Briel) aantoonde dat de ontsluiting problematisch was.  Dit vormde voor de overheid geen probleem, ze bestelde gewoon een nieuwe studie die hun beter uitkomt. Via een gunstige wind hebben we kennis genomen van een aantal elementen uit het “nieuwe MOBER”, dat in januari 2013 door het studiebureau Vectris werd afgeleverd.

Het scenario dat voorgesteld wordt zal dramatische gevolgen hebben voor de buurt. Heel het gebied, met inbegrip van de Steenkaai wordt op termijn omgebouwd tot een watergebonden industrieterrein waarbij de bewoning moet verdwijnen. Stel u voor dat er jaarlijks 63.750 vrachtwagens over de Provinciale Baan en de Mandekensstraat gaan rijden en u beseft dat het gebied onbewoonbaar wordt. Omgerekend gaat het over 200 vrachtwagens extra per dag of 25 per uur. De studie beschrijft de Mandekensstraat als een interne transportband.

Op vraag van de provincie Oost-Vlaanderen heeft het studiebureau zich in zodanige bochten gewrongen om aan te tonen dat met het aanleggen van enkele invoegstroken en het beter afstellen van de verkeerslichten alle verkeersellende zal opgelost worden. Dit is pure nonsens, we staan nu al dagelijks in de file en met de extra vrachtwagens die nodig zijn om 850.000 ton te lossen van de schepen staan we helemaal stil.

Het is opmerkelijk dat er het Mober opnieuw de Steenkaai betrekt in het project als fase 3. De overheid is erin geslaagd om deze eigenaars tijdelijk te sussen door in februari 2012 te vertellen dat er voor hen niets veranderd. Van manipulatie gesproken.

Men krijgt de indruk dat de provincie Oost Vlaanderen en de stad Dendermonde er alles aan doen om een gedeelte van Baasrode onleefbaar te maken. De vele onteigeningen en het extra vrachtvervoer zullen ertoe leiden dat veel mensen noodgedwongen zullen moeten verhuizen. Past dit alles in de ultieme droom om de 3 industrieterreinen Hoogveld, Genthof en Briel te laten samensmelten tot één groot industrieterrein?

Het doel heiligt de middelen. Respect voor de bevolking bestaat niet meer. De Werkgroep Briel zal alle juridische middelen inzetten om hiertegen te reageren.

Werkgroep Briel

*: Bart Van Malderen (sp.a) is de vorige schepen voor Ruimtelijke Ordening en is nu fractieleider van de sp.a zowel in de Dendermondse gemeenteraad als het Vlaams parlement. Hij deed deze verklaring in de aanloop naar de lokale verkiezingen van 14 oktober 2012.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s