Henk Hofland over Syrië

Het is een vaste traditie van Knack om met Nieuwjaar de Nederlandse publicist Henk Hofland te interviewen. Ook dit jaar dus. Daar stellen de interviewer en Hofland dat het Westen weigert om in te grijpen in Syrië. Waarop is die bewering gesteund behoudens op wat publieke en semipublieke verklaringen van Westerse leiders?

Alsof dat de waarheid is. Vooreerst is daar het embargo tegen Syrië en de uitgebreide politieke en andere steun die deze vooral salafistische rebellen krijgen. Uit de oorlog om Libië is gebleken dat Qatar en Saoedi-Arabië pas wapens begonnen te leveren toen ze van de VS het groen licht kregen.

Verder is het publiek geweten dat agenten van de CIA mee die stroom van wapens vanuit Turkije dirigeren en de rebellen satellietinfo geven. Ook bracht Wikileaks uit dat Amerikaanse huurlingen van Academi (ex-Blackwater) aan de kant van die rebellen vechten. Enzovoort….

Het verhaal hier doet denken aan de gelijkaardige beweringen rond Joegoslavië waar achteraf is komen vast te staan dat de VS achter de schermen de boel dirigeerde richting een burgeroorlog.

Ik raad beiden dan ook aan om het artikel ‘The redirection’ van Seymour Hersh van 5 maart 2007 in The New Yorker te lezen. Het staat op het internet en dan zal men zien dat dit bloedbad reeds begin 2007 in Washington werd op poten gezet alleen om zo Israël te helpen. Bespaar mij dus het Westerse geklaag over mensenrechten in Syrië.

Willy Van Damme

Lezersbrief naar aanleiding van het interview met Henk Hofland in Knack van 19 december. Daarin kraamt die man nog andere onzin uit zoals: “Daar (Afghanistan, nvdr.) wil de nationale traditie dat je meisjes van dertien onthoofdt.” En in Nederland verkracht?

Volgens dat interview werd Henk Hofland in 1999 door zijn Nederlandse vakbroeders uitgeroepen tot ‘de beste journalist van de twintigste eeuw’. Men zou zich kunnen afvragen wat als dat de ‘beste’ is, wat dan de waarde is van de rest. 

7 thoughts on “Henk Hofland over Syrië

  1. Gisterenavond laat heeft de Tweede Kamer ingestemd met het stationeren van Patriot raketten en een paar honderd militairen in Turkije, nabij de grens met Syrië.

    Dit verhaal bevreemde mij een beetje, omdat ik in de veronderstelling was dat die goedkeuring er al was en al onderweg naar Turkije. Nu krijg ik ineens een naar deja vu.

    Als Generaal Martin Dempsey en Minister van Defensie Leon Panetta al voor de Armed Service Committee verklaren dat zij het Amerikaanse Congress kunnen passeren en rechtstreeks orders aannemen van de NAVO/VN Veiligheidsraad zoals in Bosnië en Libië, ben ik bang dat de Nederlandse Tweede Kamer achteraf toestemming heeft gegeven met het stationeren van die Patriot’s in Turkije. Hoe is Uw visie hierin, Willy?
    Joop de Jong
    Antwoord:
    De visie van de Amerikaanse regering is al een tijd dat ze geen behoefte hebben aan de toestemming van het parlement om oorlog te voeren. En het parlement heeft daar tot heden amper bezwaar over gemaakt. Het toont het nepdemocratische gehalte van de VS.
    In Nederland is er natuurlijk een andere traditie en een andere wetgeving. Daar vraagt men dus toestemming en zo hoort dat ook. Alleen is het Nederlandse parlement zo zwak dat er amper iemand weerwerk geeft. Men klaagt in onze media over het Russische en Chinese parlement maar dat in Den Haag of in Brussel is geen haar beter.

    Deze installaties zijn verder volgens mijn visie militair waardeloos. Behoudens dan de symbolische waarde die ze hebben. Veel raketten zal dat niet tegenhouden.
    De symboliek zit hem vooral in het opdrijven van de spanning met Syrië, Iran, Rusland, China en Indië. En dat is wel belangrijk.
    Willy Van Damme

  2. In Nederland is dat GELOOF in westerse mythes die denigrerend zijn over anderen nog sterker ontwikkeld vanwege het bedrijf Koninklijke Olie. Het is verbazingwekkend hoe de belangen van de allerrijksten het doorsnee GELOOF van de man in de straat beïnvloeden.
    Edith Legrand
    Antwoord:
    Dat laatste is ook logisch want de ganse media en opvoeding in Nederland stralen ook het geloof in Shell uit. Wie er tegen ingaat krijgt desnoods de AIVD op zijn dak. De dominee is er in Nederland hoogstens om de koopman vrije baan te geven.
    Vandaar dat een Henk Hofland zo’n reputatie kan opbouwen. Achter de man zit gewoon een grote leegte. Het is de koning van het gewouwel.
    Willy Van Damme

  3. Willy, er zijn 24 auteurs aan bezig geweest, ik bvb heb mee geschreven aan de Libische sectie.
    Elke auteur heeft natuurlijk zijn eigen opinie en die werd niet georchestreerd naar een gelijkgezindheid, integendeel we hebben contoverses totaal vrij gelaten om toch tot een persoonlijke eind conclusie te komen voor de individuele lezer.
    Het waren geen één-dags-vliegen, ze wonen er of ze hebben er maanden of jaren tijd in verbracht. Ik persoonlijk heb 10 jaar en meer Libië ervaring. Ik heb natuurlijk mijn voorkeur maar ik denk toch dat de meeste auteurs objectief hebben geschreven vanuit hun kennis en niet vanuit hun voorkeur, die natuurlijk altijd aanwezif is.
    Mercury Traveller
    Antwoord:
    Nu maak je me uiteraard wel heel nieuwsgierig. Ik zag al een pakje onder de kerstboom maar moet nog een dag wachten. Geduld dus. We hebben hier al op deze blog zitten discusiëren over Libië en ik vermoed dat wat er in Libië gebeurde je niet als een soort van bevrijding ziet. Ik kijk uit.
    Willy Van Damme

    • Willy, ik ben van nature een anarchistische libertaire kapitalist met een absolute tendens naar individuele totale vrijheid.
      Mijn jaren in Azië en Libië plus mijn verblijf in Tripoli tijdens de NATO oorlog en bombardementen hebben, samen met mijn Afghan/Pakistan belevenissen, me de wereld doen reduceren tot wat er rond mij gebeurt.
      DE Amerikaanse en Europese zo geheten vrijheden bestaan niet, we hebben een jeugd die mentaal vast geketend is aan materiële hebbedingetjes en zich geestelijk bekwamen en verijken is gewoon geen deel van de zogeheten opvoeding meer.
      Daarom komen we terecht in een pavloviaanse slavenmentaliteit geconditioneerd door onze zogeheten “vrije pers”.
      In ’t kort, de individuele ontwikkeling van het individu gaat achteruit met reuzenschreden.
      Daarom kunnen onze parlementairen unaniem, zonder één uitzondering, de deelname aan de militaire vernietiging van landen stemmen zonder er ook maar één jota over te weten en zonder de situatie maar gedurende 5 minuten te bestuderen.
      Mercury Traveller
      Antwoord:
      Noch de interviewer, Piet Piryns, noch de geïnterviewde, Henk Hofland, hebben niet het minste benul van wat zich daar juist afspeelt. Ook onze parlementairen uiteraard niet. Ze kletsen maar wat uit hun bek. bladvulling noem ik dat.
      Je neemt dan ook de woorden uit mijn mond. Maar dat is je minstens vergeven. Straks kom er online een verrassing.
      Willy Van Damme

Geef een reactie

