Veerle Malschaert – Een lach en een traan liggen naast elkaar

Een van de beter gekende Dendermondse actrices en cabaretiers is zeker Veerle Malschaert. Een beetje een unicum trouwens in het Vlaamse landschap der cabaretiers daar zij een van de zeldzame vrouwen is die dit wereldje bevolken. Maar zij weet er zich toch goed stand te houden en hierbij zich zelfs een eigen weg te banen. Ondanks het er volgens haar heersende seksisme.

Band met Dendermonde

Deze zaterdag komt zij met haar tweede programma ‘Soldier of Love’ terug naar het Dendermondse cultureel centrum Belgica om er een nieuwe voorstelling van te geven. Geheel op eigen initiatief.

Veerle Malschaert

Veerle Malschaert is een van de weinige vrouwen in het wereldje van de Vlaamse cabaretiers.

Veerle Malschaert: “Ik heb hier vorig jaar een avant-première gegeven van Soldier of Love en dat werd toen een heel warm onthaald. En met nogal wat familie, kennissen, en mensen van de lokale muziekacademie in de zaal werd dat erg leuk. Het was alsof ik thuis speelde.”

Mede daarom maar ook omdat ze zich nog steeds zo met de stad verbonden voelt wou zij met haar show toch nog eens terugkomen. “Ik woon nu zeven jaar in Gent maar ik kom nog zeker tweemaal per week naar de stad. Ik ga hier naar de kapper, de dokter en hou van Katuit. Ik gaf tot mijn bevalling ook les aan de academie en wil hier later wel terug lesgeven”, stelt zij nog.

De schrik om, zoals zoveel van haar voorgangers in het circuit, droog te vallen, zonder inspiratie te zitten, heeft zij niet. Een voorbeeld als Urbanus achterna gaan zit er volgens haar niet in. Zij voelt zich integendeel intellectueel sterk en boordevol energie met veel ideeën.

Veerle Malschaert: “Ik schrijf al mijn teksten zelf, zet daar dan ook muziek op die ik nu  zelf vertolk en laat dat dan horen aan iemand uit de sector die fungeert als een soort klankbord. Mijn werk is een kwestie van grote emotionaliteit en van fantasie en die zijn beiden bij mij nog meer dan voldoende aanwezig. Ik maak mij geen zorgen om zoals enkele anderen tijdelijk zonder inspiratie te vallen.”

Prestatiedwang

Het probleem in deze sector is natuurlijk de dwang om te presteren. Een ziekte eigen ook aan onze huidige maatschappij. “Het is een moeilijke stiel met veel druk. Het is alsof er elke minuut een punch moet zijn. Je vraagt je op het podium ook steeds bang af of er voldoende applaus zal zijn en of er genoeg volk in de zaal is. De druk kan groot zijn”, zegt zij verder.

Veerle Malschaert

Veerle Malschaert ziet een grote druk in de theaterwereld om almaar meer en beter te presteren.

Maar hier lijkt zij na wat jaren theaterervaring mee om te kunnen gaan. Veerle Malschaert: “Ik poog die druk van mij af te zetten. En dat is belangrijk. Je moet mentaal die klik maken want uiteindelijk kan je alleen maar je best doen. Maar ik krijg positieve recensies en van het publiek een positief onthaal. Zelfs bij een ouder publiek als dat van bijvoorbeeld de KVLV. Ik ben ook wat zachter geworden alhoewel ik wel nooit megasoft ga worden.”

Met Soldier of Love heeft zij nu al ongeveer 50 vertoningen achter de rug, alleen in Vlaanderen. Nederland ligt voor haar nog braak. Zij is nu 37 jaar en moeder van een tweejarige jongen en heeft nog een ganse carrière voor de boeg.

Van kindsbeen

Dat zij als dochter van een supermarktuitbater een cabaretartieste werd lijkt natuurlijk erg bizar. Maar het was bij haar een passie al van kindsbeen af, een microbe die haar al vrij vroeg in een vaste houdgreep had.

Veerle Malschaert: “Reeds op de middelbare school hier op Sint-Vincentius was ik al bezig met toneel. En al als zestienjarige speelde ik bij het lokale amateurtheatergezelschap De Rosiers. Toen ik nadien niet slaagde in mijn ingangsexamen voor de Studio Herman Teirlinck was het bij mij wel eventjes paniek. Maar via het Gentse Conservatorium raakte ik er dan toch.”

Veerle Malschaert

Volgend seizoen komt zij met haar nieuwe comedyshow Ecodiva op de planken.

Na haar televisiewerk o.m. in de serie Flikken was ze recent in een kort rolletje ook te zien in Clan, de succesvolle reeks van VTM. Meespelen in een dramareeks op TV is iets wat ze ook nog wel graag wat meer zou willen doen. Veerle Malschaert: “Ik wacht hier af, komen ze bij mij dan is dat goed en zou tof zijn. Maar voorlopig maak ik mij daar geen zorgen over.”

Op dit ogenblik werkt ze trouwens aan een eigen TV-serie en een nieuwe comedyshow Ecodiva rond milieubewustzijn en hoe mensen daar mee omgaan. Deze is voorzien voor volgend theaterseizoen. “Ik ben ook iemand die erg serieus bezig is, maar emoties met een lach en een traan zijn mijn kenmerk en beiden liggen dicht bij elkaar. Emoties zoals die rond de liefde zijn mijn ding”, aldus nog Veerle Malschaert.

Nu zaterdag 24 november te zien in CC Belgica, Kerkstraat 24 te Dendermonde en dit om 20 uur.

Willy Van Damme   

Geef een reactie

