De media over salafistische terreur in Syrië

Het artikel van Barbara Debusschere “schokkende executiefilm schaadt Syrisch verzet” toont nogmaals de ondragelijke lichtheid en het propagandakarakter aan van de berichtgeving in onze kranten waaronder De Morgen.

Vooreerst is dat artikel gewoon een samenraapsel van wat dit weekend in de New York Times en de Washington Post al te lezen was en waar men op schaamteloze wijze nog poogt excuses te zoeken voor de zelden geziene brutaliteiten van die rebellen.

Dat ze dit doen omdat ze zogezegd al 60 jaar onderdrukt worden zal wel zijn zeker. Het is alleszins een uitvlucht die natuurlijk wel kan tellen. Wie weet kwamen die frisse jongens wel uit West-Europa of Tsjetsjenië, het land waar onder salafistisch bewind zelfs het vieren van Kerstmis verboden was.

Maar dit filmpje is zelfs niet eens het meest brutale dat op het internet door die rebellen zelf geplaatst werden. Je kan er onthoofdingen zien en zelfs beelden van gevangenen die door een tractor verpletterd werden. Het toont hun naar mijn weten ongeziene arrogantie en brutaliteit en is hun methode om angst te zaaien. De SS deed dit soort zaken tenminste nog stiekem.

Maar geen zorg, voor onze media zijn deze keelsnijders, plunderaars, vernielers en folteraars de goede jongens die strijden tegen een misdadig regime en daarom dus onze steun verdienen.

Terwijl hier elke salafist die zijn mond open doet zo wegens het verspreiden van haat de cel invliegt, worden dit soort heren in Syrië voor diezelfde kranten plots helden. Het toont het niveau van onze media die plat op de buik gaan als de VS en Israël een regering in het Midden-Oosten omver willen werpen.

Zo beweert men in kranten als De Morgen en elders nog steeds dat de opstand vreedzaam begon door mensen die gewoon vrijheid wilden. Reeds bij het prille begin echter waren er salafistische groepen zoals Al Qaeda in Syrië actief en reeds bij de eerste betogingen werden leden van de veiligheidsdiensten gedood en overheidsgebouwen in brand gestoken.

Maar ja, als men zoals Human Rights Watch en Amnesty International de verhalen van de Amerikaanse regering en de door hen betaalde salafistische bendes voor waarheid neemt dan schrijft men natuurlijk verhalen die lichtjaren van de waarheid verwijderd zijn.

Nog maar eens toont onze pers in dossiers als dit geen enkele kritische zin te hebben. Men kan feitelijk misschien al die journalisten gewoon ontslaan en de kranten via copywriters vullen met persberichten van die rebellen en de Amerikaanse overheid. Het niveau van de berichtgeving over Syrië zal hetzelfde blijven. De Morgen en Al Qaeda = Een front.

Willy Van Damme

Lezersbrief aan De Morgen naar aanleiding van het artikel “Schokkende executiefilm schaadt Syrisch verzet’ van Barbara Debusschere in De Morgen van 5 november 2012.

Best schokkend is de in het artikel geciteerde reactie van een van die rebellen: “Je kunt niet verwachten dat mensen op twee jaar tijd veel besef hebben van de regels over wat onaanvaardbaar is.”

Inderdaad beseffen dat je iemand niet mag kelen vergt heel wat jaren ervaring. Zeker als je als salafist de steun krijgt van de VS, de westerse media en ngo’s zoals Amnesty International. Alhoewel op de koran studeren in een madrassa natuurlijk ook wel zal helpen.

Advertenties

3 thoughts on “De media over salafistische terreur in Syrië

  1. Is het niet zo dat De Morgen ooit een linkse krant was en een aantal jaren geleden opgekocht werd door mediamagnaat De Persgroep. En wiens brood men eet…… Inderdaad Willie, een onafhankelijke pers bestaat niet meer. Misschien wordt het tijd om er een op te richten in Nederland en Belgie. Met de internetmogelijkheden er bij moet het toch kunnen lukken.
    Gerrit
    Antwoord:
    Je raakt hier een hele gevoelige Belgische snaar. De Morgen werd genoemd naar de toenmalige Franse PS-krant Le Matin en was een herstart van de Antwerpse De Volksgazet en de Gentse De Vooruit. Het werd gefinancierd met geld van de sociaal-democratie met al zijn geledingen.
    Het leed echter verlies en diende op zeker ogenblik zelfs met allerlei noodmaatregelen staande gehouden, van zwartgeldcircuits tot marathonwandelingen en schrijversacties van o.m. Hugo Claus. Het was die put die hier gemaakt werd die men nadien bij de sp.a deels vulde met geld van de corruptiezaak rond de helikopters van Augusta. Toenmalig partijvoorzitter Karel Van Miert was er de put van in.
    De krant kwam dan in handen van die andere vrijzinnige clan De Persgroep NV geleid door Christian Van Thillo, een familiegroep met een directe lijn naar de liberale politieke partij Open VLD. De man is nu de Nederlandse kranten aan het opkopen.
    Niet direct na de overname, maar zeker nu voert ze dan ook een in wezen rechtsliberale koers. Het probleem voor de krant is natuurlijk dat een groot deel van haar lezers een andere maaatschappijvisie heeft en men het om puur commerciële reden te riskant acht om daarvan een te grote afstand te nemen. Vandaar dat men redactioneel wat zwalpt.
    Maar in essentiële sociaal en economische dossiers staat ze soms zelfs brutaal achter dat rechtsliberale discours. Er was bijvoorbeeld eerder dit jaar nog maar eens rond dit thema grote politieke herrie en de krant publiceerde op een dag hierover een serie opiniestukken bijna alleen komende van patronale kringen. Geen enkele vakbondsman kwam aan bod en de toon was unisono: ‘breek de sociale wetgeving maar af’.
    Dit zorgt natuurlijk voor een grote boosheid bij onder meer die sociaal-democratische militanten die toen bijvoorbeeld tientallen kilometers liepen om geld in te zamelen hopende zo ‘hun’ krant te redden.
    Een tijd heeft de krant het onder Van Thilla qua lezers en financieel goed gedaan. Maar langzaam maar zeker viel het politiek beleid dat Van Thillo aan De Morgen opdrong ook bij steeds meer lezers op. Met als gevolg dat haar rivaal De Standaard sindsdien al enkele duizenden lezers van De Morgen wist af te snoepen.
    De Standaard is een aantal jaren geleden redactioneel een minder katholieke en Vlaamsnationalistische krant geworden en lokte zo naar een nieuw lezerspubliek dat toen bijna exclusief bij De Morgen zat.
    Zeker toen vorig jaar een reeks journalisten om duidelijk politieke reden ontslagen werden werd dit overlopen van lezers naar De Standaard duidelijker.
    De Standaard en zusterblad Het Nieuwsblad namen bijvoorbeeld enkele van die journalisten over. Liesbeth Van Impe, een van de weinig serieuze Wetstraatjournalisten, komt van de politieke redactie van De Morgen en is nu politiek hoofdredacteur van Het Nieuwsblad, de ‘volkse’ versie van De Standaard.
    Andere journalisten van De Morgen waarond George Timmerman zijn begonnen met een internetkrant Apache. Je kunt de link hiernaar bij mij vinden.
    Maar zelfs een zogenaamd ‘linkse’ De Morgen had dezelfde leugens over Syrië geschreven.
    De VS is door de jaren heen voldoende intelligent geworden om ook een zogenaamd links publiek met propaganda te bestoken. Daarvoor dienen dan Amnesty International en de andere leugenaars die met succes ervoor zorgen dat er geen protest meer is tegen het Amerikaans imperialisme.
    Integendeel dat soort links volkje roept soms zelfs om oorlog. Zie maar hoe Pax Christi aandrong op een westerse militaire interventie in Libië en nu Syrië. Je weet wel de Pax van de kruistochten.
    Alleen het feit dat er nu op het internet een stevig uitgebouwd nieuwsnetwerk is zorgt voor soelaas. Ten tijde van de oorlog om Joegoslavië kreeg je in de media steeds dezelfde als eenheidsworst verpakte leugens over Kroatische en Bosnische slachtoffers en heel foute Serviërs. Het zou nu niet meer zo gemakkelijk zijn om de bevolking nog zo gemakkelijk als toen te bedriegen.
    Men zit bij regeringen en de klassieke media heus erg verveeld met deze evolutie. Zie dit nieuwsnetwerk als een soort van samizdat of underground press. ‘Keep on trucking’ schreef de magistrale tekenaar Robert Crumb die via deze undergroud press beroemd werd.
    Willy Van Damme

  2. naarmate het Syrische volk door de internationale gemeenschap aan zijn lot wordt overgelaten des te meer hij steeds zich gaat radicaliseren.

    Regeringstroepen hebben in het Syrische dorp al-Baidha mogelijk veel meer mensen gedood dan aanvankelijk gedacht. Het zou gaan om 150 slachtoffers, terwijl eerder werd uitgegaan van zeker 50.
    Khalid al Aoud
    Antwoord:
    Dus U spreekt namens het ganse Syrische volk? Wat een durf. Ook voor diegenen die men al onthoofde of verkrachte?
    Als men verder al de beweringen van de door Qatar, Israël, De VS en Saoedi Arabië gefinancierde en bewapende salafisten moet geloven dan moet men wel heel goed zot zijn.

    En aan zijn lot overgelaten? Informeer U eerst voor U hier dergelijke onzin komt beweren.
    Die salafisten moeten gewoon het vuile werk van Israël opknappen. Het toont hun totaal gebrek aan inzicht dat ze dat niet eens inzien.
    Willy Van Damme

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s