Naar overname kunstgrasactiviteiten Desso door Domo

PERSBERICHT

MOGELIJKE OVERNAME VAN ALLE SPORT ACTIVITEITEN VAN DESSO
SPORT SYSTEMS DOOR DOMO

Hierbij kondigt de Management Board van Desso Holding BV (hierna te noemen ‘Desso’) aan dat zij het voornemen heeft om nagenoeg alle Sport activiteiten te verkopen aan Domo Industries BV, waarvan de hoofdzetel zich bevindt in St. Niklaas, België (hierna te noemen ‘Domo’). Desso zal, als onderdeel van dit plan, doorgaan met de extrusie van het unieke iDNA en iDNA-X kunstgrasgaren ten behoeve van Domo.

In vervolg op de aankondiging van 20 juni dat Desso van plan is om te stoppen met de tufting- en coatingoperaties in Dendermonde zijn er veel partijen op Desso afgekomen, die aanboden om voor Desso kunstgrasvelden te tuften en af te werken.

Desso tapijtweverij

Desso heeft een belangrijke positie in de markt voor voltapijt bestemd voor hotels en vliegtuigen. En die markt draait gezien de wereldwijde economische omstandigheden vrij goed.

Eén van die partijen was Domo. In eerste instantie gingen de gesprekken over een mogelijk langdurige relatie tussen Domo en Desso, waarbij Domo kunstgrasvelden voor Desso zou tuften en afwerken. Echter, naarmate de gesprekken vorderden zag Domo slechts heil in het tuften en afwerken als Domo de gehele controle over de kunstgras activiteiten van Desso zou kunnen krijgen.

De uitkomst van deze gesprekken is dat Domo van plan is niet alleen de tufting- en coatingoperaties van de Desso Sportdivisie over te nemen, maar ook de ontwikkeling, sales, marketing, installatie & onderhoudsactiviteiten van Desso kunstgras- en Desso GrassMastervelden en het merk Desso Sports Systems.

Hierdoor zou een sterke geconsolideerde winstgevende speler in de internationale kunstgrasmarkt ontstaan. Voor Domo zou dit meer dan een verdubbeling van de kunstgras- verkopen en productie activiteiten betekenen. Domo zal in dit plan beide sterke merken Desso Sports Systems en Domo naast elkaar blijven voeren.

Voor Desso betekent dit plan dat er een nog betere focus komt op haar core business: tapijttegels en tapijt voor de commerciële en consumentenmarkt, terwijl Domo in dit plan geheel gefocust zal zijn op een gezonde aanzienlijk grotere kunstgrasbusiness.

Desso tapijtweverij

Het personeel van de kunstgrasafdeling van Desso weet zijn huid duur te verkopen. Hier een wever in de tapijtafdeling.

In de praktijk betekent dit plan dat er in België 27 productiemedewerkers zullen overgaan van Desso Dendermonde naar Domo St. Niklaas en dat nagenoeg alle Desso Sportmedewerkers in ontwikkeling, sales, marketing, installatie, onderhoud van kunstgras en Desso GrassMaster over zullen gaan naar Domo.

Er is in dit plan sprake van een slechts zeer beperkt aantal ontslagen (minder dan 10) binnen de gehele huidige internationale Desso Sportdivisie. De komende weken zullen de constructieve gesprekken met Domo verder worden voortgezet waarbij we er vertrouwen in hebben dat dit zal leiden tot de overname door Domo van de Sportactiviteiten van Desso zoals hierboven beschreven.

Commentaar

Het was al een tijd duidelijk dat de kunstgrasbusiness een te kleine nichemarkt is in wat de textielindustrie heet te zijn. Er zijn in België twee ‘grote’ spelers, Domo en Desso die elkaar beconcurreerden vanop een steenworp afstand, Dendermonde en Sint-Niklaas.

Het binnenhalen van een contract voor het leggen van een kunstgrasveld van bvb Chelsea klinkt op papier wel mooi maar is qua waarde beperkt. Bij Desso heeft men nu spijtig genoeg hieruit deze conclusie getrokken en krijgt Domo vermoedelijk dus een Belgisch monopolie in handen.

Desso kunstgras

Desso wil zoals al vermoed de afdeling kunstgras integraal verkopen aan Domo. er is dus geen sprake van verkoop aan China of andere dergelijke landen. Het blijft dus Belgisch.

Dit lijkt economisch en technologisch de beste keuze. Domo heeft op industrieel vlak geen slechte reputatie maar sleept met grote baas Jan De Clerck natuurlijk wel de historiek van de familie De Clerck (den boer) en Beaulieu mee. Met alle gevolgen van dien.

Maar voor Desso is het afstoten van wat een blok aan het been was geworden bijna zeker een goede zaak. Men kan zich nu beter concentreren op de tapijten voor vliegtuigen en hotels. En die markt blijft goed draaien.

En Domo krijgt nu zo te zien een betere positie op de markt voor kunstgras met hogere volumes, nieuwe technologie en een voor haar normaal gezien betere prijszetting. Het wordt dus waarschijnlijk duurder voor voetbalploegen.

Maar die vergooien toch honderden miljoenen aan vedetten die niet zelden op een reservebank zitten te wachten in de hoop ooit te mogen spelen. En dus zal 5% extra voor een goed kunstgrasveld geen probleem mogen vormen voor een Inter Milaan of een Real Madrid.

Pierre Van Trimpont, bestuurder van Desso NV

Ronsenaar Pierre Van Trimpont heeft als bestuurder de dagelijkse leiding over de Dendermondse activiteiten van de Nederlandse groep Desso. Hij is een textielman in hart en nieren.

Verder blijkt dat ook de arbeiders van Desso hun vel duur verkopen. Dat maakt sommigen natuurlijk woest, maar als bankiers zoals ook nu nog bij Dexia fortuinen mogen rapen om verder te kunnen blijven knoeien, dan hoeft dit niet te verbazen. Zij lijken trouwens deels toch nog de winnaars te zullen worden, naast dan Jan De Clerck en zijn Domo.

Het verhaal toont verder dat Desso als patroon bereid is ver te gaan in het sociaal overleg. Ze hadden immers voor hetzelfde geld simpel de officiële sluitingspremies kunnen betalen en tegen hun personeel gewoon foert zeggen. Ze deden het niet en dat siert.

Willy Van Damme

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s