"Het is mooi geweest."

Na 40 jaar politiek engagement en 3 legislaturen als raadslid in het Dendermondse OCMW stap ik straks, niet zonder trots, uit de actieve politiek. Ik ben nooit een ‘gazetteman’ geweest omdat ik het OCMW bij uitstek een domein vind waar je best met voldoende discretie je mandaat moet vervullen.

In mijn jeugd actief geworden bij de Volksuniejongeren en altijd Vlaams, sociaal en links geëngageerd gebleven. “Zet je in voor vrede en verdraagzaamheid, vooral voor wie het in de maatschappij het moeilijkst heeft, voor minderheden, maatschappelijk kwetsbaren en vooral kinderen”. Dat was de opdracht die ik van mijn ouders, een paar geëngageerde leerkrachten in het Heilige Maagd College van Dendermonde en politieke voorbeelden zoals Maurits Coppieters, kreeg. Ik ben het gedachtegoed van die Volksunie altijd trouw gebleven.

Als puber werd ik naar de politiek gezogen door een sterk gestimuleerd rechtvaardigheidsgevoel. Door oa het zien van de film ‘Sacco en Vanzetti’ uit 1971, gebaseerd op een waar gebeurd verhaal van 2 Italiaanse immigranten die in Amerika in 1927 onschuldig op de elektrische stoel belanden omdat men omwille van binnenlandse politieke problemen een ‘buitenlandse’ zondebok nodig had. Soms ben ik bang dat er in 100 jaar niet echt veel is veranderd. Ook ‘Bloody Sunday’ op 30/01/72 – nota bene mijn 15de verjaardag- gaf me een schok. Tijdens een demonstratie in het Noord-Ierse Londonderry schoot het Britse leger 14 burgers, die betoogden voor meer zelfbestuur, dood. Ik ging toen al mee betogen voor meer zelfbestuur voor Vlaanderen in Brussel. Bart De Wever zette toen als peutertje pas zijn eerste stapjes. De moord door de rechtse generaal Pinochet op 11/09/73 op de democratisch verkozen Chileense president Salvator Allende, die in Chili een linkse koers aanhield, greep me toen eveneens sterk aan. De geschiedenis leerde ons dat rechtse dictaturen altijd en overal, eerst de kleine man naar de mond praatten om hem nadien te onderdrukken. Als straks bijna 80% in Vlaanderen rechts gaat stemmen word ik een beetje ongerust.

Ik denk dat ik het geluk had om hier in het al bij al vreedzame Vlaanderen aan politiek te hebben kunnen doen. Buiten wat prikkeldraadschrammen, blauwe plekken en traangasoogjes bij betogingen tegen het leger, gevechtsvliegtuigen, kernraketten en franskiljons in Schaarbeek, Brussel en de Voerstreek, heb ik daar geen blijvende letsels aan overgehouden.

In 40 jaar is er ook in politiek Dendermonde heel wat veranderd. Na heel wat jaren met veel respect in de luwte en achter figuren als Herman Van Den Abbeele en Ferdy Willems te hebben gestaan was het voor mij de passage van Norbert De Batselier als burgemeester en inspirator die voor een totale ommekeer heeft gezorgd. Met Theo Janssens kreeg bovendien het OCMW de voorbije decennia een doortastend manager aan het roer die niet alleen een visie en een plan had, maar ook steeds de doelstellingen realiseerde. Ik acht hen zeer hoog. Zelf heb ik mijn ervaring in de welzijnssector mee ingezet om de sociale dienstverlening en kwaliteitszorg in het OCMW te bevorderen. Ik mag gerust zeggen dat het OCMW van Dendermonde vandaag een moderne sociale organisatie is, met een professioneel uitgebouwde managementstructuur. Daarnaast is er dankzij een permanent zuinig en doordacht bestuur ook steeds met eigen middelen getracht om de infrastructuur maximaal te vernieuwen of verbeteren. Het is bijvoorbeeld niet toevallig dat het net het OCMW is dat onlangs fors investeerde in zonne-energie.

Ook voor de toekomst zijn de financiën van het OCMW op orde. Zelfs voor de nu reeds geplande investeringen, (oa de nieuwe kindercampus op de Kroonveldlaan en nieuwe serviceflats aan het Zilverpand) die pas in de volgende legislatuur zullen worden uitgevoerd, staan de centen vast op de spaarboek en ingeschreven in de meerjarige investeringsbegroting. Bij het OCMW, sinds ik het van binnen ken, geen leningen voor onbetaalbare of verlieslatende prestigeprojecten, geen ‘lijken’ in de kast. Een kleinschalig rusthuis in Baasrode is, hoe jammer dat ook is, onbetaalbaar duur omdat het exploitatieverlies ervan (+/- 350.000 euro per jaar), net omwille van die (te) kleine schaal veel te hoog zal zijn voor elke Dendermondenaar en dat de komende 33 jaar. Dat is de realiteit en die negeren is volgens mij echt onbehoorlijk bestuur.

Met een gerust gemoed zet ik eind 2012 een stap opzij om aan een jongere generatie ruimte te bieden om in het belang van hun eigen kinderen verder goed bestuur en een toekomstvisie te ontwikkelen. Ze kunnen rekenen op een stevige onderbouw waar ik de voorbije 18 jaar mee mijn steentje heb toe bijgedragen.

Ik wens hen dan ook alle succes en veel wijsheid toe. Het personeel wil ik bedanken voor het geduld dat ze soms hebben moeten opbrengen voor mijn ongeduld. Zelf ga ik me opnieuw meer toeleggen op toneelspelen en VZW Habbekrats, een vormingsdienst voor kansarme jongeren in Vlaanderen, waar ik sinds 20 jaar mijn hart en ziel heb aan verpand.

Johan Baert

OCMW-Raadslid Dendermonde

Naschrift:

Johan Baert is een typisch product van het Vlaams-nationalisme en met een familiestamboom zoals Baert was dat ook logisch. Zijn oom Frans Baert was een van de historische figuren uit de Volksunie en een man met een groot gezag binnen die kringen.

Typerend natuurlijk was ook dat het ruziemaken in dat milieu er schering en inslag was. Dat hij er bij betrokken raakte was dan ook onvermijdelijk. Zoals hij hier uitlegt is hij ook een van diegenen die opgroeiden in de geest van mei ‘68. Zijn copain binnen de VU was trouwens Bert Anciaux die hij trouw volgde, mee de richting van de sociaal-democratie en de sp.a.

Typerend was ook dat hij zoals feitelijk praktisch alle Vlaams-nationalisten een politicus van het intellectuele type is. Geen massa’s handjes drukkende pintenpakker die naar iedereen glimlacht, desnoods tegen de goesting.

Hij is de man van de dossiers, de man ook die echt begaan is met de sociaal achtergestelde medemens. Men bekijkt maar waar hij ooit werkte of mee bezig was/is. En zijn vermelding van Habbekrats hier is geen toeval. Het gaat hem naar het hart. En toen de stad onder burgemeester Norbert De Batselier (sp.a) er de medewerking mee stopte was hij dan ook vrij boos. Hij kropte het op.

Zoals hij ook zijn ontslag om politieke reden als directeur van het jongenstehuis Sint-Vincentius intern verwerkte. Johan Baert was geen populair politicus maar iemand die passioneel met zijn politiek werk begaan was.

Dat hij bevriend was met Bert Anciaux, een van de weinige Belgische politici die publiek tegen Israël durven ingaan, wekt dan ook geen verbazing. Ook was hij een man met een voor een Vlaams-nationalist opmerkelijk open geest.

Zijn toevallige ontmoeting met koningin Paola leerde hem dat er bij dat normaal door Vlaams-nationalisten zo gehate koningshuis mensen met veel sociaal aanvoelen en verstand zitten. En hij had geen probleem om dat toe te geven. Het siert hem.

Met hem verdwijnt een intelligent en gedreven man uit de Dendermondse politiek. Sommigen die hem haten zullen blij zijn. Wie het goed voor heeft met de stad zal dit betreuren. Het is nu, zoals hij zegt, aan de jongere generatie om in zijn schoenen te stappen. En men kan die persoon alleen maar het beste toewensen.

Willy Van Damme

One thought on “"Het is mooi geweest."

  1. Beste Willy,
    Schaamrood op mijn wangen… teveel lof.
    Enkel voor de geschiedenis: Ik ben alleen lid van de Volksunie en nadien SPIRIT geweest, niet van SPA. Toen de Volksunie uiteenspatte in NVA en SPIRIT, koos ik, trouw aan mijn sociaal engagement, voor SPIRIT en volgde Bert Anciaux, maar dat deden ook mijn oom Frans Baert, Hugo Schiltz, Nelly Maes en zoveel anderen. Mijn sympathie gaat vandaag uit naar alle linkse partijen maar zelf ben en blijf ik gevoelsmatig altijd een VU-er.
    Groetjes
    Johan Baert
    Antwoord:
    Teveel lof? Ik denk het niet. Dit is geschreven door iemand die je nauwlettend en kritisch volgde. Ik heb ook geschreven over ‘richting sp.a’ en niet dat je lid was of bent van die partij. Dat was dacht ik de beste uitdrukking die ik er kon aan geven.
    Willy Van Damme

Geef een reactie

