Bouw Bogaerdbrug start op 3 september

De kogel is eindelijk door de kerk. Op drie september, na de Katuit van 30 augustus, start de NV Waterwegen en Zeekanaal (WenZ) met de bouw van een nieuwe Bogaerdbrug op de Oude Dender in het Dendermondse stadscentrum.  WenZ is de eigenaar van de Vlaamse binnenwateren en dus ook de Oude Dender.

Tweerichtingsverkeer

Eventjes vreesde men wegens de budgettaire overheidsproblemen voor het uitstellen met een jaar van de werken maar dat blijkt mee te vallen. De nieuwe Bogaerdbrug overleefde echter de besparingswoede bij WenZ en het Vlaamse ministerie van Openbare Werken waarvan WenZ een autonoom dochterbedrijf is.

Bogaerddam

Dit Dendermonds stadsbeeld verdwijnt definitief vanaf 3 september.

De brug wordt een kopie van de nieuwe Denderbrug met dien verstande dat ze een stuk breder zal zijn. Het idee om zoals de Denderbrug ook deze enkele richting te maken werd al snel wegens onhoudbaar afgevoerd.

De keuze voor een kopie heeft onder meer te maken met het feit dat men snel wou gaan. Een kopie kon men immers zo van de tekentafels halen en was snel gemaakt. Dat het tweerichtingsverkeer wordt zal ook een opluchting zijn voor sommige middenstanders die vreesden voor verkeersproblemen in het stadscentrum.

Veel verkeershinder zal er door de werken bijna zeker niet zijn. Het verkeer kan immers probleemloos tijdelijk over de gedempte Dender rijden. Geschat wordt dat de werken tegen de zomer van volgend jaar af zullen zijn. Ook dit wordt dus een ophaalbrug. Maar zoals met de Denderbrug zal het elektrisch gedeelte pas later worden aangebracht.

Sluisdeur aan Tragel

Het heeft immers weinig zin dit te plaatsen zolang de dam tussen Oude Dender en het Denderkanaal niet is doorbroken. Hier aan die dam komt een brug met daaronder al een sluisdeur. Maar die werken liggen voorlopig stil wegens de herrie rond de gevangenis. Daardoor is ook het doorbreken van de dam tussen Dender en oude Dender zeker niet voor morgen.

Denderbrug

De nieuwe Bogaerdbrug wordt een bredere kopie van de eerder geplaatste Denderbrug. Tweerichtingsverkeer blijft mogelijk.

Tegen die weg en brug was door het actiecomité tegen de gevangenis beroep aangetekend bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. En die heeft recent die werken opgeschorst in afwachting van een definitieve regeling bij de Raad van State over de bouw van de gevangenis zelf.

De bouw van de Bogaerdbrug is fase drie van het plan om de Dender in de binnenstad figuurlijk terug aan de stadsbewoners te geven. Het moet het centrum stukken aantrekkelijker maken, renoveren en moderniseren. Wie de doorloop van de Dender in bijvoorbeeld Geraardsbergen kent weet wat dit kan betekenen voor een stad.

Aandringen toerismesector

Het plan kadert ook in het toeristisch interessanter maken van Dendermonde. Overal in de toeristische sector wordt er aangedrongen dit project zo spoedig mogelijk te realiseren. Reders zoals Rodimo, Rivertours en grote spelers als het Franse CroisiEurope dringen hier op aan en willen dit verder uitbouwen.

Maar dan moet er ook een aanlegplaats aan de De Bruynkaai komen. Deze heeft een betere verbinding met het centrum dan de verder gelegen steigers aan de Sint-Onolfsdijk. Deze aanlegplaatsen aan de Tragel op de Dender en die aan de Sint-Onolfsdijk zijn in het toeristisch seizoen trouwens niet zelden volzet. Ook hier dringt zich dus extra capaciteit op.

Na fase drie met de Bogaerdbrug is het dan de beurt aan de verfraaiing van de boorden van de Oude Dender. De plannen hiervoor zijn  feitelijk klaar. Maar met al drie nieuwe bruggen en een opgekuist sas is het nu wachten op vers geld bij WenZ voor de stad. Er zijn nu eenmaal nog andere steden en gemeenten dan Dendermonde.

En op de Dender tussen het Henegouwse Lessines en Dendermonde gaat WenZ nu versneld nieuwe sluizen bouwen. Ook de werken voor de herkalibrering van de Dender tussen Aalst en Dendermonde zijn dringend. Het betekent dat grotere schepen dan nu Aalst en het Wijngaardveld kunnen bereiken. Een eis van de Aalsterse bedrijven die brood zien in de ecologisch interessante binnenvaart.

Willy Van Damme

Advertenties

One thought on “Bouw Bogaerdbrug start op 3 september

  1. Bogaerdbrug.
    …Aldus bij een plaats waar ooit een klooster van mannelijke begijnen, nl Begarden of Bogaarden stond . Een Bogaardenstraat vind men alzo in Leuven, Antwerpen, Brussel, Aarschot, Oud-Heverlee, Tienen, Zoutleeuw, Gent enz…
    Het hoofdklooster voor Nederland, Luik en de Zuidelijke Nederlanden bevond zich in Zepperen bij Sint Truiden. Deze groepjes mannen wensten geen wijding en waren aktief in de lakennijverheid . Rond 1700 begon Rome hen, samen met de Lombarden, Lollarden als ketter te beschouwen.
    Ludo Kenis
    Antwoord:
    Ik heb eventjes navraag gedaan en de naam Bogaerdbrug en Bogaerdstraat komt van een vroegere boomgaard die zich toen in die omgeving bevond en die toebehoorde aan de Heren van Dendermonde, een riddergeslacht dat de stad rond 900 heeft gesticht.
    Begaarden waren een soort van mannelijke begijnen maar die zijn er in de stad nooit geweest. Wel gewone begijnen en het begijnhof is er nog steeds.
    Willy Van Damme

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s