Werken spoorwegstation voor later

Normaal gingen de moderniseringswerken aan het Dendermondse spoorwegstation deze maand mei beginnen maar dat stelde men bij de NMBS nu voor minstens drie jaar uit. Het is dankzij de wilde speculatiegolf tegen de euro overal in Europa en in België bezuinigen geblazen en dus ook bij de NMBS en in Dendermonde.

Treinbeveiliging primeert

“Op dit ogenblik gaat veel geld naar TBL1+, het treinbeveiligingssysteem dat moet verhinderen dat treinen nog door een rood licht kunnen rijden. En dus is dit project om die reden uitgesteld, zeker tot na 2015”, aldus een woordvoerder van de NMBS.

Spoorwegstation Dendermonde

De moderniseringswerken aan het Dendermondse spoorwegstation starten zeker niet voor 2016, drie jaar later dan voorzien.

Wel zal men de vroegere woning van de stationschef links van het hoofdgebouw dit jaar nog restaureren. Dit is als monument beschermd en danig in verval. Een herstel en hergebruik dringt zich daarom op.

De werken aan het spoorwegstation behelzen een verfraaiing van het hoofdgebouw en vooral werk aan de perrons om de toegankelijkheid te verbeteren. Zo worden de perrons verhoogd om het opstappen van rolstoelgebruikers, bejaarden en gezinnen met buggy’s gemakkelijker te maken.

Klantvriendelijker

Ook vervangt men dan de versleten luifels, komen er roltrappen en liften en een nieuwe doorgang tussen de sporen. Ook dit moet het station klantvriendelijker maken. Verder worden de perrons langer gemaakt en het informatiesysteem gemoderniseerd. 

De NMBS groep investeerde de voorbije jaren hier al onder meer in een gloednieuw seingeversgebouw dat toekijkt op de wijde regio tussen Antwerpen, Gent en Brussel. Het is dan ook een van de belangrijkere seinhuizen van de Belgische spoorwegen. 

De doorgang tussen de sporen zou via een passerelle gebeuren. De discussie hier is of die ook  ‘s nachts nog kan gebruikt worden. De NMBS zou graag hebben dat de stad dit aspect van deze werken meefinanciert.

Spoorwegstation Dendermonde

Een punt van discussie is of de stad die passerelle tussen de sporen en ook Sint-Gillis en het centrum al of niet meefinanciert en hij dus na middernacht nog openblijft.

Doet het stadsbestuur dat niet dan zou de passerelle na middernacht worden afgesloten. De passerelle geeft ook een betere toegang tussen Sint-Gillis en het stadscentrum wat dus zeker aantrekkelijk is voor de stad.

De werken aan het station zouden meerdere jaren in beslag nemen en ook in fasen gebeuren. Men kan nu eenmaal niet alle sporen gelijktijdig aanpakken. Deze nu tot zeker na 2015 uitgestelde moderniseringswerken staan wel los van het nog grotere project voor de stationsbuurt.

Willy Van Damme

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s