Als rotverwende kinderen

De media hadden het de bijna voorbije week hard te verduren. Zo was er de zware uitval begin deze week van advocaat Hans Rieder naar de pers tijdens de rechtszaak tegen zijn cliënt advocaat Pol Vandemeulebroecke. Deze staat voor de correctionele rechtbank terecht op verdenking samengewerkt te hebben met een criminele bende.

Hans Rieder

De pers moest van Hans Rieder uit de rechtszaal gegooid worden. Dit terwijl zelfs een klein kind al weet dat rechtszaken, op een hoge uitzondering na, steeds publiek zijn. Een essentieel onderdeel van ons rechtssysteem.

Toen de rechter zijn argumenten naar de prullenmand verwees keek hij volgens Het Laatste Nieuws dan maar ‘nukkig’ naar de aanwezige perslui. Had de rechter zoiets in een andere zaak gedaan dan had hij misschien wel een klacht tegen de rechters neergelegd wegens machtsmisbruik. Het tegendeel zou verbazen.

Dat Hans Rieder de pers hier zo aanvalt wekt natuurlijk verbazing. Vooreerst was zijn eis gewoon ontoelaatbaar en zelfs een aanval op de rechtstaat die stelt dat rechtszittingen openbaar zijn. Tweedes heeft Hans Rieder zijn grote naambekendheid grotendeels te danken aan de media die van hem een fenomeen maakten als Hans De Procedurepleiter.

Maar vermoedelijk zijn bepaalde perskritieken over zijn praktijken in het verkeerde keelgat geschoten. Mogelijks heeft dit te maken met zijn optreden rond de zogenaamde kasteelmoord waar hij een van moord verdachte cliënt moet verdedigen. Wat in de kranten voor veel vragen en opmerkingen zorgde.

De man lijkt moeilijk met kritiek om te gaan. Wat al bleek tijdens zijn vorige maand gegeven groot interview aan de weekendbijlage van De Standaard.

Ongeloofwaardig

En dan was er de straffe uithaal van Bart De Wever, god voor vele Vlaams-nationalisten, naar diezelfde media op de website Apache. Voor hem was het duidelijk dat niemand die pers nog gelooft en dat ze bijna constant hun boekje te buiten gaan. Een mening die volgens dit interview vele politici ook met hem delen. Wat zij uiteraard snel ontkenden.

Bart De Wever - kop - 1

Bart De Wever valt scherp uit naar de media die hem groot maakten en ook nu nog vooral te onpas op een voor hem positieve wijze in beeld brengen. Hier in andere tijden toen hij de Antwerpse 10 miles nog niet liep.

Onzin natuurlijk. Iedere marketingspecialist zal je zo zeggen dat het de media zijn die de opinie van de mensen vormen. Geen enkele kenner de naam waardig zal dat betwisten. Uiteraard staan journalisten bij studies naar betrouwbaarheid steeds onderaan – samen dan met politici – maar hun verhalen worden bijna nog steeds voor waar aangenomen.

Voorbeelden zat van krantenartikels waar de pers carrières maakt en kraakt. Zo is er bijvoorbeeld Jean-Marie Dedecker die enkele jaren lang van het scherm niet weg te branden was. Op het toppunt stond hij op een dag zelfs drie maal vooraan in programma’s op de VRT. Wansmakelijk gewoon.

En hetzelfde voor de kranten met als meest typerende geval de zogenaamde Stemmenkampioen van Het Laatste Nieuws. Hier bepaalde een lukraak samengesteld panel via het internet wie die dag de populairste politicus was. Wat dan in de krant voorgesteld werd als zijnde de populairste bink van gans politiek België.

Wat één groot bedrog was waarbij Dedecker praktisch steevast aan de top stond. Het systeem was opgezet door een van zijn fans. En nadien kwam dan de nog beter gebekte Bart De Wever die al snel de fakkel van Dedecker overnam en hem nu bijna helemaal wegduwde, weg van de media. Je voelt zo trouwens de nijd hierover van onze Oostendse brulboei.

De Wever held van de media

Er zijn massa’s voorbeelden over de mediamanipulatie ten voordele van De Wever in de media. Met ook hier Het Laatste Nieuws als haantje de voorste. De recent gelopen 10 miles in Antwerpen was voor vele media als het ware de koers van De Wever. Het leek wel of de anderen niet eens meeliepen.

Zijn  uithaal naar Luc Van der Kelen, opinieschrijver van Het Laatste Nieuws, was wel correct – de man is inderdaad een politicus en geen journalist – maar geheel misplaatst. Hij zou hem beter met zijn verjaardag een kaartje sturen met daarop een ‘dank U’.

Ook de vermageringskuur van De Wever is al maanden groot nieuws dat onze kranten steeds maar tot vervelens toe blijven herkauwen. Een non-event dat kranten desnoods over vele pagina’s uitsmeren. Maar De Wever – en binnen de N-VA hij niet alleen (*) – heeft al heel lang problemen met kritische media.

Zijn campagne tegen Le Soir en de RTBF wordt stilaan legendarisch. Elk gesprek met hen wordt al meer dan twee jaar geweigerd. Vermoedelijk een unicum in de geschiedenis van onze media.

Pol Van den Driessche

Zijn uitval in dat interview naar de zaak van radiovedette Jos Ghysen en journalist Gui Polspoel doet echter vermoeden dat vooral de affaire van N-VA’er Pol Van den Driessche hier speelt. Een mediastorm die hij vooral zelf veroorzaakte door die over Hete Pol klagende dames brutaal wandelen te sturen.

Waarna ze tevergeefs een aantal journalisten afliepen tot Humo en Jan Antonissen hun verhaal toch durfde te brengen. Wat er nog maar eens op wijst hoe poeslief de media voor de N-VA en De Wever feitelijk zijn. Ze weigeren zelfs een toch wel sensationeel verhaal over seks. Iets wat altijd extra kranten doet verkopen. En dan krijgen ze die aanval.

De Wever is niets anders dan een platte demagoog. Typerend voorbeeld is de uit 2008 daterende studie waaruit zou moeten blijken dat journalisten zich doorgaans als progressiever zien dan de doorsnee burger.

Hij gebruikte het tijdens zijn recente speech in Den Haag voor kritiek te geven op de media. Een studie welke ook Derk-Jan Eppink, Europarlementslid voor de LDD, al eerder aanhaalde om de pers te kapittelen.

De inhoud

Wat beiden hierbij echter vergeten is het essentiële: de inhoud. Men kijkt toch ook naar de kwaliteiten van een bepaalde TV om kritiek op dat toestel te geven, niet naar de makers ervan.

En het zijn tot nader orde de eigenaars die via hun hoofdredacteurs bepalen wat er in de kranten komt. En die eigenaars zijn allen ondernemers die er logischerwijze voor zorgen dat hun visie aan bod komt.

Gewone journalisten zijn in wezen niets meer dan simpel voetvolk die zich elke dag uitsloven om de krant van de baas te vullen met wat die baas wil. En wie als journalist hierin niet wil meespelen kan het schudden. Het verklaart waarom in de media rechtse demagogen als Dedecker en De Wever zoveel aan bod komen of kwamen. Het zijn immers hun fans die eigenaar zijn.

Het verklaart waarom een sociaal-democraat zo in de pers wordt afgemaakt als hij nog maar verdacht wordt van handelen dat niet conform is. Ooit al iets gelezen over de verhalen rond de goede relatie tussen Albert Frère en Didier Reynders?

Over de inhoud gaat het, niet over wie dat maakt. Dat laatste is bijzaak. En dat er veel misloopt in onze media is zeker. Voorbeelden zat, o.m. hier op deze blog. Maar een figuur als Bart De Wever is zowat de allerlaatste in België die hierover mag klagen.

Imago brokkelt af

Maar natuurlijk, de man was in de recentste opiniepeiling niet meer de populairste figuur in het land der politici en dat zal vermoedelijk ook wel wringen. Dat hij zijn bij Apache gebruikte woorden nadien onmiddellijk afzwakte en dat zijn rechterhand Siegfried Bracke dat ultrasnel ook deed toont een nieuw crisismoment in de top van de N-VA.

Het lijkt duidelijk dat er in de N-VA nog veel dergelijke crisismomenten gaan komen. Het karakter van De Wever staat er garant voor. Zeker lijkt dat zijn uitval naar de media bij de toplui van de N-VA zeer slecht is overgekomen. Een nieuwe blunder van de god van het Vlaams-nationalisme. Het imago van onaantastbaar orakel brokkelt af.

De media hebben De Wever en Rieder tot voorname personen gemaakt, verwenden hen als koningen en roemrijke BV’s. En kijk, nu valt er in diezelfde media op hen plots een smet te bemerken. En als verwende kinderen slaan zij nu terug naar de hand die hen altijd voedde. Ocharme.

Willy Van Damme

* = Sinds de publicatie hier van het artikel over Lebbeke en de N41 worden er geen persberichten meer gestuurd door de N-VA Lebbeke. De andere politici uit Lebbeke blijven hun persberichten wel nog sturen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s