En nu met zijn vijven

Bij de Dendermondse familiale kleinbrouwerij Vicaris blijft men druk verder werken aan de uitbouw van het bedrijf. En het lijkt zo te zien goed te gaan met nu de lancering van een vijfde bier dat men eind vorige maand aan de pers presenteerde.

Italiaans

Het groot geheim rond dit bier was de naam die deze nieuwkomer ging krijgen, en dat nieuwe kind bleek bij de geboorte dan de naam Quinto te hebben gekregen. Met op de fles ook een geheel nieuw etiket met een strakke design en zonder ditmaal het klassieke paard met de vier amazones, de vier dochters van brouwer Vincent Dilewyns.

Vicaris - Presentatie Quinto

Quinto is een bier met het alcoholgehalte van een pils maar met de smaak van een trippel.

“Het is ons vijfde bier dat we op de markt brengen en het is ook een verwijzing naar zowel het alcoholgehalte als naar onze Italiaanse brouwinstallatie. Bovendien start nu ook de uitvoer naar Italië en dan komt een Italiaanse naam die bovendien nog prettig klinkt van pas. Hij klink ook elders in andere landen goed, erg hip”, aldus brouwer Vincent Dilewyns.

Het bier is er een met een relatief laag alcoholgehalte van 5% maar het kan zeker geen pilsbier worden genoemd. “Het is van smaak in wezen vergelijkbaar met onze trippel maar bevat minder mout en vooral minder suikers en krijgt daardoor een lager alcoholgehalte. Het brouwprocedé is echter hetzelfde en het is ook met hergisting op de fles”, zegt dochter en medebrouwer Claire Dilewyns.

Geen nieuwe pils

Het duurt ook twee maanden tussen het brouwen en het op de markt brengen van het bier. Dit in vergelijking met de twee weken voor bijvoorbeeld de abdijbieren van Leffe van bierreus AB Inbev. De Quinto is verder als de andere bieren van Vicaris ongefilterd en niet gepasteuriseerd.

Vicaris - Presentatie Quinto

Met Quinto erbij beschikt de brouwerij Vicaris over een gamma met vijf bieren, een blonde tripel, een donker bier, de generaal, een tripel-gueuze, een winterbier en dus de Quinto, een doordrinker.

Wat het verschil maakt in kwaliteit, prijs en natuurlijk smaak. Het betekent wel dat er soms lichte smaakverschillen kunnen optreden tussen de verschillende brouwsels. “Het is een zeker risico dat we nemen maar we vertrouwen ons productieproces”, stelt men bij de brouwer.

Voor het bier werd ook een nieuw glas ontworpen en dat was het werk van Claire Dilewyns die zorgde voor een glas met een slanke en golvende vorm. Geen strakke vormgeving dus zoals bij glas voor het witbier van brouwerij Moortgat, maar iets eleganter.

“Wij hebben de Quinto voor het eerst een vijf jaar geleden thuis experimenteel nog gemaakt en het uitgetest bij de opening van onze brouwerij hier. Het is een bier dat mensen kunnen doordrinken zonder achteraf teveel problemen te krijgen met alcoholcontroles. Want die worden immers steeds strenger”, oppert Vincent Dilewyns.

Sterke groei

Het bier is gebotteld op flessen van 33 cl en is ook verkrijgbaar in vaten van 30 liters en wordt via de klassieke distributiekanalen verspreid. Ondertussen is de bierverkoop bij Vicaris het voorbije jaar flink toegenomen van een jaarproductie van 700 hectoliter naar 2000, bijna een verdrievoudiging.

Vicaris - Bierviltje - Quinto

Een nieuw ontworpen commerciële slogan gaat samen met de lancering van dit nieuwe bier.

Ook heeft men nu zowel in het Frans als in het Nederlands twee slogans ontworpen die verder het streekkarakter van hun bieravontuur moet beklemtonen. ‘Verrassend licht, Denderend lekker!’ en ‘La perle de la Dendre, Quelle fraîcheur!’, klinkt het op de bierviltjes en in de folders.

Van hun productie gaat nu een goeie 10% naar het buitenland, wat relatief weinig is voor dergelijke brouwerijen. Hier zitten dus nog veel groeikansen. Ook is men gestart met het maken van zogenaamde etikettenbieren voor derden. “Hiervoor gebruiken wij wel een ander recept dan voor ons bier”, oppert Claire Dilewyns.

Verder zal men de brouwerij aan Vlassenhout op de industriezone Hoogveld op de komende Open Brouwerijdag van zaterdag 19 mei openstellen voor het publiek. Speciaal is dat men daarbij vanaf 10 uur de brouwerij in actie zal kunnen bewonderen en zo meer te weten te komen over hoe hun bier juist gemaakt wordt. Naar school dus.

Vincent Dilewyns: “Dit is een evenement dat altijd erg populair is maar we willen hier iets extra doen en de mensen niet zomaar rondleiden in de brouwerij maar tonen hoe dat juist werkt. Men zal hier zo iets kunnen bijleren.”

Willy Van Damme

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s