Openbaar kunstbezit op de Scheepswerf

Het tijdschrift Openbaar Kunstbezit bestede haar laatste nummer geheel aan het watergebonden erfgoed in Vlaanderen. Met op de voorpagina een foto van een maquette van een ooit in Baasrode gemaakt schip.

De publicatie toont nogmaals de groeiende interesse voor deze vroeger amper gekende tak van ons erfgoed. De tijd dat dit erfgoed alleen bestond uit schilderijen, boeken, onze belforten en de gebouwen van Victor Horta is gelukkig genoeg voorbij.

Scheepswerf - Openbaar Kunstbezit

Openbaar Kunstbezit presenteerde een mooi versierd tijdschrift over ons watergebonden erfgoed met enkele boeiende artikels.

Het zeer mooi geïllustreerde tijdschrift bevat drie goed onderbouwde artikels rond de strandvisserij, de IJslandvaart en de Baasroodse scheepsbouw en binnenvaart. Het doet daarmee eer aan de gemeente die enkele honderden jaren lang een voorname rol speelde in de Belgische scheepsbouw. En dit zelfs niet alleen met de binnenvaart. Baasroodse schepen vonden ook hun weg naar Amerika en het grote Afrikaanse continent.

Dankzij veel verzet van een aantal Baasrodenaren en met steun van erfgoedspecialisten die wisten welke enorme rijkdom die scheepswerven herbergden werden de Baasroodse scheepswerven Van Praet-Dansaert en Van Damme gered van verval.

Anthony Demey

De auteur, Anthony Demey op bezoek in het atelier Van Damme

Ooit wilden vandalen hier een kaalslag organiseren zodat men door de Baasroodse dorpskern een snelle wegverbinding kon organiseren. Bij de provincie lag alles al netjes klaar, incluis de bulldozers. Een idee dat echter zo barbaars is dat het nu ondenkbaar zou zijn en bij ieder weldenkend mens een gruwel zou opwekken. In 1990 was dat wel anders.

Het stuk in het tijdschrift over de Baasroodse scheepswerven heet ‘De binnenvaart in Vlaanderen: Een hoofdrol voor de scheepswerven van Baasrode’. Het is geschreven door Anthony Demey, een historicus die sinds 1975 actief is in de erfgoedsector. Onder meer als secretaris van de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen en als docent.

Baasrode - Ca. 1560 - Scheldezicht - Pieter Bruegel de Oude

Ook Pieter Bruegel de Oude zakte rond 1560 af naar Baasrode, toen een overslaghaven voor goederen richting o.m. het Brusselse. Hier tekende hij het toen erg bedrijvige Baasrode met zijn schepen die vooral richting Antwerpen gingen.

Sinds 1989 is hij als ambtenaar verbonden aan het Oost-Vlaamse provinciebestuur waar hij nu ook het hoofd is van de dienst Erfgoed. En dus de man die vanop de eerste lijn toekijkt naar de trage maar gestage vooruitgang van de scheepswerven. De Scheepswerven van Baasrode zijn immers provinciale eigendom.

De man kent de materie waarover hij hier schreef dan ook zeer goed. Het artikel is vooral gebaseerd op eerder meer fundamenteel onderzoekswerk van vooral Antwerpenaar Maurice Kaak, de man die er de succesvolle modelbouw uit de grond stampte, en de van Baasrode afkomstige historicus Yves Segers.

Voor wie op een relatief beknopte wijze meer wil weten over de zeer boeiende industriële geschiedenis van dit lapje grond aan de Scheldeboorden is dit verhaal van Anthony Demey in Openbaar Kunstbezit een must.

Het adres van Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen is het Augustijnerklooster, Academiestraat 1, 9000 Gent. telefoon: 09/269.58.50., e-mail: info@okv.be en webadres: www.tento.be.

De Baasroodse scheepswerven hebben ook een website: www.scheepswervenbaasrode.be

Willy Van Damme

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s