De experts en de N41

Dat er rond het dossier van de N41 nogal wat rare informatie wordt verspreid wordt misschien nog het best bewezen door de verklaringen in de pers van Ronny Persiau, woordvoerder van het Actiecomité N41 Veilig door Hamme, een der partners rond de actie tegen die N41.

Voor hem kan die doortrekking naar Aalst van de N41 niet want dat zou betekenen dat het verkeer op de N41 in zijn Hamme sterk zou stijgen. Hij woont in de Noordstraat vlakbij een van de door verkeerslichten beveiligde kruispunten met de N41.

In die zin verwijt hij Dendermonde egoïsme omdat het die doortrekking van de N41 wil. Niet zijn actie om het zwaar verkeer verder door de dorpskernen van Oudegem, Dendermonde en Gijzegem te laten rijden is egoïstisch maar wel de vraag van o.m. Oudegem voor een leefbare dorpskern. Zoals in Hamme nu. Dat is voor hem pas egoïstisch.

Eerder dit jaar werd zijn Hamme na veel gemeentelijke lobbywerk bij het gewest uitgeroepen tot een economisch knooppunt waardoor haar industrieterrein Zwaarveld sterk kan uitbreiden. Wat uiteraard voor veel extra vrachtverkeer zal zorgen. Maar hiertegen hoorde men hem en zijn actiecomité nooit een vinger verroeren. Het was en is hierover muisstil. Ook toen men hem hierover recent een vraag stelde.

Dat men minstens grote vragen bij zijn beweringen kan stellen blijkt ook uit de interviews die hij met de pers over die zaak had. Zo klonk hij dit jaar in onze kranten:

Ronny Persiau van het Hamse actiecomité ‘N41 veilig door Hamme’ betwist dat. “Studies wijzen uit dat het verkeer bij deze doortrekking met 80% zal stijgen…” (Gazet Van Antwerpen, 31 maart 2011)

Het actiecomité liet enkele expertises uitvoeren om zeker te zijn over de gevolgen van de doortrekking. “Het verkeer zou hier minstens met de helft stijgen…..” (Citaat van Ronny Persiau, Het Laatste Nieuws, 30 maart 2011)

De vraag aan Ronny Persiau om deze voor hen door die experts gemaakte studies dan in te zien leverden niets op. Het was moeilijk, enz… Ook de vraag naar de namen van die experts bleef onbeantwoord. “Sommigen van die namen mogen niet publiek worden gemaakt. Maar ik ga dit met ons comité bespreken”, was o.m. zijn reactie.

Meer dan een week later is het nog steeds wachten op die ‘studies’ en de namen van deze ‘experts’. Een vraag om hierover terug te bellen bleef onbeantwoord.  Wel had hij tijdens dat ene gesprek over de zaak al een nieuwe versie van die rapporten klaar.

Nu zou het verkeer niet met de helft of met 80% toenemen maar gewoon verdubbelen, zelfs op de secundaire wegen zoals de baan tussen Appels en Oudegem. Bijna al het verkeer vanuit Rotterdam en Antwerpen dat naar Frankrijk moet zou als we hem horen via die N41 gaan rijden. Toen er aangedrongen werd om toch dat rapport of die expertises in te zien stelde hij zelfs: ‘U gaat toch niet denken dat ik lieg”.

Wie zou dat zelfs maar durven denken?

Willy Van Damme

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s