Raad voor Dendermonde

Na de Dendermondse Jeugdraad en Unizo was het nu de voorbije week de tijd voor Voka/Kamer van Koophandel Oost-Vlaanderen om haar lijst met adviezen voor het Dendermondse stadsbestuur te presenteren.

Al jaren is er een goede verstandhouding tussen het stadsbestuur en de Kamer van Koophandel en dat bleek nu ook tijdens de persconferentie waar men de adviezen voor een aantal belangrijke gemeenten uit het arrondissement voorstelde.

Sommige van die adviezen of vragen waren zoals kon verwacht worden, andere waren dat minder en sommige voorstellen van de Kamer zullen, zeker op dit ogenblik, op een Dendermonds njet botsen. Te verwachten was natuurlijk de steun voor de doortrekking van de N41. Hier zitten beiden al van in het begin grotendeels op dezelfde golflengte.

Hugo Casteleyn (l), Christel Geltmeyer, Katrien Moens en Geert Moerman

Voka Kamer van Koophandel Oost-Vlaanderen is best tevreden over het beleid van de stad Dendermonde maar had wel enkele opmerkingen en vragen.

Ook het pleidooi voor een overslaghaven langs de Schelde aan de Baasroodse wijk Nieuwe Briel lag in de lijn der verwachtingen. In Dendermonde heerst er trouwens over de partijgrenzen heen min of meer zelfs een consensus over die zaak. Tot spijt van de mensen daar.

Wel vraagt de Kamer om de spoorlijn van Baasrode-Noord naar Dendermonde te heropenen als onderdeel van de ontsluiting van die overslaghaven. Een heropening richting Puurs zat merkwaardig wel niet bij het verlanglijstje van deze patronale organisatie.

Wel betreurt men dat in het nieuwe Dendermondse ruimtelijk structuurplan (RSP) de mogelijkheid voor een tweede overslaghaven aan de Killeweg niet werd weerhouden. Voka wil dit verhaal over vervoer per schip in de stad niet tot Baasrode beperkt zien.

Ook betreurt men dat het nieuwe RSP geen nieuwe of uitbreiding van bestaande industriezones voorziet. “Dat gaat dan minstens nog 15 jaar duren voor er nieuwe industriegronden gaan beschikbaar zijn”, oppert Geert Moerman, algemeen directeur van de Kamer.

Men blijft daarom vragen om Hoogveld K, een zone richting Baasrode, toch te realiseren. Een plan dat echter als gevolg van druk, zowel vanuit de buurt als de politiek werd afgevoerd en definitief begraven lijkt. Eerst stemde iedereen in de gemeenteraad voor, daarna was het plots een no passeran.

Mechelse Poort, Dendermonde

Vermoedelijk in 2014 starten de werken voor de herinrichting van het kruispunt der Mechelse Poort. Voka vraagt dat de bedrijven vooraf goed ingelicht worden over deze voor de mobiliteit toch ingrijpende werken .

Een ander teer punt voor de Kamer is het recente RUP voor zonevreemde bedrijven dat de meeste ondernemingen echter zonevreemd liet. Hier vraagt men verdere actie om dit voor hen nijpende probleem op te lossen.

Andere vragen van de Kamer betroffen een versnelde indienstneming van de industriezone Hoogveld J, het verminderen van de belasting op de drijfkracht en een ondersteuningsbeleid voor startende ondernemingen.

Ook vroeg men een correctie informatiedoorstroming naar de bedrijven bij grote wegenwerken zoals die welke men rond 2014 voorziet aan de Mechelsesteenweg en Mechelse Poort. Globaal echter was men tevreden over het stadsbestuur. Iets wat voor andere lokale besturen waaronder vooral Buggenhout veel minder het geval is.

Willy Van Damme

About these ads

2 thoughts on “Raad voor Dendermonde

  1. Is het niet duidelijk wie eigenlijk de agenda bepaalt?
    En de gewone burger hij betaalt het gelach en dit alles voor de winst van de economie… Voor VOKA wordt Dendermode best vol beton gestort. Natuurgebied is niet nodig enkel industriegrond. Als compensatie hangen ze dan 3 nestkastjes aan hun gevel.

    De watertoest zal hen worst wezen en de bijkomende overstromingen zal hun niet treffen want het Hoogveld ligt Hoog. Burgers die er rond wonen wees gewaarschuwd een bijkomende betonvlakte aan de Schelde naast de Killeweg maakt van de wijk Het Keur een nieuw Hemelken! Alvast bedankt voor uw voorstellen heren van VOKA.
    D Harlie
    Antwoord:
    Zij verdedigen natuurlijk hun belangen zoals zij dat zien. Juist zoals andere maatschappelijke groepen hun belangen verdedigen. Het is de taak van de kiezer en de overheden om die belangen tegen elkaar af te wegen.
    Wel maak je een nogal karikaturele analyse van hun visie. Ook daar leeft het besef dat het leefmilieu belangrijk is. Hun milieucharter is niet zomaar wat gewauwel in de marge om een goed imago op te bouwen.
    Maar de belangen van bedrijven, arbeiders en het leefmilieu moeten met elkaar afgewogen worden. En dat is niet altijd een gemakkelijke klus.
    Hoe verzoen je de noodzaak van een degelijk milieubeleid met bvb de strijd tegen de armoede en de nood aan een goed werkende economie? Je bouwt geen sociaal beleid op een kapotte economie en je bouwt geen goede economie op een sociale puinhoop. Hetzelfde voor de relatie met het leefmilieu.
    Willy Van Damme

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s