Declassering Stationspark

Geert Bourgeois (N-VA), Vlaams minister voor Monumentenzorg is dan eindelijk begonnen met de declasseringsprocedure voor het Dendermondse stationspark, tegenwoordig officieel het William Bruynincxpark genoemd.

Fileprobleem

De procedure werd al op 2 mei opgestart met de inspraakperiode nog lopende tot 8 juni. Het dossier ligt dan ook op het Administratief Centrum ter inzage. Het is de bedoeling dit park tijdelijk te declasseren en daaronder dan een grote parking te realiseren, goed voor minstens 800 auto’s.

Een stuk van het stationspark werd als onderdeel van de oude vestingsgordel als landschap geklasseerd. Men kan hier dus zomaar geen veranderingen aanbregen. In de jaren dertig echter legde de regering van toen zonder veel vragen de viaduct aan. Pure illegaliteit dus.

William Bruynincxpark

Vlaams minister voor Monumentenzorg, Geert Bourgeois begon met procedure voor de declassering van het William Bruynincxpark.

Het stadsbestuur poogt op die wijze ook een een groot mobiliteitsprobleem in de stad op te lossen. Vooral tijdens de avondspits is er een groot fileprobleem aan de Gelddroplaan en de Stationsstraat met veel auto’s die de stationsparkings verlaten en hun weg zoeken naar vooral de Mechelse Poort.

Daarbij vormt het rondpunt aan de kruising van de viaduct met de Stationsstraat een flessenhals. Door de ondergrondse stationsparking een in- en uitrit met de Leopold II laan te geven denkt men dit fileprobleem grotendeels op te kunnen lossen.

Eens deze realisatie een feit kan het park dan heraangelegd worden en daarna terug als beschermd landschap geklasseerd worden. Het idee is dat er dan zo weinig mogelijk van de parking zou te zien zijn.

Grondbank valoriseren

Op die wijze willen de NMBS en de stad ieder hun specifiek doel realiseren. Zo wil de NMBS om geld te verdienen haar gronden valoriseren. Ze doet dat door gronden rond stationsbuurten als aan Brussel-Zuid of Gent te verkopen of te verhuren.

Zo wil de NMBS op de gronden waar nu de autoparking staat een groot gebouw neerpoten. Dit zou dan dienen voor woongelegenheden en als bedrijfscentrum om ondernemingen te huisvesten.

William Bruynincxpark

Onder het park komt een grote autoparking goed voor minstens 800 wagens.

Daarbij denkt men in essentie aan de dienstverlenende sector zoals boekhoudkantoren en softwarebedrijven. Productiebedrijven of grote winkels zouden hier uitgesloten worden. Bij de Dendermondse Middenstandsraad is men trouwens op de hoede.

Daar is de vrees dat men dit ook voor winkels zou voorbestemmen wat dan een blok aan het been kan worden voor de middenstand in het stadscentrum. Burgemeester Piet Buyse (CD&V) heeft hen al gerust gesteld. Tijdens de gemeenteraad van 18 april stelde hij dat dit niet bestemd zal worden voor winkels.

Het soort en aantal zou zoals nu al erg beperkt blijven. Ook het nieuwe in opmaak zijnde Dendermondse structuurplan gaat trouwens in die richting. De rust is in middenstandskringen dan ook grotendeels weergekeerd.

Verdeelde adviezen

Het bericht over dit openbaar onderzoek is te vinden op de website van de stad bij de rubriek openbare onderzoeken en niet meer als voorheen bij de nieuwsrubriek. Wie meer wil kan zich online verder informeren op het volgende webadres http://www.dendermonde.be/nieuwsdetail.aspx?id=1412. Men kan natuurlijk ook naar de stadsdienst Planologie gaan. Verder werd het bericht van minister Geert Bourgeois uitgehangen aan de ingang van het William Bruynincxpark.

Ondertussen hebben al twee stedelijke adviesraden zich over de zaak uitgesproken. Met de Cultuurraad die daarbij opmerkingen had en de Milieuraad die geheel akkoord ging met deze plannen.  Deze declassering en klassering nadien maakt het mogelijk om ditmaal het ganse park als landschap te beschermen.

Tijdens de viering van 175 jaar spoorweg in Dendermonde wees de vertegenwoordiger van de NMBS er trouwens op dat de opstart van de declasseringsprocedure maar bleef aanslepen. Hij kon er niet om lachen. Dit vormt immers de hoeksteen van het ganse project.

Stationsparking

Op de huidige autoparking komt dan volgens de plannen een groot gebouw voor appartementen en voor dienstverlenende bedrijven zoals boekhoudkantoren.

Eens die declassering een feit kan men het plan voor de stationsbuurt eindelijk afwerken. Dit moet onder meer in een ruimtelijk uitvoeringsplan gegoten worden en wordt normaal een der voornaamste te nemen beslissingen voor de komende legislatuur.

Geen winkelcentrum

De oppositie in de gemeenteraad en bepaalde winkeliers klaagden erover dat dit plan maar geheim bleef. Ze zullen dan volop de tijd krijgen om hun eventuele bezwaren kenbaar te maken.

Zo moet er vermoedelijk nog een milieueffectenrapport worden opgemaakt en zowel een bouwvergunning als milieuvergunning aangevraagd. Om van de financiering nog te zwijgen. Nog werk zat dus voordat die plannen voor de stationsbuurt echt vorm kunnen krijgen.

Het wordt samen met de renovatie van het spoorwegstation een voor de stad zeer ingrijpend werk. Ook een dat de stad welvarender en aantrekkelijker zal maken. Uiteindelijk ligt de stad met de trein op amper 25 minuten van Brussel-Noord. En dat is minder lang dan de duur van een tramrit van Tervuren naar de Wetstraat.

Willy Van Damme

About these ads

1 reactie op “Declassering Stationspark

  1. Willy,

    Neem die 25 minuten tussen Dendermonde en Brussel maar met een dikke korrel zout. Tegenwoordig slaagt de NMBS door niet meer in hoor. Vroeger daarentegen was alles beter… Ook niet maar ze reden op tijd. Als de stad op dit vlak wil scoren dan moet ook de NMBS echt meewerken. De lijn naar Dendermonde is zowat de slechtste van het land i.v.m. stiptheid.
    D. Harlie
    Antwoord:
    Die 25 minuten was theoretisch natuurlijk.
    Willy Van Damme

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s